UżywaneNajgorsze manualne skrzynie biegów - awaryjne i drogie w naprawach

Najgorsze manualne skrzynie biegów – awaryjne i drogie w naprawach

Wiele osób szuka używanego auta z ręczną skrzynią biegów, wychodząc z założenia, że będzie ona trwała i tania w serwisowaniu. Niestety nie zawsze. Niektóre typy skrzyń sprawiają duże problemy.

Mimo że samochody z automatycznymi skrzyniami są coraz popularniejsze na rynku wtórnym, połowa nabywców wyszukując auto zaznacza w parametrach skrzynię ręczną. Powodów jest kilka. Jednym z nich jest poczucie większego zespolenia z samochodem. Rolę grają też aspekty finansowe – automaty uchodzą za drogie i trudne w naprawach.

Ale bezkrytycznie nie należy podchodzić także do skrzyń ręcznych. I to z kilku powodów. Po pierwsze – są znacznie bardziej wrażliwe na błędy ze strony użytkownika. W przypadku automatów przełożenia są zmieniane przez skrzynię. W ręcznej skrzyni o wszystkim decyduje kierowca. Wystarczy niedokładny ruch lewarkiem czy zbyt płytko lub krótko naciśnięte sprzęgło, a przekładnia dostanie w kość. Oczywiście awaria nie wystąpi zwykle od razu, ale drobne błędy i zniszczenia przez nie wywołane kumulują się. W automatycznych skrzyniach mało kto wymienia olej. W przypadku ręcznych skrzyń to już prawdziwa… egzotyka. Wymiana – jeżeli następuje – to najczęściej z powodu wycieku czy demontażu skrzyni.

Redakcja poleca: Najlepsze wolnossące silniki benzynowe. Trwałe, proste i tanie w naprawach

Warto pamiętać, że delikatne traktowanie pojazdu nie zawsze zwiększa trwałość przekładni. Wręcz przeciwnie – np. problemy z łożyskami w Hondach występują najczęściej w samochodach, których kierowcy starali się utrzymywać silnik na niskich obrotach, co zwiększało obciążenie łożyskowania skrzyni.

Pracę przekładni można sprawdzić podczas jazdy próbnej – należy zwrócić uwagę na sposób włączania się przełożeń. Powinno to następować płynnie i bez hałasów. Dźwięki nie powinny towarzyszyć także zmianom obciążeń, czyli szybkiemu dodaniu czy odjęciu gazu. Kondycję mechanizmy różnicowego można sprawdzić po podniesieniu auta – po pokręceniu kołem nie powinny pojawiać się hałasy.

Poniżej prezentujemy powszechnie spotykane w używanych samochodach ręczne skrzynie, które potrafią sprawiać mniej lub bardziej poważne problemy.

Awaryjna ręczna skrzynia Fiat/Opel/Alfa Romeo

Awaryjna skrzynia M32Oznaczona kodem M32 przekładnia jest chyba najgorzej kojarzonym, a do tego najlepiej rozpoznawalnym z zawodnych manuali. Problemem w tej 6-biegowej skrzynie są łożyska. Z powodu zbyt słabego smarowania oraz małej ilości oleju skrzynia ma tendencję do przegrzewania się przy szybszej jeździe, co finalnie powoduje uszkodzenie łożysk kończące się nawet rozerwaniem obudowy. W początkowej fazie luzy objawiają się m.in. ruchami lewarka i hałasami przy zmianie obciążenia. Na rynku nie brakuje firm oferujących regenerację skrzyni. Warto wiedzieć, że z czasem została ona udoskonalona. Jak rozpoznać skrzynię M32? Można to zrobić po rozkodowaniu numeru VIN, odczutując oznaczenia na obudowie przekładni, a także po sposobie włączania biegu wstecznego – robi się to pchając lewarek „do siebie i w górę”. Szczegółowy opis problemów ze skrzynią M32 oraz listę aut, w których występuje zamieściliśmy tutaj. Pewne problemy, ale na znacznie mniejszą skalę, pojawiają się też w skrzyniach M20, która była przeznaczona do łączenia ze słabszymi silnikami. Szerzej na jej temat piszemy tutaj.

Awaryjna ręczna skrzynia Fiata

Awaryjna skrzynia FiatW mniejszych modelach Fiata, jak Panda czy 500 można spotkać przekładnię oznaczoną kodem C514. W samochodach z wysokimi przebiegami (z reguły ok. 250-300 tys. km) nierzadko pojawiają się problemy z wybieraniem biegów. Dochodzą do tego hałasy, najczęściej generowane przez mechanizm różnicowy. Zdarza się, że zużyte są również łożyska. Do rzadkości nie należą wycieki – jeżeli nie zostaną usunięte, potrafią definitywnie „dobić” przekładnię, która zaczyna pracować ze zbyt małą ilością środka smarnego.

Awaryjna ręczna skrzynia Hondy

Awaryjna skrzynia HondaUżywane Hondy trzymają ceny, bo uchodzą za wybitnie trwałe samochody. Rzeczywiście tak jest, ale nie wolno zapominać o dwóch kwestiach. W nadwoziach wielu starszych aut korozja dokonała już znacznych spustoszeń. Dochodzą do tego problemy z ręcznymi skrzyniami biegów, objawiające się m.in. trudnościami z włączaniem biegów. Oczywiście można je zlekceważyć i jeździć dalej, ale spowoduje to dalsze niszczenie elementów skrzyni. Problemy ze skrzyniami Hondy najczęściej zgłaszane są w Civicach VII, ale pojawiają się też doniesienia o złym działaniu manuali w Civicach UFO czy Accordach VII. Jako panaceum kierowcy rekomendują regularne wymiany oleju przekładniowego oraz unikanie jazdy z przesadnie niskimi obrotami, co obciąża łożyska. Na czas wyprzedzania czy rozpędzania warto redukować biegi i korzystać z wysokoobrotowej charakterystyki silników Hondy.

Wpadkę ze skrzyniami Honda zaliczyła także w Civicu Type R IX i X generacji. W tych autach pojawia się problem z włączaniem biegów, które czasami wchodzą z oporem i zgrzytaniem, co oczywiście jest niszczące dla przekładni. Problem jest szeroko opisywany w sieci i jest związany z położeniem wysprzęglika bezpośrednio przy nieosłoniętej części katalizatora, co prowadzi do przegrzania płynu i nieprawidłowym wysprzęglaniu. Problem można rozwiązać poprzez montaż osłony termicznej katalizatora oraz wymianę płynu w układzie wysprzęglika na odpowiednik o zwiększonej temperaturze wrzenia.

Awaryjna ręczna skrzynia Mini

Awaryjna skrzynia MiniKto jest zainteresowany zakupem pierwszej odsłony współczesnego Mini powinien pamiętać, że wersje Mini One oraz Mini Cooper (ale wyłącznie bez litery S w oznaczeniu, a więc bez kompresora), otrzymywały 5-biegową przekładnie firmy Midland, znaną także pod kodami GS5-65BH oraz R65. Przekładnia zastąpiona podczas liftingu skrzynią Getrag, miała poważny problem z trwałością łożysk. Nim doszło do całkowitego rozsypania się przekładni, pojawiały się trudności z włączaniem i wyłączaniem biegów oraz nieprzyjemne hałasy, wywołane zużyciem łożysk, synchronizatorów oraz innych elementów. Rychły koniec przekładni zwiastują zwłaszcza problemy z wrzucaniem drugiego i piątego biegu. Obecnie koszt remontu przekładni może niebezpiecznie zbliżyć się do rynkowej wartości samochodu. Podmiana skrzyni na trwalszy model nie jest natomiast specjalnie łatwa.

Awaryjna ręczna skrzynia Opla

Awaryjna skrzynia OpelW popularnych modelach Opla czy Chevroleta niską trwałością odznaczają się 5-biegowe skrzynie F13 oraz przeznaczona do montowania w mocniejszych autach F17. Ogólnie im mocniejszy silnik zestawiony z każdą z tych przekładni i im cięższe auto, tym gorzej. Zwłaszcza w Vectrach czy Zafirach ze 140-konnymi silnikami 1.8 skrzynia może relatywnie szybko ulec uszkodzeniu – zużyciu ulegają łożyska, wałki i dyferencjał. Proces przybiera na sile, jeżeli dochodzi do wycieków oleju, a niestety nie należą one do rzadkości.

Awaryjna ręczna skrzynia Renault/Dacia

Awaryjna skrzynia Dacia RenaultStarsze konstrukcyjnie 5-biegowe skrzynie Renault, które trafiały również do Dacii, nie należą do szczególnie udanych. Precyzja wybierania przełożeń jest ograniczona, zdarza się, że skrzynia haczy, a do tego potrafi zakleszczyć się na jednym z biegów. Znane są przypadki zaklinowania na dwóch biegach na raz, co oczywiście unieruchamia pojazd. Dochodzą do tego wycieki oleju i problemy z wybierakiem. Na szczęście używane przekładnie nie są drogie, więc w przypadku poważniejszych problemów można ratować się montażem innej skrzyni.

Awaryjna ręczna skrzynia Subaru

Awaryjna skrzynia SubaruPodobnie jak inne japońskie marki, także Subaru boryka się z trwałością łożysk w skrzyniach. Dotyczy to zwłaszcza przekładni montowanych na przełomie wieku do Imprezy – agresywne traktowanie w połączeniu z wysokim momentem obrotowym w wersji WRX potrafiło zabić łożyska i synchronizatory. Jeżeli kierowca zdecydował się na podniesienie mocy, sprawy przybierały jeszcze gorszy obrót. Warianty WRX STi otrzymywały lepsze skrzynie, z czasem poprawiono też przekładnie WRX-ów. Problemy z ręcznymi skrzyniami powróciły wraz z wprowadzeniem w Imprezie, Legacy i Foresterze diesla. Na początku sama trwałość silnika była daleka od oczekiwanej przez klientów. Do tego okazało się, że żywotność sprzęgieł jest ograniczona. Subaru próbowało tłumaczyć to nieprawidłową techniką jazdy. Proponowano też wgranie oprogramowania zmieniającego reakcję na gaz przy niskich obrotach, co zmniejszało obciążenie sprzęgła.

Awaryjna ręczna skrzynia Toyoty

Toyota awaryjna skrzyniaSytuacja wygląda analogicznie jak w przypadku Hondy – używane Toyoty są cenione przez klientów za ponadprzeciętną trwałość, co przekłada się na ich wysokie ceny ofertowe. Kto jest jednak zainteresowany np. zakupem Aurisa pierwszej generacji czy oferowanej w tym samym czasie Corolli, powinien zwrócić uwagę na pracę zespołu napędowego. Hałasy, zwłaszcza towarzyszące zmianom obciążenia, mogą świadczyć o zużyciu łożysk, które w Aurisie nie należały do najtrwalszych. Jeżeli skrzynia nie została w miarę wcześnie naprawiona, przyspieszało to zużycie pozostałych elementów przekładni.

Awaryjna ręczna skrzynia koncernu Volkswagen

Volkswagen awaryjna skrzyniaRęczne skrzynie koncernu Volkswagen uchodzą ogólnie za udane, ale trudno powiedzieć to o przekładniach MQ100 montowanych do najmniejszych modeli, a więc Seata Mii, Skody Citigo oraz Volkswagena up! 5-biegowa skrzynia miała przeciętną precyzję, a do tego pojawiały się problemy z włączaniem pierwszego i wstecznego biegu. Dotyczy to zwłaszcza egzemplarzy sprzed 2014 r. W późniejszych autach skrzynie zostały poprawione. Niektórzy kierowcy narzekają też na hałasy z układu przeniesienia napędu. Przeciętną trwałość mają też sprzęgło i docisk – zdarzało się, że wymieniano je w okresie gwarancyjnym. W starszych samochodach z przełomu wieku z silnikami 1.4, 1.6 oraz 1.9 SDI można spotkać skrzynię oznaczaną kodem 02T, znaną też jako MQ200. Do rzadkości w tym przypadku nie należą wycieki oleju i hałasy. Największym problemem jest sposób łączenia elementów mechanizmy różnicowego – śruby czy nity potrafią się poddać, ale są dostępne zestawy naprawcze. Warto zastanowić się nad remontem przekładni, bo rozpadnięcie się dyferencjału może zakończyć się nawet rozerwaniem obudowy skrzyni.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji