OponyNie tylko dla wybranych. Kto może jeździć na oponach wielosezonowych?

Nie tylko dla wybranych. Kto może jeździć na oponach wielosezonowych?

Jeszcze kilka lat temu opony całoroczne były produkowane jedynie w popularnych rozmiarach pasujących do aut miejskich i kompaktowych. Obecnie sytuacja jest zupełnie inna. Co się zmieniło?

Na przestrzeni ostatnich lat rynek ogumienia wielosezonowego rozwijał się najbardziej dynamicznie. W przeszłości tego rodzaju ogumienie posiadało w swojej ofercie jedynie kilku producentów. Do tego wybór rozmiarów był bardzo ograniczony, a parametry opon całorocznych pozostawiały wiele do życzenia. Dziś opony wielosezonowe wytwarza praktycznie każdy producent. Czemu zawdzięczmy taką zmianę?

Pełna paleta rozmiarów opon całorocznych

Bardzo duże zainteresowanie kierowców ogumieniem całorocznym spotkało się z odpowiednią reakcją koncernów oponiarskich. W przeszłości dostępne jedynie w podstawowych wielkościach opony dziś często zapewniają pokrycie rozmiarów dla większości samochodów nowych i używanych. Dla przykładu wielosezonowy model AllSeasonContact firmy Continental produkowany jest w ponad 130 wersjach o różnych rozmiarach, indeksach prędkości i nośności.

Dzięki szerokiej palecie rozmiarów opony wielosezonowe mogą montować do swoich samochodów nie tylko użytkownicy popularnych aut. Obecnie ogumienie całoroczne można kupić w nietypowych wielkościach, takich jak np. 175/65 R17 przeznaczonych do Toyoty Aygo X, 205/55 R19 pasujących do Peugeota 5008 czy 195/55 R20 stosowanych w Renault Scenic.

Continental opony wielosezonowe 02
Obecnie opony całoroczne mogą montować do swoich samochodów nawet użytkownicy aut elektrycznych i dużych SUV-ów.

Dostosowana konstrukcja opon wielosezonowych

Producenci ogumienia klasy premium stale rozwijają swoje produkty udoskonalając ich parametry. Jednym ze współczesnych wymogów jest dostosowanie opon do samochodów elektrycznych. Nie dość, że tego rodzaju pojazdy mają często nietypowe rozmiary, to dodatkowo są ciężkie, a ich silniki dysponują wysokimi mocami. Takie połączenie wymaga nie tylko specjalnej konstrukcji wewnętrznej opon, ale i odpowiednio zaprojektowanego bieżnika.

Duże wyzwanie stoi też przed inżynierami opracowującymi skład mieszanki gumowej. Ma ona skutecznie przenosić duże momenty obrotowe, sprawnie hamować ciężkie pojazdy i zapewniać precyzyjne prowadzenie na zakrętach. Ponadto w przypadku samochodów elektrycznych nie bez znaczenia są niskie opory toczenia, które przekładają się na zużycie prądu. Takie cechy ma m.in. najnowszy produkt niemieckiego koncernu Continental – opona AllSeasonContact 2 dostępna m.in. w rozmiarze 215/45 R20 stosowanym w elektrycznych samochodach Volkswagen ID.3.

Odpowiednia nośność ogumienia całorocznego

Produkowane w przeszłości opony uniwersalne występowały jedynie w popularnych rozmiarach aut miejskich i kompaktowych. Takie produkty nie wymagały wzmocnionej konstrukcji. Dziś wiodący producenci opon wytwarzają modele wielosezonowe także w dużych rozmiarach, takich jak np. 275/40 R19 – stosowanym w Porsche Cayenne, czy 275/40 R21, montowanym w Audi Q7 i BMW X5. Takiej wielkości opony montowane są do dużych SUV-ów i wymagają wzmocnionej konstrukcji wytrzymującej duże obciążenia. Współczesne opony wielosezonowe o dużych rozmiarach są w stanie przenosić obciążenia sięgające prawie tony na sztukę – mogą mieć np. indeks 107 (975 kg).

Opony wielosezonowe są przystosowane do wysokich prędkości

Możliwości przenoszenia dużych obciążeń to nie wszystko. Duże limuzyny czy SUV-y marek takich jak Mercedes, Porsche czy BMW są w stanie rozwijać wysokie prędkości rzędu 250 km/h i więcej. Jeszcze kilka lat temu na rynku nie było opon wielosezonowych umożliwiających jazdę z takimi szybkościami. Dziś dobrej klasy ogumienie całoroczne niejednokrotnie ma indeks prędkości Y, co oznacza że wytrzymuje prędkość 300 km/h.

Continental opony wielosezonowe 01
Współczesne opony wielosezonowe klasy premium zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa na suchym i mokrym asfalcie, a nawet na śniegu.

Opony uniwersalne zapewniają dobrą przyczepność

Jednak na nic by się zdały duże rozmiary, podwyższony indeks nośności czy prędkości gdyby opony nie zapewniały odpowiedniej przyczepności. Tu także na przestrzeni ostatnich lat producenci ogumienia wykonali ogromne postępy. Z przeprowadzanych corocznie testów wynika, że współczesne opony wielosezonowe oferują wysoki poziom bezpieczeństwa we wszystkich warunkach drogowych. Mogą być używane zarówno na suchym i mokrym asfalcie, jak i na śniegu.

Polecamy również:

Jak się zmieniały opony całoroczne?

Jakie są korzyści z posiadania ogumienia wielosezonowego?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji