Najlepsze opony

Analiza wyników testów ogumienia pozwala wyłonić liderów konkretnych prób. Oto porównanie parametrów opon letnich i wielosezonowych – jak radzą sobie one w różnych sytuacjach?

Receptą na wyprodukowanie dobrej opony letniej jest znalezienie kompromisu nie tylko pomiędzy właściwościami na suchym i mokrym asfalcie. Użytkownicy opon oczekują też niskich oporów toczenia i wysokiego poziomu komfortu. Nie bez znaczenia jest też hałas emitowany przez ogumienie. W przypadku opon wielosezonowych zadanie jest jeszcze trudniejsze – do suchego i mokrego asfaltu dochodzą jeszcze właściwości na śniegu.

Producenci opon robią wszystko, by ich produkty zbliżyły się jak najbardziej do ideału zwyciężającego wszystkie konkurencje testowe. Jednak nie wszyscy kierowcy szukają najlepiej zbilansowanych produktów. Jedni oczekują od opon najwyższych parametrów na mokrej nawierzchni, inni z kolei stawiają na prowadzenie po suchym asfalcie. Dla wielu użytkowników samochodów ważnym parametrem są niskie opory toczenia czy hałas. Poniżej prezentujemy trzy kolejne lokaty uzyskane w każdej konkurencji testowej przez opony biorące udział w ostatnich porównaniach. Dodatkowo wskazujemy miejsce, które dana opona zajęła w teście.

OPONY LETNIE

Wyniki opon letnich na mokrym asfalcie

Najlepiej hamujące na mokro – droga hamowania ze 100 km/h

  1. Continental PremiumContact 6 – 48,7 m (1 miejsce w teście)
  2. Bridgestone Turanza T005 – 51,4 m (1 miejsce w teście)
  3. Michelin Primacy 4 – 52,5 m (5 miejsce w teście)

Najlepsze na mokre zakręty – przeciążenie w trakcie jazdy po mokrym okręgu

  1. Goodyear EfficientGrip Performance 2 – 0,871 g (3 miejsce w teście)
  2. Bridgestone Turanza T005 – 0,864 g (1 miejsce w teście)
  3. Nokian Wetproof – 0,860 g (4 miejsce w teście)

Najbardziej odporne na aquaplaning – prędkość aquaplaningu wzdłużnego

  1. Nokian Wetproof – 79,8 km/h (4 miejsce w teście)
  2. Michelin Primacy 4 – 77,3 km/h (5 miejsce w teście)
  3. Bridgestone Turanza T005 – 76,9 km/h (1 miejsce w teście)

Najlepsze na kałuże w zakręcie – przeciążenie boczne w aquaplaningu poprzecznym

  1. Nokian Wetproof – 3,29 m/s² (4 miejsce w teście)
  2. Goodyear EfficientGrip Performance 2 – 3,22 m/s² (3 miejsce w teście)
  3. Michelin Primacy 4 – 3,21 m/s² (5 miejsce w teście)

Najszybsze na mokrym asfalcie – czas przejazdu toru o długości 1823 m

  1. Continental PremiumContact 6 – 85,9 s (1 miejsce w teście)
  2. Bridgestone Turanza T005 – 86,2 s (1 miejsce w teście)
  3. Michelin Primacy 4 – 88,3 s (5 miejsce w teście)

Wyniki opon letnich na suchym asfalcie

Najlepiej hamujące na sucho – droga hamowania ze 100 km/h

1. Bridgestone Turanza T005 – 36,0 m (1 miejsce w teście)
2. Continental PremiumContact 6 – 36,6 m (1 miejsce w teście)
3. Hankook Ventus Prime 3 K125 – 36,7 m (6 miejsce w teście)

Najcichsze – głośność zewnętrzna przy prędkości 50 km/h

  1. Nokian Wetproof – 63,5 dB (4 miejsce w teście)
  2. Hankook Ventus Prime 3 K125 – 63,8 dB (6 miejsce w teście)
  3. Michelin Primacy 4 – 64,4 dB (5 miejsce w teście)

Najlepsza precyzja prowadzenia – właściwości jezdne

  1. Goodyear EfficientGrip Performance 2 – 7,375 pkt (3 miejsce w teście)
  2. Continental PremiumContact 6 – 7,188 pkt (1 miejsce w teście)
  3. Bridgestone Turanza T005 – 7,063 pkt (1 miejsce w teście)

Najszybsze na suchym asfalcie – czas przejazdu toru o długości 1650 m

  1. Goodyear EfficientGrip Performance 2 – 52,2 s (3 miejsce w teście)
  2. Continental PremiumContact 6 – 52,6 s (1 miejsce w teście)
  3. Nokian Wetproof – 53,0 s (4 miejsce w teście)

Najbardziej energooszczędne – współczynnik oporów toczenia

  1. Bridgestone Turanza T005 – 0,700 (1 miejsce w teście)
  2. Goodyear EfficientGrip Performance 2 – 0,710 (3 miejsce w teście)
  3. Michelin Primacy 4 – 0,738 (5 miejsce w teście)

OPONY WIELOSEZONOWE

Wyniki opon wielosezonowych na mokrym asfalcie

Najlepiej hamujące na mokro – droga hamowania ze 100 km/h

  1. Continental AllSeasonContact – 59,9 m (1 miejsce w teście)
  2. Firestone Multiseason 2 – 60,2 m (4 miejsce w teście)
  3. Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3 – 63,4 m (2 miejsce w teście)

Najlepsze na mokre zakręty – przeciążenie w trakcie jazdy po mokrym okręgu

  1. Continental AllSeasonContact – 0,800 g (1 miejsce w teście)
  2. Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3 – 0,776 g (2 miejsce w teście)
  3. Nokian Seasonproof – 0,765 g (3 miejsce w teście)

Najbardziej odporne na aquaplaning – prędkość aquaplaningu wzdłużnego

  1. Continental AllSeasonContact – 79,5 km/h (1 miejsce w teście)
  2. Nokian Seasonproof – 77,4 km/h (3 miejsce w teście)
  3. Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3 – 76,0 km/h (2 miejsce w teście)

Najlepsze na kałuże w zakręcie – przeciążenie boczne w aquaplaningu poprzecznym

  1. Continental AllSeasonContact – 3,37 m/s² (1 miejsce w teście)
  2. Nokian Seasonproof – 3,21 m/s² (3 miejsce w teście)
  3. Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3 – 2,79 m/s² (2 miejsce w teście)

Najszybsze na mokrym asfalcie – czas przejazdu toru o długości 1823 m

  1. Continental AllSeasonContact – 90,5 s (1 miejsce w teście)
  2. Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3 – 92,4 s (2 miejsce w teście)
  3. Firestone Multiseason 2 – 92,5 s (4 miejsce w teście)

Wyniki opon wielosezonowych na suchym asfalcie

Najlepiej hamujące na sucho – droga hamowania ze 100 km/h

  1. Nokian Seasonproof – 43,7 m (3 miejsce w teście)
  2. Firestone Multiseason 2 – 43,8 m (4 miejsce w teście)
  3. Continental AllSeasonContact – 44,1 m (1 miejsce w teście)

Najcichsze – głośność zewnętrzna przy prędkości 50 km/h

  1. Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3 – 64,7 dB (2 miejsce w teście)
  2. Dębica Navigator 3 – 64,8 dB (6 miejsce w teście)
  3. Nokian Seasonproof – 65,0 dB (3 miejsce w teście)

Najlepsza precyzja prowadzenia – właściwości jezdne

  1. Continental AllSeasonContact – 7,063 pkt (1 miejsce w teście)
  2. Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3 – 6,750 pkt (2 miejsce w teście)
  3. Nokian Seasonproof – 6,500 pkt (3 miejsce w teście)

Najszybsze na suchym asfalcie – czas przejazdu toru o długości 1650 m

  1. Continental AllSeasonContact – 53,20 s (1 miejsce w teście)
  2. Firestone Multiseason 2 – 53,65 s (4 miejsce w teście)
  3. Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3 – 53,83 s (2 miejsce w teście)

Najbardziej energooszczędne – współczynnik oporów toczenia

  1. Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3 – 0,604 (2 miejsce w teście)
  2. Dębica Navigator 3 – 0,668 (6 miejsce w teście)
  3. Nokian Seasonproof – 0,719 (3 miejsce w teście)

Wyniki opon wielosezonowych na śniegu

Najlepiej hamujące na śniegu – droga hamowania 50-0 km/h

  1. Dębica Navigator 3 – 24,8 m (6 miejsce w teście)
  2. Nokian Seasonproof – 25,3 m (3 miejsce w teście)
  3. Continental AllSeasonContact – 25,3 m (1 miejsce w teście)

Najlepiej przyspieszające na śniegu – dystans 0-20 km/h

  1. Dębica Navigator 3 – 7,92 m (6 miejsce w teście)
  2. Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3 – 8,07 m (2 miejsce w teście)
  3. Firestone Multiseason 2 – 8,11 m (4 miejsce w teście)

Najlepszy uciąg na śniegu – siła napędowa

  1. Dębica Navigator 3 – 283,7 daN (6 miejsce w teście)
  2. Continental AllSeasonContact – 278,1 daN (1 miejsce w teście)
  3. Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3 – 276,7 daN (2 miejsce w teście)

Najszybsze na śniegu – czas przejazdu toru o długości 1450 m

  1. Dębica Navigator 3 – 78,5 s (6 miejsce w teście)
  2. Continental AllSeasonContact – 79,8 s (1 miejsce w teście)
  3. Nokian Seasonproof – 80,2 s (3 miejsce w teście)

Przeczytaj więcej o oponach w naszych materiałach:

Jak zmieniły się opony całoroczne?

Wady i zalety opon wielosezonowych

Nasz test opon całorocznych w rozmiarze 205/55 R16 (2022)