Chiński przemysł motoryzacyjny rozwinął się w stosunkowo krótkim czasie i teraz prowadzi ekspansję w Europie. Przedstawiamy największe koncerny samochodowe z Państwa Środka.
Chińska motoryzacja bardzo szybko przeszła od produkcji prostych, tanich aut będącymi mniej lub bardziej oficjalnymi kopiami europejskich modeli do wytwarzania efektownie wyglądających samochodów, które nie tylko ceną mogą konkurować z konstrukcjami pochodzącymi z Korei, Japonii czy Starego Kontynentu. Przygotowaliśmy krótki przewodnik po najważniejszych koncernach motoryzacyjnych z Państwa Środka.
BAIC
BAIC Group to szósty co do wielkości producent aut w Chinach, który funkcjonuje od 1958 roku. W ofercie tego koncernu znajdziemy m.in. marki:
- Arcfox
- Beijing
- Beijing Off-road
- Foton
BYD
Koncern BYD powstał w 1995 roku, a osiem lat później założony został oddział BYD Auto zajmujący się produkcją samochodów. Nazwa firmy jest rozwijana jako skrót od Build Your Dreams, czyli „Zbuduj swoje marzenia”. BYD sprzedaje auta pod własnym szyldem, a oprócz tego w swoim portfolio posiada takie marki, jak:
- Denza
- Fangchengbao
- Yangwang
Changan
Changan Automobile to najstarszy koncern w tym gronie – istnieje od 1862 roku, lecz produkcją aut zaczął się dopiero blisko 100 lat później, w 1959 roku. Obecnie sprzedaje samochody pod własną marką oraz jako:
- Avatr
- Deepal
- Kaicene
- Oshan
Chery
Przedsiębiorstwo Chery Automobile zostało powołane do życia w 1997 roku i jest obecnie trzecim największym producentem aut w Chinach z wynikiem 1 881 316 sprzedanych samochodów w 2023 roku. Do tego koncernu należą m.in.:
- Exeed
- Jetour
- iCar
- Luxeed
- Omoda
- Jaecoo
- Karry Auto
- Soueast
Dongfeng
Początki koncernu Dongfeng Motor Corporation sięgają 1969 roku i założonego wówczas przedsiębiorstwa Second Automobile Works, które zajmowało się produkcją ciężarówek. Obecnie opisywana firma posiada następujące marki:
- Aeolus
- Fengdu
- Forthing
- Voyah
FAW
FAW to państwowy koncern istniejący od 1953 roku, a jego nazwa to skrót od First Automobile Works. Firma ta tworzyła spółki joint-venture m.in. z Toyotą i Volkswagenem. Aktualnie jest właścicielem takich marek, jak:
- Hongqi
- Jiefang
- Bestune
GAC
Koncern GAC Group, czyli Guangzhou Automobile Group, został założony w 1954 roku i jest piątym największym producentem samochodów w Chinach. W jego portfolio znajdują się marki:
- Aion
- Hycan
- Trumpchi
Geely
Zhejiang Geely Holding Group to założony w 1986 roku koncern, który do świata motoryzacji wszedł w 1997 roku. W Europie firma ta jest znana głównie z bycia właścicielem Volvo, Polestara i Lotusa, ale oprócz tych europejskich marek posiada w ofercie również:
- Livan
- Lynk & Co
- Zeekr
Great Wall
Great Wall Motor powstał w 1984 roku, a swoją nazwę zawdzięcza oczywiście Wielkiemu Murowi Chińskiemu. GWM to największy w Chinach producent SUV-ów i pick-upów. Należą do niego takie marki, jak:
- Haval
- Ora
- Tank
- Wey
JAC
JAC Group funkcjonuje od 1964 roku i jest stosunkowo niewielkim koncernem, który pod względem liczby wyprodukowanych aut plasuje się poza pierwszą dziesiątką. Opisywana firma sprzedaje samochody pod własną marką.
Li
Li Auto to najmłodszy w tym zestawieniu koncern, został bowiem założony w 2015 roku. Zajmuje się produkcją samochodów elektrycznych, które dystrybuuje z własnym logo.
SAIC
SAIC Motor istnieje od 1955 roku. Jego nazwą jest skrót od Shanghai Automotive Industry Corporation. To jeden z największych chińskich koncernów samochodowych, a w jego portfolio są m.in.
- IM
- Maxus
- MG
- Rising Auto
- Roewe
Seres
Seres Group wywodzi się z założonej w 1986 roku firmy Sokon Group i można uznać, że jest dość rozpoznawalny w Polsce za sprawą elektrycznego SUV-a Seres 3. Oprócz samochodów z własną marką Seres Group sprzedaje także:
- AITO
- Fengon
- DFSK
- Landian
Polecamy uwadze również: