Najlepsze-diesle-1.9-TDI

Trwająca nagonka na diesle nie oznacza, że silniki wysokoprężne nie zasługują na uwagę. Wręcz przeciwnie – nawet wśród nowych turbodiesli można znaleźć jednostki trwałe, niezawodne i bardzo oszczędne.

Od blisko 30 lat jesteśmy świadkami dynamicznego rozwoju silników wysokoprężnych. Na przełomie lat 80. i 90. diesle zaczęły być masowo wyposażane w turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk. Turbo istotnie poprawiło osiągi, natomiast bezpośrednie wtryskiwanie paliwa do cylindrów obniżyło spalanie, jednak – szczególnie w pierwszym wydaniu – zmniejszyło kulturę pracy względem diesli z komorą wstępną. Problem twardej i głośnej pracy dotyczył w szczególności promowanych przez grupę Volkswagena jednostek z pompowtryskiwaczami, które podają paliwo pod ogromnym ciśnieniem i w jednorazowych dawkach.

Prawdy i mity o silnikach Diesla – jakie naprawdę są silniki wysokoprężne?

W 1991 r., gdy debiutował silnik 1.9 TDI z pompą wtryskową, udział diesli w sprzedaży nowych aut na europejskim rynku nie przekraczał 15%. Gdy w 1997 r. debiutował Common Rail, wywalczyły one ok. 25% rynku. Po 2006 r. silniki Diesla stały się bardziej popularne od jednostek benzynowych i utrzymały się na prowadzeniu do 2015 r. W 2017 r. ich udział w sprzedaży spadł do niecałych 45%. Będąca pokłosiem afery Volkswagena nagonka na diesle sprawiła, że zainteresowanie nimi sukcesywnie maleje. Używane auta – z powodu lęku kierowców przed zapowiadanymi obostrzeniami – zaczęły szybciej tracić na wartości, co skrzętnie wykorzystali importerzy z Europy Środkowej i Wschodniej.

Pomijając już kwestie wizerunkowo-ekologiczne silników wysokoprężnych, kierowcy „boją się” ich z innego powodu – konieczności kosztownego doinwestowania przy przebiegach przekraczających 200 tys. km. Istotnie, w nowoczesnych turbodieslach ma się co zepsuć, niemniej wiele elementów (filtr cząstek stałych, wtryskiwacze, dwumasowe koło zamachowe) można zregenerować, a do niektórych modeli łatwo dostać niedrogie zamienniki. Poza tym rynek wtórny obfituje w wiele tego typu jednostek będących po prostu udanymi konstrukcjami: przewidywalnymi w eksploatacji lub z bogatym zapleczem części. Nam udało się wytypować aż 14 najlepszych współczesnych silników wysokoprężnych. Przyjrzyjmy się im bliżej.

BMW M57

Najlepsze silniki BMW 3.0 M57Sześciocylindrowy diesel BMW M57 jest wyjątkowo udaną, przyjemnie brzmiącą i podatną na modyfikacje jednostką. Dość powiedzieć, że pojawiał się nawet w dakarowych rajdówkach, gdzie rozwijał 320 KM i 800 Nm. W cywilnych autach można było liczyć na od 150 KM, 300 Nm do 286 KM, 580 Nm. Rodzinę silników M57 tworzyły jednostki o trzech różnych pojemnościach i o zróżnicowanym osprzęcie – w tym z podwójnym turbodoładowaniem i filtrami cząstek stałych. Nie zmienia to faktu, że motory z rodziny M57 są bardzo trwałe, a na tle dwulitrowych diesli BMW wypadają wręcz wzorowo. Nie należy do nich jednak podchodzić bezkrytycznie. Wiele używanych aut wymaga już dużego doinwestowania. Za najbardziej solidną uchodzi wersja o pojemności 2,9 litra.

Szczegółowy przewodnik po silnikach Diesla BMW

Występowanie: BMW serii 3 (E46), BMW serii 3 (E90), BMW serii 5 (E39), BMW serii 5 (E60), BMW serii 6 (E63), BMW serii 7 (E38), BMW serii 7 (E65), BMW X3 (E83), BMW X5 (E53), BMW X5 (E70), BMW X6 (E71), Land Rover Range Rover III (L322), Opel Omega B FL (C)
Trwałość: ok. 600 tys. km
Lata produkcji: 1998-2010

Konstrukcja:
– pojemność: 2497 / 2926 / 2993 cm³
– wtrysk Common Rail
wtryskiwacze Bosch
dwumasowe koło zamachowe
turbosprężarka o zmiennej geometrii
łańcuch rozrządu
– 24-zaworowa głowica
– obecność filtra DPF uzależniona od wersji i rocznika

BMW 325d E90 3.0d R6 197KM 6AT WI4015G 12-2007
Aksamitnie pracujący 3-litrowy turbodiesel zapewnia BMW serii 3 (E90) wręcz sportowe osiągi.

Fiat 1.9 JTDnajlepsze silniki - 1.9 JTD

Pierwszy silnik z układem zasilania Common Rail okazał się też jednym z najbardziej udanych diesli w historii. Niektórzy twierdzą wręcz, że pozostaje żałować, iż koncern Fiat nie produkował równie… dobrych samochodów. Przy zachowaniu niezbędnego minimum serwisowego (wymiana oleju, pasków rozrządu i pasków osprzętu), silnik okazuje się praktycznie niezawodny. Najbardziej „pancerne” są pierwsze wersje silnika z 8-zaworowymi głowicami (105-131 KM). Silniki 1.9 JTD z 16-zaworowymi głowicami mają klapki w układzie dolotowym, które przy wyższych przebiegach zaczynają się zacinać, a potem obrywać. Pozostaje wymiana kolektora lub usunięcie klapek. Jedna i druga operacja ma tyle samo zwolenników, co przeciwników.

Występowanie: Alfa Romeo 145, Alfa Romeo 146, Alfa Romeo 156, Alfa Romeo 159, Alfa Romeo GT, Fiat Punto II, Fiat Grande Punto, Fiat Punto Evo, Fiat Bravo, Fiat Brava, Fiat Croma, Fiat Stilo, Fiat Sedici, Fiat Marea, Fiat Doblo, Lancia Delta III, Lancia Lybra, Opel Astra H, Opel Vectra C, Opel Signum, Opel Zafira B, Saab 9-3, Saab 9-5, Suzuki SX4.
Trwałość: ok. 500 tys. km
Lata produkcji: 1997-2010

Konstrukcja:
– pojemność: 1910 cm³
– wtrysk Common Rail
wtryskiwacze Bosch
dwumasowe koło zamachowe
turbosprężarka o zmiennej geometrii
pasek rozrządu
– obecność filtra DPF uzależniona od wersji i rocznika

FIAT Bravo II 1.9MultiJet 16V 150KM 6MT SB92334 07-2007
Jednostka 1.9 JTD/MultiJet to optimum dla kompaktowego Fiata Bravo. Spory moment obrotowy procentuje podczas przejazdów drogami szybkiego ruchu.

Fiat 2.0 JTD

Najlepsze silniki - Fiat 2.0 JTDNastępca lubianego za charakterystykę i trwałość diesla 1.9 JTD okazał się niemal tak samo trwały. Oczywiście nie ma już mowy o całkowicie bezobsługowej jednostce, która za nic ma trudy eksploatacji i „przeżyje” resztę pojazdu. Obecność chociażby filtrów sadzy czy pracujące pod wyższym ciśnieniem wtryskiwacze są bardziej czułe na wszelkie nieprawidłowości i zaniedbania. Najsłabszym elementem silnika okazuje się… tania uszczelka smoka olejowego. Materiał, z którego została wykonana, ulega degradacji po pokonaniu ok. 150 tys. km. Sygnałem ostrzegawczym jest gaśnięcie kontrolki ciśnienia oleju dopiero po kilku sekundach od uruchomienia silnika. Jeżeli uszczelnienie nie zostanie wymienione na czas, pogorszeniu ulegnie smarowanie i dojdzie do zatarcia silnika na panewkach.

Występowanie: Alfa Romeo Giulietta, Alfa Romeo 159, Alfa Romeo Brera, Fiat Bravo, Fiat Doblo, Fiat Sedici, Fiat Freemont, Lancia Delta, Opel Astra J, Opel Insignia A, Opel Zafira C, Saab 9-5 II, Suzuki SX4.
Trwałość: ok. 500 tys. km
Lata produkcji: od 2008 r.

Konstrukcja:
– pojemność: 1956 cm³
– wtrysk Common Rail
wtryskiwacze Bosch
dwumasowe koło zamachowe
turbosprężarka o zmiennej geometrii
pasek rozrządu
– 16-zaworowa głowica
filtr DPF

Opel Inisignia
Początkowo gama silników wysokoprężnych Opel Insignii A opierała się tylko na silnikach 2.0 CDTI. Później producent uzupełnił ją mniejszym 1.6 CDTI.

Hyundai/Kia 1.6 CRDi

Hyundai-U2-16-CRDi-1Opracowany przez koreański koncern silnik udowadnia, że nowoczesny silnik Diesla może być niezwykle udaną, a do tego bezproblemową konstrukcją. 1.6 CRDi w 90-konnej wersji jest nie tylko oszczędny, ale i pozbawiony kosztownych elementów konstrukcyjnych (koła dwumasowego, turbosprężarki o zmiennej geometrii, DPF-u do liftingu). Choć nie zapewnia wyjątkowych osiągów, z racji prostoty jest ceniony przez rynek wtórny. Diesle z rodziny U mają też solidny łańcuch rozrządu i bezawaryjny układ wtryskowy Boscha.

Występowanie: Hyundai i20, Hyundai i30, Hyundai Accent, Kia Cerato, Kia Venga, Kia Soul, Kia cee’d, Kia Sportage
Trwałość: ok. 500 tys. km
Lata produkcji: od 2007 r.

Konstrukcja:
– pojemność: 1582 cm³
– wtrysk Common Rail
wtryskiwacze Bosch
dwumasowe koło zamachowe
turbosprężarka o zmiennej geometrii
łańcuch rozrządu
– 16-zaworowa głowica
– obecność filtra DPF uzależniona od rocznika (wprowadzony po 2009 r.)

Kia Venga
Do praktycznej Kii Vengi trafiała mocniejsza wersja 1.6 CRDi o mocy 128 KM.

Honda 2.2 CTDi

najlepsze-silniki-honda-2.2_i_CTDi.Wiele japońskich firm nie tworzyło własnymi siłami silników Diesla (i tak nie można sprzedawać aut z nimi w Japonii), tylko kupowało motory od europejskich firm. Taką drogą poszła m.in. Honda, zamawiająca diesle od współpracującego z nią Rovera. W 2003 r. sytuacja uległa zmianie – japoński koncern rozpoczął produkcję samochodów z własnym dieslem N22A1, dostępnym pod oznaczeniem handlowym 2.2 CTDi. Szybko okazało się, że było to strzałem w dziesiątkę. Silnik pracował kulturalnie, był wystarczająco mocny (140 KM, 340 Nm) oraz wyjątkowo trwały. Przy odpowiedniej dbałości serwisowej przypadkowe awarie praktycznie nie występowały. Po 2010 r. Honda zaczęła wprowadzać równie udaną jednostkę 2.2 i-DTEC (2199 cm³, 150 KM, 350 Nm). Awarie obu silników są rzadkie, ale gdy przychodzi stawić im czoła, rachunek za części jest wyższy niż w przypadku bardziej popularnych jednostek.

Występowanie: Honda Civic, Honda Accord, Honda FR-V, Honda CR-V
Trwałość: ok. 600 tys. km
Lata produkcji: 2003-2010

Konstrukcja:
– pojemność: 2204 cm³
– wtrysk Common Rail
wtryskiwacze Bosch
dwumasowe koło zamachowe
turbosprężarka o zmiennej geometrii
łańcuch rozrządu
– 16-zaworowa głowica
filtr DPF (od 2007 r.)

HONDA Accord VIII 2.4 i-VTEC 201KM 6MT WN88456 10-2008
Honda Accord 8. generacji otrzymała jednostkę 2.2 i-DTEC w dwóch wersjach mocy: 150 KM i 180 KM.

Mercedes 2.1 OM611

najlepsze-silniki-220CDI-OM611.Pancerne i zdolne do spalenia niemal każdego paliwa diesle OM615 i OM616 rozsławiły Mercedesa W123. Popularna „Beczka” bez większych problemów pokonywała ponad milion kilometrów. Współczesne silniki wysokoprężne Mercedesa nie mają już tak dobrej opinii, ale silnik OM611 bardzo rzadko dopadają poważne awarie, nawet mimo obecności filtra cząstek stałych i dwumasowego koła zamachowego. Jednostka ma przy tym trwały łańcuchowy rozrząd i układ Common Rail Boscha. Pojawiające się przy wysokich przebiegach problemy z rozruchem sygnalizują, że do naprawy nadaje się układ wtryskowy – pompa lub wtryskiwacze, które uległy zużyciu.

Występowanie: Mercedes klasy C (W202), Mercedes klasy E, Mercedes Sprinter, Mercedes Vito; Chrysler PT Cruiser
Trwałość: ok. 600 tys. km
Lata produkcji: 1997-2006

Konstrukcja:
– pojemność: 2151 / 2148 cm³
– wtrysk Common Rail
wtryskiwacze Bosch
dwumasowe koło zamachowe
turbosprężarka o zmiennej geometrii
łańcuch rozrządu
– 16-zaworowa głowica
– obecność filtra DPF uzależniona od rocznika

Mercedes klasy C W202
Opisywany silnik spotkamy w leciwych modelach Mercedesa, m.in. klasie C W202.

PSA-Ford 1.4/1.6 HDi (8/16V)

Najlepsze silniki - 1.6 HDIMałe diesle zostały opracowane przez koncerny PSA i Ford. Należą do tej samej rodziny – francuski koncern używa oznaczenia DV, Ford – DLD. W założeniu jednostka 1.4 HDi/TDCi jest maksymalnie uproszczona – nie posiada nawet intercoolera, a w większości wersji tylko 8-zaworową głowicę i turbosprężarkę o stałej geometrii. Silnik 1.6 HDi/TDCi jest już bardziej skomplikowany, choć od 2011 r. również występował w wersji z 8-zaworową głowicą.

Jednostki występowały w wielu wersjach różniących się parametrami i osprzętem. Jeśli się o nie dba, potrafią bez remontu przejechać ponad 300 tysięcy kilometrów. Części są tanie, a z naprawą poradzi sobie każdy warsztat (procentuje popularność silnika). Filtry DPF zaczęto wprowadzać od 2006 r. Dwumasowe koło zamachowe mają tylko mocniejsze wersje (powyżej 100 KM). Powtarzającymi się problemami są tracące szczelność podkładki pod wtryskiwaczami przez które przedostają się spaliny. W silniku 1.6 HDi dochodził do tego problem tracącego drożność przewodu doprowadzającego olej do turbiny. Mankament ostatecznie rozwiązano, usuwając z niego zatykające się sitko.

Występowanie:
1.4 HDi/TDCi – Citroen C1, Citroen C2, Citroen C3, Citroen Xsara, Peugeot 107, Peugeot 1007, Peugeot 206, Peugeot 207, Peugeot 208, Ford Fiesta, Ford Fusion, Mazda 2, Suzuki Liana, Toyota Aygo

1.6 HDi/TDCi – Citroen C2, Citroen DS3, Citroen C3, Citroen C3 Picasso, Citroen C4, Citroen C4 Picasso, Citroen C5, Citroen Berlingo, Citroen Xsara, Citroen Xsara Picasso, Peugeot 206, Peugeot 207, Peugeot 208, Peugeot 307, Peugeot 308, Peugeot 3008, Peugeot 407, Peugeot 508; Ford Fiesta, Ford Fusion, Ford Focus, Ford C-Max, Mazda 2, Mazda 3, Mazda 5, Suzuki SX4, Mini Cooper D, Volvo C30, Volvo S40, Volvo V40, Volvo V50, Volvo S60, Volvo V60, Volvo V70, Volvo S80

Trwałość: ok. 400 tys. km
Lata produkcji: 2001-2015 (1.4 HDI) / 2004-2018 (1.6 HDI)

Konstrukcja:
– pojemność: 1398/1560 cm³
– wtrysk Common Rail
wtryskiwacze Bosch/Siemens/Dephi (w zależności od wersji)
– jednomasowe koło zamachowe (dwumasowe w wersjach o mocy powyżej 100 KM)
turbosprężarka o zmiennej geometrii (1.4 16V i 1.6)
pasek rozrządu
– obecność filtra DPF uzależniona od rocznika

Peugeot 3008
W crossoverach typu Peugeot 3008 silnik 1.6 HDi nie zapewnia imponujących osiągów. Na tle mocniejszych 2.0 HDi kusi niskim zapotrzebowaniem na paliwo.

PSA-Ford 2.0 HDi (8/16V)

najlepsze silniki 2.0 HDIPodobnie jak mniejsze silniki Diesla, także 2.0 HDi/TDCi jest powszechnie spotykany w samochodach koncernów PSA i Forda (uwaga – nie dotyczy to Mondeo III, które otrzymało zawodny motor Forda!), przy czym za projekt i produkcję odpowiadali Francuzi. Mimo ogromnej różnorodności wersji czy poziomów mocy, diesel okazuje się praktycznie bezawaryjny – problemy z wtryskiwaczami czy innymi elementami osprzętu wynikają raczej z wysokich przebiegów, ale nie mają charakteru przypadkowych usterek. Na rynku wtórnym wciąż cenione są silniki 2.0 HDi o mocy 90 KM z pierwszych lat produkcji. Nie zapewniają spektakularnych osiągów, ale dzięki niewielkiemu wysileniu czy prostemu osprzętowi (m.in. brak dwumasowego koła zamachowego czy intercoolera) są solidne i proste w naprawach.

Występowanie: większość modeli grupy PSA po 2002 r., Ford Focus II/III, Ford C-Max, Ford S-Max, Ford Galaxy, Ford Mondeo IV, 4-cylindrowe diesle w modelach Volvo
Trwałość: ok. 500 tys. km
Lata produkcji: od 2002 r.

Konstrukcja:
– pojemność: 1997 cm³
– wtrysk Common Rail
wtryskiwacze Bosch/Siemens/Dephi (w zależności od wersji)
dwumasowe koło zamachowe
turbosprężarka o zmiennej geometrii
pasek rozrządu
– obecność filtra DPF uzależniona od rocznika i wersji auta

Ford S-Max
Najpopularniejszy turbodiesel w Fordzie S-Maxie – czyli właśnie 2.0 TDCi – występował w kilku odmianach rozwijających od 115 KM do nawet 163 KM.

Toyota 1.4 D-4D

najlepsze silniki - Toyota 1.4 D4DZawodne diesle 2.0/2.2 z rodziny AD poważnie nadszarpnęły wizerunek Toyoty. Ale jak na ironię, japońskiemu koncernowi udało się także stworzyć jeden z najlepszych wysokoprężnych silników ostatnich lat. Mowa o 1.4 D-4D, występującym pod oznaczeniem 1ND-TV. Im nowsza wersja silnika, tym naprawy będą jednak droższe. Po 2008 r. diesel 1.4 D-4D otrzymywał elektryczny sterownik turbosprężarki, piezoelektryczne wtryskiwacze i filtr sadzy. Nie zmienia to faktu, że jest najlepszym silnikiem wysokoprężnym Toyoty w historii.

Występowanie: Toyota iQ, Toyota Yaris (I/II/III), Toyota Auris (I/II), Toyota Corolla (IX, X, XI), Toyota Urban Cruiser, Toyota Verso-S, Mini One D (R50)
Trwałość: ok. 450 tys. km
Lata produkcji: od 2002 r.

Konstrukcja:
– pojemność: 1364 cm³
– wtrysk Common Rail
wtryskiwacze Denso lub Bosch (w zależności od modelu)
– sztywne koło zamachowe
turbosprężarka o zmiennej geometrii
łańcuch rozrządu
– 8-zaworowa głowica
– obecność filtra DPF uzależniona od rocznika (wprowadzony po 2008 r.)

Toyota Yaris III
Popularność wysokoprężnego Yarisa przyćmiła bardzo udana odmiana hybrydowa i równie niezawodne wersje benzynowe.

Volkswagen 1.9 TDI VP

najlepsze silniki - 1.9 tdiPierwsza odsłona słynącego z trwałości turbodiesla 1.9 TDI miała pompę wtryskową – oznaczaną VP (z niem. Verteiler Pumpe) lub VEP (Verteiler Einspritzpumpe). Silnik zachwycał wybitną trwałością – szczególnie w 90-konnej wersji z maksymalnie uproszczonym osprzętem (wersja oznaczona symbolem 1Z nie miała nawet dwumasowego koła zamachowego). Atutami motoru 1.9 TDI VP były też łatwość napraw czy odporność na jakość paliwa. Do dziś silnik jest ceniony przez rynek wtórny. Do wyboru były wersje rozwijające 90 KM i 210 Nm lub 110 KM i 235 Nm. Spalają niemal identyczne ilości paliwa, przy czym mocniejszy silnik jest dużo zrywniejszy. Ma podobną trwałość co 90-konny 1.9 TDI, ale z racji bardziej skomplikowanego osprzętu jego naprawy są droższe.

Występowanie: Audi A3 I, Audi A4 B5, Audi A6 C5, Skoda Octavia I, Seat Ibiza II, Seat Cordoba, Seat Leon I, Seat Toledo I/II, Seat Alhambra, Volkswagen Golf III/IV, Volkswagen Vento, Volkswagen Bora, Volkswagen Passat B5, Volkswagen Sharan I
Trwałość: ok. 750 tys. km
Lata produkcji: 1991-2004

Konstrukcja:
– pojemność: 1896 cm³
– wtrysk bezpośredni
wtryskiwacze Bosch
dwumasowe koło zamachowe (sztywne w wersji 1Z)
turbosprężarka o zmiennej geometrii (stałej w wersjach o mocy 90 KM)
pasek rozrządu
– 8-zaworowa głowica
– brak DPF

Volkswagen Golf IV
Tak proste i żywotne auta jak Volkswagen Golf IV 1.9 TDI będą poszukiwane jeszcze przez długi czas.

Volkswagen 1.9 TDI PD

najlepsze silniki - 1.9 tdi pdRozwinięcie udanego silnika 1.9 TDI VP o identycznej pojemności, skoku i średnicy tłoka, ale z nieznacznie obniżonym stopniu sprężania i pompowtryskiwaczami, czyli urządzeniami integrującymi w sobie wtryskiwacz i napędzaną wałkiem rozrządu pompę wtryskową. Sposób działania pompowtryskiwaczy (PD, Pumpe Düse) wymusza stosowanie olejów wysokiej jakości, które spełniają normę VW 505.01. Większość współczesnych środków smarnych spełnia wymogi jednostek 1.9 TDI PD, jednak zawsze warto sprawdzić, czy adnotacja o takich parametrach znajduje się na opakowaniu oleju. Mimo że silnik 1.9 TDI cieszy się nieposzlakowaną opinią, nie oznacza to, że jest idealny. W 105-konnej, oznaczonej kodem BXE podatne na uszkodzenia są panewki. Z kolei podwyższone zużycie oleju może świadczyć o problemach z prowadnicami i uszczelniaczami zaworowymi. Wymiana uszczelniaczy jest możliwa bez demontażu głowicy.

Występowanie: Audi A3 I/II, Audi A4 B5/B6/B7, Audi A6 C5, Skoda Fabia I/II, Skoda Roomster, Skoda Octavia I/II, Skoda Superb I/II, Seat Ibiza III, Seat Cordoba II, Seat Leon I/II, Seat Toledo II/III, Seat Alhambra, Volkswagen Golf IV/V, Volkswagen Bora, Volkswagen Passat B5/B6, Volkswagen Sharan I
Trwałość: ok. 650 tys. km
Lata produkcji: 1999-2010

Konstrukcja:
– pojemność: 1896 cm³
– wtrysk bezpośredni
– pompowtryskiwacze Bosch
dwumasowe koło zamachowe
turbosprężarka o zmiennej geometrii
pasek rozrządu
– 8-zaworowa głowica
– brak DPF (opcja w wybranych wersjach)

Skoda Octavia II
„Kariera” silnika 1.9 TDI w Skodzie Octavii II trwała do 2010 r., gdy to zastąpił go opisywany poniżej 1.6 TDI.

Volkswagen 1.6 TDI CR

najlepsze silniki - 1.6 tdi cr1.6 TDI, czyli następca kultowej jednostki 1.9 TDI należy do rodziny EA189 – tej samej, która obejmuje owiany złą sławą silnik 2.0 TDI PD. Powody do obaw jednak nie istnieją. Diesel 1.6 TDI zamiast kapryśnych pompowtryskiwaczy ma zasilanie typu Common Rail i w zasadzie jest pozbawiony słabych stron. Najpoważniejszą wpadką wizerunkową okazało się wplątanie tej jednostki w aferę diesel-gate. 1.6 TDI CR nie jest demonem prędkości, jednak za sprawą wysokiego momentu obrotowego (do 250 Nm) radzi sobie nawet w Octavii II. Przy umiejętnej jeździe na trasie zadowala się 4-4,5 l/100 km. Kto lubi i potrafi jeździć „o kropelce”, będzie w stanie zejść do 3,5 l/100 km.  W zależności od modelu i wersji, silnik oferuje od 75 KM i 195 Nm do 110 KM i 250 Nm. W 2012 r. Volkswagen rozpoczął prowadzanie na rynek nowej odsłony silnika 1.6 TDI CR z rodziny EA288. Została ona przystosowana do montażu w samochodach opartych o platformę MQB. Na razie nie ma doniesień o poważniejszych problemach także z tym silnikiem – problemy z osprzętem czy spalanie oleju mają raczej charakter incydentalny niż rozmiar plagi.

Występowanie: Audi A1, Audi A3 II/III, Skoda Fabia II, Skoda Roomster, Skoda Octavia II/III, Skoda Yeti, Skoda Superb II, Seat Ibiza IV, Seat Leon III, Seat Toledo IV, Volkswagen Golf VI/VII, Volkswagen Jetta VI, Volkswagen Passat B7/B8
Trwałość: powyżej 350 tys. km
Lata produkcji: 2009-2015 (1.6 TDI EA189), od 2012 r. (1.6 TDI EA288)

Konstrukcja:
– pojemność: 1598 cm³
– wtrysk Common Rail
wtryskiwacze Bosch
dwumasowe koło zamachowe
turbosprężarka o zmiennej geometrii
pasek rozrządu
– 16-zaworowa głowica
– obecny filtr DPF

SEAT Leon 1.4 TSI 120 KM MY2012
Zaledwie 105-konny turbodiesel niezbyt pasuje do sportowego charakteru Seata Leona. Według producenta ten samochód średnio spala zaledwie 3,8 l na 100 kilometrów.

Volvo 2.4 D5

najlepsze silniki - Volvo D5Przez lata Volvo bazowało na dieslach grupy Volkswagena – najpierw sześciocylindrowym 2.4 z dostawczego VW LT, później pięciocylindrowym 2.5 TDI (spotykanym w Audi i VW Transporterze). W 2001 r. Volvo rozpoczęło produkcję własnego silnika. Pięciocylindrowy motor o pojemności 2401 cm³ zapoczątkował historię rodziny jednostek D5, które dopiero teraz schodzą ze sceny. Warto wiedzieć, że D5 było zarówno oznaczeniem wersji silnikowej (były też D3, D4, 2.4D), jak również wspomnianej palety silników, których kod rozpoczynał się od znaków D52 (pierwsza generacja silników miała kod D5244T). W miarę upływu czasu konstrukcja jednostek napędowych ewoluowała – drugą generację zaprezentowano w 2005 r., a trzecią w 2009 r. Za najbardziej „pancerne” uchodzą pierwsze motory o pojemności 2401 m³, które oferowały 163 KM i 340 Nm lub 130 KM i 280 Nm. Przy właściwej obsłudze serwisowej silnik okazuje się bardzo trwały. Znacznie szybciej poddawały się automatyczne skrzynie biegów. Konieczne jest przestrzeganie terminów wymiany pasków rozrządu oraz paska klinowego – jego zerwanie często powoduje uszkodzenie napędu rozrządu.

Występowanie: Volvo S60, Volvo V70, Volvo S80, Volvo XC70, Volvo XC90
Trwałość: ok. 700 tys. km
Lata produkcji: 2001-2005

Konstrukcja:
– pojemność: 2401 cm³
– wtrysk Common Rail
wtryskiwacze Bosch
dwumasowe koło zamachowe
turbosprężarka o zmiennej geometrii
pasek rozrządu
– 20-zaworowa głowica
– brak DPF

VOLVO XC90 I FL D5 2.4d 200KM 6AT AWD WN8111C 10-2011
2,4-litrowa jednostka całkowicie zdominowała gamę silników wysokoprężnych Volvo XC90 I. W tym samochodzie rozwija ona 163, 185 lub 200 KM.

Podsumowanie: Najlepsze używane diesle – przegląd rynku

Obecna sytuacja, czyli systematycznie dokręcana śruba w kwestii ilości spalin oraz ich składu pozwala przypuszczać, że swój najlepszy czas diesle w samochodach osobowych mają za sobą. Dalsze rozwijanie silników o zapłonie samoczynnym balansuje między techniczną wykonalnością, a opłacalnością. Koncerny motoryzacyjne coraz częściej stawiają na rozwiązania hybrydowe lub napęd czysto elektryczny, co daje wymierne spadki w średniej emisji dwutlenku węgla dla gamy pojazdów. Wyprodukowane już silniki przy odpowiedniej dbałości serwisowej posłużą przez lata. Czy stanowią obciążenie dla środowiska? Z pewnością. Nie można jednak zapominać, że niewielkie zapotrzebowanie na paliwo sprawia, że diesle emitują do atmosfery mało dwutlenku węgla – gazu, który nie jest trujący, jednak odpowiada za efekt cieplarniany.

Polecamy również inne nasze zestawienia najlepszych silników wysokoprężnych:

Najlepsze 5-cylindrowe turbodiesle

10 turbodiesli bez dwumasowego koła zamachowego

Oceny czytelników
[Głosów: 42 Średnia: 4]

4 KOMENTARZE

  1. 1.4 d4d od toyoty to pancerna i dopracowana jednostka, jeden z lepszych diesli jaki stworzyli. Yaris w połączeniu tym silnikiem trwałe połączenie

  2. To jest znakomite zestawienie silników dla osób, które po prostu nie umieją eksploatować samochodu a zwłaszcza silnika. Dla nich faktycznie najlepszym wyborem jest samochód z jednym z tych pancernych silników. Jest też druga grupa kierowców i dla nich każdy silnik jest dobry, nawet ten w rankingu najgorszych wymieniony na pierwszym miejscu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here