PoradyPoradyCzy chińskie auta są bezpieczne? Crash testy dostępnych w Polsce modeli

Czy chińskie auta są bezpieczne? Crash testy dostępnych w Polsce modeli

W Europie po raz pierwszy zrobiło się głośno o chińskich samochodów z powodu ich fatalnych wyników w testach zderzeniowych. Sytuacja uległa zmianie. Produkowane w Chinach samochody szybko ewoluowały i obecnie zaczynają liderować w wynikach EuroNCAP.

Chińska motoryzacja budzi wiele emocji. Powodów jest przynajmniej kilka. Początkowo tamtejsze firmy bez skrupułów kopiowały modele europejskich czy japońskich marek. Później zrobiło się głośno o marnych wynikach chińskich aut w testach zderzeniowych. Teraz Europa obawia się, czy w niedalekiej przyszłości nie zostanie zalana przez atrakcyjne cenowo, efektownie stylizowane i nieźle wykończone auta z Chin.

EuroNCAP systematycznie bierze pod lupę nowe modele. Okazuje się, że użytkownicy najnowszych aut z metką „made in China” nie muszą specjalnie obawiać się o swoje zdrowie i życie. Samochody z Kraju Środka dały się poznać jako bezpieczne. Poniżej prezentujemy wyniki testów zderzeniowych aut, które są już dostępne w Polsce lub potwierdzono, że zostaną niebawem wprowadzone – jak Omoda 5.

BYD Dolphin

Euro NCAP - BYD Dolphin

Wynik testu EuroNCAP: 5/5
Ochrona dorosłych: 89%
Ochrona dzieci 87%
Ochrona pieszych: 85%
Systemy wsparcia: 79%
Data testu: 2023 r.

EuroNCAP raportuje, że przedział pasażerski Dolphina pozostał stabilny w teście zderzenia czołowego. Dane zebrane przez czujniki w manekinach wykazały dobrą ochronę kolan i ud – zarówno kierowcy, jak i pasażera. Podobny poziom ochrony BYD zapewnia pasażerom o różnym wzroście i siedzącym w różnych pozycjach. Ochronę klatki piersiowej kierowcy uznano za marginalną. Poza tym ochrona wszystkich krytycznych obszarów ciała pasażera i kierowcy była dobra lub wystarczająca. W teście uderzenia sztywną barierą na całej szerokości ochrona wszystkich krytycznych obszarów ciała okazała dobra lub wystarczająca dla kierowcy w przypadku kierowcy, jak i pasażera z tyłu. W teście bariery bocznej ochrona wszystkich krytycznych obszarów ciała wypadła dobrze i Dolphin uzyskał w tej części oceny maksymalną liczbę punktów. W przypadku poważniejszego uderzenia w słup boczny ochrona wszystkich krytycznych części ciała była dobra lub wystarczająca. Kontrola wychylenia (stopień, w jakim ciało zostaje wyrzucone na drugą stronę pojazdu) uznano za wystarczającą. Testy przednich siedzeń i zagłówków wykazały dobrą ochronę przed urazami kręgosłupa szyjnego w przypadku uderzenia w tył. Analiza geometryczna tylnych siedzeń również wykazała dobrą ochronę kręgosłupa szyjnego. Samochód ma system, który uruchamia hamulce po zderzeniu, aby uniknąć wtórnych kolizji. W przypadku wpadnięcia samochodu do wody, zamknięte drzwi można otworzyć w ciągu dwóch minut od utraty zasilania, a elektryczne szyby będą działać wystarczająco długo, aby umożliwić pasażerom ucieczkę.

BYD Seal

BYD SealWynik testu EuroNCAP: 5/5
Ochrona dorosłych: 89%
Ochrona dzieci 87%
Ochrona pieszych: 82%
Systemy wsparcia: 76%
Data testu: 2023 r.

W ocenie EuroNCAP przedział pasażerski modelu Seal pozostał stabilny w teście zderzenia czołowego. Czujniki w manekinach wykazały dobrą ochronę kolan i ud kierowcy oraz pasażera. Podobny poziom ochrony zostanie zapewniony pasażerom o różnym wzroście i siedzącym w różnych pozycjach. Ochrona wszystkich krytycznych obszarów ciała była dobra w przypadku pasażera z przodu i co najmniej wystarczająca w przypadku kierowcy. W teście uderzenia w sztywną barierę na całej szerokości ochrona wszystkich krytycznych obszarów ciała była dobra lub wystarczająca – zarówno w przypadku kierowcy oraz pasażera z tyłu. W teście z barierą boczną oraz w przypadku silniejszego uderzenia w słup, ochrona wszystkich krytycznych obszarów ciała okazała się dobra, a Seal zdobył maksymalną liczbę punktów w tej części oceny. Kontrola wychylenia ciała jest wystarczająca. Testy przednich siedzeń i zagłówków wykazały dobrą ochronę przed urazami kręgosłupa szyjnego w przypadku uderzenia w tył. Analiza tylnych siedzeń również wykazała dobrą ochronę kręgosłupa szyjnego. Seal ma system, który uruchamia hamulce po zderzeniu, aby uniknąć wtórnych kolizji. W przypadku wpadnięcia samochodu do wody, zamknięte drzwi można było otworzyć w ciągu dwóch minut od utraty zasilania. BYD nie wykazało, przez jaki czas okna pozostaną sprawne.

BYD Atto 3

BYD Atto 3 Wynik testu EuroNCAP: 5/5
Ochrona dorosłych: 91%
Ochrona dzieci 89%
Ochrona pieszych: 69%
Systemy wsparcia: 74%
Data testu: 2022 r.

W przeprowadzanych przez EuroNCAP testach przedział pasażerski Atto 3 pozostał stabilny podczas zderzenia czołowego. Dane manekinów z wykazały dobrą ochronę kolan i ud kierowcy i pasażera. Podobny poziom ochrony zostanie zapewniony pasażerom o różnym wzroście i siedzącym w różnych pozycjach. W teście ze sztywną barierą ochrona wszystkich krytycznych obszarów ciała była dobra lub wystarczająca w przypadku manekinów na siedzeniach kierowcy i pasażera z tyłu. W teście bariery bocznej ochrona wszystkich krytycznych obszarów ciała była dobra, a samochód zdobył maksymalną liczbę punktów. Jednakże ochrona klatki piersiowej w przypadku uderzenia bocznego w słup została oceniona jako słaba ze względu na ucisk żeber. Kontrola wychylenia ciała okazała się wystarczająca. Testy przednich siedzeń i zagłówków wykazały dobrą ochronę przed urazami kręgosłupa szyjnego w przypadku uderzenia w tył. Analiza geometryczna tylnych siedzeń również wykazała dobrą ochronę kręgosłupa szyjnego. Samochód ma system, który uruchamia hamulce po zderzeniu, aby uniknąć wtórnych kolizji.

Maxus MIFA 9

Maxus MIFA 9Wynik testu EuroNCAP: 5/5
Ochrona dorosłych: 93%
Ochrona dzieci 89%
Ochrona pieszych: 73%
Systemy wsparcia: 83%
Data testu: 2022 r.

Przedział pasażerski Maxusa MIFA 9 pozostał stabilny w teście zderzenia czołowego EuroNCAP. Odczyty wykazały dobrą ochronę kolan i ud kierowcy i pasażera. Podobny poziom ochrony zostanie zapewniony pasażerom o różnym wzroście i siedzącym w różnych pozycjach. Pasażer z przodu ma zapewnioną dobrą ochronę wszystkich krytycznych obszarów ciała. W teście ze sztywną barierą ochrona wszystkich krytycznych obszarów ciała była dobra dla kierowcy i jadących z tyłu, a samochód uzyskał w tej części oceny maksymalną liczbę punktów. W teście bariery bocznej wszystkie krytyczne części ciała były dobrze chronione. W bardziej wymagającym teście uderzenia bocznego w słup odczyty ucisku żeber na manekinach wykazały marginalny poziom ochrony klatki piersiowej, przy dobrej ochronie innych krytycznych obszarów. Kontrola wychylenia ciała okazała się wystarczająca. Testy przednich siedzeń i zagłówków wykazały dobrą ochronę przed urazami kręgosłupa szyjnego w przypadku uderzenia w tył. Analiza geometryczna tylnych siedzeń również wykazała dobrą ochronę kręgosłupa Na wyposażeniu brakuje systemu zapobiegającego wtórnym kolizjom.

MG ZS

MG ZSWynik testu EuroNCAP: 3/5
Ochrona dorosłych: 71%
Ochrona dzieci 51%
Ochrona pieszych: 59%
Systemy wsparcia: 29%
Data testu: 2017 r.

W ocenie EuroNCAP przedział pasażerski ZS pozostał stabilny w teście zderzenia czołowego. Odczyty na manekinach wykazały dobrą ochronę kolan i ud kierowcy i pasażera, ale uznano, że elementy deski rozdzielczej stanowią zagrożenie dla pasażerów o różnym wzroście i siedzących w różnych pozycjach. W teście czołowego uderzenia w sztywną barierę odczyty ucisku klatki piersiowej w manekinie pasażera z tyłu wskazywały słabą ochronę tej części ciała, a na podstawie zmierzonych opóźnień ochronę głowy oceniono jako marginalną. Zarówno w teście z barierą boczną, jak i zderzenia ze słupem, ochrona wszystkich krytycznych obszarów ciała była dobra – ZS uzyskał maksymalną liczbę punktów. Testy przednich siedzeń i zagłówków wykazały marginalną ochronę przed urazami kręgosłupa szyjnego w przypadku uderzenia w tył. Geometryczna ocena tylnych siedzeń również wykazała marginalną ochronę kręgosłupa szyjnego.

MG HS

MG HSWynik testu EuroNCAP: 5/5
Ochrona dorosłych: 92%
Ochrona dzieci 81%
Ochrona pieszych: 64%
Systemy wsparcia: 76%
Data testu: 2019 r.

W testach EuroNCAP przedział pasażerski MG HS pozostał stabilny w próbie zderzenia czołowego. Odczyty na manekinach wykazały dobrą ochronę kolan i ud kierowcy oraz pasażera. Firma MG wykazała, że z wyjątkiem dolnej części kolumny kierownicy podobny poziom ochrony zostanie zapewniony pasażerom o różnym wzroście i siedzącym w różnych pozycjach. W teście ze sztywną barierą ochrona kierowcy była dobra w przypadku wszystkich krytycznych części ciała, a w przypadku pasażera z tyłu – dobra lub wystarczająca. W przypadku uderzenia w barierę boczną wszystkie krytyczne obszary ciała były dobrze chronione, a HS uzyskał w tym teście maksymalną liczbę punktów. W bardziej rygorystycznym teście zderzenia bocznego ze słupem ochrona klatki piersiowej została oceniona jako słaba (ze względu na obciążenie żeber), podczas gdy ochrona pozostałych obszarów ciała była dobra. Testy przednich siedzeń i zagłówków wykazały dobrą ochronę przed urazami kręgosłupa szyjnego w przypadku uderzenia w tył. Geometryczna ocena tylnych siedzeń również wykazała dobrą ochronę kręgosłupa szyjnego. Montowany w standardzie autonomiczny system hamowania awaryjnego (AEB) dobrze wypadł w testach funkcjonalności przy niskich prędkościach, typowych dla jazdy miejskiej, podczas których często dochodzi do urazów kręgosłupa szyjnego, przy czym we wszystkich scenariuszach testu udało się uniknąć kolizji.

MG4

MG 4 ElectricWynik testu EuroNCAP: 5/5
Ochrona dorosłych: 83%
Ochrona dzieci 80%
Ochrona pieszych: 75%
Systemy wsparcia: 78%
Data testu: 2022 r.

Przedział pasażerski MG 4 Electric pozostał stabilny w teście zderzenia czołowego EuroNCAP. Odczyty na manekinach wykazały dobrą ochronę kolan oraz ud kierowcy i pasażera. Eksperci EuroNCAP uznali jednak, że niektóre elementy deski rozdzielczej stanowią zagrożenie dla pasażerów o różnym wzroście lub siedzących w różnych pozycjach. Odczyty na manekinach dotyczące ucisku klatki piersiowej kierowcy wykazały marginalną ochronę tego obszaru ciała. W teście ze sztywną barierą odczyty na manekinach wykazały dobrą lub wystarczającą ochronę wszystkich krytycznych obszarów ciała. Jednakże analiza filmu po teście wykazała, że głowa manekina pasażera z tyłu przesunęła się do przodu bardziej niż jest to zalecane, a ochronę tej części ciała oceniono jako marginalną. Zarówno w teście z barierą boczną, jak i w zderzeniu ze słupem bocznym, wszystkie krytyczne części ciała były dobrze chronione, a MG 4 Electric zdobył w tej części oceny maksymalną liczbę punktów. Kontrola wychylenia ciała była słaba. Testy przednich siedzeń i zagłówków wykazały dobrą ochronę przed urazami kręgosłupa szyjnego w przypadku uderzenia w tył. Jednakże tylne siedzenia nie uzyskały żadnych punktów za ochronę kręgosłupa szyjnego, ponieważ na środkowym miejscu w tym rzędzie brakuje odpowiedniego zagłówka. MG 4 Electric ma system uruchamiający hamulce, aby zapobiec wtórnym kolizjom.

NIO ET5

Nio ET5Wynik testu EuroNCAP: 5/5
Ochrona dorosłych: 96%
Ochrona dzieci 85%
Ochrona pieszych: 83%
Systemy wsparcia: 81%
Data testu: 2023 r.

W przeprowadzonym przez EuroNCAP teście zderzenia czołowego przedział pasażerski ET5 pozostał stabilny. Ochrona manekina kierowcy była dobra dla wszystkich krytycznych obszarów ciała. Dane manekinów wykazały dobrą ochronę kolan i ud kierowcy oraz pasażera. Producent wykazał, że podobny poziom ochrony zostanie zapewniony pasażerom o różnym wzroście i siedzącym w różnych pozycjach. W teście ze sztywną barierą samochód zapewnił dobrą lub odpowiednią ochronę wszystkich krytycznych obszarów ciała kierowcy i pasażera z tyłu. W teście z barierą boczną oraz bocznym uderzeniu w słup ochrona wszystkich krytycznych obszarów ciała była dobra, a samochód uzyskał w tej części oceny maksymalną liczbę punktów. Kontrola wychylenia ciała okazała się wystarczająca. Testy przednich siedzeń i zagłówków wykazały dobrą ochronę przed urazami kręgosłupa szyjnego w przypadku uderzenia w tył. Analiza geometryczna tylnych siedzeń również wykazała dobrą ochronę kręgosłupa szyjnego. ET5 ma system, który uruchamia hamulce po zderzeniu, aby uniknąć wtórnych kolizji. NIO wykazało, że jeśli samochód wejdzie do wody, drzwi i okna ET5 pozostaną sprawne wystarczająco długo, aby umożliwić pasażerom ucieczkę.

NIO ET7

NIO ET7Wynik testu EuroNCAP: 5/5
Ochrona dorosłych: 91%
Ochrona dzieci 87%
Ochrona pieszych: 73%
Systemy wsparcia: 95%
Data testu: 2022 r.

Przedział pasażerski ET7 pozostał stabilny w teście zderzenia czołowego. Odczyty na manekinach wykazały dobrą ochronę kolan i ud – zarówno kierowcy, jak i pasażera. NIO wykazało, że podobny poziom ochrony zostanie zapewniony pasażerom o różnym wzroście i siedzącym w różnych pozycjach. Ochrona wszystkich krytycznych obszarów ciała pasażera była dobra. Analiza opóźnienia wózka uderzeniowego podczas testu oraz analiza odkształcalnej bariery po teście wykazały, że ET7 będzie „agresywny” w chwili czołowego zderzenia z innym pojazdem. W teście ze sztywną barierą na całej szerokości ochrona wszystkich krytycznych obszarów ciała podróżnych była dobra, a ET7 uzyskał w tej części oceny maksymalną liczbę punktów. Na podstawie odczytów ucisków żeber na manekinach ochronę klatki piersiowej kierowcy w przypadku bocznego zderzenia ze słupem oceniono jako marginalną. Kontrola wychylenia ciała okazała się wystarczająca. ET7 wypadł dobrze w teście Euro NCAP, zapewniając dobrą ochronę głów pasażerów. Testy przednich siedzeń i zagłówków wykazały dobrą ochronę przed urazami kręgosłupa szyjnego w przypadku uderzenia w tył. Analiza geometryczna tylnych siedzeń również wykazała dobrą ochronę kręgosłupa szyjnego. ET7 ma system, który automatycznie uruchamia hamulce, aby zapobiec wtórnym kolizjom.

NIO EL7

Nio EL7Wynik testu EuroNCAP: 5/5
Ochrona dorosłych: 93%
Ochrona dzieci 85%
Ochrona pieszych: 80%
Systemy wsparcia: 79%
Data testu: 2023 r.

Przedział pasażerski EL7 pozostał stabilny w teście zderzenia czołowego. Dane wykazały dobrą ochronę kolan i ud kierowcy oraz pasażera. Z kolei NIO wykazało, że podobny poziom ochrony zostanie zapewniony pasażerom o różnym wzroście i siedzącym w różnych pozycjach. Analiza opóźnienia wózka zderzeniowego oraz odkształcalnej bariery po teście wykazały, że EL7 byłby dość „agresywny” w kontakcie z innym pojazdem. W teście ze sztywną barierą EL7 zapewnia dobrą ochronę wszystkich krytycznych obszarów ciała – zarówno kierowcy, jak i pasażera z tyłu. Samochód uzyskał w tej części oceny maksymalną liczbę punktów. Zarówno w teście bariery bocznej, jak i w przypadku uderzenia w słup boczny, ochrona wszystkich krytycznych obszarów ciała była dobra. Samochód zdobył maksymalną liczbę punktów. Testy przednich siedzeń i zagłówków wykazały dobrą ochronę przed urazami kręgosłupa szyjnego w przypadku uderzenia w tył. Analiza geometryczna tylnych siedzeń wykazała marginalną ochronę kręgosłupa szyjnego. EL7 ma system, który uruchamia hamulce po zderzeniu, aby uniknąć wtórnych kolizji. NIO wykazało, że gdyby samochód wpadł do wody, drzwi i okna EL7 pozostałyby sprawne wystarczająco długo, aby umożliwić pasażerom ucieczkę.

Chery Omoda 5

Chery Omoda 5

Wynik testu EuroNCAP: 5/5
Ochrona dorosłych: 87%
Ochrona dzieci 87%
Ochrona pieszych: 68%
Systemy wsparcia: 88%
Data testu: 2022 r.

W ocenie EuroNCAP przedział pasażerski Chery Omoda 5 pozostał stabilny w teście zderzenia czołowego. Odczyty na manekinach wykazały dobrą ochronę kolan i ud – zarówno kierowcy, jak i pasażera. Jednakże firma Chery nie była w stanie wykazać, że podobny poziom ochrony zostanie zapewniony pasażerom o różnym wzroście lub siedzącym w różnych pozycjach, w związku z czym ochronę tej części ciała oceniono jako marginalną. W teście ze sztywną barierą na całej szerokości ochrona wszystkich krytycznych obszarów ciała była dobra lub wystarczająca w przypadku małych manekinów kobiecych – używanych zarówno na siedzeniu kierowcy, jak i z tyłu.

W teście z barierą boczną odczyty na manekinach wykazały dobrą ochronę wszystkich krytycznych obszarów ciała. Jednakże kurtyna powietrzna nie uruchomiła się zgodnie ze swoim przeznaczeniem, co nieco wpłynęło na ocenę za uderzenie w głowę. W przypadku bocznego uderzenia w słup odczyty ściśnięcia żeber na manekinach wykazały marginalną ochronę tej części ciała. Kontrola wychylenia ciała była wystarczająca, zapewniając dobrą ochronę głów pasażerów. Testy przednich siedzeń i zagłówków wykazały dobrą ochronę przed urazami kręgosłupa szyjnego w przypadku uderzenia w tył. Analiza geometryczna tylnych siedzeń również wykazała dobrą ochronę kręgosłupa szyjnego. Po uderzeniu system „MCB” uruchamia hamulce, aby zapobiec wtórnym kolizjom.

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji