PoradyPoradyKiepski kierowca – jak go rozpoznać?

Kiepski kierowca – jak go rozpoznać?

Widząc zachowanie niektórych kierowców, czasami można mieć wątpliwości, czy oni w ogóle mają prawo jazdy. Oto lista błędów, których lepiej unikać, aby inni nie pomyśleli tak o nas.

Kierowcy są różni. Jedni jeżdżą lepiej, drudzy nieco gorzej, ale łączy ich to, że każdemu zdarza się popełnić błąd za kierownicą. Nie chodzi nam jednak o to, żeby nawzajem wytykać sobie pomyłki, tylko by zwracać większą uwagę na to, co robi się podczas prowadzenia auta. Często wystarczy drobna zmiana, żeby jechać płynniej i bezpieczniej. Oto kilka przykładowych błędów, których lepiej nie powtarzać.

1 Blokowanie przejazdu

Przepisy Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym jednoznacznie zabrania kierowcy wjeżdżania na skrzyżowanie, jeżeli na skrzyżowaniu lub za nim nie ma miejsca do kontynuowania jazdy. Mimo to wielu kierujących wydaje się o tym zapominać, blokując ruch i przyczyniając się do zwiększania korków.

2 Zatrzymywanie się podczas bezkolizyjnego skrętu

Osobna faza świateł do skrętu w lewo (lub rzadziej – w prawo) w teorii ma za zadanie usprawnić ruch. Została tak pomyślana, że kierowcy nie muszą nikomu ustępować pierwszeństwa i mogą wykonać manewr całkowicie bezkolizyjnie. Niektórzy zdają się jednak o tym nie wiedzieć, zatrzymując się np. przed sygnalizatorem lub pasami, mimo że piesi mają wówczas czerwone światło.

3 Niekorzystanie z pasa rozbiegowego

Zarówno w mieście, jak i na drogach ekspresowych oraz autostradach, tworzone są specjalne pasy rozbiegowe, aby ułatwić kierującym włączenie się do ruchu. W praktyce zwykle jest zupełnie odwrotnie, a korzystanie z całej długości „rozbiegówki” bywa postrzegane przez innych uczestników ruchu jako cwaniactwo. Tymczasem chodzi właśnie o to, żeby mieć miejsce i czas na rozpędzenie auta, aby nie zajechać nikomu drogi i nie zmusić do gwałtownego hamowania.

4 Zawracanie w niedozwolonym miejscu

Na ulicach dużych miast często widuje się auta zawracające w niedozwolonym miejscu, których kierowcy ignorują podwójną ciągłą linię czy sygnalizator kierunkowy. O ile w tym pierwszym przypadku sprawa jest oczywista, o tyle w drugim warto przypomnieć, że zielona strzałka pozwalająca na bezkolizyjny skręt w lewo nie oznacza, że można także zawrócić. Jest to możliwe dopiero w przypadku sygnalizacji kierunkowej z dodatkową strzałką w dół.

5 Parkowanie przed przejściem dla pieszych

Zgodnie z przepisami kodeksu drogowego zabronione jest parkowanie auta na przejściu dla pieszych, na przejeździe dla rowerów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem, a dodatkowo na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu obowiązuje także zakaz zatrzymywania za tym przejściem lub przejazdem. Warto przestrzegać tych zasad, gdyż mają istotny wpływ na bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

6 Trzymanie się lewego pasa

W tym przypadku przepisy też nie pozostawiają wątpliwości, bowiem w cytowanej już ustawie możemy przeczytać, że kierowca „jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni”. Oznacza to, że nawet na wielopasmowej drodze kierujący powinien trzymać się skrajnego prawego pasa, a lewym (lub środkowym) może jechać tylko podczas wyprzedzania. Po zakończeniu tego manewru powinien wrócić na wcześniej zajmowany pas.

7 Zapominanie o kierunkowskazach

Kodeks drogowy wskazuje, że „kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować kierunkowskazem zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru”. Choć ustawodawca nie sprecyzował, co to dokładnie jest „zawczasu”, to nie ulega wątpliwości, że należy zrobić to w taki sposób, aby było zrozumiałe dla pozostałych kierowców. Prawidłowe informowanie innych uczestników ruchu o planowanych manewrach ma bowiem kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji