W najnowszym zestawieniu porównaliśmy właściwości opon dla wymagających kierowców. Które wypadły najlepiej? Przedstawiamy test opon letnich w rozmiarze 225/50 R17.
W bieżącym sezonie przetestowaliśmy 6 opon w rozmiarze – 225/50 R17. Ogumienie w testowanym rozmiarze jest stosowane w wielu popularnych samochodach, takich jak m.in. Audi A5 i A6, BMW serii 3 i serii 4, Citroen Grand C4 Picasso oraz Ford C-Max, Galaxy czy S-Max. Na ogumieniu 225/50 R17 jeżdżą także Mercedes klasy A, klasy C i klasy E, Opel Astra i Zafira oraz Peugeot 3008. Tej wielkości opony są też montowane w samochodach takich jak Renault Espace, Scenic, Megane, Seat Leon, Alhambra, Skoda Octavia czy Volkswagen Passat. Testowany rozmiar pasuje także do Volvo S40, S80, V60 i V70.
Zmiana opon na letnie – jaki termin będzie optymalny?
6 opon letnich 225/50 R17 w wyczerpującym teście
Wszystkie opony przeszły wyczerpujące próby na suchym i mokrym asfalcie. W badaniach wzięły udział nowe na rynku opony Bridgestone Turanza 6 oraz znany polskim kierowcom Continental PremiumContact 7. W zestawieniu uwzględniliśmy także inne produkty klasy premium, takie jak Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, Michelin Pilot Sport 5 oraz Pirelli Powergy. W tegorocznym zestawieniu znalazła się też opona aspirująca do najwyższego segmentu – Hankook Ventus S1 Evo³ K127.
W teście wzięły udział opony z przedziału cenowego od 452 do 676 zł za sztukę. Najtańszy w zestawieniu produkt to Hankook – w tym przypadku kupno jednej sztuki oznacza wydatek 488 zł. Za Pirelli trzeba zapłacić 495 zł, a Goodyear kosztuje 575 zł. Cena Bridgestone’a to 582 zł. Kupno opon Continental wiąże się z wydatkiem 628 zł za sztukę. Najdroższe w zestawieniu są opony Michelin – kosztują 676 zł za sztukę. Prezentowane ceny dotyczą opon w rozmiarze 225/50 R17 98Y wyprodukowanych w 2024 r. Warto pamiętać, że zamawiając ogumienie z 2023 r. można sporo zaoszczędzić. Na przykład opony Continental można wtedy kupić po 583 zł za sztukę, a ogumienie Hankook po 452 zł za sztukę.
Marka/model | Segment | Cena (za 1 szt.) |
---|---|---|
Bridgestone Turanza 6 | premium | 582 zł |
Continental PremiumContact 7 | premium | 628 zł |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 | premium | 575 zł |
Hankook Ventus S1 Evo³ K127 | średni | 488 zł |
Michelin Pilot Sport 5 | premium | 676 zł |
Pirelli Powergy | premium | 495 zł |
Ranking opon letnich 225/50 R17 – jak badaliśmy opony?
Opony biorące udział w tegorocznym teście zostały zamówione jesienią zeszłego roku na jednym z internetowych portali. Po skompletowaniu ogumienie zostało wysłane do amerykańskiego ośrodka badawczego specjalizującego się w testowaniu opon. Badania przeprowadziliśmy na torze testowym położonym w stanie Texas. Dzięki takiej lokalizacji mogliśmy pod koniec roku wykonać próby w warunkach panujących w Europie Środkowej latem. Badania zostały przeprowadzone przy stabilnej temperaturze około 20 stopni Celsjusza na asfaltowych stanowiskach certyfikowanych do badań europejskich opon. Na suchym asfalcie zmierzyliśmy parametry, takie jak droga hamowania, własności jezdne, komfort oraz hałas emitowany na zewnątrz jadącego z prędkością 50 km/h samochodu. Zbadane zostały też właściwości ogumienia podczas sportowej jazdy po torze o długości 1650 m na czas. Ponadto w warunkach laboratoryjnych zostały określone opory toczenia opon.
Jak przeprowadzane są nasze testy opon?
Na mokrym asfalcie zmierzyliśmy drogę hamowania oraz czas przejazdu toru o długości 1535 m. Na nawadnianych stanowiskach testowych została określona też odporność ogumienia na aquaplaning wzdłużny i poprzeczny, a w podczas jazdy po torze kierowca testowy określił precyzję prowadzenia. Zmierzyliśmy także czas przejazdu okręgu o średnicy 57,5 metrów.
Wszystkie stanowiska testowe były certyfikowane do badania europejskich opon, a surowce do wykonania nawierzchni, takie jak m.in. asfalt, kruszywo i piasek zostały sprowadzone z Niemiec. Badania testowe zostały przeprowadzone przez kierowców oraz inżynierów z Polski i Niemiec.
Praktyczne porady dotyczące opon. Odpowiadamy na 15 najczęściej zadawanych pytań
Test opon letnich 225/50 R17 – wyniki pomiarów drogi hamowania
Próbę hamowania ze 100 km/h na mokrym asfalcie z rewelacyjnym wynikiem 47,6 m zwycięża Continental, który deklasuje rywali w tej konkurencji. Drugi wynik uzyskuje Goodyear, który zatrzymuje się o 3,6 metra dalej. Dobrze wypada też Michelin, a Bridgestone i Pirelli radzą sobie nieźle. Tabelę zamyka Hankook z przeciętnym rezultatem. Warto wiedzieć, że w miejscu gdzie auto na oponach Continental zatrzymało się, to samo wyposażone w ogumienie Hankook porusza się jeszcze z prędkością ponad 40 km/h. Próbę hamowania na sucho wygrywa Michelin, a za nim z bardzo dobrymi wynikami plasują się Goodyear i Continental. Pirelli, Hankook i Bridgestone wypadają nieźle, choć wynik tego ostatniego nieco rozczarowuje.
Hamowanie na suchym | Hamowanie na mokrym | |
---|---|---|
Bridgestone Turanza 6 | 39,5 m | 54,1 m |
Continental PremiumContact 7 | 38,1 m |
47,6 m |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 | 37,7 m |
51,2 m |
Hankook Ventus S1 Evo³ K127 | 39,1 m | 57,3 m |
Michelin Pilot Sport 5 | 37,3 m | 52,9 m |
Pirelli Powergy | 38,6 m | 55,5 m |
Test opon letnich 225/50 R17 – wyniki pomiarów jazdy na czas
Na suchym torze wszystkie opony zdają egzamin. Rywalizację zwycięża Continental, a Goodyear i Michelin kończą próbę tuż za nim. Dobre wyniki uzyskują Hankook i Pirelli. Pomimo ostatniego miejsca rezultat Bridgestone’a też jest przyzwoity. Na mokrym torze różnice pomiędzy konkurentami są już większe. Kolejny raz zmagania wygrywa Continental, a Goodyear i Michelin dotrzymują mu kroku. Sklasyfikowana na czwartej pozycji w tej próbie opona Pirelli uzyskuje niezły wynik. Rezultat Bridgestone’a jest przeciętny, podobnie jak zamykającego tabelę Hankook’a.
Jazda na czas. Suchy tor (1650 m) | Jazda na czas. Mokry tor (1535 m) | |
---|---|---|
Bridgestone Turanza 6 | 91,16 s | 72,37 s |
Continental PremiumContact 7 | 89,72 s | 69,33 s |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 | 89,95 s | 69,59 s |
Hankook Ventus S1 Evo³ K127 | 90,66 s | 73,63 s |
Michelin Pilot Sport 5 | 90,33 s | 70,09 s |
Pirelli Powergy | 90,86 s | 71,39 s |
Ranking opon letnich 225/50 R17 – klasyfikacja i opis opon
Zestawienie wygrywa Continental, a na drugim stopniu podium z bardzo dobrym wynikiem punktowym, plasują się ex aequo Goodyear i Michelin. Czwarte miejsce w teście przypadło produktowi Pirelli, który wyprzedził sklasyfikowanego na piątej pozycji Bridgestone’a zaledwie o 0,1 punktu. Tabelę wyników końcowych tegorocznego testu z przyzwoitym rezultatem zamyka Hankook.
Miejsce 1. – Continental PremiumContact 7
Continental PremiumContact 7 to propozycja dla kierowców szukających najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Opona zapewnia krótkie drogi hamowania, a szczególnie na mokrej drodze deklasuje rywali. Do tego ma wysoką przyczepność boczną i jest najszybsza w zestawieniu podczas sportowej jazdy po torze. Produkt oferuje też bardzo dobre własności jezdne i wysoką precyzję prowadzenia.
+ bezkonkurencyjna droga hamowania na mokro
+ krótka droga hamowania na sucho
+ wysoki komfort jazdy
+ bardzo dobre własności jezdne na sucho i mokro
Miejsce 2. – Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 kończy rywalizację na drugim miejscu z bardzo dobrym wynikiem. Opona zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa, jest stabilna i przewidywalna. Jest szybka na torze i ma wysoką precyzję prowadzenia. Emituje niski poziom hałasu na zewnątrz. W próbach aquaplaningu wypada przeciętnie.
+ krótkie drogi hamowania na sucho i mokro
+ wysoka przyczepność boczna na mokro
+ wysoka precyzja prowadzenia na sucho i mokro
– przeciętna odporność na aquaplaning wzdłużny
Miejsce 3. – Michelin Pilot Sport 5
Michelin Pilot Sport 5 to przykład dobrze zbilansowanej opony, która we wszystkich konkurencjach zajmuje wysokie miejsca. Dzięki najkrótszej drodze hamowania zwycięża rywalizację na suchym asfalcie. Na mokro najlepiej radzi sobie w próbach aquaplaningu. Michelin zapewnia wysoką precyzję prowadzenia. Do wad produktu należy zaliczyć przeciętny poziom hałasu i wysoką cenę.
+ wysoka odporność na aquaplaning
+ krótka droga hamowania na sucho
+ bardzo dobre własności jezdne
– przeciętny poziom hałasu zewnętrznego
Miejsce 4. – Pirelli Powergy
Pirelli Powergy w większości konkurencji kończy rywalizację w połowie stawki. Dzięki wyrównanym parametrom opona odbierana jest przez kierowcę jako bezpieczna. Kiepsko radzi sobie tylko w próbach aquaplaningu, gdzie w obu przypadkach zajmuje ostatnie lokaty. Produkt jest cichy, ma niezły współczynnik oporów toczenia i jest sprzedawany w przystępnej cenie.
+ niski poziom hałasu zewnętrznego
+ niski współczynnik oporów toczenia
+ atrakcyjna cena zakupu
– kiepska odporność na aquaplaning
Miejsce 5. – Bridgestone Turanza 6
Bridgestone Turanza 6 rozczarowuje wynikiem końcowym. Nowy model tego producenta nie jest dobrze zbilansowany. W niektórych konkurencjach radzi sobie dobrze, w innych zaś przegrywa. Opona ma najniższe w zestawieniu opory toczenia i zapewnia najwyższy komfort jazdy. Ma długą drogę hamowania na sucho i uzyskuje kiepskie czasy na suchym i mokrym torze.
+ niskie opory toczenia
+ wysoka odporność na aquaplaning poprzeczny
– kiepska odporność na aquaplaning wzdłużny
– przeciętna przyczepność boczna na mokro
Miejsce 6. – Hankook Ventus S1 Evo³ K 127
Hankook Ventus S1 Evo³ K 127 zamyka tabelę wyników, co nie znaczy, że jest złą oponą. Ma słabe cechy w postaci przeciętnej drogi hamowania i kiepskiego czasu przejazdu mokrego toru, jednak i w tych warunkach zapewnia wymagany poziom bezpieczeństwa. Choć przegrywa rywalizację z oponami premium, potwierdza swój dobry poziom. Koreańska opona ma do tego atrakcyjną cenę.
+ wysoka odporność na aquaplaning wzdłużny
+ dobra przyczepność boczna na mokro
– długi czas przejazdu mokrego toru
– wysoki współczynnik oporów toczenia
Ranking opon letnich 225/50 R17 – punktacja końcowa
Zarówno na suchym, jak i mokrym asfalcie opony mogły uzyskać po 100 punktów. W obu przypadkach najlepiej punktowane były próby hamowania awaryjnego. Do sumy punktów zdobytych na suchej nawierzchni wliczają się też te za konkurencję oporów toczenia. W tej próbie można było zdobyć 5 punktów.
Punktacja w kategorii „Mokry asfalt”
- Hamowanie 100-0 km/h (max. 30 pkt.);
- Aquaplaning wzdłużny (max. 20 pkt.);
- Aquaplaning poprzeczny (max. 5 pkt.);
- Jazda po okręgu (max. 10 pkt.);
- Jazda na czas (max. 35 pkt.);
Suma max.: 100 pkt.
Punktacja w kategorii „Suchy asfalt”
- Hamowanie 100-0 km/h (max. 40 pkt.);
- Jazda na czas (max. 35 pkt.);
- Własności jezdne (max. 10 pkt.);
- Komfort (max. 5 pkt.);
- Hałas przy 50 km/h (max. 5 pkt.);
- Opory toczenia (max. 5 pkt.);
Suma max.: 100 pkt.
Msc. | Opona | Mokry asfalt (max 100 pkt) |
Suchy asfalt (max 100 pkt) |
Łącznie (max 200 pkt) |
Cena (1 szt.) |
---|---|---|---|---|---|
1 | Continental PremiumContact 7 | 99,1 | 98,3 | 197,4 | 628 zł |
2 | Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 | 97,3 | 97,9 | 195,2 | 575 zł |
3 | Michelin Pilot Sport 5 | 96,4 | 98,6 | 195,0 | 676 zł |
4 | Pirelli Powergy | 92,7 | 96,4 | 189,1 | 495 zł |
5 | Bridgestone Turanza 6 | 93,7 | 95,1 | 188,8 | 582 zł |
6 | Hankook Ventus S1 Evo³ K127 | 92,0 | 94,0 | 186,0 | 488 zł |
Test opon letnich 225/50 R17 – podsumowanie
Tegoroczny test zwycięża Continental, który jest propozycją dla najbardziej wymagających kierowców. Wysoki poziom bezpieczeństwa oferują też drugi w zestawieniu Goodyear i trzeci Michelin. Warto zauważyć, że oba produkty dzieli jedynie 0,2 punktu. Sklasyfikowana na czwartej pozycji opona Pirelli odstaje nieco wynikiem od podium. Podobnie jak piąty Bridgestone i zamykający tabelę Hankook.