OponyOpony wielosezonowe sposobem na oszczędność

Opony wielosezonowe sposobem na oszczędność

W przypadku niektórych samochodów kupno dwóch kompletów opon oznacza ogromny wydatek. Podpowiadamy, jak w takiej sytuacji zaoszczędzić bez straty na bezpieczeństwie.

Eksploatacja samochodu oznacza dla jego użytkownika nieustanne wydatki. Codzienna jazda wymaga kupowania paliwa, auto trzeba ubezpieczyć i poddawać okresowym przeglądom. Do tego dochodzą niespodziewane naprawy, a co kilka sezonów konieczność kupna nowego kompletu opon. To właśnie wydatek na nowe opony wielu kierowcom spędza sen z powiek. Szczególnie gdy w jednym sezonie zużyje się ogumienie letnie i zimowe i trzeba kupić dwa komplety.

W przypadku samochodów o niedużych i popularnych rozmiarach opon kupno dwóch kompletów oznacza wydatek rzędu 2-3 tys. zł. Ale kiedy w grę wchodzi ogumienie nietypowej wielkości lub przeznaczone do dużego SUV-a, wymiana dwóch kompletów opon może kosztować nawet ponad 10 tys. zł. Szczególnie w przypadku samochodów używanych takie koszty mogą zaskoczyć.

Czy opony wielosezonowe są bezpieczne?

Przeprowadzane corocznie przez niezależne instytucje i redakcje motoryzacyjne testy opon potwierdzają, że współczesne ogumienie wielosezonowe klasy premium zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa. Na tego typu ogumieniu można bez obaw jeździć zarówno na suchym i mokrym asfalcie oraz po śniegu. Co więcej, producenci opon całorocznych stale poszerzają paletę dostępnych rozmiarów. Dziś opony wielosezonowe mogą kupić nie tylko użytkownicy popularnych samochodów miejskich czy kompaktowych. Obecnie ogumienie całoroczne może być montowane nawet na felgi o średnicy 20 cali. Takie opony dostępne są w rozmiarach pasujących do dużych SUV-ów takich jak np. Audi Q7, BMW X6, Porsche Cayenne czy Volvo XC90.

Ile można zaoszczędzić, kupując opony całoroczne zamiast sezonowych?

Postanowiliśmy sprawdzić jaki wydatek oznacza wyposażenie dużego SUV-a w dwa komplety opon sezonowych i ile można zaoszczędzić decydując się na ogumienie uniwersalne. Pod lupę wzięliśmy rozmiar 275/45 R20. Na komplet opon letnich producentów klasy premium trzeba wydać ponad 4 tys. zł. Kupno ogumienia zimowego w tym rozmiarze może oznaczać wydatek sięgający nawet 6 tys. zł. A jak sytuacja ma się w przypadku opon wielosezonowych? Wybierając zwyciężający wiele testów model Continental AllSeasonContact, za cztery sztuki zapłacimy nieco ponad 4500 zł. To mniej niż połowa kwoty potrzebnej na kupno dwóch kompletów opon sezonowych. Do tego należy doliczyć oszczędność wynikającą z braku konieczności przechowywania i sezonowej wymiany ogumienia, co oznacza kolejne 200-300 zł zostające rocznie w portfelu.

Opony wielosezonowe (2)
W dzisiejszych czasach nie ma problemu ze znalezieniem opon wielosezonowych w większych rozmiarach pasujących m.in. do SUV-ów.

Oczywiście należy pamiętać, że opony uniwersalne trzeba kupować dwa razy częściej niż ogumienie sezonowe i w cyklu kilkuletnim oszczędność nie jest już tak duża. Jednak wybór ogumienia uniwersalnego pozwala na zaplanowanie wydatków i rozłożenie ich w czasie. Docenią to szczególnie osoby kupujące używany samochód, którego opony sezonowe są w słabym stanie. W takiej sytuacji wybierając ogumienie uniwersalne, w pierwszym roku po kupnie auta zaoszczędzimy kilka tysięcy złotych.

Polecamy również:

Co lepiej wybrać – jeden komplet dobrych opon czy dwa komplety tańszych?

Na ile wystarczą opony całoroczne? Co ile lat trzeba je wymieniać?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji