OponySzukamy najbezpieczniejszych opon. Które sprawdzają się najlepiej w różnych warunkach?

Szukamy najbezpieczniejszych opon. Które sprawdzają się najlepiej w różnych warunkach?

Analiza wyników testów ogumienia pozwala wyłonić liderów konkretnych prób. Oto porównanie parametrów opon letnich i wielosezonowych – jak radzą sobie one w różnych sytuacjach drogowych?

Receptą na wyprodukowanie dobrej opony letniej jest znalezienie kompromisu nie tylko pomiędzy właściwościami na suchym i mokrym asfalcie. Użytkownicy opon oczekują też niskich oporów toczenia i wysokiego poziomu komfortu. Nie bez znaczenia jest też hałas emitowany przez ogumienie. W przypadku opon wielosezonowych zadanie jest jeszcze trudniejsze – do suchego i mokrego asfaltu dochodzą jeszcze właściwości na śniegu.

Producenci opon robią wszystko, by ich produkty zbliżyły się jak najbardziej do ideału zwyciężającego wszystkie konkurencje testowe. Jednak nie wszyscy kierowcy szukają najlepiej zbilansowanych produktów. Jedni oczekują od opon najwyższych parametrów na mokrej nawierzchni, inni z kolei stawiają na prowadzenie po suchym asfalcie. Dla wielu użytkowników samochodów ważnym parametrem są niskie opory toczenia czy hałas. Poniżej prezentujemy trzy kolejne lokaty uzyskane w każdej konkurencji testowej przez opony biorące udział w ostatnich porównaniach. Dodatkowo wskazujemy miejsce, które dana opona zajęła w teście.

OPONY LETNIE

Wyniki opon letnich na mokrym asfalcie

Najlepiej hamujące na mokro – droga hamowania ze 100 km/h

  1. Continental PremiumContact 7 – 51,1 m (1 miejsce w teście)
  2. Michelin Primacy 4+ – 54,6 m (2 miejsce w teście)
  3. Pirelli Cinturato P7 – 52,5 m (4 miejsce w teście)

Najlepsze na mokre zakręty – przeciążenie w trakcie jazdy po mokrym okręgu

  1. Bridgestone Turanza T005 – 0,865 g (3 miejsce w teście)
  2. Continental PremiumContact 7 – 0,846 g (1 miejsce w teście)
  3. Goodyear EfficientGrip Preformace 2 – 0,844 g (5 miejsce w teście)

Najbardziej odporne na aquaplaning – prędkość aquaplaningu wzdłużnego

  1. Michelin Primacy 4+ – 78,1 km/h (2 miejsce w teście)
  2. Dunlop Sport Bluresponse – 77,4 km/h (6 miejsce w teście)
  3. Pirelli Cinturato P7 – 77,0 km/h (4 miejsce w teście)

Najlepsze na kałuże w zakręcie – przeciążenie boczne w aquaplaningu poprzecznym

  1. Dunlop Sport Bluresponse – 3,61 m/s² (6 miejsce w teście)
  2. Michelin Primacy 4+ – 3,34 m/s² (2 miejsce w teście)
  3. Pirelli Cinturato P7 – 3,31 m/s² (4 miejsce w teście)

Najszybsze na mokrym asfalcie – czas przejazdu toru o długości 1823 m

  1. Continental PremiumContact 7 – 83,8 s (1 miejsce w teście)
  2. Goodyear EfficientGrip Preformace 2 – 84,7 s (5 miejsce w teście)
  3. Bridgestone Turanza T005 – 85,4 s (3 miejsce w teście)

Wyniki opon letnich na suchym asfalcie

Najlepiej hamujące na sucho – droga hamowania ze 100 km/h

1. Continental PremiumContact 7 – 36,0 m (1 miejsce w teście)

2. Pirelli Cinturato P7 – 36,6 m (4 miejsce w teście)

3. Bridgestone Turanza T005 – 36,7 m (3 miejsce w teście)

Najcichsze – głośność zewnętrzna przy prędkości 50 km/h

  1. Goodyear EfficientGrip Preformace 2 – 64,0 dB (5 miejsce w teście)
  2. Pirelli Cinturato P7 – 64,2 dB (4 miejsce w teście)
  3. Michelin Primacy 4+ – 64,3 dB (2 miejsce w teście)

Najlepsza precyzja prowadzenia – właściwości jezdne

  1. Goodyear EfficientGrip Performance 2 – 7,000 pkt (5 miejsce w teście)
  2. Continental PremiumContact 7 – 6,938 pkt (1 miejsce w teście)
  3. Michelin Primacy 4+ – 6,750 pkt (2 miejsce w teście)

Najszybsze na suchym asfalcie – czas przejazdu toru o długości 1650 m

  1. Continental PremiumContact 7 – 55,2 s (1 miejsce w teście)
  2. Goodyear EfficientGrip Performance 2 – 55,7 s (5 miejsce w teście)
  3. Dunlop Sport Bluresponse – 55,9 s (6 miejsce w teście)

Najbardziej energooszczędne – współczynnik oporów toczenia

  1. Bridgestone Turanza T005 – 0,665 (3 miejsce w teście)
  2. Dunlop Sport Bluresponse – 0,754 (3 miejsce w teście)
  3. Goodyear EfficientGrip Performance 2 – 0,775 (5 miejsce w teście)

OPONY WIELOSEZONOWE

Wyniki opon wielosezonowych na mokrym asfalcie

Najlepiej hamujące na mokro – droga hamowania ze 100 km/h

  1. Continental AllSeasonContact – 59,9 m (1 miejsce w teście)
  2. Firestone Multiseason 2 – 60,2 m (4 miejsce w teście)
  3. Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3 – 63,4 m (2 miejsce w teście)

Najlepsze na mokre zakręty – przeciążenie w trakcie jazdy po mokrym okręgu

  1. Continental AllSeasonContact – 0,800 g (1 miejsce w teście)
  2. Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3 – 0,776 g (2 miejsce w teście)
  3. Nokian Seasonproof – 0,765 g (3 miejsce w teście)

Najbardziej odporne na aquaplaning – prędkość aquaplaningu wzdłużnego

  1. Continental AllSeasonContact – 79,5 km/h (1 miejsce w teście)
  2. Nokian Seasonproof – 77,4 km/h (3 miejsce w teście)
  3. Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3 – 76,0 km/h (2 miejsce w teście)

Najlepsze na kałuże w zakręcie – przeciążenie boczne w aquaplaningu poprzecznym

  1. Continental AllSeasonContact – 3,37 m/s² (1 miejsce w teście)
  2. Nokian Seasonproof – 3,21 m/s² (3 miejsce w teście)
  3. Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3 – 2,79 m/s² (2 miejsce w teście)

Najszybsze na mokrym asfalcie – czas przejazdu toru o długości 1823 m

  1. Continental AllSeasonContact – 90,5 s (1 miejsce w teście)
  2. Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3 – 92,4 s (2 miejsce w teście)
  3. Firestone Multiseason 2 – 92,5 s (4 miejsce w teście)

Wyniki opon wielosezonowych na suchym asfalcie

Najlepiej hamujące na sucho – droga hamowania ze 100 km/h

  1. Nokian Seasonproof – 43,7 m (3 miejsce w teście)
  2. Firestone Multiseason 2 – 43,8 m (4 miejsce w teście)
  3. Continental AllSeasonContact – 44,1 m (1 miejsce w teście)

Najcichsze – głośność zewnętrzna przy prędkości 50 km/h

  1. Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3 – 64,7 dB (2 miejsce w teście)
  2. Dębica Navigator 3 – 64,8 dB (6 miejsce w teście)
  3. Nokian Seasonproof – 65,0 dB (3 miejsce w teście)

Najlepsza precyzja prowadzenia – właściwości jezdne

  1. Continental AllSeasonContact – 7,063 pkt (1 miejsce w teście)
  2. Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3 – 6,750 pkt (2 miejsce w teście)
  3. Nokian Seasonproof – 6,500 pkt (3 miejsce w teście)

Najszybsze na suchym asfalcie – czas przejazdu toru o długości 1650 m

  1. Continental AllSeasonContact – 53,20 s (1 miejsce w teście)
  2. Firestone Multiseason 2 – 53,65 s (4 miejsce w teście)
  3. Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3 – 53,83 s (2 miejsce w teście)

Najbardziej energooszczędne – współczynnik oporów toczenia

  1. Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3 – 0,604 (2 miejsce w teście)
  2. Dębica Navigator 3 – 0,668 (6 miejsce w teście)
  3. Nokian Seasonproof – 0,719 (3 miejsce w teście)

Wyniki opon wielosezonowych na śniegu

Najlepiej hamujące na śniegu – droga hamowania 50-0 km/h

  1. Dębica Navigator 3 – 24,8 m (6 miejsce w teście)
  2. Nokian Seasonproof – 25,3 m (3 miejsce w teście)
  3. Continental AllSeasonContact – 25,3 m (1 miejsce w teście)

Najlepiej przyspieszające na śniegu – dystans 0-20 km/h

  1. Dębica Navigator 3 – 7,92 m (6 miejsce w teście)
  2. Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3 – 8,07 m (2 miejsce w teście)
  3. Firestone Multiseason 2 – 8,11 m (4 miejsce w teście)

Najlepszy uciąg na śniegu – siła napędowa

  1. Dębica Navigator 3 – 283,7 daN (6 miejsce w teście)
  2. Continental AllSeasonContact – 278,1 daN (1 miejsce w teście)
  3. Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3 – 276,7 daN (2 miejsce w teście)

Najszybsze na śniegu – czas przejazdu toru o długości 1450 m

  1. Dębica Navigator 3 – 78,5 s (6 miejsce w teście)
  2. Continental AllSeasonContact – 79,8 s (1 miejsce w teście)
  3. Nokian Seasonproof – 80,2 s (3 miejsce w teście)

Przeczytaj więcej o oponach w naszych materiałach:

Jak zmieniły się opony całoroczne?

Wady i zalety opon wielosezonowych

Nasz test opon całorocznych w rozmiarze 205/55 R16 (2022)

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji