Opel Vectra C

Pojawienie się Insignii skutecznie wymazało ze świadomości kierowców popularną niegdyś nazwę Vectra. Czy tym dość leciwym autem nadal warto się zainteresować? Oto opinie o używanym Oplu Vectra C.

Opla Vectrę produkowano równo 20 lat w trzech generacjach. W tym materiale opisujemy ostatnią (Vectra C), która stała się samochodem „pełnoletnim”: najstarsze auta skończyły 18 lat. W momencie debiutu samochód zwracał uwagę muskularną sylwetką (nawiązującą trochę do Cadillaków) i imponującymi możliwościami transportowymi, zwłaszcza w wydłużonej, pod względem rozstawu osi i karoserii, odmiany kombi. Vectra uchodziła za jeden z najprzestronniejszych samochodów w klasie średniej i sprawiała wrażenie bardzo solidnej. I trzeba przyznać, że auto do tej pory świetnie się „trzyma”: nie koroduje, jego wnętrze nieco maskuje setki tysięcy przejechanych kilometrów, a większość silników bezawaryjnie pokonuje ogromne przebiegi. Chętni na używaną Vectrę bez problemu znajdą egzemplarz skrojony na miarę swoich potrzeb. Poza pojemnym kombi Opel przewidział wersję sedan, liftback (GTS) i pozycjonowanego o segment wyżej hatchbacka o nazwie Signum. Nie zabrakło niegdyś obowiązkowej w gamie Opla odmiany OPC, w Vectrze rozwijającej 255 lub 280 KM.

Opel Vectra C
Samochód w wersji liftback (fot.) nazywa się Vectra GTS. Poza tym, że wygląda dynamiczniej, oferuje lepszy dostęp do 500-litrowego bagażnika (tyle samo co w sedanie).

Osoby, które miały do czynienia z Vectrą C, nie mają wątpliwości, że to samochód stworzony do pokonywania długich tras. Oczywiście trzeba się wobec tego liczyć z ogromnymi przebiegami wystawionych samochodów, a także szukać zaniedbań serwisowych: niektóre usterki są tak kosztowne w usunięciu, że właściciele odkładają je w nieskończoność, poza tym nie zawsze opłaca się przywracać do porządku wysłużoną Vectrę. Poniżej postaramy się wytypować polecaną konfigurację Vectry, której warto jeszcze poszukać.

Opel Vectra C
Vectra kombi jest o ponad 20 cm dłuższa od sedana i liftbacka i ma aż 283-centymetrowy rozstaw osi (pozostałe: 270 cm). Co ciekawe, wydłużony rozstaw osi posiada też… hatchback Signum.

Używany Opel Vectra C – wnętrze

Z dzisiejszego punktu widzenia deska rozdzielcza Vectry sprawia wrażenie topornej i mocno przestarzałej: niewielkie ekrany i gąszcz przycisków to ewidentnie pieśń przeszłości. Wciąż nie brakuje jednak zwolenników takiej szkoły projektowania kokpitów, w której prym wiedzie czytelność i prostota obsługi. Niestety, w Vectrze ta druga cecha mogłaby prezentować się lepiej: właściciele skarżą się przede wszystkim na utrudniony dostęp do menu ustawień klimatyzacji. Co istotne, ma ją każda Vectra C, podobnie jak komplet poduszek powietrznych (boczne, czołowe, kurtynowe). Nie każdemu przypadną do gustu srebrne plastiki konsoli środkowej. Przedstawiona na poniższym zdjęciu szara kolorystyka nie była jedyną dostępną w Vectrze: czasami można trafić auto z beżową dolną częścią kokpitu i drewnianym wykończeniem.

Opel Vectra C
Nieco siermiężny kokpit zmontowano z niezłych materiałów. Opel zadbał o przyjemne wykończenie miękkim materiałem zamkniętych elementów we wnętrzu, czyli przede wszystkim schowków.

Już standardowy rozstaw osi Vectry C mierzy tyle, co u typowych konkurentów. 270 cm odległości pozwoliło wygospodarować obszerne wnętrze, w którym bez problemów pojadą 4 dorosłe osoby. Jeszcze lepiej jest w kombi i w hatchbacku, gdzie dodatkowe 13 cm zamienia Opla klasy średniej w prawdziwą salonkę. Co ciekawe, Signuma pozycjonowano wyżej od Vectry i można go było zamówić w konfiguracji 4-osobowej z rozbudowanym podłokietnikiem pomiędzy dwoma miejscami z tyłu. Bagażniki każdej wersji nadwoziowej Vectry imponują pakownością, regularnym kształtem i ponadprzeciętnym wykończeniem. Rekordową przestrzeń oferuje oczywiście kombi po złożeniu kanapy: pojemność wtedy rośnie aż do 1850 l, mało tego – do wykorzystania mamy całkowicie płaską powierzchnię.

Używany Opel Vectra C – silniki benzynowe

Chętni na Vectrę mieli szeroki wybór w kwestii jednostek napędowych. Benzynową gamę zawsze stanowiły 4-cylindrowe silniki 1.6, 1.8, 2.0 Turbo i 2.2. Na przestrzeni lat Opel dokonywał systematycznych zmian w palecie silnikowej, wprowadzając nowe odmiany (np. 1.8 140 KM to zupełnie inna konstrukcja niż wersja 122 KM) lub dokonując zmian w osprzęcie (np. 2.2 w późniejszych latach otrzymał bezpośredni wtrysk paliwa, wskutek czego moc wzrosła do 155 KM). Do czasu modernizacji Vectry w 2005 r. oferowano największy, choć nie najmocniejszy silnik w gamie – 3.2 V6/211 KM. Rola topowej jednostki przypadła 2.8 V6 rozwijającej 230/250 KM i 255/280 KM w odmianach OPC. Zwolennikom instalacji gazowych szczególnie polecamy odmianę 1.8/122 KM, ale toleruje go także 1.6 i 2.0 Turbo (dobra relacja spalania do osiągów).

Opel Vectra C
Warto poświęcić więcej czasu na poszukiwania Vectry z silnikiem 2.0 Turbo: dobrze znosi zasilaniem gazem i znacznie żwawiej rozpędza ciężkiego Opla od udanych, choć nieco ospałych odmian wolnossących.

Używany Opel Vectra C – silniki Diesla

Przez pierwsze dwa lata Opel stosował dwie przestarzałe jednostki znane z poprzedniczki, Vectry B – 2.0 DTI/100 KM i 2.2 DTI/125 KM. W 2003 r. zadebiutował topowy turbodiesel 3.0 V6 CDTI/177 KM (później 184 KM), a rok później najlepsze silniki wysokoprężne w Vectrze, czyli zapożyczone od Fiata 1.9 CDTI w trzech wersjach mocy: 100, 120 i 150 KM. Jak na współczesne turbodiesle są całkiem trwałe (choć nie idealne) i niedrogie w serwisowaniu, a przy tym doskonale znane mechanikom (montowano je m.in. w Astrze H i Zafirze B). Nic zatem dziwnego, że niemal całkowicie zdominowały rynek wtórny wysokoprężnych Vectr B: inne odmiany niż 1.9 CDTI trafiają się sporadycznie.

Opel Vectra C
Popularny 1.9 CDTI występował także w innych Oplach okresu produkcyjnego Vectry B. Znajdziemy go też w Alfie Romeo 159 (1.9 JTDm) i Fiacie Croma (1.9 MultiJet).

Używany Opel Vectra C – opinie użytkowników

 Zalety 

„Kilkunastoletnie auto, a wciąż nie mogę się doszukać śladów korozji. Brawa dla Opla”

„Przyjemnie się jeździ z tyłu. Pasażer ma do dyspozycji podłokietnik ze schowkiem, uchwyt na napoje i osobne nawiewy”

„Vectra sprawia wrażenie zaawansowanej techniczne, ale taka nie jest: zna ją niemal każdy mechanik”

„Prawdziwy połykacz kilometrów. Nie przeszkadza nadmierny hałas, a silnik Diesla w trasie pali zaskakująco mało”

 Wady 

„Koszmarne prowadzenie. Najgorzej jest na zakrętach, gdzie auto traci stabilność. Trzeba uważać”

„Skrzynie biegów nie grzeszą trwałością. W mojej Vectrze musiałem ją zmienić na używaną, łączny koszt: 3000 zł”

„Padły czujniki parkowania i deszczu, wariują wycieraczki. A czuję, że to dopiero początek”

„Obsługi klimatyzacji już bardziej udziwnić się nie dało. Wymaga oderwania wzroku od jezdni”

Używany Opel Vectra C – awaryjność, typowe usterki

Zważywszy na wiek i przebiegi używanych Vectr, kupując ten samochód trzeba przymknąć oko na drobne niedomagania elektroniki pokładowej: najczęściej zawodzą przełączniki przy kierownicy, czujniki parkowania albo przyciski elektrycznego zamykania klapy bagażnika. Benzynowe, wyeksploatowane silniki są podatne na zużycie oleju, w turbodieslach DTI szwankuje układ wtryskowy, a 1.9 CDTI – zawory EGR i filtry cząstek stałych. Z dystansem podchodźmy do odmian V6. Benzynowe mają drogi w zakupie i wymianie łańcuchowy rozrząd (ok. 5000 zł), wysokoprężne – wadę fabryczną w postaci osiadających tulei cylindrowych. Remont jednostki niekiedy zbliża się do rynkowej wartości samochodu. Przestrzegamy przed instalacjami gazowymi w Vectrach 1.8/140 KM (mechaniczna regulacja luzu zaworowego) i 2.2 Direct (bezpośredni wtrysk wymaga specjalnej instalacji). Dokładnie prześwietlmy też historię napraw zawieszenia. Przednie, aluminiowe wahacze są nierozbieralne. W tylnej konstrukcji wielowahaczowej można wymieniać same tuleje, ale komplet kosztuje ok. 500 zł + robocizna. Dla świętego spokoju lepiej unikać samochodów z adaptacyjnym zawieszeniem IDS.

Opel Vectra C
Wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi posiada wymienne tuleje. Niestety, są dość drogie i kierowcy w nieskończoność odkładają remont zawieszenia. Jeszcze gorzej jest z wymienianymi w całości wahaczami przednimi: komplet kosztuje ok. 1000 zł.

Używany Opel Vectra C – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN w Vectrze C znajdziemy w okolicach prawego, przedniego fotela pasażera (screenshot ze strony numervin.com).

Opel Vectra C

Używany Opel Vectra C – sytuacja rynkowa

Jeżdżące o własnych siłach, poobijane Vectry można kupić nawet za jedną pensję, jednak dopiero od okolic 7 tys. zł zaczynają przeważać Ople przynajmniej przyzwoicie wyglądające na zdjęciach. Nie zmienia to faktu, że optymalny budżet na używaną Vectrę mieści się w granicach 10-15 tys. zł: w tej kwocie mamy pełen wachlarz między samochodami sprzed i po lifcie, w niemal każdej wersji silnikowej. Idealnie utrzymane Ople podchodzą nawet pod 20 tys zł, więcej kosztują właściciel tylko Vectry OPC. Prawie połowę ofert stanowią kombi, podobnie rozkłada się udział diesli i wersji benzynowych.

Używany Opel Vectra C – podsumowanie

Niełatwo znaleźć zadbaną Vectrę, podobnie jak zaakceptować fakt, że najprawdopodobniej trzeba będzie trochę w nią zainwestować, by posłużyła jeszcze kilka lat. Od sprzedających używane Vectry żądajmy wszelkich rachunków potwierdzających naprawy: są o wiele ważniejsze od przebiegu czy rocznika samochodu. Przy doinwestowaniu lub kupnie auta z górnej półki cenowej będziemy się tylko cieszyć z komfortu i przestronności, jaką oferuje Vectra. Tak wielkiego wnętrza nie uświadczymy w Insignii!

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Oplach:

Używany Opel Corsa D (2006-2014) – opinie użytkowników

Używany Opel Astra H (2004-2014) – opinie użytkowników

Używany Opel Astra J (2009-2016) – opinie użytkowników

Używany Opel Insignia A (2008-2017) – opinie użytkowników

Używany Opel Meriva B (2010-2017) – opinie użytkowników

Używany Opel Zafira B (2005-2014) – opinie użytkowników

Używany Opel Mokka (od 2012 r.) – opinie użytkowników

Opel Vectra C

Opel Vectra C – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.460-482/180/146 cm
Rozstaw osi270-283 cm
Pojemność bagażnikaltb 500-1360 l, sed 500 l, kmb 530-1850 l, Signum 365-1410 l
Opel Vectra C – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe 4-cylindrowe)
Silnik1.61.81.82.0 Turbo2.2 Direct
Pojemność1598 cm³1796 cm³1796 cm³1988 cm³2198 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz., turbobenz.
Maks. moc100 KM122 KM140 KM175 KM155 KM
Maks. moment150 Nm167 Nm175 Nm265 Nm220 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,5 s11,2 s10,7 s9,1 s9,6 s
Prędkość maks.192 km/h205 km/h210 km/h230 km/h218 km/h
Śr. zużycie paliwa7,2 l/100 km7,9 l/100 km7,2 l/100 km8,9 l/100 km8,6 l/100 km
Opel Vectra C – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe 6-cylindrowe)
Silnik2.8 V6 Turbo2.8 V6 Turbo2.8 V6 (OPC)2.8 V6 (OPC)3.2 V6
Pojemność2792 cm³2792 cm³2792 cm³2792 cm³3175 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz.
Maks. moc230 KM250 KM255 KM280 KM211 KM
Maks. moment330 Nm350 Nm355 Nm355 Nm300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h7,4 s6,9 s6,7 s6,3 s7,7 s
Prędkość maks.250 km/h250 km/h250 km/h250 km/h248 km/h
Śr. zużycie paliwa10,3 l/100 km10,3 l/100 km10,4 l/100 km10,4 l/100 km9,8 l/100 km
Opel Vectra C – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla)
Silnik1.9 CDTI1.9 CDTI2.0 DTI2.2 DTI3.0 V6 CDTI
Pojemność1910 cm³1910 cm³1995 cm³2171 cm³2958 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc120 KM150 KM101 KM125 KM177 KM
Maks. moment280 Nm320 Nm230 Nm280 Nm370 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,5 s9,8 s13,0 s10,8 s9,3 s
Prędkość maks.200 km/h217 km/h192 km/h206 km/h226 km/h
Śr. zużycie paliwa5,7 l/100 km5,8 l/100 km5,9 l/100 km6,5 l/100 km7,0 l/100 km

Używany Opel Vectra C – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 8 Średnia: 4.3]

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here