OponyOpony całoroczne – czy to się opłaca?

Opony całoroczne – czy to się opłaca?

Łagodniejsze zimy i upalne lata w naszym kraju powodują, że wybór ogumienia sprawia coraz więcej problemów. Obok tradycyjnego podziału na opony sezonowe – letnie i zimowe – popularność zyskują akcesoria całoroczne, które są uniwersalne i sprawdzą się w każdej porze roku.

Charakterystyka opon całorocznych

W ostatnich trzech dekadach przemysł oponiarski przeszedł wiele przeobrażeń, a jakość produktów, szczególnie tych od renomowanych producentów (np. takich jak Fabryka Bridgestone Stargard) znacząco się podniosła. Te zmiany dotyczą też opon całorocznych, które przed pojawieniem się ogumienia letniego i zimowego, były powszechnie używane przez kierowców. Dzisiejsze opony uniwersalne to tak naprawdę wynik kompromisu – te produkty wyróżniają się zarówno cechami „zimówek”, jak i opon letnich. Mieszanka gum, z których produkowany jest ich bieżnik, jest sztywniejsza (w stosunku do opon zimowych), ale jednocześnie stosunkowo elastyczna (w porównaniu do letnich). Wszystko dzięki większej zawartości krzemionki i olejów roślinnych.

Opony całoroczne – argumenty „za” i „przeciw”

Opony wielosezonowe to rozwiązanie, które jak wszystko, ma swoje zalety i wady. Zacznijmy od tych ostatnich.

WADY OPON CAŁOROCZNYCH

Przede wszystkim mają one większe opory toczenia, przez co latem szybciej zużywają się niż opony letnie. Co więcej, nie sprawdzają się w ekstremalnych warunkach jazdy – na bardzo ośnieżonej drodze lub w czasie dużego upału. Pasują też tylko do określonych rodzajów samochodów – tych o niewielkiej mocy silnika. Specjaliści podkreślają również, że takie ogumienie preferowane jest do małej eksploatacji głównie w terenach zabudowanych i miastach – tylko w takich warunkach użycia mogą posłużyć kierowcy przez kilka lat.

ZALETY OPON CAŁOROCZNYCH

W argumentach przemawiających za kupnem tego typu ogumienia przemawia głównie wygodanie ma konieczności wymieniania dwóch kompletów opon (zaoszczędzony czas). W ten sposób nie będzie też „zaskoczenia” w przypadku nagłej zmiany pory roku, co wiąże się z poprawą bezpieczeństwa. Zaletą są również kwestie ekonomiczneużywający opon wielosezonowych oszczędzamy na kosztach wymiany i na samym zakupie produktów. Dodatkowo świetnie spisują się one na mokrej i suchej nawierzchni, sprawdzając się też w przypadku jazdy po mieście.

Wybór opony całorocznej – przewodnik

Przed zakupem opon całorocznych należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań m.in.:

  • Czy to ogumienie sprawdzi się w moim samochodzie (ze względu na moc silnika + to, że do tych mniej popularnych model i aut może być problem ze znalezieniem pasujących opon wielosezonowych)?
  • W jakich warunkach najczęściej poruszam się samochodem?
  • Jak bardzo eksploatuję samochód?
  • Jaki jest budżet na zakup takiego produktu?

Decydując się już na inwestycję w ogumienie „all season”, trzeba również zwrócić uwagę na pewne kwestie. Oto porady pomocne przy zakupie opon:

  • Po pierwsze, dokładnie czytaj etykiety – są one umieszczone w widocznym miejscu bieżnika.
  • Po drugie, szczegółowo sprawdzaj oznaczenia na oponach.
  • Po trzecie, dobierz opony do parametrów swojego pojazdu.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

3 KOMENTARZE

  1. Nie mogę się zgodzić z wieloma twierdzeniami zawartymi w tym opisie.
    Ddeobre opony całoroczne, powtarzam dobre doskonale nadają się również do mocniejszych samochodów. Osobiście użytkuję już trzeci sezon opony Michelin Crossclimate zamontowane w samochodzie Renault Vel Satis o mocy 170 KM (benzyna, turbo). Oczywiście ustępują one oponom sezonowym premium pod względem przyczepności na mokrym (letnie premium) oraz na śniegu (zimowe premium). Te sezonowe są używane w samochodzie Volvo S80 (210 KM, benzyna, turbo). Ale różnice są absolutnie do zaakceptowania przy normalnej jeździe.
    Na pewno nie nadają się do tzw. sportowej jazdy. Wtedy muszą być sezonowe.

  2. Użytkowanie takich opon w mieście latem?….spowoduje,że przednia oś w najlepszym wypadku będzie do przełożenia na tylną,a za rok jej nie będzie….z ekonomicznego punktu widzenia…raczej słabo

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji