Na ile wystarczą opony wielosezonowe

Kierowcy myślący o kupnie ogumienia wielosezonowego często zastanawiają się przez jak długo będą mogli użytkować tego rodzaju opony. Rozwiewamy wszelkie wątpliwości.

Użytkownicy samochodów korzystający z dwóch kompletów ogumienia wiedzą, że w zależności od liczby przejeżdżanych kilometrów komplet opon wystarcza na 4-6 lat. Oczywiście są kierowcy, którzy okazjonalnie użytkują samochody i w ich przypadku nawet po 10 latach opony wciąż nie wykazują śladów mocnego zużycia. W takich sytuacjach powinny jednak być zastąpione nowymi ze względu na wiek.

Co ile lat zmieniać opony wielosezonowe?

Zastąpienie ogumienia sezonowego jednym kompletem opon całorocznych oznacza, że trzeba je wymieniać dwa razy częściej. W przypadku przeciętnego kierowcy oznacza to konieczność kupna nowego kompletu co 2-3 lata. W praktyce wykazuje to jednak same zalety. Nie dość, że takie rozwiązanie eliminuje konieczność sezonowej wymiany oraz przechowywania ogumienia, to dodatkowo ogranicza zjawisko pogarszania się właściwości opon związane ze starzeniem się gumy. To także ogromna zaleta w przypadku samochodów użytkowanych okazjonalnie. Ich kierowcy często jeżdżą na starych oponach sezonowych, które nie zapewniają dobrej przyczepności, pomimo wysokiego bieżnika.

W jaki sposób wydłużyć okres pomiędzy wymianami opon całorocznych?

Kierowcy użytkujący ogumienie wielosezonowe powinni pamiętać o okresowym wyważaniu kół. Przy okazji warto poprosić pracownika serwisu o zamianę kół pomiędzy osiami. Coroczne przekładanie przednich kół na tylną oś i odwrotnie pozwala równomiernie zużywać bieżnik we wszystkich kołach.

Warto pamiętać, że na szybkość zużywania opon wpływa nie tylko liczba przejeżdżanych kilometrów. Ogumienie znacznie krócej służy kierowcom forsownie jeżdżącym autem. Dynamiczne przyspieszanie, gwałtowne hamowanie czy szybka jazda po zakrętach znacznie skracają życie ogumienia. Na przedwczesne zużycie bieżnika ma też wpływ niewłaściwe ciśnienie w kołach. Zarówno za wysokie, jak i za niskie powoduje szybsze zużycie. Podobnie jest w przypadku samochodów z niesprawnym zawieszeniem i układem kierowniczym. Nawet niewielkie luzy powodują ścinanie bieżnika i znacznie skracają jego trwałość.

Zobacz również:

Opony wielosezonowe kiedyś i dziś. Jak się zmieniły?

Nasz test opon całorocznych w rozmiarze 215/60 R16

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here