C5 Aircross z półtoralitrowym silnikiem wysokoprężnym to sensowny wybór dla osób poszukujących wszechstronnego auta, które równie dobrze sprawdzi się w mieście, jak i w trasie.
C5 Aircross to model o sporym stażu rynkowym, bo wszedł do europejskiej gamy Citroena w 2018 roku, zaś na początku 2022 r. zadebiutowała odmiana po face liftingu (obejmującym m.in. dość wyraźne przeprojektowanie przedniej partii nadwozia). Mimo to ten flagowy SUV francuskiej marki nadal jest samochodem atrakcyjnym i stanowi mocny punkt oferty. C5 Aircross to czwarty najchętniej kupowany model Citroena, który notabene w 2023 r. w Europie zanotował całkiem solidny, ponad 15-procentowy wzrost sprzedaży. Co istotne, wciąż można go nabyć w wersji z silnikiem Diesla, co dla wielu potencjalnych klientów może stanowić atut. I właśnie taką, wysokoprężną wersję C5 Aircrossa testujemy.
Citroen C5 Aircross BlueHDi 130 EAT8 – nadwozie, wnętrze
C5 Aircross to największy SUV Citroena, o długości równo 4,5 metra. To sprawia, że można go spokojnie brać pod uwagę jako samochód rodzinny. A wynika to przede wszystkim z atutów jego kabiny. Jeśli chodzi o przestronność, to z przodu wygodnie usiądą osoby naprawdę wysokie, zaś z tyłu lepiej poczują się te przeciętnego wzrostu, bo miejsca na nogi nie ma tu przesadnie dużo. Nie brakuje go za to ani nad głowami, ani na szerokość. Ogólnie kabinę można uznać za odpowiednio przestronną. C5 jest w stanie w pewien sposób zastąpić minivana, bo zamiast kanapy zastosowano w nim znane właśnie z tego typu aut rozwiązanie – oddzielne siedzenia. Da się je nie tylko przesuwać, ale także regulować kąt pochylenia ich oparć. Przednie siedzenia są typowo dla Citroena dość miękkie i niespecjalnie mocno wyprofilowane, ale okazują się naprawdę wygodne (za dopłatą ten kierowcy może być elektrycznie sterowany). To samo można powiedzieć o tych z tyłu.
Dopełnieniem atutów wnętrza jest bagażnik, który ma bardzo regularny kształt, podwójną podłogę i dużą pojemność, wynoszącą do rolety aż 580 litrów. Jedynym mankamentem jest brak haczyków do wieszania toreb. Wspomniana możliwość przesuwania siedzeń ułatwia też swobodne powiększanie bagażnika. Co ważne, po złożeniu oparć powstaje idealnie płaska powierzchnia.
Stylizacja kokpitu dobrze znosi próbę czasu. Nie brak tu ciekawych elementów stylizacyjnych, jak skórzany pasek na desce czy mocno wyeksponowane i łatwe do ustawiania nawiewy powietrza. Obsługa okazuje się łatwa, bo część funkcji uruchamia się tradycyjnymi przyciskami. Niestety, klimatyzacją steruje się poprzez dotykowy 8-calowy ekran, co nie jest wygodne. Sytuację nieco ratuje fakt, że jej menu łatwo się wywołuje, bo pod wyświetlaczem jest dotykowy panel ze skrótami do uruchamiania także innych często używanych funkcji (np. telefon, nawigacja czy ogrzewanie siedzeń). Ważne, że nie brakuje miejsca na drobiazgi – w konsoli centralnej są dwie spore półki, a w podłokietniku głęboki schowek. Także kieszenie w drzwiach są duże.
Gros plastików w kabinie jest twardych (ale porządnie zmontowanych), ale na szczęście w istotnych miejscach, jak podłokietniki na drzwiach, nie zabrakło miękkiej tapicerki.
Citroen C5 Aircross BlueHDi 130 EAT8 – silnik, osiągi, zużycie paliwa
Gama silnikowa C5 Aircrossa składa się z benzynowych jednostek 1.2 R3 turbo o mocy 131 KM (połączonej ze skrzynia manualną) i nowej 1.2 R3 turbo wspieranej instalacją mikrohybrydową (136 KM) i współpracującą z 6-biegową przekładnią dwusprzęgłową. Można także wybrać hybrydy plug-in (silniki 1.6 R4 turbo plus elektryczny o łącznej mocy 180 lub 225 KM), ale kosztują one odpowiednio więcej (od 198 450 zł). W ofercie pozostał także 1,5 litrowy turbodiesel z 8-biegowym klasycznym automatem. I to właśnie on wydaje się optymalny dla kogoś, kto potrzebuje samochodu, którym regularnie będzie jeździł nie tylko po mieście, ale także w trasy.
Niewielki czterocylindrowy silnik wysokoprężny dysponuje mocą 131 KM i bardzo solidnym maksymalnym momentem obrotowym 300 Nm. To dzięki niemu jednostka 1.5 stanowi dla C5 Aircrossa całkowicie wystarczające źródło napędu. Wysoka wartość maksymalnego momentu obrotowego sprawia, że silnik 1.5 BlueHDi pozostawia po sobie pozytywne odczucia, pracuje bowiem niezwykle płynnie i cicho, przez co doskonale współgra z charakterem C5 Aircrossa.
Z silnikiem dobrze „dogaduje się” 8-biegowa automatyczna przekładnia. Przełożenia zmienia wystarczająco szybko i płynnie, a w razie potrzeby kierowca może wymusić zmianę manetkami pod kierownicą.
1.5 BlueHDi pokazuje się z dobrej strony jeśli chodzi o zużycie paliwa. W ruchu miejskim spalanie rzadko dochodzi do 7 litrów na 100 km, podczas spokojnej jazdy w trasie wynosi zaś około 4,5 l, natomiast podczas podróży autostradą z prędkością 140 km/h oscyluje także w granicach 7 l/100 km. Przy średnim testowym zużyciu paliwa wynoszącym 5,6 l/100 km można zatem pokonać ponad 900 km na jednym baku.
Citroen C5 Aircross BlueHDi 130 EAT8 – komfort, prowadzenie
Spokojna natura C5 Aircrossa jest ewidentna także podczas prowadzenia tego sporego SUV-a. Nie ma w nim cienia sportowej zadziorności, i w sumie bardzo dobrze. Jego zawieszenie jest zestrojone dość miękko, co przekłada się na naprawdę dużą wygodę jazdy. Większość nierówności jest pochłaniana łagodnie i szybko, a do tego całkiem cicho. Jednocześnie nie jest tak, by na dłuższych pofalowaniach nawierzchni odczuwane było nieprzyjemne, nadmierne bujanie. C5 prowadzi się też pewnie, również podczas szybkiej jazdy autostradowej. Nie zachęca jednak do ostrego pokonywania zakrętów, tak za sprawą wspomnianej charakterystyki zawieszenia, jak i układu kierowniczego, który nie daje wiele czucia (ale ma wystarczająco dobrze dobraną siłę wspomagania). Gdy na łuku wyboje występują jeden po drugim, burzą one nieco stoicki spokój układu jezdnego. Zapędy kierowcy do dynamicznego pokonywania ciasnych zakrętów studzi także dość wcześnie i zdecydowanie ingerujące ESP, które premiuje bezpieczny styl jazdy.
Citroen C5 Aircross BlueHDi 130 EAT8 – cena, wyposażenie, konkurenci
Czasy, w których kompaktowy SUV z dieslem wydawał się rozsądną propozycją minęły. Teraz za takie auta trzeba już naprawdę zapłacić sporą sumę. Citroen wycenił C5 Aircrossa z jednostką 1.5 BlueHDi na 168 650 zł w bazowej dla tego silnika wersji Plus i 175 900 zł w topowej Max. Nie są to na pewno ceny okazyjne, a po prostu porównywalne z rywalami. Na przykład koncernowi konkurenci, blisko spokrewnieni technicznie i z tymi samymi jednostkami napędowymi, czyli Opel Grandland oraz Peugeot 3008 zostali wycenienie na, odpowiednio, 160 400-179 900 zł i 170 100-191 550 zł. Nowy VW Tiguan (2.0 TDI 150 KM DSG) kosztuje zaś od 163 890 do 192 390 zł.
Wyposażenie odmiany Max jest bogate, ale można do niej jeszcze dokupić parę dodatków, np. elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika (w pakiecie z asystentem parkowania za 3250 zł), panoramiczny dach (7000 zł) czy pakiet m.in. z elektrycznie sterowanym siedzeniem kierowcy, masażem w obu przednich fotelach oraz skórzaną tapicerką (za 12 tys. zł).
Citroen C5 Aircross BlueHDi 130 EAT8 – PODSUMOWANIE
W przebogatej ofercie kompaktowych SUV-ów Citroen C5 Aircross kusi m.in. pojemnym i funkcjonalnym wnętrzem oraz bardzo dużym bagażnikiem, które czynią z niego udane auto rodzinne. Przede wszystkim jednak jego zaletą jest bardzo komfortowy charakter, objawiający się tak w ogólnej wygodzie jazdy, jak i przymiotach zawieszenia. I ten obraz uzupełnia udany, oszczędny, choć nie zapewniający wyjątkowych osiągów diesel.
Citroen C5 Aircross BlueHDi 130 EAT8 – plusy i minusy
ZALETY
+ przestronna kabina
+ duży bagażnik
+ wygodnie fotele
+ przesuwane siedzenia z tyłu
+ łatwa obsługa (poza klimatyzacją)
+ sporo schowków
+ przyjemne wykończenie
+ dobre wyposażenie
+ wysoki komfort jazdy
+ pewne prowadzenie
+ płynna praca skrzyni biegów
+ niskie zużycie paliwa
+ duży zasięg
WADY
– niewygodna obsługa klimatyzacji poprzez ekran
– brak siatki oddzielającej bagażnik od kabiny
– układ kierowniczy nie daje wielkiego wyczucia
– przeciętne osiągi, szczególnie mocniej obciążonego auta
– relatywnie wysoka cena
Citroen C5 Aircross Blue HDi 130 EAT8 – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa
Silnik: turbodiesel, moc maksymalna 131 KM, maksymalny moment obrotowy 300 Nm, prędkość maksymalna 189 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h 10,6 s, średnie zużycie paliwa 5,5-5,6 l/100 km (WLTP)
DANE TECHNICZNE | Citroen C5 Aircross BlueHDi 130 EAT8 |
---|---|
Silnik | turbodiesel, R4/16V, 1499 cm3 |
Usytuowanie | poprzecznie z przodu |
Moc maksymalna | 131 KM/3750 |
Maksymalny moment obrotowy | 300 Nm/1750 |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/aut., 8-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi | 4,5/1,86/1,69/2,73 m |
Średnica zawracania | 10,7 m |
Masa/ładowność | 1492/538 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 580/1630 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 53 l |
Opony | 225/55 R18 |
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA) | |
Prędkość maksymalna | 189 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,6 s |
Średnie zużycie paliwa (WLTP) | 5,5-5,6 l/100 km |
CENA | |
Wersja | Max |
Cena wersji testowanej | 175 900 zł |