NowościAktualnościChińskie samochody w Polsce – przegląd rynku 2024 r.

Chińskie samochody w Polsce – przegląd rynku 2024 r.

Chińskie koncerny coraz śmielej poczynają sobie na europejskich rynkach, w tym także w Polsce. Postanowiliśmy zobaczyć, jakie modele z Chin można kupić w naszym kraju.

Samochody z Państwa Środka nie miały w Europie zbyt dobrego startu – wystarczy przypomnieć takie modele, jak Brilliance BS4, Brilliance BS6 czy terenowy Landwind, które uzyskały bardzo słabe wyniki w testach zderzeniowych Euro NCAP. Od tego czasu minęło jednak już kilkanaście lat i chińskie auta stały się zdecydowanie bardziej konkurencyjne, a ich dostępność jest coraz większa.

Sprawdziliśmy, jakie samochody z Chin są oficjalnie oferowane w Polsce. W naszym zestawieniu uwzględniliśmy auta wyłącznie chińskich marek, z pominięciem europejskich czy japońskich, mimo że niektóre ich modele także są produkowane w tym kraju.

BAIC

BAIC należy do grona największych koncernów samochodowych z Chin, a jego początki datuje się na 1958 rok. Firma zadebiutowała na polskim rynku w grudniu 2023 roku, wprowadzając do sprzedaży dwa modele – miejskiego SUV-a Beijing 3 oraz kompaktowego SUV-a Beijing 5. Ceny pierwszego zaczynają się od 78 900 zł, a drugiego – od 127 900 zł. W ciągu najbliższych paru miesięcy dołączy do nich jeszcze flagowy SUV Beijing 7.

BAIC Beijing 5
BAIC Beijing 5

BYD

BYD to jeden z największych chińskich producentów aut. Koncern istnieje od 1995 roku, a w ubiegłym roku oficjalnie wszedł do Polski za sprawą firmy Inter Cars. Oferta na polski rynek obejmuje trzy auta elektryczne z gamy użytkowej – dostawczego ETP3 eVan, ciężarowego ETM6 oraz ciągnik siodłowy ETH8. Oprócz tego wkrótce dostępne będą również modele stricte osobowe – budżetowy hatchback Dolphin, kompaktowy sedan Seal oraz crossover ATTO 3.

BYD Dolphin
BYD Dolphin

Hongqi

Hongqi to jedna z najstarszych chińskich marek samochodów, albowiem została utworzona w 1958 roku. Na polskim rynku od niedawna dostępny jest model E-HS9, czyli luksusowy SUV z napędem elektrycznym. Samochód ten wyposażono w dwa silniki (po jednym przy każdej osi) o łącznej mocy 551 KM i momencie obrotowym 670 Nm, dzięki czemu przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,9 s. Bateria 99 kWh zapewnia natomiast do 465 km zasięgu. Do wyboru są trzy wersje wyposażenia (Business, Executive i President), a ceny zaczynają się od 344 900 zł.

Hongqi E-HS9
Hongqi E-HS9

LEVC

LEVC to skrót od London Electric Vehicle Company i nazwa działającej od 2013 roku marki należącej do koncernu Geely. Polska oferta obejmuje trzy modele elektryczne – dwa osobowe (TX i TX Shuttle) oraz jeden dostawczy (VN5). Wszystkie auta stylistycznie nawiązują do słynnej londyńskiej taksówki i są wyposażone w tzw. range extender, czyli silnik spalinowy, który nie przekazuje mocy na koła, lecz służy ładowaniu akumulatora.

LEVC VN5
LEVC VN5

Maxus

Maxus to powstała w 2011 roku marka wywodząca się z brytyjskiego LDV. Aktualnie ten chiński producent może pochwalić się bardzo szeroką gamą modeli na polskim rynku. W ofercie Maxusa znajdziemy dwa minivany (Euniq 5 i Mifa 9), SUV-a (Euniq 6), pick-upa (T90 EV) oraz dwa dostawcze (e-Deliver 3 i e-Deliver 9). Wszystkie samochody mają napęd elektryczny, jedynie Deliver 9 jest dostępny także z silnikiem Diesla. W ramach ciekawostki można dodać, że 25 Maxusów E-Deliver 3 jeździ już we flocie Poczty Polskiej.

Maxus Mifa 9
Maxus Mifa 9

MG

MG to marka z długimi tradycjami – powstała w 1924 roku w Wielkiej Brytanii i przez wiele lat była kojarzona z lekkimi, sportowymi roadsterami, a od 2007 roku wchodzi w skład chińskiego koncernu SAIC Motor. W polskiej ofercie tego producenta znajdziemy aktualnie 3 modele – spalinowe ZS oraz HS, a także elektryczne MG4. W przyszłości dołączą do nich hybrydowe MG3 oraz zasilany prądem roadster Cyberster.

MG ZS
MG ZS

NIO

NIO to chiński producent, który działa od 2014 roku. W Polsce sprzedażą aut tej marki zajmuje się firma Pro EV, która ma w ofercie trzy modele. ET5 to sedan klasy średniej, ET7 to sedan klasy wyższej, a EL7 to sporych rozmiarów SUV. Każdy z nich jest dostępny z dwoma pojemnościami baterii do wyboru (75 kWh lub 100 kWh). Na zakup NIO ET5 należy przeznaczyć od 299 900 zł, NIO ET7 – od 409 900 zł, a NIO EL7 – od 426 900 zł.

NIO ET7
NIO ET7

Omoda

Omoda to bardzo młoda marka – została powołana do życia w 2022 roku, nie można jej jednak zarzucić braku know-how, ponieważ jest częścią dużego koncernu Chery. W tym roku na polskim rynku zadebiutuje pierwszy samochód od tego producenta, kompaktowy SUV Omoda 5. Wspomniany model będzie występował z turbodoładowanym silnikiem benzynowym 1,6 l o mocy 197 KM i momencie obrotowym 290 Nm, a w późniejszym terminie ofertę wzbogaci wariant z napędem elektrycznym.

Omoda 5
Omoda 5

Seres

Seres to amerykańsko-chińska marka, która rozpoczęła działalność w 2016 roku, a jej siedziba mieści się w Santa Clara w Kalifornii. Aktualnie w ofercie tego producenta znajdziemy jeden model – elektrycznego SUV-a Seres 3, który jest wyposażony w 162-konny silnik i baterię 53 kWh, co zapewnia ponad 300 km zasięgu na jednym ładowaniu. Ceny Seresa 3 startują od 187 500 zł.

Seres 3
Seres 3

Skywell

Skywell to istniejący od 2000 roku producent, którego kwatera główna znajduje się w chińskim mieście Nankin. Początkowo zajmował się samochodami dostawczymi i autobusami, ale obecnie oferuje również auta elektryczne. Na polskim rynku dostępny jest SUV tej marki – Skywell ET5. Pod względem wymiarów i parametrów może rywalizować ze Skodą Enyaq czy Volkswagen ID.4. Elektryczny silnik o mocy 204 KM w połączeniu z akumulatorem 72 kWh pozwala przejechać do 520 km. Klienci mają do wyboru dwa poziomy wyposażenia (Comfort i Luxury). Za samochód w podstawowej wersji trzeba zapłacić 208 990 zł, a w bogatszej – 229 990 zł.

Skywell ET5
Skywell ET5

Voyah

Voyah to utworzona w 2020 roku chiński producent aut klasy premium, który wchodzi w skład koncernu Dongfeng Motor Corporation. Polskim przedstawicielem tej marki jest Auto Fus Group, a klienci mają aktualnie do wyboru dwa modele z napędem elektrycznym – SUV-a Free oraz minivana Dream. Ten pierwszy ma 489 KM, przyspiesza 0-100 km/h w 4,4 s i oferuje 500 km zasięgu, natomiast drugi – rozwija 435 KM, osiąga „setkę” w 5,9 s od startu i może przejechać 482 km na jednym ładowaniu.

Voyah Free
Voyah Free
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji