TestyTestCitroen C5 Aircross BlueHDi 130 EAT8 – opinia, zalety i wady

Citroen C5 Aircross BlueHDi 130 EAT8 – opinia, zalety i wady

C5 Aircross z półtoralitrowym silnikiem wysokoprężnym to sensowny wybór dla osób poszukujących wszechstronnego auta, które równie dobrze sprawdzi się w mieście, jak i w trasie.

C5 Aircross to model o sporym stażu rynkowym, bo wszedł do europejskiej gamy Citroena w 2018 roku, zaś na początku 2022 r. zadebiutowała odmiana po face liftingu (obejmującym m.in. dość wyraźne przeprojektowanie przedniej partii nadwozia). Mimo to ten flagowy SUV francuskiej marki nadal jest samochodem atrakcyjnym i stanowi mocny punkt oferty. C5 Aircross to czwarty najchętniej kupowany model Citroena, który notabene w 2023 r. w Europie zanotował całkiem solidny, ponad 15-procentowy wzrost sprzedaży. Co istotne, wciąż można go nabyć w wersji z silnikiem Diesla, co dla wielu potencjalnych klientów może stanowić atut. I właśnie taką, wysokoprężną wersję C5 Aircrossa testujemy.

Citroen C5 Aircross - tył
C5 Aircross mierzy 4,5 m. To już na tyle duże auto, że z powodzeniem może pełnić rolę pojazdu rodzinnego.

Citroen C5 Aircross BlueHDi 130 EAT8 – nadwozie, wnętrze

C5 Aircross to największy SUV Citroena, o długości równo 4,5 metra. To sprawia, że można go spokojnie brać pod uwagę jako samochód rodzinny. A wynika to przede wszystkim z atutów jego kabiny. Jeśli chodzi o przestronność, to z przodu wygodnie usiądą osoby naprawdę wysokie, zaś z tyłu lepiej poczują się te przeciętnego wzrostu, bo miejsca na nogi nie ma tu przesadnie dużo. Nie brakuje go za to ani nad głowami, ani na szerokość. Ogólnie kabinę można uznać za odpowiednio przestronną. C5 jest w stanie w pewien sposób zastąpić minivana, bo zamiast kanapy zastosowano w nim znane właśnie z tego typu aut rozwiązanie – oddzielne siedzenia. Da się je nie tylko przesuwać, ale także regulować kąt pochylenia ich oparć. Przednie siedzenia są typowo dla Citroena dość miękkie i niespecjalnie mocno wyprofilowane, ale okazują się naprawdę wygodne (za dopłatą ten kierowcy może być elektrycznie sterowany). To samo można powiedzieć o tych z tyłu.

Dopełnieniem atutów wnętrza jest bagażnik, który ma bardzo regularny kształt, podwójną podłogę i dużą pojemność, wynoszącą do rolety aż 580 litrów. Jedynym mankamentem jest brak haczyków do wieszania toreb. Wspomniana możliwość przesuwania siedzeń ułatwia też swobodne powiększanie bagażnika. Co ważne, po złożeniu oparć powstaje idealnie płaska powierzchnia.

Stylizacja kokpitu dobrze znosi próbę czasu. Nie brak tu ciekawych elementów stylizacyjnych, jak skórzany pasek na desce czy mocno wyeksponowane i łatwe do ustawiania nawiewy powietrza. Obsługa okazuje się łatwa, bo część funkcji uruchamia się tradycyjnymi przyciskami. Niestety, klimatyzacją steruje się poprzez dotykowy 8-calowy ekran, co nie jest wygodne. Sytuację nieco ratuje fakt, że jej menu łatwo się wywołuje, bo pod wyświetlaczem jest dotykowy panel ze skrótami do uruchamiania także innych często używanych funkcji (np. telefon, nawigacja czy ogrzewanie siedzeń). Ważne, że nie brakuje miejsca na drobiazgi – w konsoli centralnej są dwie spore półki, a w podłokietniku głęboki schowek. Także kieszenie w drzwiach są duże.

Gros plastików w kabinie jest twardych (ale porządnie zmontowanych), ale na szczęście w istotnych miejscach, jak podłokietniki na drzwiach, nie zabrakło miękkiej tapicerki.

Citroen C5 Aircross - bok
W wersjach wyposażenia Plus i Max tylne szyby są seryjnie przyciemniane.
Citroen C5 Aircross - deska rozdzielcza
Wnętrze C5 Aircrossa nadal jest atrakcyjne, a zabudowany w desce ekran wygląda bardziej naturalnie niż wolnostojący.
Citroen C5 Aircross - siedzenia
Fotele są naprawdę wygodne, choć nie podtrzymują mocno w zakrętach.
Citroen C5 Aircross - kanapa
Trzy osobne przesuwane siedzenia z regulowanymi oparciami – jedna z większych zalet wnętrza C5 Aircrossa.
Citroen C5 Aircross - bagażnik
Atutem C5 Aircrossa jest pojemny, ustawny bagażnik z podwójną podłogą.

Citroen C5 Aircross BlueHDi 130 EAT8 – silnik, osiągi, zużycie paliwa

Gama silnikowa C5 Aircrossa składa się z benzynowych jednostek 1.2 R3 turbo o mocy 131 KM (połączonej ze skrzynia manualną) i nowej 1.2 R3 turbo wspieranej instalacją mikrohybrydową (136 KM) i współpracującą z 6-biegową przekładnią dwusprzęgłową. Można także wybrać hybrydy plug-in (silniki 1.6 R4 turbo plus elektryczny o łącznej mocy 180 lub 225 KM), ale kosztują one odpowiednio więcej (od 198 450 zł). W ofercie pozostał także 1,5 litrowy turbodiesel z 8-biegowym klasycznym automatem. I to właśnie on wydaje się optymalny dla kogoś, kto potrzebuje samochodu, którym regularnie będzie jeździł nie tylko po mieście, ale także w trasy.

Niewielki czterocylindrowy silnik wysokoprężny dysponuje mocą 131 KM i bardzo solidnym maksymalnym momentem obrotowym 300 Nm. To dzięki niemu jednostka 1.5 stanowi dla C5 Aircrossa całkowicie wystarczające źródło napędu. Wysoka wartość maksymalnego momentu obrotowego sprawia, że silnik 1.5 BlueHDi pozostawia po sobie pozytywne odczucia, pracuje bowiem niezwykle płynnie i cicho, przez co doskonale współgra z charakterem C5 Aircrossa.

Z silnikiem dobrze „dogaduje się” 8-biegowa automatyczna przekładnia. Przełożenia zmienia wystarczająco szybko i płynnie, a w razie potrzeby kierowca może wymusić zmianę manetkami pod kierownicą.

1.5 BlueHDi pokazuje się z dobrej strony jeśli chodzi o zużycie paliwa. W ruchu miejskim spalanie rzadko dochodzi do 7 litrów na 100 km, podczas spokojnej jazdy w trasie wynosi zaś około 4,5 l, natomiast podczas podróży autostradą z prędkością 140 km/h oscyluje także w granicach 7 l/100 km. Przy średnim testowym zużyciu paliwa wynoszącym 5,6 l/100 km można zatem pokonać ponad 900 km na jednym baku.

Citroen C5 Aircross - silnik
Turbodiesel 1.5 to wystarczające źródło napędu dla kompaktowego SUV-a.

Citroen C5 Aircross BlueHDi 130 EAT8 – komfort, prowadzenie

Spokojna natura C5 Aircrossa jest ewidentna także podczas prowadzenia tego sporego SUV-a. Nie ma w nim cienia sportowej zadziorności, i w sumie bardzo dobrze. Jego zawieszenie jest zestrojone dość miękko, co przekłada się na naprawdę dużą wygodę jazdy. Większość nierówności jest pochłaniana łagodnie i szybko, a do tego całkiem cicho. Jednocześnie nie jest tak, by na dłuższych pofalowaniach nawierzchni odczuwane było nieprzyjemne, nadmierne bujanie. C5 prowadzi się też pewnie, również podczas szybkiej jazdy autostradowej. Nie zachęca jednak do ostrego pokonywania zakrętów, tak za sprawą wspomnianej charakterystyki zawieszenia, jak i układu kierowniczego, który nie daje wiele czucia (ale ma wystarczająco dobrze dobraną siłę wspomagania). Gdy na łuku wyboje występują jeden po drugim, burzą one nieco stoicki spokój układu jezdnego. Zapędy kierowcy do dynamicznego pokonywania ciasnych zakrętów studzi także dość wcześnie i zdecydowanie ingerujące ESP, które premiuje bezpieczny styl jazdy.

Citroen C5 Aircross - przód
C5 prowadzi się przyjemnie i przekonuje dobrym komfortem.

Citroen C5 Aircross BlueHDi 130 EAT8 – cena, wyposażenie, konkurenci

Czasy, w których kompaktowy SUV z dieslem wydawał się rozsądną propozycją minęły. Teraz za takie auta trzeba już naprawdę zapłacić sporą sumę. Citroen wycenił C5 Aircrossa z jednostką 1.5 BlueHDi na 168 650 zł w bazowej dla tego silnika wersji Plus i 175 900 zł w topowej Max. Nie są to na pewno ceny okazyjne, a po prostu porównywalne z rywalami. Na przykład koncernowi konkurenci, blisko spokrewnieni technicznie i z tymi samymi jednostkami napędowymi, czyli Opel Grandland oraz Peugeot 3008 zostali wycenienie na, odpowiednio, 160 400-179 900 zł i 170 100-191 550 zł. Nowy VW Tiguan (2.0 TDI 150 KM DSG) kosztuje zaś od 163 890 do 192 390 zł.

Wyposażenie odmiany Max jest bogate, ale można do niej jeszcze dokupić parę dodatków, np. elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika (w pakiecie z asystentem parkowania za 3250 zł), panoramiczny dach (7000 zł) czy pakiet m.in. z elektrycznie sterowanym siedzeniem kierowcy, masażem w obu przednich fotelach oraz skórzaną tapicerką (za 12 tys. zł).

Citroen C5 Aircross - przód
Po liftingu z 2022 r. przód C5 Aircrossa stał się bardziej wyrazisty.

Citroen C5 Aircross BlueHDi 130 EAT8 – PODSUMOWANIE

W przebogatej ofercie kompaktowych SUV-ów Citroen C5 Aircross kusi m.in. pojemnym i funkcjonalnym wnętrzem oraz bardzo dużym bagażnikiem, które czynią z niego udane auto rodzinne. Przede wszystkim jednak jego zaletą jest bardzo komfortowy charakter, objawiający się tak w ogólnej wygodzie jazdy, jak i przymiotach zawieszenia. I ten obraz uzupełnia udany, oszczędny, choć nie zapewniający wyjątkowych osiągów diesel.

Citroen C5 Aircross BlueHDi 130 EAT8 – plusy i minusy

 ZALETY 
+ przestronna kabina
+ duży bagażnik
+ wygodnie fotele
+ przesuwane siedzenia z tyłu
+ łatwa obsługa (poza klimatyzacją)
+ sporo schowków
+ przyjemne wykończenie
+ dobre wyposażenie
+ wysoki komfort jazdy
+ pewne prowadzenie
+ płynna praca skrzyni biegów
+ niskie zużycie paliwa
+ duży zasięg

 WADY 
– niewygodna obsługa klimatyzacji poprzez ekran
– brak siatki oddzielającej bagażnik od kabiny
– układ kierowniczy nie daje wielkiego wyczucia
– przeciętne osiągi, szczególnie mocniej obciążonego auta
– relatywnie wysoka cena

Citroen C5 Aircross Blue HDi 130 EAT8 – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa

Silnik: turbodiesel, moc maksymalna 131 KM, maksymalny moment obrotowy 300 Nm, prędkość maksymalna 189 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h 10,6 s, średnie zużycie paliwa 5,5-5,6 l/100 km (WLTP)

Citroen C5 Aircross BlueHDi 130 EAT8 – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa, cena
DANE TECHNICZNE Citroen C5 Aircross BlueHDi 130 EAT8
Silnik turbodiesel, R4/16V, 1499 cm3
Usytuowanie poprzecznie z przodu
Moc maksymalna 131 KM/3750
Maksymalny moment obrotowy 300 Nm/1750
Napęd/skrzynia biegów przedni/aut., 8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi 4,5/1,86/1,69/2,73  m
Średnica zawracania 10,7 m
Masa/ładowność 1492/538 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 580/1630 l
Pojemność zbiornika paliwa 53 l
Opony 225/55 R18
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna 189 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,6 s
Średnie zużycie paliwa (WLTP) 5,5-5,6 l/100 km
CENA
Wersja Max
Cena wersji testowanej 175 900 zł

 

Citroen C5 Aircross - przód
Standardem są reflektory diodowe.
Citroen C5 Aircross - tył
Pokrywa bagażnika może być elektrycznie otwierana.
Citroen C5 Aircross - wskaźniki
Cyfrowe, proste w formie 12-calowe wskaźniki są seryjne.
Citroen C5 Aircross - wejścia USB
W konsoli są dwa wejścia USB-A i gniazdo 12V.
Citroen C5 Aircross - wejście USB
Z tyłu znajduje się tylko jedno gniazdo USB-A.
Citroen C5 Aircross - schowek
W podłokietniku znajduje się pojemny schowek.
Citroen C5 Aircross - konsola środkowa
Wygodne – na górze umieszczono dotykowy panel ze skrótami do częściej używanych funkcji, a poniżej kilka fizycznych przycisków i pokrętło głośności.
Citroen C5 Aircross - konsola
Na konsoli umieszczono obok siebie ważne przełączniki – startera, od skrzyni biegów, hamulca pomocniczego czy wyboru trybów jazdy.
Citroen C5 Aircross - manetka zmiany biegów
Biegi można zmieniać także ręcznie, łopatkami pod kierownicą.
Citroen C5 Aircross - klimatyzacja
Sterowanie klimatyzacją poprzez ekran to coraz częściej stosowane, niewygodne, rozwiązanie.
Citroen C5 Aircross - przyciski
Po lewej stronie deski umieszczono także kilka przycisków, min. do asystenta pasa ruchu.
Citroen C5 Aircross - bagażnik
Pod podłogą jest wnęka na dojazdowe koło, ale… nie występuje ono w opcjach do dokupienia.
Citroen C5 Aircross - przód
C5 Aircross ma duży, 23-centymetrowy prześwit.
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji