Chińscy producenci aut coraz śmielej poczynają sobie na europejskich rynkach, w tym także w Polsce. Sprawdziliśmy, jakie modele z Chin można kupić w naszym kraju.
Samochody z Państwa Środka nie miały w Europie zbyt dobrego startu – wystarczy przypomnieć takie modele, jak Brilliance BS4, Brilliance BS6 czy terenowy Landwind, które uzyskały bardzo słabe wyniki w testach zderzeniowych Euro NCAP. Od tego czasu minęło jednak już kilkanaście lat i chińskie auta stały się zdecydowanie bardziej konkurencyjne, a ich dostępność jest coraz większa.
Postanowiliśmy zobaczyć, jakie samochody z Chin są oficjalnie oferowane w Polsce. W naszym zestawieniu uwzględniliśmy auta wyłącznie chińskich marek, z pominięciem europejskich czy japońskich, mimo że niektóre ich modele także są produkowane w tym kraju.
BYD
BYD to jeden z największych chińskich producentów aut. Koncern istnieje od 1995 roku, a w tym roku oficjalnie wszedł do Polski za sprawą firmy Inter Cars. Oferta na polski rynek obejmuje trzy auta elektryczne z gamy użytkowej – dostawczego ETP3 eVan, ciężarowego ETM6 oraz ciągnik siodłowy ETH8. Ponadto w Europie są dostępne również modele stricte osobowe – budżetowy hatchback Dolphin, kompaktowy sedan Seal, crossover ATTO 3, limuzyna Han oraz duży SUV Tang.

Hongqi
Hongqi to jedna z najstarszych chińskich marek samochodów, albowiem została utworzona w 1958 roku. Na polskim rynku od niedawna dostępny jest model E-HS9, czyli luksusowy SUV z napędem elektrycznym. Samochód ten wyposażono w dwa silniki (po jednym przy każdej osi) o łącznej mocy 551 KM i momencie obrotowym 670 Nm, dzięki czemu przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,9 s. Bateria 99 kWh zapewnia natomiast do 465 km zasięgu. Do wyboru są trzy wersje wyposażenia (Business, Executive i President), a ceny zaczynają się od 344 900 zł.

LEVC
LEVC to skrót od London Electric Vehicle Company i nazwa działającej od 2013 roku marki należącej do koncernu Geely. Polska oferta obejmuje trzy modele elektryczne – dwa osobowe (TX i TX Shuttle) oraz jeden dostawczy (VN5). Wszystkie auta stylistycznie nawiązują do słynnej londyńskiej taksówki i są wyposażone w tzw. range extender, czyli silnik spalinowy, który nie przekazuje mocy na koła, lecz służy ładowaniu akumulatora.

Maxus
Maxus to powstała w 2011 roku marka wywodząca się z brytyjskiego LDV. Aktualnie ten chiński producent może pochwalić się bardzo szeroką gamą modeli na polskim rynku. W ofercie Maxusa znajdziemy dwa minivany (Euniq 5 i Mifa 9), SUV-a (Euniq 6), pick-upa (T90 EV) oraz dwa dostawcze (e-Deliver 3 i e-Deliver 9). Wszystkie samochody mają napęd elektryczny, jedynie Deliver 9 jest dostępny także z silnikiem Diesla. W ramach ciekawostki można dodać, że 25 Maxusów E-Deliver 3 jeździ już we flocie Poczty Polskiej.

MG
MG to marka z długimi tradycjami – powstała w 1924 roku w Wielkiej Brytanii i przez wiele lat była kojarzona z lekkimi, sportowymi roadsterami, a od 2007 roku wchodzi w skład chińskiego koncernu SAIC Motor. W europejskim portfolio tego producenta znajdziemy aktualnie 4 modele elektryczne (MG4, MG5, MG ZS i MG Marvel R) oraz 1 hybrydę plug-in (MG EHS), a w przyszłym roku dołączy do nich zasilany prądem roadster MG Cyberster. Obecnie trwają przygotowania do wprowadzenia aut marki MG na polski rynek, ich sprzedaż powinna ruszyć na przełomie roku.

NIO
NIO to chiński producent, który działa od 2014 roku. W Polsce sprzedażą aut tej marki zajmuje się firma Pro EV, która ma w ofercie trzy modele. ET5 to sedan klasy średniej, ET7 to sedan klasy wyższej, a EL7 to sporych rozmiarów SUV. Każdy z nich jest dostępny z dwoma pojemnościami baterii do wyboru (75 kWh lub 100 kWh). Na zakup NIO ET5 należy przeznaczyć od 299 900 zł, NIO ET7 – od 409 900 zł, a NIO EL7 – od 426 900 zł.

Omoda
Omoda to bardzo młoda marka – została powołana do życia w 2022 roku, nie można jej jednak zarzucić braku know-how, ponieważ jest częścią dużego koncernu Chery. W przyszłym roku na polskim rynku zadebiutuje pierwszy samochód od tego producenta, kompaktowy SUV Omoda 5. Wspomniany model będzie występował z turbodoładowanym silnikiem benzynowym 1,6 l o mocy 197 KM i momencie obrotowym 290 Nm, a w późniejszym terminie ofertę wzbogaci wariant z napędem elektrycznym.

Seres
Seres to amerykańsko-chińska marka, która rozpoczęła działalność w 2016 roku, a jej siedziba mieści się w Santa Clara w Kalifornii. Aktualnie w ofercie tego producenta znajdziemy jeden model – elektrycznego SUV-a Seres 3, jednak wkrótce powinien dołączyć do niego także większy Seres 5. Pierwsze z wymienionych aut jest wyposażone w 162-konny silnik i baterię 53 kWh, co zapewnia ponad 300 km zasięgu na jednym ładowaniu. Ceny Seresa 3 startują od 187 500 zł.

Skywell
Skywell to istniejący od 2000 roku producent, którego kwatera główna znajduje się w chińskim mieście Nankin. Początkowo zajmował się samochodami dostawczymi i autobusami, ale obecnie oferuje również auta elektryczne. Na polskim rynku dostępny jest SUV tej marki – Skywell ET5. Pod względem wymiarów i parametrów może rywalizować ze Skodą Enyaq czy Volkswagen ID.4. Elektryczny silnik o mocy 204 KM w połączeniu z akumulatorem 72 kWh pozwala przejechać do 520 km. Klienci mają do wyboru dwa poziomy wyposażenia (Comfort i Luxury). Za samochód w podstawowej wersji trzeba zapłacić 208 990 zł, a w bogatszej – 229 990 zł.
