Opel Corsa

W Oplach i Fiatach ze słabszymi silnikami montowane są skrzynie M20. Ich słabym punktem są łożyska. Oznak awarii nie należy lekceważyć. Opóźnianie naprawy zwiększa koszty.

Jednym z najsłabszych elementów wielu modeli Opla, jak również spokrewnionych z nimi Fiatów czy Alf Romeo są przekładnie M32 – szerzej na ich temat piszemy tutaj. Niestety okazuje się, że awaryjna jest także przekładnia M20. To skrzynia blisko spokrewniona z M32. Obie przekładnie mają sporo wspólnych części. W tym łożyska, uszczelnienia czy elementy mechanizmu różnicowego. Jest to poniekąd dobra wiadomość – w skrzyni M32 te same elementy muszą bowiem podołać znacznie większym siłom (do 320 Nm).

Używany Fiat Panda III - silnik
Zdolną do przenoszenia 200 Nm skrzynię M20 łączono z dieslami 1.3 CDTI – montowanymi w wielu mniejszych modelach Fiata i Opla.

Przekładnia M20 została przeznaczona do przenoszenia mniejszych momentów obrotowych, a więc montowana do słabszych wersji silnikowych. Oznaczenie kodowe nie jest dziełem przypadku. Skrzynię M20 projektowano z myślą o przenoszeniu do 200 Nm. Oznacza to, że tuning elektroniczny diesli 1.3 nie wyjdzie przekładni na zdrowie – wymusi pracę poza zakładaną wytrzymałością.

Redakcja poleca: Najlepsze nowoczesne turbodiesle

Niszczące dla przekładni M20 jest także mocne przyspieszanie na niskich biegach, z wykorzystaniem momentu obrotowego diesli. Lepiej zredukować z szóstego biegu na czwarty czy trzeci niż obciążać przekładnię. Skrzyni M20 szkodzi także agresywny sposób prowadzenia samochodu. Z jednej strony obciąża elementy przekładni, z drugiej prowadzi do grzania się oleju. Wewnątrz skrzyni znajduje się go tylko 2,4 l. Przy szybkiej jeździe z wysokimi prędkościami olej może ulec przegrzaniu i traci swoje właściwości. Niezależne serwisy zalecają jego wymianę co 60 tys. km.

Objawy uszkodzenia skrzyni M20

Sygnałem do naprawy są utrudnione zmiany biegów czy duże ruchy lewarka przy zdejmowaniu nogi z gazu lub wysprzęglaniu. Kolejnym sygnałem ostrzegawczym jest szum łożysk przekładniowych – szczególnie wyraźny na ostatnim biegu. Jeżeli zostanie zlekceważony, następnym etapem będzie rozpadnięcie się łożyska. Powoduje to dużo zniszczeń wewnątrz skrzyni, a nawet pęknięcie tylnej obudowy. Zdarza się, że jej naprawa nie jest później możliwa lub staje się nieopłacalna. Trzeba bowiem kupować nowe części. Serwisy ostrzegają, że po spawaniu obudowa traci fabryczną geometrię. Wystarczą nawet minimalne odchylenia, by przyspieszyć zużycie nowo zamontowanych części.

Ile kosztuje naprawa skrzyni M20

Koszt odbudowy skrzyni M20 jest uzależniony od zakresu uszkodzeń. Same łożyska i uszczelnienia to wydatek rzędu 600-700 zł, ale ostateczny rachunek za naprawę okazuje się wyższy i może zakończyć się w okolicach 2-3 tys. zł, ponieważ serwisy często wykrywają także zużycie innych części, przy czym 3 tys. zł to skrajny wariant – za taką kwotę otrzymuje się skrzynię po fabrycznej regeneracji.

Jak wygląda naprawa i inspekcja uszkodzonej skrzyni M20? 

Naprawiona skrzynia M20 powinna być objęta gwarancją na 12-24 miesięcy, w miarę możliwości bez limitu kilometrów. Jeżeli serwis jej nie oferuje, najprawdopodobniej wykonał pracę nierzetelnie. Pozorne oszczędności uzyskuje sie m.in. na stosowaniu jak najtańszych części, lekceważeniu konieczności wymiany uszczelnień, rozbiórki bez użycia specjalistycznych narzędzi oraz pobieżnym czyszczeniu wnętrza skrzyni. To wszystko mści się na użytkowniku pojazdu. Tuż po naprawie auto będzie jeździło świetnie, ale skrzynia przypomni o sobie dużo wcześniej niż profesjonalnie naprawiona. Najgorszym z możliwych scenariuszy jest naprawa „na aucie”, czyli bez demontażu przekładni, co nie pozwala na prawidłowe wyregulowanie luzów na łożyskach – a wymagana jest przy tym dokładność do do 0,05 mm.

Skrzynia M20 – występowanie

Przekładnia M20 jest łączona z dieslami 1.3 MultiJet/CDTI, które trafiały pod maski mniejszych modeli Opla oraz koncernu Fiat.

Opel Astra III
Opel Astra H jest jednym z samochodów, w których można spotkać skrzynię M20. Miała ona najtrudniejsze życie w służbowych egzemplarzach, które często były intensywnie eksploatowane.

Opel: Corsa D CDTI 1.3, Corsa E CDTI 1.3, Astra H CDTI 1.3, Astra J CDTI 1.3, Meriva B CDTI 1.3, Combo CDTI 1.3
Fiat: Panda 1.3 MultiJet, Grand Punto 1.3 MultiJet, Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet,  Tipo 1.3 MultiJet, Doblo 1.3 MultiJet
Alfa Romeo: MiTo 1.3 JTDm
Lancia: Ypsilon 1.3 JTD

Oceny czytelników
[Głosów: 5 Średnia: 5]

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here