Wady i zalety opon całorocznych

Przedstawiamy, jak opony wielosezonowe spisują się w praktyce i co trzeba wiedzieć przed ich kupnem.

Do kupowania opon wielosezonowych nie trzeba przekonywać – na takie rozwiązanie decyduje się obecnie coraz więcej kierowców. Wysoki poziom bezpieczeństwa, jaki oferują opony uniwersalne, w połączeniu z wygodą użytkowania powoduje, że na przestrzeni ostatnich kilku lat tego typu ogumienie zostało dobrze przyjęte przez kierowców w centralnej Europie. Jednak wciąż wielu użytkowników aut zastanawia się, czy w ich przypadku kupno opon wielosezonowych będzie dobrym wyborem. Poniżej przedstawiamy zalety i wady takiego rozwiązania.

 +  Nie zmieniasz

Największą zaletą ogumienia całorocznego jest fakt, że po ich zamontowaniu nie musimy co pół roku jeździć na wymianę. Unikamy stania w kolejkach, umawiania się w warsztacie i wydatków z tym związanych. Pozostaje jedynie wyważenie raz w roku, ale to można zrobić poza sezonem np. przy okazji przeglądu okresowego auta.

 +  Nie przechowujesz

Wybór opon wielosezonowych oznacza, że nie mamy już na głowie dwóch kompletów ogumienia. Nie musimy przechowywać ich w garażu, piwnicy czy na balkonie, poza tym odpada nam problem transportowania brudnych opon do warsztatu. Osoby zlecające w przeszłości przechowywanie opon serwisowi nie muszą już za to płacić.

 +  Nie mrozisz pieniędzy

Choć w rachunku kilkuletnim wydatki na opony wielosezonowe są porównywalne z tymi poniesionymi na letnie i zimowe, to jednak inaczej rozkładają się one w czasie. Opony uniwersalne kupujemy częściej niż sezonowe, jednak nie musimy w jednym roku wydawać pieniędzy na dwa komplety.

 +  Świeża mieszanka

Nie jest tajemnicą, że wraz z upływem czasu i postępowaniem procesu starzenia mieszanki gumowej właściwości opon – szczególnie na mokrej nawierzchni i na śniegu – ulegają pogorszeniu. Z tym problemem często spotykają się kierowcy pokonujący małe przebiegi roczne. Dochodzi wtedy nawet do sytuacji, że 10-letnie opony trzeba wymienić ze względu na wiek, pomimo że ich bieżnik nie jest jeszcze zużyty. Opony uniwersalne eksploatowane przez cały rok zużywają się szybciej i są częściej wymieniane na nowe.

 –  Nieco gorsze parametry

Przeprowadzane przez wiele magazynów i instytucji testy opon udowadniają, że ogumienie całoroczne z roku na rok ma coraz lepsze parametry. Obecnie tego rodzaju opony wytwarzane przez producentów klasy premium, takich jak m.in. Continental, Goodyear czy Michelin zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa we wszystkich warunkach. Nie oznacza to jednak, że na śniegu czy suchym asfalcie są równie dobre jak opony sezonowe. W ekstremalnych warunkach wciąż nieco ustępują oponom letnim i zimowym.

 –  Nie wszystkie rozmiary

Jedną z wad opon wielosezonowych jest fakt, że nie są one dostępne we wszystkich rozmiarach. W przypadku popularnych samochodów problemu nie ma, a kierowcy mają duży wybór modeli ogumienia uniwersalnego. Gorzej jest z dostępnością opon całorocznych do dużych SUV-ów, nietypowych vanów czy samochodów usportowionych. Nie znaczy to jednak, że do takich aut nie da się kupić opon uniwersalnych. Po prostu oferta będzie ograniczona. Pocieszające jest, że producenci opon wielosezonowych stale powiększają gamą dostępnych rozmiarów.

 –  Szybciej się zużywają

Naturalnym zjawiskiem w przypadku jazdy przez cały rok na jednym komplecie opon jest jego szybsze zużywanie się. Może to być jednak wadą jedynie dla kierowców pokonujących duże przebiegi. Wtedy muszą oni montować nowy komplet opon nawet co 2-3 lata. Dla pozostałych kierowców problem jest nieodczuwalny, a częstsza wymiana opon na nowe jest nawet zaletą.

 –  Nie są energooszczędne

Opony uniwersalne w porównaniu do letnich mają nieco wyższe opory toczenia, co za tym idzie nie pozwalają na obniżenie zużycia paliwa latem. Warto jednak wiedzieć, że mówimy o wartościach rzędu 1 procent w praktyce nieodczuwalnych dla zwykłych kierowców.

Polecamy uwadze nasze testy opon wielosezonowych:

Test opon całorocznych w rozmiarze 205/55 R16 (2020)

Test opon wielosezonowych w rozmiarze 185/65 R15 (2019)

Oceny czytelników
[Głosów: 8 Średnia: 4.4]

2 KOMENTARZE

  1. Sam używam opon całorocznych i sobie chwalę. Spełniam kryteria kierowcy nie pokonującego wiele kilometrów rocznie (poniżej 10 tys.) i jeżdżącego, jak zwykło się mawiać, „wokół komina”. W zimie śniegu jest góra 2 tygodnie, więc nie widziałem sensu kupować dwóch kompletów opon, przeznaczonych na różne pory roku. W zamian postanowiłem kupić całoroczne, renomowanego producenta i są w zupełności wystarczające. Mogę polecić wszystkim, którzy mają podobne dylematy i warunki eksploatacji swojego auta.

  2. Zdecydowałem się na opony całoroczne yokohama geolandar A/T G015, mam większe auto i świetnie się sprawdzają, dobrze się trzymają nawierzchni i odpada mi problem wymiany co sezon

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here