PoradyPoradyAwaryjna skrzynia M32 – opinie; ile kosztuje regeneracja?

Awaryjna skrzynia M32 – opinie; ile kosztuje regeneracja?

Manualna skrzynia biegów o oznaczeniu M32, montowana najczęściej w Oplach i Fiatach, słynie z awarii pojawiających się już przy kilkudziesięciu tysiącach kilometrów przebiegu. Co się psuje i jak sobie z nią radzić?

Skrzynie M32, i spokrewnione z nią – przeznaczone do słabszych silników M20 – występują przede wszystkim w Oplach i Fiatach, a także Chevroletach, Lanciach i Alfach Romeo. Oznaczenie M32 wskazuje maksymalny moment obrotowy, który w założeniach producenta powinna przenosić przekładnia. Jest to 320 Nm. Z tego powodu tuning Astry H w wersji OPC czy z flagowym dieslem 1.9 CDTI przypomina igranie z ogniem. Już w seryjnych samochodach przekładni M32 pracuje na granicy teoretycznej wytrzymałości.

Jak się uchronić przed awarią skrzyni M32?

Właściciele aut z pechową skrzynią mogą zapobiec ewentualnym awariom, zmieniając fabryczny olej. Nowy najlepiej wlać w ilości 2,6 litra lub 2,8, gdy skrzynia po regeneracji była zupełnie pusta. Oprócz tego łagodniejsza eksploatacja powinna wydłużyć okres bezawaryjnego działania, zwłaszcza w lżejszych autach z mniejszymi silnikami.

Winna wada fabryczna

Przekładnię trapi jeden istotny problem konstrukcyjny, a leży on w łożyskowaniu. Ruchome elementy bardzo szybko się zużywają, co prowadzi do powstawania luzu w okolicach wałka atakującego. Jego powiększenie następuje nawet podczas typowych odruchów w eksploatacji, jak dodanie/ujęcie gazu lub sporadyczna gwałtowna zmiana biegu. Wraz ze zwiększeniem luzu istnieje większe ryzyko zniszczenia łożysk, a w konsekwencji wyłamania fragmentu obudowy w tylnej części skrzyni.

Co negatywnie wpływa na trwałość?

Na szybkie zużycie przekładni wpływa przede wszystkim temperament kierowcy (skrzynia nie lubi gwałtownych redukcji biegów), a także nieodpowiedni osprzęt wraz z olejem. Firmy zajmujące się naprawami skrzyń sugerują, że fabryczny olej stosowany w skrzyniach M32 jest nieadekwatny do warunków, w jakich muszą pracować (a zwykle montowane są w ciężkich i mocnych autach). Oprócz tego wiele do życzenia pozostawia trwałość łożysk. Co ciekawe, producent musiał zauważyć ten problem, bo od kilku lat stosuje już trwalsze łożyska.

Jak rozpoznać awarię skrzyni M32?

Pęknięcie obudowy skrzyni
Pęknięcie obudowy skrzyni to już poważna awaria.

Problemy zaczynają się bardzo wcześnie, bo już przy 50 tysiącach kilometrów. Skrzynia zaczyna wtedy szumieć, stukać lub nawet wyć. Niepokojące hałasy zwykle są najlepiej słyszalne na szóstym biegu. Na podwyższone zużycie skrzyni wskazuje także ruch lewarka skrzyni wraz z dodaniem lub ujęciem gazu – szczególnie w położeniach odpowiadających za 1, 3 oraz 5 bieg. Teoretycznie może to oznaczać konieczność wymiany poduszek pod zespołem napędowym lub uszkodzone cięgła lewarka. W praktyce w autach z przekładniami M32 wskazuje na zużycie łożysk. Wtedy najlepiej wymienić wszystkie (czyli 8), gdyż nawet niewielki luz na mało zużytych „starych” łożyskach może negatywnie wpłynąć na nowe. Nie radzimy na nich oszczędzać – łożyska „z górnej półki” w połączeniu z wysokiej jakości olejem znacznie poprawią trwałość skrzyni. Ważne też, by zareagować szybko. Im późniejsze przeprowadzenie naprawy, tym mechanika skrzyni może okazać się bardziej zdemolowana.

Niewykluczona całkowita wymiana

Podstawowa regeneracja skrzyni M32 obejmuje wymianę wszystkich łożysk i kosztuje 1200-1500 zł. Nie zawsze prosta naprawa jest możliwa – czasami pojawia się luz w mocowaniach łożysk w obudowie, co wymusza jej wymianę. Przy obróceniu łożyska może dojść też do pęknięcia korpusu skrzyni. Ceny usług obejmujących też kontrolę i wymianę uszczelnień, trybów czy synchronizatorów startują z pułapu 2500 zł. Niektóre firmy proponują montaż wzmocnionych, kilkukrotnie trwalszych od oryginalnych łożysk. Ich użycie podnosi cenę o kolejne 1000 zł. Potwierdzeniem właściwie przeprowadzonej usługi jest gwarancja na 12-24 miesiące bez limitu kilometrów. Podczas montażu skrzyni może okazać się, że warto wymienić również tarczę sprzęgła, docisk, łożysko, dwumasowe koło zamachowe czy poduszki mocujące przekładnię. Na ostatecznej fakturze może więc znaleźć się kwota kilku tysięcy złotych. Decydując się na zakup używanej przekładni M32, trzeba konieczne ustalić warunki gwarancji rozruchowej. Na dobrą sprawę kupuje się bowiem „kota w worku”.

Skrzynia M32 poprawiona – kiedy się pojawiła i jak ją rozpoznać?

Poprawiona wersja skrzyni M32
Starszy i mniej trwały typ skrzyni M32 (do 2012 r.) posiada obudowę bez magistral olejowych, które poprawiałyby smarowanie łożysk. Skrzynię można poznać także po znajdującej się z przodu śrubie we wlewie oleju. / fot. www.courtenaysport.co.uk)
Poprawiona wersja skrzyni M32
Poprawioną wersję skrzyni M32 najłatwiej poznać po obudowie z dodatkowymi magistralami olejowymi. Przekładnia posiada też powiększone łożyska. / fot. www.courtenaysport.co.uk)

Warto szukać skrzyń wyprodukowanych po 2012 r. Mają łożyska powiększone z 55 do 62mm oraz dodatkowe magistrale olejowe w obudowie, które poprawiają smarowanie łożysk.

Jak zwiększyć trwałość skrzyni M32?

W ocenie serwisów specjalizujących się w naprawach skrzyń biegów w przypadku przekładni M32 głównym problemem jest temperatura oleju, która nawet przy jeździe autostradowej potrafi sięgnąć 125oC. Regularnie przegrzewany olej traci swoje parametry i zaczyna gorzej smarować łożyska, co prowadzi do ich zużycia. Serwisy zalecają też zalewanie skrzyni olejem wysokiej jakości – na przykład Valvoline Synpower TDL 75W-90,  Amsoil MTG 75W-90, Fuchs Sintofluid 75W-80 czy Red Line MT-90 75W-90. Wymiany oleju są rekomendowane nie rzadziej niż co 60 tys. km. Aby ograniczyć tendencję do przegrzewania niezależne serwisy rekomendują też wlewanie 2,8 l oleju zamiast zalecanych przez fabrykę 2,4 l. W przypadku mocnych diesli oraz benzynowych silników z turbo nie zaleca się też przyspieszania z głęboko wciśniętym gazem na piątym lub szóstym biegu, co prowadzi do niepotrzebnego obciążania elementów skrzyni.

Skrzynia M32 – w jakich autach była montowana?

Opel

Opel Corsa D
Opel Corsa D – wersje silnikowe: Z17DTR, A17DTS, Z16LEL, Z16LER, A16LEL, A16LER
Opel Meriva A
Opel Meriva A – wersje silnikowe: Z17DT, Z17DTR, Z16LET
Opel Meriva B - przód
Opel Meriva B – wersje silnikowe: 1.4 Turbo, 1.7 CDTI
Opel Mokka - przód
Opel Mokka – wersje silnikowe: 1.4 Turbo, 1.7 CDTI
Opel Astra H
Opel Astra H – wersje silnikowe: Z17DTJ ecoFLEX, Z17DTH, Z17DTJ, A17DTJ, Z17DTR, A17DTR, Z19DT, Z19DTH, Z19DTJ, Z19DTL, Z22YH, Z20LEH, Z16LET, Z20LEL, Z20LER
Opel Astra J
Opel Astra J – wersje silnikowe: A17DTJ, A17DTR, A16LET, A14NET
Opel Vectra C
Opel Vectra C – wersje silnikowe: Z19DT, Z19DTL, Z22YH
Opel Signum
Opel Signum – wersje silnikowe: Z19DT, Z19DTL, Z22YH
Opel Zafira B
Opel Zafira B – wersje silnikowe: Z17DTJ ecoFLEX, A17DTJ, A17DTR, Z19DT, Z19DTL, Z22YH, Z19DTH, Z20LEH, Z20LER, Z16XNT, A16XNT
Opel Zafira
Opel Zafira Tourer – wersje silnikowe: 1.4 Turbo

 

Opel Insignia
Opel Insignia – wersje silnikowe: A20DT, A20DTC, A20DTJ, A20DTL, A16LET, A16XER, A18XER

Fiat

Fiat Grande Punto - przód
Fiat/Abarth Grande Punto/Linea – wersje silnikowe: 1.4 T-Jet, 1.9 MultiJet
Warranty Direct 2019 - Fiat Bravo
Fiat Bravo – wersje silnikowe: 1.9 MultiJet
2.0 JTDM - Fiat Croma
Fiat Croma – wersje silnikowe: 1.9 MultiJet

Alfa Romeo

Alfa Romeo MiTo - otwierające
Alfa Romeo Mito – wersje silnikowe: 1.4 TB, 1.6 JTDm
Alfa Romeo 159 - przód
Alfa Romeo 159/Brera/Spider – wersje silnikowe: 1.750 TBi, 2.2 JTS, 1.9 JTDm

Lancia

Lancia Delta – wersje silnikowe: 1.4 Turbo, 1.6 Multijet (zautomatyzowana Seletronic)

Chevrolet

Chevrolet Trax - przód
Chevrolet Trax – wersje silnikowe: 1.4 Turbo, 1.7 TD
Używany Chevrolet Cruze - przód
Chevrolet Cruze – wersje silnikowe: 1.4 Turbo, 1.7 TD
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji