Wzorce pismZawiadomienie o kupnie pojazdu - jak i gdzie to zrobić oraz w...

Zawiadomienie o kupnie pojazdu – jak i gdzie to zrobić oraz w jakim terminie?

W ciągu 30 dni od kupna używanego auta należy zgłosić nabycie pojazdu. Za niepoinformowanie urzędu grozi od 200 do 1000 zł kary. Zawiadomienie można złożyć przez internet. Auta nie trzeba przerejestrowywać.

Kupno nawet niedrogiego używanego auta wiąże się z dużymi emocjami. Ciesząc się nowym nabytkiem, nie można zapominać o formalnościach, bo kary za ich niedopełnienie mogą być dotkliwe. Wszystkimi najlepiej zająć się dzień czy dwa po zakupie pojazdu. Uporamy się z nimi w godzinę, a unikniemy niepotrzebnego stresu.

Jaki jest czas zgłoszenie nabycia pojazdu?

O nabyciu pojazdu urząd powinien zostać poinformowany nie później niż do 30 dni kalendarzowych od wejścia w posiadanie pojazdu, czyli na przykład podpisania umowy kupna-sprzedaży albo darowizny pojazdu. Oczywiście późniejsze zgłoszenie kupna samochodu też zostanie przyjęte, jednak za niedopełnienie obowiązku zawiadomienia o zakupie pojazdu w ustawowym terminie przewidziano karę w wysokości od 200 do 1000 zł. Pandemia nie będzie wytłumaczeniem. Co prawda z uwagi na ogłoszony na terytorium RP stan epidemii termin został wydłużony do 180 dni, licząc od dnia nabycia lub zbycia pojazdu, jednak ta zmiana obowiązywała w okresie 1 marca – 31 grudnia 2020 r.

Uwaga! Zgłoszenie nabycia pojazdu to nie to samo, co jego przerejestrowanie! Nabycie pojazdu można zgłosić bez wymiany tablic rejestracyjnych czy dowodu rejestracyjnego. Po kilku dniach od złożenia zawiadomienia nasz nowy samochód lub motocykl pojawi się w serwisie gov.pl w zakładce Sprawdź Swój Pojazd. Jedyną różnicą będzie brak możliwości sprawdzenia szczegółów technicznych czy historii przeglądów.

Gotowe wzory innych przydatnych pism:

Wniosek o rejestrację pojazdu

Upoważnienie do rejestracji pojazdu

Umowa darowizny samochodu

Wniosek o wydanie wtórników lub wymianę dokumentów pojazdu

Zawiadomienie o zbyciu pojazdu

Zgłoszenia sprzedaży pojazdu należy dokonać w urzędzie, w którym jest on zarejestrowany. Może tego dokonać właściciel pojazdu lub wyznaczony przez niego pełnomocnik. Jeżeli dokonujemy zgłoszenia przez internet, będziemy mogli wybrać urząd zgodny z miejscem zamieszkania czy zameldowania.

Kupno pojazdu zgłasza się w:

Jakie dokumenty są potrzebne do zakupu sprzedaży pojazdu?

  • dowód osobisty lub paszport (karta pobytu w przypadku cudzoziemców);
  • wypełnione zawiadomienie o nabyciu pojazdu – dostępne w urzędach lub możliwe do wydrukowania ze strony internetowej lub poniżej, na naszej stronie;
  • kopię dokumentu, który potwierdza nabycie pojazdu, na przykład umowę kupna-sprzedaży albo darowizny pojazdu.

Zawiadomienie o nabyciu pojazdu – PLIKI DO POBRANIA

Zawiadomienie o nabyciu pojazdu – wzór (DOC)
Zawiadomienie o nabyciu pojazdu – wzór (PDF)

Dokumenty można przynieść do urzędu osobiście (ich złożenie zwykle nie wymaga oczekiwania w kolejce) lub wysłać pocztą (nabycie zostanie zarejestrowane, gdy pismo trafi do urzędu).

W przypadku skorzystania z elektronicznego systemu ePUAP, do złożenia wniosku potrzebne jest potwierdzenie tożsamości w postaci profilu zaufanego eGo lub certyfikatu kwalifikowanego.

Jak zgłosić zakup pojazdu przez internet?

  • należy wejść na stronę: Zawiadomienie o nabycia pojazdu.
  • kliknąć „Załatw sprawę”;
  • zalogować się na swoje konto;
  • zaadresować zgłoszenie;
  • wypełnić zawiadomienie i dołączyć skan umowy potwierdzającej nabycie pojazdu;
  • kliknąć „dalej”, a później „podpisz”.
  • poczekać, aż pojawi się komunikat potwierdzający wysłanie zawiadomienia.

Nie zapomnij zapłacić podatku PCC!

W ciągu 14 dni od dokonanego na terenie Polski zakupu pojazdu wartego ponad 1000 zł należy złożyć deklarację PCC-3 oraz opłacić podatek w wysokości 2% kwoty z umowy. Niektórzy z premedytacją zaniżają sumę widniejącą w umowie. Nie należy robić tego z dwóch powodów – stracimy, jeżeli z jakiegoś powodu auto okaże się felerne, a my będziemy musieli je zwrócić. Urzędnicy kontrolują także wartość pojazdów. Jeżeli odbiega od średniej rynkowej, ustalają ją w oparciu o cenniki i proszę podatnika o korektę deklaracji. Samą deklarację można złożyć przez internet lub wysłać ją pocztą do urzędu zgodnego z miejscem zamieszkania lub zameldowania (w zależności od tego, gdzie płacimy inne podatki). Nie należy tego lekceważyć. W 2021 r. będzie to więc od 280 aż do 56 tys. zł.

Zakup pojazdu a polisa OC pojazdu

Polisa OC kupionego pojazdu wygasa z dniem widniejącym na jej potwierdzeniu. Nie przedłuży się automatycznie! Oznacza to, że przed jej wygaśnięciem musimy wykupić polisę u innego ubezpieczyciela lub u aktualnego zgłosić chęć dalszego ubezpieczania pojazdu. Nawet jednodniowa przerwa w opłacaniu polisy OC oznacza ryzyko dużych kar finansowych ze strony UFG.

Redakcja poleca również:

Kompendium wiedzy na temat rejestracji pojazdu

Najczęstsze błędy pojawiające się przy rejestracji auta

Przerejestrowanie samochodu. Ile kosztuje, w jakim czasie od zakupu?

***
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na GOOGLE NEWS

10 KOMENTARZE

  1. Zbycie i nabycie samochodu kupionego w 2020 roku – było w terminie 180 dni. Z kolei przepis o nieprzerejestrowaniu to idiotyzm. Sprzedałem 6 miesięcy samochód, a w systemie nadal widnieję jako właściciel, bo nowy właściciel go nie przerejestrował, ani – prawodpodobnie – nie zgłosił nabycia. Urząd wie, że został samochód sprzedany, wie komu, wie, że nie jestem włascicielem i nic nie robi, by usunąc samochód z mojego konta. W razie spraw karnych, kto będzie ciągany, ja się pytam.

    • Nowy nabywca, potwierdzeniem jest umowa kupna-sprzedaży z datą przeniesienia własności, którą posiada każda ze stron, dodatkowo Pana zgłoszenie w Urzędzie. Nie ma co się martwić w tym temacie są gorsze powody do zmartwień z pewnością..:)

      • Sprzedając samochód dopełniłem wszystkich formalności w Wydz. Komunikacji na co otrzymałem odpowiednie potwierdzenie i co? Za 4 miesiące otrzymałem do zapłaty mandat za parkowanie bez uiszczenia opłaty, zignorowałem wezwanie, i zdziwienie jak Urząd Skarbowy zablokował mi środki na koncie bankowym. Po kilku telefonach do różnych urzedników konto odblokowano ale po ściągnięciu odpowiedniej kwoty. Za poradę prawniczą zapłaciłem 150zl dowiadując się, że nic nie zrobię i jeszcze mandat z odsetkami.Krzysiek

    • Jeśli chcesz zostawić tablice to oczywiście możesz. Podczas przerejestrowania podejmujesz decyzję czy chcesz nowe tablice czy zostają dotychczasowe. Jeśli zostawiasz to opłata za przerejestrowanie jest mniejsza i jest to ok 65 zł. Dostajesz dowód tymczasowy na ok 2, 3 tyg.

  2. Jeśli zbyłem pojazd 25 dni po jego nabyciu to muszę składać zarówno zawiadomienie o nabyciu i zbyciu czy tylko to końcowe?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji