OponyTesty oponNa lato i na zimę – test opon całorocznych 205/55 R16 (2022)

Na lato i na zimę – test opon całorocznych 205/55 R16 (2022)

Obecnie coraz więcej kierowców decyduje się na kupno opon wielosezonowych. Które z nich sprawdzą się najlepiej? Oto test 6 opon całorocznych w popularnym rozmiarze 205/55 R16.

Współczesne opony wielosezonowe nie są już produktami adresowanymi jedynie do kierowców popularnych samochodów eksploatowanych w miastach. Dziś tego rodzaju ogumienie zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa i może być użytkowane we wszystkich warunkach. Co więcej, opony całoroczne produkowane są nawet w nietypowych rozmiarach pasujących m.in. do dużych SUV-ów.

6 opon całorocznych (205/55 R16) w wymagającym teście

W tym roku przebadaliśmy 6 opon całorocznych w najpopularniejszym rozmiarze (205/55 R16) pasującym do samochodów takich jak m.in. Audi A3 i A4, Citroen C4, Ford Focus, Honda Civic czy Opel Astra. Ogumienie w tym rozmiarze montowane jest też do samochodów Peugeot 308, Renault Megane, Skoda Octavia czy Volkswagen Golf. Wyczerpującym próbom poddaliśmy dwie opony klasy premium – Continental AllSeasonContact oraz Goodyear Vector 4Seasons Gen-3. W zestawieniu znalazły się też dwa produkty segmentu środkowego – Firestone Multiseason 2 i Nokian Seasonproof. Najtańszą półkę cenową reprezentują należące do segmentu budżetowego Dębica Navigator 3 oraz Nexen N’Blue 4 Season. Biorące udział w tegorocznym teście opony w sprzedaży internetowej kosztują 262-405 zł za sztukę.

Opony, które wzięły udział w teście opon całorocznych (205/55 R16) – kolejność alfabetyczna
Marka/model Segment Cena
Continental AllSeasonContact premium 405 zł
Dębica Navigator 3 budżetowy 262 zł
Firestone Multiseason 2 średni 302 zł
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 premium 379 zł
Nexen N’Blue 4 Season budżetowy 268 zł
Nokian Seasonproof średni 326 zł

Podobnie jak w ubiegłym roku, badania na śniegu przeprowadziliśmy w zlokalizowanym w okolicy koła podbiegunowego ośrodku badawczym. Panująca na północy Szwecji aura oraz perfekcyjnie przygotowane tory testowe umożliwiły przeprowadzenie pomiarów w zbliżonych warunkach. Na śniegu zbadaliśmy m.in. drogę hamowania, trakcję oraz prowadzenie.

Test opon wielosezonowych 2022 06

Po zakończeniu zimowej części badań opony przetransportowaliśmy do ośrodka badawczego w Niemczech. Tam wiosną przetestowaliśmy właściwości na suchym i mokrym asfalcie. Zbadaliśmy m.in. odporność na aquaplaning, drogę hamowania oraz właściwości jezdne i głośność. Dodatkowo na stanowisku laboratoryjnym zostały wyznaczone opory toczenia poszczególnych opon.

Więcej na temat parametrów badanych podczas testów opon

Test opon całorocznych 205/55 R16 – wyniki pomiarów drogi hamowania

Zdolność do zatrzymania samochodu na najkrótszym dystansie ma kluczowe znaczenie z punktu widzenia bezpieczeństwa. Próby awaryjnego hamowania wykonaliśmy na trzech nawierzchniach – śniegu oraz mokrym i suchym asfalcie. W tabeli poniżej znajdują się wyniki drogi hamowania we wszystkich warunkach. Na każdej nawierzchni zwyciężyła inna opona. Na śniegu najskuteczniej wyhamowała Dębica, natomiast na mokrym asfalcie najszybciej zatrzymał się samochód wyposażony w Continentale. Najkrótszą drogę hamowania na suchym asfalcie uzyskały z kolei Nexen i Nokian.

Test opon całorocznych 205/55 R16 – wyniki pomiarów drogi hamowania
Hamowanie na śniegu (50-0 km/h) Hamowanie na mokrym (100-0 km/h) Hamowanie na suchym (100-0 km/h)
Continental AllSeasonContact  25,3 m   59,9 m   44,1 m 
Dębica
Navigator 3
 24,8 m   69,4 m   46,3 m 
Firestone Multiseason 2  25,4 m   60,2 m   43,8 m 
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3  25,4 m   63,4 m   44,9 m 
Nexen N’Blue
4 Season
 27,3 m   62,0 m   43,7 m 
Nokian
Seasonproof
 25,3 m   65,6 m   43,7 m 

Test opon całorocznych 205/55 R16 – wyniki pomiarów jazdy na czas

Test opon wielosezonowych 2022 07Jazda po torze na czas to próba odwzorowująca sportowy charakter opon. W takich warunkach doświadczony kierowca testowy może też kompleksowo ocenić własności jezdne ogumienia, takie jak m.in. precyzja prowadzenia, zachowanie auta na granicy poślizgu czy reakcja na nagłe ruchy kierownicą i pedałem gazu. Próby sportowe wykonuje się na trzech rodzajach nawierzchni. Na śniegu jazdy przeprowadzane są na torze o długości 1250 m, na suchym asfalcie długość próby to 1650 m, a mokry tor ma 1823 m. Na śniegu najlepiej poradziła sobie Dębica, a na suchym i mokrym torze zwyciężył Continental.

Test opon całorocznych 205/55 R16 – wyniki pomiarów jazdy na czas
Jazda na czas po zaśnieżonym torze (1250 m) Jazda na czas po mokrym torze (1823 m) Jazda na czas po suchym torze (1650 m)
Continental AllSeasonContact  79,8 s   90,5 s   53,2 s 
Dębica
Navigator 3
 78,5 s   94,1 s   53,9 s 
Firestone Multiseason 2  80,8 s   92,5 s   53,6 s 
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3  80,8 s   92,4 s   53,8 s 
Nexen N’Blue
4 Season
 82,7 s   91,2 s   54,1 s 
Nokian
Seasonproof
 80,2 s   93,4 s   54,0 s 

Test opon całorocznych 205/55 R16 – klasyfikacja i opis opon

Pierwsze miejsce w teście z najwyższą liczbą punktów zdobywa Continental. Niemiecka opona deklasuje rywali na mokrej nawierzchni, zwyciężając wszystkie próby w tych warunkach. Continental wygrywa też rywalizację na suchym asfalcie, a na śniegu wypada bardzo dobrze, ustępując jedynie niepokonanej w tych warunkach Dębicy. Drugie miejsce z wysokim wynikiem punktowym zajmuje Goodyear, który bardzo dobrze radzi sobie we wszystkich warunkach, zwyciężając przy tym próbę oporów toczenia.

Test opon wielosezonowych 2022 10

Trzecie miejsce w teście zajmuje Nokian. Fińska opona na wszystkich rodzajach nawierzchni uzyskuje wyniki na poziomie ogumienia klasy premium. Kolejna opona w tabeli wyników końcowych – Firestone traci do Nokiana jedynie 0,6 punktu, zapewniając podobny, wysoki poziom bezpieczeństwa. Piąte miejsce przypada Nexenowi, który przyzwoicie radzi sobie na suchym i mokrym asfalcie, ale sporo punktów traci na śniegu. Tegoroczne zestawienie zamyka polska Dębica, która okazuje się bezkonkurencyjna na śniegu, a w pozostałych warunkach uzyskuje przeciętne rezultaty. Pomimo ostatniego miejsca Dębica zachowuje wymagany margines bezpieczeństwa.

Miejsce 1 – Continental AllSeasonContact

ContinentalContinental nie ma sobie równych na mokrym asfalcie, gdzie zwycięża wszystkie próby. Z bardzo dobrym wynikiem wygrywa także rywalizację na suchej nawierzchni. Ponadto doskonale radzi sobie na śniegu, gdzie nieco ustępuje jedynie Dębicy. Continental AllSeasonContact to doskonale zbilansowana opona zapewniająca najwyższy poziom bezpieczeństwa na każdym rodzaju nawierzchni.

 +  rewelacyjne właściwości na mokrym i suchym asfalcie
 +  bardzo dobre parametry na śniegu
 +  wysoki poziom komfortu mechanicznego i akustycznego
 –  przeciętny współczynnik oporów toczenia

Miejsce 2 – Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3

GoodyearGoodyear Vector 4Seasons trzeciej generacji z wysokim wynikiem punktowym zajmuje drugie miejsce. Co ciekawe, z konkurentami opona wygrywa jedynie w próbie oporów toczenia, gdzie nie ma sobie równych. W pozostałych konkurencjach Goodyear stabilnie plasuje się na wysokich lokatach, co potwierdza dobre zbilansowanie opony i oferowany przez nią wysoki poziom bezpieczeństwa.

 +  niski współczynnik oporów toczenia
 +  bardzo dobre właściwości na śniegu
 +  niski poziom hałasu zewnętrznego
 –  przeciętna odporność na aquaplaning

Miejsce 3 – Nokian Seasonproof

Nokian Trzecia lokata Nokiana potwierdza wysokie parametry opony Seasonproof. Fińskie ogumienie uzyskało wynik końcowy zbliżony do poziomu opon klasy premium. Zarówno na suchym i mokrym asfalcie Seasonproof radzi sobie dobrze, zapewniając przyzwoity poziom bezpieczeństwa. Nie inaczej jest na śniegu – w tych warunkach także można liczyć na dobre parametry.

 +  krótka droga hamowania na sucho
 +  krótka droga hamowania na śniegu
 +  wysoki poziom komfortu mechanicznego i akustycznego
 –  przeciętne prowadzenie na suchym asfalcie

Miejsce 4 – Firestone Multiseason 2

Firestone W klasyfikacji końcowej Firestone przegrywa z Nokianem zaledwie o 0,6 punktu, ustępując fińskiemu konkurentowi na suchym i mokrym asfalcie. Jako zaletę opony Multiseason 2 należy potraktować fakt, że we wszystkich konkurencjach zajmuje podobne lokaty. Oznacza to, że, pomimo przeciętnych właściwości, jest dobrze zbilansowana i nie zaskakuje w żadnych warunkach.

 +  krótka droga hamowania na mokro
   przeciętna precyzja prowadzenia na sucho
   niska odporność na aquaplaning
 –  słaba przyczepność boczna na mokro

Miejsce 5 – Nexen N’Blue 4 Season

NexenNexen to przykład słabo zbilansowanej opony. Na mokrej nawierzchni radzi sobie znakomicie, na suchej przyzwoicie, za to na śniegu rozczarowuje. Do tego poziom opony zmienia się pomiędzy konkurencjami. Wygrywa próbę hamowania na sucho, a w konkurencji własności jezdnych w tych samych warunkach zajmuje ostatnie miejsce. Nexen ma przy tym wysokie opory toczenia.

 +  bardzo dobre parametry na mokrym asfalcie
 –  niska precyzja prowadzenia na sucho
 –  słabe parametry na śniegu
 –  wysokie opory toczenia

Miejsce 6 – Dębica Navigator 3

DębicaPolska Dębica zajmuje ostatnie miejsce w zestawieniu, ale nie można o niej powiedzieć, by była niebezpieczna. Rzeczywiście na mokrym i suchym asfalcie nie zachwyca osiągami, ale zachowuje wymagany margines bezpieczeństwa. Za to nie ma sobie równych na śniegu. W tych warunkach wygrywa wszystkie konkurencje testowe. Dębica ma dodatkowo dość niskie opory toczenia.

 +  bardzo dobre parametry na śniegu
 –  niska precyzja prowadzenia na sucho
 –  długa droga hamowania na mokro
 –  niski poziom komfortu mechanicznego

Test opon całorocznych 205/55 R16 – punktacja końcowa

Ocena końcowa to suma punktów uzyskanych we wszystkich konkurencjach testowych oraz tych przyznanych za współczynnik oporów toczenia. Na śniegu opony mogły uzyskać maksymalnie 60 punktów, a na mokrym asfalcie 100 punktów. Maksymalna ocena za konkurencje testowe na suchej nawierzchni to 80 punktów. Ocena za suchy asfalt obejmuje też maksymalnie 10 punktów przyznawanych za opory toczenia, dlatego na sucho opony mogły zdobyć do 90 punktów. Maksymalna możliwa do uzyskania nota końcowa to 250 punktów. W tabeli poniżej przedstawiamy punktację końcową dla poszczególnych rodzajów nawierzchni.

Test opon całorocznych 205/55 R16 – punktacja końcowa
Msc. Opona Suma – śnieg (max 60) Suma – mokry asfalt (max 100) Suma – suchy asfalt (max 90) Łączna suma punktów (max 250) Cena
1 Continental AllSeasonContact 58,8 100,0 87,6 246,4 405 zł
2 Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3 58,6 95,8 88,0 242,4 379 zł
3 Nokian Seasonproof 58,4 95,4 86,9 240,7 326 zł
4 Firestone Multiseason 2 58,4 95,2 86,4 240,0 302 zł
5 Nexen N’Blue
4 Season
54,5 96,8 85,2 236,5 268 zł
6 Dębica
Navigator 3
60,0 91,4 84,0 235,4 262 zł

Test opon całorocznych 205/55 R16 (2022) – podsumowanie

Przeprowadzony przez nas test potwierdził wysoki poziom współczesnych opon wielosezonowych. Zestawienie zwyciężył Continental, który okazał się najbardziej uniwersalną oponą zapewniającą najwyższy poziom bezpieczeństwa we wszystkich warunkach. Zajmujące kolejne miejsca Goodyear i Nokian także okazały się dobrze zbilansowane i uzyskały wysokie wyniki punktowe. Pocieszający jest fakt, że nawet tanie produkty, takie jak Nexen czy Dębica, pomimo przeciętnych rezultatów mieszczą się w wymaganym marginesie bezpieczeństwa.

Zachęcamy do lektury innych testów opon całorocznych:

Nasz test opon wielosezonowych w rozmiarze 215/60 R16

Nasz inny test opon całorocznych w rozmiarze 205/55 R16

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji