NowościPremieryOmoda 5 - nowy, tani SUV, który rusza na podbój Europy

Omoda 5 – nowy, tani SUV, który rusza na podbój Europy

Niebawem do rywalizacji w segmencie niedrogich SUV-ów dołączy 4,4-metrowa Omoda 5, która przekonuje atrakcyjnie wykończonym i przestronnym wnętrzem, a także świetnymi wynikami w testach Euro NCAP.

Działające od 1997 roku Chery Automobile Co., Ltd. to jeden z chińskich gigantów motoryzacyjnych, a także współwłaściciel Jaguara i Land Rovera. Jednym z jego najnowszych produktów jest Chery Omoda 5. W Europie ten SUV będzie oferowany pod subamarką Omoda. Wśród zdjęć zaprezentowanych na polskim profilu facebookowym marki można znaleźć fotografie pojazdu bez loga Chery na atrapie chłodnicy czy logotypu kierownicy. Występują one natomiast w Chery Omoda 5 sprzedawanym np. w Australii. Strategia wydzielenia nowej linii może mieć sens na Starym Kontyniencie – przykładem dobrze przyjętej submarki jest chociażby Cupra.

Omoda 5

Na razie Omoda jest zadowolona ze sprzedaży, raportując dostarczenie klientom ponad 13 tysięcy aut w pierwszym kwartale 2023 r. To niezły wynik, biorąc pod uwagę niewielką liczbę państw, w których obecnie Omoda 5 jest dostępna. Poza wspomnianą Australią należą do nich m.in Meksyk, Izrael i Kuwejt.

Marka Omoda w Polsce

Omoda zapowiada jednak szybką ekspansję. Za kilka dni firma zamierza przedstawić nowe modele. W blokach startowych czekają Omoda 3 oraz Omoda 7, jak również dwa kolejne. W drugim kwartale 2023 r. marka Omoda ma rozpocząć działalność na wybranych rynkach Środkowego Wschodu, Ameryki Łacińskiej oraz Unii Europejskiej. Do końca bieżącego roku Omoda ma być dostępna na przeszło 30 rynkach świata. Jak będzie prowadzona sprzedaż i co z serwisem? To kwestie, które obecnie są procedowane.

Szlaki sprzedażowe przetrze SUV. Jego potencjalni rywale to Toyota C-HR, Hyundai Kona, Mazda CX-30 czy SsangYong Korando. Źródłem mocy w Omoda 5 mają być doładowane, benzynowe silniki 1.6 (197 KM, 290 Nm) z 7-stopniową, dwusprzęgłową skrzynią (DCT) oraz 1.5 (156 KM, 230 Nm) łączony z bezstopniową przekładnią (CVT). Wstępnie sapowiedziano też elektryczną wersję o mocy 204 KM z akumulatorem 64 kWh i o prognozowanym zasięgu 450 km, ale warto pamiętać, że do czasu premiery parametry mogą ulec korektom.

Omoda 5 - grill

Czy Omoda 5 ma szanse na sukces? Sukcesem są już same założenia początkowe projektu – postawienie na segment kompaktowych SUV-ów, co w kombinacji z atrakcyjną stylizacją nadwozia i wnętrza, cyfrowym kokpitem i systemami wsparcia oraz dostępnością napędu elektrycznego istotnie zwiększa szanse na zainteresowanie ze strony klientów. Zwłaszcza, jeżeli samochody faktycznie będą dostępne. W przypadku chińskiej marki nie powinno być to jednak problemem, bo w końcu w Kraju Środka powstają deficytowe układy scalone czy ogniwa do akumulatorów „elektryków”. Dla części nabywców istotna może być też dostępność już w bazowej wersji mocnego silnika benzynowego z czterema cylindrami.

Omoda 5 - lampy

Omoda 5 została bardzo wysoko oceniona w testach Euro NCAP, zdobywając nie tylko komplet punktów, ale i wysokie oceny cząstkowe. Dużo w kwestii wyników sprzedaży na pewno może też zrobić polityka cenowa.

Omoda 5 SUV

Pierwsze opinie kierowców, którzy mieli okazję przejechać się Omodą, są raczej pozytywne. Wyposażenie standardowe obejmuje m.in. pakiet systemów wsparcia kierowcy, 18-calowe alufelgi, dwa 10,25-calowe ekrany, multimedia obsługujące Android Auto i Apple CarPlay oraz system bezkluczykowego dostępu. Testujący zwracają uwagę na 7-letnią gwarancję, korzystną relację ceny do jakości czy – jak stwierdziła redakcja CarsGuide – wnętrze sprawiające szlachetniejsze wrażenie niż np. w Toyocie Corolli Cross. Recenzje dotyczyły jednak egzemplarza przeznaczonego na rynek australijski. Oferta w Europie może wyglądać nieco inaczej – szczegóły wyposażenia poznamy bliżej premiery.

Omoda 5 - wnętrze

Samochód pochwalono też za przestronność wnętrza i nieźle działającą skrzynię CVT. Jednocześnie zganiono spalanie w wersji 1.5, które sięgnęło w teście 9 l/100 km. Testujący narzekali też na niezbyt duży bagażnik (360-1075 l), przeciętny system multimedialny oraz nastawy zawieszenia i układu kierowniczego. Jak widać, nie można mieć wszystkiego.

Ile może kosztować Omoda 5? Na odpowiedź także przyjdzie poczekać do czasu uruchomienia sprzedaży w Polsce (wstępnie mówi się o trzecim kwartale 2023 r.), a przynajmniej w Europie. We wspomnianej Australii auto w bazowej specyfikacji można kupić za równowartość niecałych 92 tys. zł. Nawet po doliczeniu cła czy innych opłat początkowa kwota na europejskim rynku nie powinna urosnąć do astronomicznych rozmiarów, za co pozostaje trzymać kciuki.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji