Współpraca reklamowaOpona wielosezonowa lepsza od zimówki?

Opona wielosezonowa lepsza od zimówki?

W niektórych przypadkach opony zimowe warto zastąpić ogumieniem wielosezonowym. Kiedy taka zmiana ma sens?

Ogumienie wielosezonowe bije rekordy popularności wśród użytkowników samochodów osobowych. Wielu kierowców decyduje się na używanie jednego kompletu opon przez cały rok ze względu na wygodę oraz wysoki poziom bezpieczeństwa jaki oferuje współczesne ogumienie całoroczne. Jednak nie wszyscy kierowcy chcą zastępować sezonowe ogumienie jednym kompletem opon. Ta grupa w dalszym ciągu wyposaża swoje samochody w opony letnie i zimowe. Należą do niej m.in. kierowcy którzy dużo podróżują, użytkownicy samochodów z mocnymi silnikami czy osoby mieszkające w górach.

Po ogumienie sezonowe sięgają także użytkownicy usportowionych samochodów eksploatowanych przez cały rok. Ich kierowcom zależy na jak najlepszej przyczepności i najwyższych własnościach jezdnych. Jednak ta grupa kierowców powinna się zastanowić w jaki sposób użytkuje swoje pojazdy zimą. Jeżeli usportowiony pojazd jest jedynym autem, a kierowca jeździ nim bez względu na warunki pogodowe, rzeczywiście powinien być on wyposażony w opony zimowe. Ale tego typu samochody są często kolejnym autem w garażu, a ich użytkownicy wyjeżdżają na drogę zimą tylko w suche dni. Czy w takich warunkach opony zimowe są optymalnym wyborem?

Kiedy opona wielosezonowa jest lepsza od zimowej?

Analizując wyniki testów można łatwo zauważyć, że w przypadku jazdy po śniegu czy mokrym asfalcie w niskich temperaturach najlepiej spisują się opony zimowe i co do tego nie ma cienia wątpliwości. Jednak na suchej drodze zimówki nie zapewniają już najwyższych parametrów. W takich warunkach zdecydowanie lepiej spisują się opony wielosezonowe. Z przeprowadzonych przez nas badań na torze wynika, że przy temperaturze poniżej 7 stopni Celsjusza na suchym asfalcie droga hamowania ze 100 km/h dla opon zimowych klasy premium jest o prawie 3 metry dłuższa niż dla ogumienia wielosezonowego tego samego producenta. Podobnie z jazdą sportową na czas po suchym torze. W tych warunkach auto na oponach wielosezonowych pokonuje tor o długości 1650 metrów o sekundę szybciej. Do tego ogumienie całoroczne ma wyższą precyzję prowadzenia i jest stabilniejsze na zakrętach. Ponadto warto pamiętać, że opony wielosezonowe są zwykle cichsze od zimówek.

Opona wielosezonowa lepsza od zimowej
Podczas jazdy po suchej drodze w niskich temperaturach opony wielosezonowe zapewniają lepsze własności jezdne od ogumienia zimowego.

Ponadto na kupnie ogumienia wielosezonowego w miejsce zimowego można jeszcze zaoszczędzić. Na przykład opona wielosezonowa Continental AllSeasonContact w rozmiarze 225/40 R18 kosztuje 520 zł, tymczasem za zimowy model WinterContact TS 870P trzeba zapłacić już 680 zł.

Zastąpienie opon zimowych ogumieniem wielosezonowym to działanie mające uzasadnienie jedynie w przypadku szybkich samochodów użytkowanych zimą tylko w suche dni. Takiego wyboru powinno się dokonywać świadomie i w przypadku załamania pogody dostosować prędkość do warunków drogowych i możliwości opon.

Polecamy również:

AllSeasonContact 2. Co wiemy o wielosezonowej nowości Continentala?

Kto może jeździć na oponach całorocznych?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji