Od 16 do 25 kwietnia 2019 roku trwa salon samochodowy w Szanghaju – jedna z największych imprez tego na świecie. I to na największym rynku motoryzacyjnym, czyli w Chinach. My też tam byliśmy i wybraliśmy dla Was trochę zdjęć ciekawych samochodów.
W 2018 roku chiński rynek nowych aut osobowych dostał małej zadyszki – sprzedano tam 23,5 mln sztuk, o 4% mniej niż w 2017. To pierwsza taka sytuacja od 18 lat. Szefowie firm motoryzacyjnych niezmiennie widzą tam jednak olbrzymi potencjał. Obecnie w Chinach przypada około 200 aut na 1000 mieszkańców, podczas gdy średnia w Unii Europejskiej to 572 samochody. Jest więc co „nadrabiać”. Drugi czynnik to osiągnięcie siły nabywczej przez pokolenia urodzone po 1980 roku, obyte już z cyfrowymi technologiami. Szacunki zakładają, że w 2025 r. sprzedaż nowych aut osobowych w Chinach „podskoczy” do 29-30 mln sztuk. A jeszcze w 2008 r. wynosiła niewiele ponad 6 mln…
To wszystko sprawia, że Chiny stanowią zupełnie osobny motoryzacyjny ekosystem, a koncerny motoryzacyjne oferują tam wiele modeli, których nie spotkamy w innych krajach. Przykładowo, Volkswagen oferuje tam aż 8 sedanów (!), a lada chwila rusza z osobną marką tanich aut o nazwie Jetta. W obliczu smogu, jaki panuje w wielkich aglomeracjach, władze Państwa Środka duży nacisk kładą też na rozwój elektromobilności. Już dziś poza Teslą swoje samochody na prąd oferuje tam kilku producentów. Zapraszamy do „wirtualnego” zwiedzania targów w Szanghaju.
Skoda Kodiaq GT
Niedostępna w Europie, „ścięta” wersja Kodiaqa, stylizowana a la SUV w stylu coupe (więcej informacji: Skoda Kodiaq GT).
Elektryczne SUV-y Nio
„Chińska Tesla” – firma Nio oferuje już w sprzedaży w Chinach dwa elektryczne SUV-y o nazwach ES6 i ES8 (5- i 7-osobowy). Od kilku lat jej ekipa startuje w Formule E, zbudowano też prototyp auta supersportowego. W planach jest też limuzyna.
Li Xiang One
Duży SUV (502 cm długości) ma nietypowy hybrydowy zespół napędowy – dysponuje sporym akumulatorem (ok. 40 kWh), zapewniającym do 180 km zasięgu, i benzynowym silnikiem 1.2 turbo, ale w postaci generatora prądu dla jednostki elektrycznej. W rezultacie jego łączny zasięg ma wynosi 700 km (cykl NEDC). Sprzedaż: od IV kw. 2019 r.
SUV-y Volkswagena
W Chinach Volkswagen oferuje m.in. Tiguana (tylko w wersji Allspace), Touarega oraz Teramonta (u nas niedostępnego, a w USA znanego jako Atlas).
Poza tym dostępne są tam lokalnie wytwarzane modele Tharu (odpowiednik Seata Ateki) oraz Tayron (4,6 m długości).
Na salonie w Szanghaju zaprezentowano m.in. Teramonta X, czyli odmianę modelu w stylu coupe (seryjną), a także prototyp SMV, który trafi na rynek w przyszłym roku.
Sedany Volkswagena
Ogromna gama modeli – w tym elektryczny model e-Lavida, Sagitar (odpowiednik północnoamerykańskiej, nieoferowanej u nas Jetty), Passat (odpowiednik północnoamerykańskiego Passata), Magotan (europejski Passat), a także kompaktowe modele Lamando i Bora oraz topowy Phideon (5,07 m długości).
Lexus LM
Van Lexusa, bazujący na Toyocie Alphard – i podobnie jak Toyota, będzie oferowany tylko w Azji. Wersje napędowe: benzynowa, z silnikiem 3.5 V6, oraz hybrydowa, z jednostką 2.5.
BAIC BJ40…
…czyli kopia Jeepa Wranglera, z benzynowym silnikiem 2.0 turbo.
Jeep Grand Commander…
…czyli 7-osobowy SUV bazujący na Cherokee. Tylko dla Chin.
Ford Focus w wersji sedan…
…nie będzie oferowany w Europie.
Buicki…
…czyli „podrasowane” europejskie Ople.
SUV-y marki Roewe…
…z mnóstwem „inspiracji” z aut europejskich marek (konsola środkowa w stylu Volvo, klamka podobna jak w Jaguarze, klawisze rodem z Mercedesa).
Jetta
Tania marka VW na początek ma zaoferować sedana i SUV-a. Wykończenie jest na poziomie Dacii, ale auta sprawiają solidne wrażenie.
Hongqi
Producent oferuje m.in. modele H7, HS7 i H5 – wszystkie przypominają Mercedesy.