Opony wielosezonowe kiedyś i dziś

Co spowodowało wzrost popularności ogumienia uniwersalnego w ostatnich latach? Sprawdzamy, jak zmieniły się właściwości opon całorocznych.

Pomimo że współczesne opony wielosezonowe to zaawansowane technologicznie produkty zapewniające wysoki poziom bezpieczeństwa we wszystkich warunkach, wśród niektórych kierowców tego typu ogumienie wciąż nie cieszy się dobrą opinią. Uprzedzenie do opon całorocznych wynika najczęściej ze złych doświadczeń z przeszłości. Rzeczywiście, użytkownicy samochodów pamiętający lata 80. i 90. nie mogą mieć dobrych wspomnień. Większość aut wyposażona była wówczas w opony uniwersalne takie jak np. Dębica D124, które nie zapewniały dobrych właściwości w żadnych warunkach.

Opony wielosezonowe – nie zawsze idealne

Nieco młodsi kierowcy mający do czynienia z ogumieniem wielosezonowym dostępnym w latach dwutysięcznych też nie mają dobrych wspomnień. Popularne wtedy w Polsce ogumienie uniwersalne rodzimych producentów oferowało kiepskie parametry, a jazda na nim przez cały rok wymagała dużej ostrożności. Na opony wielosezonowe zagranicznych producentów, ze względu na wysoką cenę, mało kto mógł sobie pozwolić, a ich kupno i tak nie wiele zmieniało. Zachodnie produkty zapewniały co prawda lepsze właściwości na śniegu, jednak na mokrej nawierzchni były bardzo śliskie.

Taki stan rzeczy trwał bardzo długo. Ogumienie wielosezonowe praktycznie nie było rozwijane przez producentów, którzy kładli nacisk na produkcję wysokiej jakości opon letnich i zimowych. W latach 2010-2015 opony sezonowe renomowanych producentów takich jak m.in. Continental czy Goodyear oferowały bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa, a niezmieniane od lat produkty całoroczne wypadały na ich tle wyjątkowo słabo.

Rozwój opon wielosezonowych

Dopiero w 2015 roku opona Michelin CrossClimate zrewolucjonizowała jakość opon wielosezonowych. Okazało się, że rozwój technologii produkcji mieszanki gumowej umożliwił wyprodukowanie opony zapewniającej bezpieczeństwo we wszystkich warunkach. W ślad za Michelinem poszli inni producenci tacy jak Bridgestone czy Continental. Obecnie każdy liczący się producent opon ma w ofercie modele wielosezonowe, których parametry pozwalają na bezpieczną jazdę przez cały rok.

Jakie są zalety opon całorocznych? Czy mają wady?

Jakość obecnie produkowanych opon całorocznych potwierdzają wyniki testów. Badania przeprowadzane przez niezależne instytucje i redakcje magazynów motoryzacyjnych nie pozostawiają wątpliwości – współczesne opony wielosezonowe renomowanych producentów zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa przez cały rok.

Jak opony wielosezonowe wypadają w testach?

Rozwój ogumienia całorocznego i poprawę jego parametrów można zaobserwować analizując wyniki testów, tych obecnych i sprzed lat. Okazuje się, że w 2010 roku dystans, na jakim zatrzymywał się z prędkości 50 km/h na śniegu Volkswagen Golf wyposażony w opony 205/55 R16 dla ogumienia wielosezonowego wynosił średnio 28,5 metra. Obecnie dystans ten jest średnio o ponad 2 metry krótszy. O ile na śniegu opony wielosezonowe przed laty radziły sobie całkiem nieźle, to na mokrej nawierzchni nie zapewniały wymaganego bezpieczeństwa. Średnia droga hamowania ze 100 km/h na mokrym asfalcie w 2010 roku wynosiła 69,7 m. Dziś Volkswagen Golf wyposażony w opony wielosezonowe o tym samym rozmiarze zatrzymuje się średnio o ponad 15 metrów wcześniej. Oznacza to, że w miejscu, w którym auto na współczesnych oponach wielosezonowych zatrzymało się, to samo wyposażone w opony całoroczne poprzedniej generacji jedzie jeszcze z prędkością ponad 48 km/h.

Opony wielosezonowe bez tajemnic. Czy warto kupić ogumienie całoroczne?

Współczesne opony wielosezonowe takie jak m.in. Continental AllSeasonContact, Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3 czy Michelin CrossClimate+ są także znacznie lepiej od poprzedników oceniane przez kierowców testowych w próbach sportowej jazdy po suchej nawierzchni, komfortu czy właściwości jezdnych.

Opony wielosezonowe kiedyś i dziś (2)

Czy współczesne opony wielosezonowe są bezpieczne?

Wyniki testów mówią same za siebie – oferowane obecnie przez markowych producentów opony wielosezonowe zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa we wszystkich warunkach. Choć ich konstrukcja nie zmieniła się na przestrzeni czasu, to jeżeli chodzi o parametry nie mają nic wspólnego z ogumieniem całorocznym znanym sprzed lat.

Nasz test opon całorocznych w rozmiarze 205/55 R16 (2020)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here