Nowoczesny francuski SUV miał w ofercie sporo wersji benzynowych, hybrydowych i wysokoprężnych. Który silnik wybrać w używanym Peugeocie 3008 II?
Pierwsze wcielenie Peugeota 3008 było nietypowym połączeniem SUV-a z minivanem. Mimo kontrowersyjnej stylistyki, auto spotkało się z uznaniem klientów oczekujących od SUV-a funkcjonalności i praktyczności. Z tym wizerunkiem zerwało drugie wcielenie 3008, które otrzymało znacznie ciekawiej stylizowane nadwozie i tzw. i-Cockpit, czyli z małą kierownicą oraz umieszczonymi nad nią wskaźnikami. Udało się jedna wygospodarować obszerny przedział pasażerski z 520-litrowym bagażnikiem. Na nieco mniej (395 l) mogli liczyć użytkownicy aut z napędem hybrydowym typu plug-in – a taki pojawił się już w 2019 roku (topowy, o mocy 300 KM i z napędem 4×4). Na przestrzeni lat pojawiły się bardziej przyziemne, słabsze warianty, a także mikrohybryda. Nie mogło oczywiście zabraknąć tradycyjnych odmian benzynowych i Diesli.
Z jakim silnikiem warto kupić Peugeota 3008 II z drugiej ręki? Zobaczmy, jakie jednostki napędowe oferowano w tym aucie.
Używany Peugeot 3008 II – silniki benzynowe i wersje hybrydowe
- 1.2 PureTech (131 KM)
- 1.6 THP (165 KM)
- 1.6 PureTech (181 KM)
- HYBRID 136 (MHEV; 136 KM)
- HYBRID 180 (PHEV; 180 KM)
- HYBRID 225 (PHEV; 225 KM)
- HYBRID 300 (PHEV; 300 KM)
Podstawę gamy odmian benzynowych stanowił 3-cylindrowy 1.2 PureTech o mocy 131 KM. Zasłynął on z awarii paska rozrządu pracującego w kąpieli olejowej (wskutek łuszczenia się materiału, z którego został wykonany pasek, dochodziło do zatkania pompy olejowej). Co ciekawe, w benzynowym 1.2 wykorzystanym do napędu mikrohybrydy (MHEV) o mocy 136 KM użyto zmodernizowanego układu rozrządu z łańcuchem. Ten typ napędu rozrządu trafił do wszystkich jednostek 1.6. Do 2018 roku był to 165-konny 1.6 THP, później – 181-konny 1.6 PureTech z filtrem cząstek stałych (GPF). Obydwa warianty wyraźnie poprawiono względem starszych 1.6 THP sprawiających problemy z rozrządami i turbo. Na bazie silnika 1.6 opracowano aż trzy warianty hybrydowe plug-in – o mocy 180, 225 lub 300 KM. Wszystkie posiadają podłączany do gniazdka akumulator pozwalający przejechać na jednym ładowaniu ok. 50-60 km. Układ jak na razie jest niezawodny. Deklarowane spalanie (1,5 l/100 km) można jednak „włożyć między bajki”, zwłaszcza gdy rozładuje się bateria trakcyjna. Benzynowe Peugeoty 3008 II zazwyczaj zużywają między 7,5 a 9 l benzyny na 100 km w cyklu mieszanym. Silniki 1.2 jako jedyne występowały ze skrzynią ręczną. Automaty (6- lub 8-biegowe) stanowiły w nim opcję, natomiast w pozostałych wersjach pojawiały się obligatoryjnie.
Silnik | 1.2 PureTech | 1.6 THP | 1.6 PureTech |
---|---|---|---|
Pojemność | 1199 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB |
Maks. moc | 131 KM | 165 KM | 181 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 240 Nm | 250 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 s | 8,9 s | 8,0 s |
Prędkość maks. | 188 km/h | 206 km/h | 219 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,4 l/100 km | 6,0 l/100 km | 5,8 l/100 km |
Silnik | HYBRID 136 (MHEV) | HYBRID 180 (PHEV) | HYBRID 225 (PHEV) | HYBRID 300 (PHEV) |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1199 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | PB + EV | PB + EV | PB + EV | PB + EV |
Maks. moc | 136 KM | 180 KM | 225 KM | 300 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 360 Nm | 360 Nm | 520 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,0 s | 8,8 s | 8,7 s | 5,9 s |
Prędkość maks. | 200 km/h | 215 km/h | 225 km/h | 240 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,7 l/100 km | 1,5 l/100 km | 1,5 l/100 km | 1,5 l/100 km |
Używany Peugeot 3008 II – silniki Diesla
- 1.5 HDi (131 KM)
- 1.6 HDi (120 KM)
- 2.0 HDi (150 KM, 177 KM, 180 KM)
Początkowo rolę bazowego turbodiesla powierzono dobrze znanej jednostce 1.6 HDi w topowej wersji o mocy 120 KM. Już w 2018 roku ustąpiła ona miejsca nowemu silnikowi 1.5 HDi (131 KM). Następca okazał się mniej trwałą konstrukcją. Zmaga się z pęknięciami łańcucha spinającego wałki rozrządu oraz wyciekami oleju spod pokrywy zaworów. Ten silnik przetrwał niemal do samego końca produkcji 3008 II: wycofano go dopiero pod koniec 2023 roku. Nieco krótszą karierę w tym modelu odbył udany turbodiesel 2.0 HDi, rozwijający tu 150, 177 lub 180 KM. W jego przypadku (jak i pozostałych odmian) trzeba się liczyć z usterkami układu SRC z płynem AdBlue (brak wymaganej ilości płynu moze skutkować problemami z uruchomieniem auta). Peugeoty 3008 1.5/1.6 HDi zazwyczaj zużywają ok. 6-6,5 l/100 km, natomiast w 2.0 HDi trzeba się nastawić na okolice 7 l/100 km. Diesle występowały tylko z przednim napędem. Wszystkie wersje mogły się łączyć z automatami (6- lub 8-biegowymi).
Silnik | 1.5 HDi | 1.6 HDi |
---|---|---|
Pojemność | 1499 cm³ | 1560 cm³ |
Paliwo | ON | ON |
Maks. moc | 131 KM | 120 KM |
Maks. moment | 300 Nm | 300 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 s | 11,2 s |
Prędkość maks. | 192 km/h | 189 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,2 l/100 km | 4,3 l/100 km |
Silnik | 2.0 HDi | 2.0 HDi | 2.0 HDi |
---|---|---|---|
Pojemność | 1997 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ |
Paliwo | ON | ON | ON |
Maks. moc | 150 KM | 177 KM | 180 KM |
Maks. moment | 370 Nm | 400 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,6 s | 9,0 s | 8,9 s |
Prędkość maks. | 207 km/h | 208 km/h | 211 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,7 l/100 km | 4,9 l/100 km | 4,8 l/100 km |
Używany Peugeot 3008 II – który silnik wybrać?
Warto poszukać dobrze utrzymanych aut z turbodieslami, szczególnie 1.6 lub 2.0 HDi. Wariantu 1.5 HDi nie trzeba skreślać, choć lepiej wybrać auto z już przeprowadzoną naprawą rozrządu. Unikajmy wyeksploatowanych aut benzynowych (zwłaszcza z 1.2 PureTech) bez historii serwisowej. W 3008 II nie trzeba się aż tak obawiać odmian 1.6 THP, ale i też nie można całkiem wykluczać możliwych awarii w przyszłości. Planując użytkowanie auta w mieście warto na poważnie rozważyć kupno wersji hybrydowej.