Silnik 1.6 HDi

Silnik 1.6 HDi jest jednym z najtrwalszych diesli w swojej klasie. Był instalowany w wielu modelach. Który warto wybrać?

Jednostka wysokoprężna 1.6 HDi zadebiutowała w 2002 roku i występowała w kilkudziesięciu różnych modelach aut. Wykorzystywali ją różni producenci, nie tylko Citroen, Peugeot i Ford, ale również Volvo, Mini i Mazda. Uchodzi za silnik zapewniający dobre osiągi przy zachowaniu małego zużycia paliwa, a przy tym mający wysoką kulturę pracy oraz – co nie bez znaczenia – niezawodność. Bez większych problemów przejeżdża 300 tysięcy kilometrów, a spokojna eksploatacja pozwala wydłużyć ten przebieg nawet dwukrotnie.

1.6 HDi nie zrujnuje portfela

Dzięki swojej dużej popularności, potencjalny nabywca nie będzie miał żadnych problemów z częściami zamiennymi. Wszystkie dostępne są od ręki, a ich ceny okazują się zaskakująco przystępne. Przykładowo: rozrząd kosztuje 600 zł, wtryskiwacze – 900 zł za sztukę, a dwumasowe koło zamachowe – ok. 1300 zł. Koszt regeneracji turbosprężarki zależy od jej rodzaju – tańsze to wydatek 800 zł, droższe – 1500 zł. W razie większych problemów można kupić nawet cały silnik. To koszt między 1500 a 4500 złotych.

Dwie odmiany 1.6 HDi

Silnik 1.6 HDi występował w 8- i 16-zaworowej wersji. Ta druga, nowsza, jest popularniejsza na rynku i ma pasek rozrządu, który napędza jeden wałek rozrządu. Drugi wałek odbiera napęd od pierwszego za pośrednictwem łańcucha. Pasek warto wymieniać częściej niż zaleca producent (240 tys. km), bo w rzeczywistości łańcuch wytrzymuje często jedynie ok. 200 tys. km. Jednostka zwykle jest wyposażona w układ common rail, ale zdarzają się też odmiany z droższym w obsłudze zasilaniem Siemensa. Słabsze wersje nie mają dwumasowego koła zamachowego ani filtra cząstek stałych (do 2010 roku).

Silniki HDi – dane techniczne

Silniki HDi

Zanim kupisz

Przed kupnem auta z silnikiem 1.6 HDi należy sprawdzić, czy silnik daje się bez problemu uruchomić. Warto również posłuchać pracy silnika na biegu jałowym – pozwoli to rozpoznać usterki, np. naciągnięty łańcuch łączący wałki rozrządu, który objawia się donośnym stukotem podczas ruszania. Istotny jest również stan wtryskiwaczy. Można go sprawdzić, zdejmując plastikową pokrywę silnika. Czarny nagar w okolicach wtryskiwaczy oznacza ich nieszczelność, a zapach spalin w kabinie to znak, że warto wymienić podkładki pod wtryskiwaczami.

Co może się wydarzyć podczas eksploatacji

Jednostka 1.6 HDi uchodzi za niezawodną, chociaż trapią ją problemy z wyciekami oleju. Potrafi też zawieść układ smarowania turbosprężarki – można poprawić jego wydajność, usuwając sitko, które znajduje się w przewodzie odprowadzającym olej. Wersje z filtrem cząstek stałych mogą też mieć problemy z przybywaniem oleju. Jego poziom podnosi nadmiar paliwa, który wtryskiwany jest do cylindrów w celu wypalenia filtra. Paliwo to skapuje po ściankach tulei cylindrowych i spływa do miski olejowej. Ten sytuacja występuje podczas częstej eksploatacji pojazdu w mieście.

11 polecanych aut z silnikiem 1.6 HDi

1. Citroen C4 I

Lata produkcji: 2004-2010
Ceny: od 10 tys. zł
Citroen C4
Citroen C4

Kompaktowego Citroena z HDi można kupić już za 8 tysięcy złotych, jednak na zadbany egzemplarz trzeba przeznaczyć około 12-15 tysięcy złotych. Zautomatyzowane skrzynie w tych samochodach nie cieszą się pochlebną opinią, dlatego lepiej wybierać auta z manualną.

2. Citroen C5 II

Lata produkcji: 2007-2017
Ceny: od 20 tys. zł
Citroen C5
Citroen C5

W tak dużym aucie jak C5 silnik 1.6 HDi jest podstawowym dieslem, nie występującym w połączeniu z hydropneumatycznym zawieszeniem. Godne polecenia są obie generacje modelu, ale druga jest znacznie bardziej atrakcyjna wizualnie i prędko się nie zestarzeje.

3. Ford Focus II

Lata produkcji: 2004-2011
Ceny: od 10 tys. zł
Ford Focus
Ford Focus

W Focusie 1.6 HDi nazywał się 1.6 TDCi i zadebiutował w drugiej odmianie kompaktowego Forda. Dostępne były dwie wersje – 90 KM bez filtra cząstek stałych i 109 KM, przeważnie z filtrem.

4. Ford C-Max

Lata produkcji: 2003-2011
Ceny: od 12 tys. zł
Ford C-Max
Ford C-Max

Dobra alternatywa dla Focusów, pośród których ciężko znaleźć egzemplarz w dobrym stanie (sporo z nich ma flotową przeszłość). C-Maxów jest mniej, ale przeważnie pochodzą z prywatnych rąk. Model ma przy tym przestronniejsze wnętrze, a technicznie jest równie niezawodny.

5. Mazda 3 II

Lata produkcji: 2009-2013
Ceny: od 24 tys. zł
Mazda 3
Mazda 3

Technicznie jest spokrewniona z opisywaną wcześniej drugą generacją Forda Focusa. Na korzyść Mazdy przemawia ciekawsza stylistyka nadwozia i lepsze wykonanie, a także niezawodność.

6. Mini II

Lata produkcji: 2007-2013
Ceny: od 16 tys. zł
Mini
Mini

W Mini silniki HDi zastąpiły oferowane w nim wcześniej diesle Toyoty (1.4 D-4D). Ta zmiana była dobrym posunięciem – nowe silniki, nazwane po prostu 1.6 TD, żwawo napędzały Mini i okazały się bezproblemowe w eksploatacji.

7. Peugeot 308

Lata produkcji: 2007-2013
Ceny: od 18 tys. zł
Peugeot 308
Peugeot 308

Silnik 1.6 HDi występował również w jego poprzedniku – modelu 307, który za sprawą szwankującej elektryki uchodzi za awaryjny model. Podczas tworzenia 308 inżynierowie odrobili pracę domową i stworzyli trwały, nawet po latach, samochód. W połączeniu z jednostką HDi 308 stanowi ciekawą ofertę na rynku.

8. Peugeot 407

Lata produkcji: 2004-2007
Ceny: od 12 tys. zł
Peugeot 407
Peugeot 407

Podobnie jak w Citroenie C5, w 407 1.6 HDi jest bazowym dieslem, nie zapewniającym wygórowanych osiągów. Wystarcza jednak do spokojnej jazdy i należy do najbardziej ekonomicznych w klasie.

9. Suzuki SX4

Lata produkcji: 2006-2014
Ceny: od 15 tys. zł
Suzuki SX4
Suzuki SX4

W japońskim crossoverze dostępna była słabsza, 90-konna wersja. Równocześnie pod maską oferowano diesle 1.9 i 2.0 produkcji Fiata, które okazują się popularniejsze od 1.6. Bez względu na to, jaki się wybierze, silnik nie powinien sprawiać problemów i zapewnić spokojną eksploatację.

10. Volvo S40/V50

Lata produkcji: 2003-2012
Ceny: od 13 tys. zł
Volvo S40
Volvo S40

Technicznie kompaktowe S40 (sedan) i V50 (kombi) bazuje na Fordzie Focusie, lecz kosztuje średnio 3-5 tysięcy złotych więcej. Spowodowane jest to nie tylko prestiżem marki, ale też sztywniejszą i lepiej zabezpieczoną przed korozją karoserią.

11. Volvo S80 II

Lata produkcji: 2006-2016
Ceny: od 11 tys. zł
Volvo S80
Volvo S80

Flagowy model szwedzkiej marki to jeden z największych aut oferowanych z silnikiem 1.6 HDi. W rzeczywistości waży jednak ponad 1.5 tony, czyli niewiele więcej niż Citroen C5. S80 w połączeniu z małym dieslem idealnie nadaje się dla osób ceniących przede wszystkim ekonomiczną jazdę.

Oceny czytelników
[Głosów: 11 Średnia: 3.5]