Pojawienie się Insignii skutecznie wymazało ze świadomości kierowców popularną niegdyś nazwę Vectra. Czy tym dość leciwym autem nadal warto się zainteresować? Oto opinie o używanym Oplu Vectra C.
Opla Vectrę produkowano równo 20 lat w trzech generacjach. W tym materiale opisujemy ostatnią (Vectra C), która stała się samochodem „pełnoletnim”: najstarsze auta skończyły 18 lat. W momencie debiutu samochód zwracał uwagę muskularną sylwetką (nawiązującą trochę do Cadillaków) i imponującymi możliwościami transportowymi, zwłaszcza w wydłużonej, pod względem rozstawu osi i karoserii, odmiany kombi. Vectra uchodziła za jeden z najprzestronniejszych samochodów w klasie średniej i sprawiała wrażenie bardzo solidnej. I trzeba przyznać, że auto do tej pory świetnie się „trzyma”: nie koroduje, jego wnętrze nieco maskuje setki tysięcy przejechanych kilometrów, a większość silników bezawaryjnie pokonuje ogromne przebiegi. Chętni na używaną Vectrę bez problemu znajdą egzemplarz skrojony na miarę swoich potrzeb. Poza pojemnym kombi Opel przewidział wersję sedan, liftback (GTS) i pozycjonowanego o segment wyżej hatchbacka o nazwie Signum. Nie zabrakło niegdyś obowiązkowej w gamie Opla odmiany OPC, w Vectrze rozwijającej 255 lub 280 KM.
Osoby, które miały do czynienia z Vectrą C, nie mają wątpliwości, że to samochód stworzony do pokonywania długich tras. Oczywiście trzeba się wobec tego liczyć z ogromnymi przebiegami wystawionych samochodów, a także szukać zaniedbań serwisowych: niektóre usterki są tak kosztowne w usunięciu, że właściciele odkładają je w nieskończoność, poza tym nie zawsze opłaca się przywracać do porządku wysłużoną Vectrę. Poniżej postaramy się wytypować polecaną konfigurację Vectry, której warto jeszcze poszukać.
Używany Opel Vectra C – wnętrze
Z dzisiejszego punktu widzenia deska rozdzielcza Vectry sprawia wrażenie topornej i mocno przestarzałej: niewielkie ekrany i gąszcz przycisków to ewidentnie pieśń przeszłości. Wciąż nie brakuje jednak zwolenników takiej szkoły projektowania kokpitów, w której prym wiedzie czytelność i prostota obsługi. Niestety, w Vectrze ta druga cecha mogłaby prezentować się lepiej: właściciele skarżą się przede wszystkim na utrudniony dostęp do menu ustawień klimatyzacji. Co istotne, ma ją każda Vectra C, podobnie jak komplet poduszek powietrznych (boczne, czołowe, kurtynowe). Nie każdemu przypadną do gustu srebrne plastiki konsoli środkowej. Przedstawiona na poniższym zdjęciu szara kolorystyka nie była jedyną dostępną w Vectrze: czasami można trafić auto z beżową dolną częścią kokpitu i drewnianym wykończeniem.
Już standardowy rozstaw osi Vectry C mierzy tyle, co u typowych konkurentów. 270 cm odległości pozwoliło wygospodarować obszerne wnętrze, w którym bez problemów pojadą 4 dorosłe osoby. Jeszcze lepiej jest w kombi i w hatchbacku, gdzie dodatkowe 13 cm zamienia Opla klasy średniej w prawdziwą salonkę. Co ciekawe, Signuma pozycjonowano wyżej od Vectry i można go było zamówić w konfiguracji 4-osobowej z rozbudowanym podłokietnikiem pomiędzy dwoma miejscami z tyłu. Bagażniki każdej wersji nadwoziowej Vectry imponują pakownością, regularnym kształtem i ponadprzeciętnym wykończeniem. Rekordową przestrzeń oferuje oczywiście kombi po złożeniu kanapy: pojemność wtedy rośnie aż do 1850 l, mało tego – do wykorzystania mamy całkowicie płaską powierzchnię.
Używany Opel Vectra C – silniki benzynowe
Chętni na Vectrę mieli szeroki wybór w kwestii jednostek napędowych. Benzynową gamę zawsze stanowiły 4-cylindrowe silniki 1.6, 1.8, 2.0 Turbo i 2.2. Na przestrzeni lat Opel dokonywał systematycznych zmian w palecie silnikowej, wprowadzając nowe odmiany (np. 1.8 140 KM to zupełnie inna konstrukcja niż wersja 122 KM) lub dokonując zmian w osprzęcie (np. 2.2 w późniejszych latach otrzymał bezpośredni wtrysk paliwa, wskutek czego moc wzrosła do 155 KM). Do czasu modernizacji Vectry w 2005 r. oferowano największy, choć nie najmocniejszy silnik w gamie – 3.2 V6/211 KM. Rola topowej jednostki przypadła 2.8 V6 rozwijającej 230/250 KM i 255/280 KM w odmianach OPC. Zwolennikom instalacji gazowych szczególnie polecamy odmianę 1.8/122 KM, ale toleruje go także 1.6 i 2.0 Turbo (dobra relacja spalania do osiągów).
Używany Opel Vectra C – silniki Diesla
Przez pierwsze dwa lata Opel stosował dwie przestarzałe jednostki znane z poprzedniczki, Vectry B – 2.0 DTI/100 KM i 2.2 DTI/125 KM. W 2003 r. zadebiutował topowy turbodiesel 3.0 V6 CDTI/177 KM (później 184 KM), a rok później najlepsze silniki wysokoprężne w Vectrze, czyli zapożyczone od Fiata 1.9 CDTI w trzech wersjach mocy: 100, 120 i 150 KM. Jak na współczesne turbodiesle są całkiem trwałe (choć nie idealne) i niedrogie w serwisowaniu, a przy tym doskonale znane mechanikom (montowano je m.in. w Astrze H i Zafirze B). Nic zatem dziwnego, że niemal całkowicie zdominowały rynek wtórny wysokoprężnych Vectr B: inne odmiany niż 1.9 CDTI trafiają się sporadycznie.
Używany Opel Vectra C – opinie użytkowników
Zalety
„Kilkunastoletnie auto, a wciąż nie mogę się doszukać śladów korozji. Brawa dla Opla”
„Przyjemnie się jeździ z tyłu. Pasażer ma do dyspozycji podłokietnik ze schowkiem, uchwyt na napoje i osobne nawiewy”
„Vectra sprawia wrażenie zaawansowanej techniczne, ale taka nie jest: zna ją niemal każdy mechanik”
„Prawdziwy połykacz kilometrów. Nie przeszkadza nadmierny hałas, a silnik Diesla w trasie pali zaskakująco mało”
Wady
„Koszmarne prowadzenie. Najgorzej jest na zakrętach, gdzie auto traci stabilność. Trzeba uważać”
„Skrzynie biegów nie grzeszą trwałością. W mojej Vectrze musiałem ją zmienić na używaną, łączny koszt: 3000 zł”
„Padły czujniki parkowania i deszczu, wariują wycieraczki. A czuję, że to dopiero początek”
„Obsługi klimatyzacji już bardziej udziwnić się nie dało. Wymaga oderwania wzroku od jezdni”
Używany Opel Vectra C – awaryjność, typowe usterki
Zważywszy na wiek i przebiegi używanych Vectr, kupując ten samochód trzeba przymknąć oko na drobne niedomagania elektroniki pokładowej: najczęściej zawodzą przełączniki przy kierownicy, czujniki parkowania albo przyciski elektrycznego zamykania klapy bagażnika. Benzynowe, wyeksploatowane silniki są podatne na zużycie oleju, w turbodieslach DTI szwankuje układ wtryskowy, a 1.9 CDTI – zawory EGR i filtry cząstek stałych. Z dystansem podchodźmy do odmian V6. Benzynowe mają drogi w zakupie i wymianie łańcuchowy rozrząd (ok. 5000 zł), wysokoprężne – wadę fabryczną w postaci osiadających tulei cylindrowych. Remont jednostki niekiedy zbliża się do rynkowej wartości samochodu. Przestrzegamy przed instalacjami gazowymi w Vectrach 1.8/140 KM (mechaniczna regulacja luzu zaworowego) i 2.2 Direct (bezpośredni wtrysk wymaga specjalnej instalacji). Dokładnie prześwietlmy też historię napraw zawieszenia. Przednie, aluminiowe wahacze są nierozbieralne. W tylnej konstrukcji wielowahaczowej można wymieniać same tuleje, ale komplet kosztuje ok. 500 zł + robocizna. Dla świętego spokoju lepiej unikać samochodów z adaptacyjnym zawieszeniem IDS.
Używany Opel Vectra C – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN w Vectrze C znajdziemy w okolicach prawego, przedniego fotela pasażera (screenshot ze strony numervin.com).
Używany Opel Vectra C – sytuacja rynkowa
Jeżdżące o własnych siłach, poobijane Vectry można kupić nawet za jedną pensję, jednak dopiero od okolic 7 tys. zł zaczynają przeważać Ople przynajmniej przyzwoicie wyglądające na zdjęciach. Nie zmienia to faktu, że optymalny budżet na używaną Vectrę mieści się w granicach 10-15 tys. zł: w tej kwocie mamy pełen wachlarz między samochodami sprzed i po lifcie, w niemal każdej wersji silnikowej. Idealnie utrzymane Ople podchodzą nawet pod 20 tys zł, więcej kosztują właściciel tylko Vectry OPC. Prawie połowę ofert stanowią kombi, podobnie rozkłada się udział diesli i wersji benzynowych.
Używany Opel Vectra C – podsumowanie
Niełatwo znaleźć zadbaną Vectrę, podobnie jak zaakceptować fakt, że najprawdopodobniej trzeba będzie trochę w nią zainwestować, by posłużyła jeszcze kilka lat. Od sprzedających używane Vectry żądajmy wszelkich rachunków potwierdzających naprawy: są o wiele ważniejsze od przebiegu czy rocznika samochodu. Przy doinwestowaniu lub kupnie auta z górnej półki cenowej będziemy się tylko cieszyć z komfortu i przestronności, jaką oferuje Vectra. Tak wielkiego wnętrza nie uświadczymy w Insignii!
Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Oplach:
Używany Opel Corsa D (2006-2014) – opinie użytkowników
Używany Opel Astra H (2004-2014) – opinie użytkowników
Używany Opel Astra J (2009-2016) – opinie użytkowników
Używany Opel Insignia A (2008-2017) – opinie użytkowników
Używany Opel Meriva B (2010-2017) – opinie użytkowników
Używany Opel Zafira B (2005-2014) – opinie użytkowników
Używany Opel Mokka (od 2012 r.) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 460-482/180/146 cm |
Rozstaw osi | 270-283 cm |
Pojemność bagażnika | ltb 500-1360 l, sed 500 l, kmb 530-1850 l, Signum 365-1410 l |
Silnik | 1.6 | 1.8 | 1.8 | 2.0 Turbo | 2.2 Direct |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1796 cm³ | 1796 cm³ | 1988 cm³ | 2198 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz., turbo | benz. |
Maks. moc | 100 KM | 122 KM | 140 KM | 175 KM | 155 KM |
Maks. moment | 150 Nm | 167 Nm | 175 Nm | 265 Nm | 220 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,5 s | 11,2 s | 10,7 s | 9,1 s | 9,6 s |
Prędkość maks. | 192 km/h | 205 km/h | 210 km/h | 230 km/h | 218 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,2 l/100 km | 7,9 l/100 km | 7,2 l/100 km | 8,9 l/100 km | 8,6 l/100 km |
Silnik | 2.8 V6 Turbo | 2.8 V6 Turbo | 2.8 V6 (OPC) | 2.8 V6 (OPC) | 3.2 V6 |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2792 cm³ | 2792 cm³ | 2792 cm³ | 2792 cm³ | 3175 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz. |
Maks. moc | 230 KM | 250 KM | 255 KM | 280 KM | 211 KM |
Maks. moment | 330 Nm | 350 Nm | 355 Nm | 355 Nm | 300 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,4 s | 6,9 s | 6,7 s | 6,3 s | 7,7 s |
Prędkość maks. | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 248 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 10,3 l/100 km | 10,3 l/100 km | 10,4 l/100 km | 10,4 l/100 km | 9,8 l/100 km |
Silnik | 1.9 CDTI | 1.9 CDTI | 2.0 DTI | 2.2 DTI | 3.0 V6 CDTI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1910 cm³ | 1910 cm³ | 1995 cm³ | 2171 cm³ | 2958 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 120 KM | 150 KM | 101 KM | 125 KM | 177 KM |
Maks. moment | 280 Nm | 320 Nm | 230 Nm | 280 Nm | 370 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,5 s | 9,8 s | 13,0 s | 10,8 s | 9,3 s |
Prędkość maks. | 200 km/h | 217 km/h | 192 km/h | 206 km/h | 226 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,7 l/100 km | 5,8 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6,5 l/100 km | 7,0 l/100 km |
Miałem ten samochód w silniku 1.9 cdti, niezawodny! 🙂
Potwierdzam!
Najlepszy jest ten 120-konny z turbiną bez zmiennej geometrii – nic go nie jest w stanie zniszczyć.
Jak się go dobrze serwisuje, przeglądy robi na czas, stosuje olej i filtry dobrej jakości, to odwdzięczy się bezawaryjnością na długie lata.
Cały czas bardzo dobra dostępność części, tani serwis, łatwy do naprawy.
W swojej klasie to jeden z najlepszych wyborów.
Ja mam Vectrę GTS 1.8 122 km benzyna+ LPG rok 2002. LPG założyłem 5 lat temu, do tej pory zrobiłem na LPG 80 tyś km. Silnik działa bardzo dobrze. Samochód tani w utrzymaniu, z poważnych napraw , które robiłem to : wymiana katalizatora koszt ok 850 zł z robocizną , regulator napięcia koszt bardzo niski , wymiana cewek zapłonowych zamiennik chyba 135 zł, czujnik położenia wału i całą resztę napraw zawieszenia związanych z dużym przebiegiem samochodu,w ciągu 6 lat zrobiłem 110 tyś. km , które nie są jakieś notoryczne. Nie mam problemów z rdzą blacharki , trochę podwozie koroduje , ale to rdza powierzchowna . Ząbkują przednie opony , nowe wyrzuciłem po 2 sezonach , a może dlatego ,że zrobiłem na nich około 30 tyś. km. Silnik oleju bierze niewiele ok. 1,5 litar na 10000 km. Co jakiś czas muszę dolewać też chłodziwa w niewielkich ilościach, problem występował już przed założeniem LPG. Kilka razy w roku muszę wymieniać przepalone żarówki najczęściej w lampach przednich.
Podsumowując jest to samochód rodziny , pakowny , do spokojnej jazdy, tani w utrzymaniu , który po mimo 19 lat i nie jasnym przebiegu w momencie zakupu ,nie jest nadmiernie awaryjny, ceny napraw są rozsądne, mechanicy awarie diagnozują w 100% ( prosta konstrukcja). Dzięki instalacji LPG przy spalaniu gazu ok 10 litrów jazda jest ekonomiczna i zachęca do wkręcania silnika na wysoki obroty , by ruszyć tą ospałą Vectrę.
Kupilem Vectre jako drugi właściciel. Pochodzenie polski salon. produkcja 2004. 1.8 gts przebieg w dniu kupna 78000.
Auto mam do dzisiaj a na liczniku 355000!
Silnik oryginalny nieremontowany, skrzynia biegów również.
Szwankuje co prawda elektryka (szyby) ale to w tych modealch standard.
Na 10 000 km muszę dolać około 1.5-2 litrów oleju.
Części zamienne łatwodostępne i w dobrej cenie.
Vectra nie ma śladu korozji chociaż jest parkowana pod blokiem i przeżyła już razem ze mną 13 zim od roku 2008 kiedy ją nabyłem.
Silnik 1.8 120 km niezbyt dynamiczny jednak zarazem nie aż tak paliwożerny.
Kusi wersja 2.0 Turbo jednak to już wyższy level utrzymania i serwisowania.
Vektra Turbo – kiedyś mieliśmy takie auto w automacie – to to chodziło. Wspaniała epoka