zimowe-czy-caloroczne-opony

Rosnąca popularność opon całorocznych skłania coraz większą liczbę kierowców do wyboru ogumienia wielosezonowego. Wygoda użytkowania jest w tym przypadku kluczowym czynnikiem.


Brak konieczności sezonowej wymiany opon pozwala oszczędzać czas, a także pieniądze. Do jakich potrzeb dopasowane są opony całoroczne i w jakich przypadkach lepiej pozostać przy ogumieniu sezonowym?

Dla kogo opony wielosezonowe będą odpowiednim wyborem?

Opony wielosezonowe to modele, które czerpią rozwiązania zarówno z bieżników letnich, jak i zimowych. Dzięki temu mogą zaoferować możliwość jazdy w mroźne oraz gorące dni. Ich zaprojektowanie wymaga jednak zrównoważenia osiągów dla odmiennych sezonów. W rezultacie modele całoroczne nie będą tak skuteczne w skrajnych warunkach atmosferycznych.

Ogumienie wielosezonowe stało się na tyle popularne, że można je dopasować do niemal każdego samochodu – zarówno do małych miejskich modeli, jak i większych aut osobowych. Najpowszechniejszy rozmiar opon – 205/55 R16 – znajduje zastosowanie w niemal każdym rodzaju nadwozia. Jednak jeżeli samochód będzie musiał mierzyć się z grubą warstwą śniegu zalegającą na bocznych drogach, lepiej pozostać przy oponach zimowych. Zimowe modele ogumienia 205/55 R16 są dostępne w przystępnych cenach pod adresem https://www.sklepopon.com/opony/zimowe/205/55/r16.

Opony całoroczne mogą być optymalnym rozwiązaniem dla kierowców, którzy poruszają się przede wszystkim w warunkach miejskich. Ulice miast są w sezonie zimowym odśnieżanie na tyle często, że nie gromadzi się na nich zanadto gruba warstwa śniegu, mogąca być dużym wyzwaniem dla opon całorocznych.

zimowa-opona

Kolejnym istotnym czynnikiem jest styl prowadzenia. Większość modeli całorocznych jest przystosowana do spokojnej jazdy, podczas której mogą one zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa. Dynamiczna jazda, szczególnie zimą, nie jest wskazana na oponach wielosezonowych.

W rezultacie opony całoroczne mogą być odpowiednim wyborem dla kierowców, którzy:

  • Nie pokonują w ciągu roku dużych przebiegów
  • Preferują spokojną jazdę
  • Nie odbywają dalekich podróży samochodem w sezonie zimowym
  • Wykorzystują swoje auto przede wszystkim do jazdy po mieście i jego okolicach

Kto powinien pozostać przy zimowych oraz letnich oponach sezonowych?

Opony sezonowe są konstruowane ściśle pod kątem użytku w określonych warunkach – zimowych lub letnich. Dzięki temu mogą zaoferować wysokie możliwości w odpowiadającym im sezonie. Jednak jazda na oponach niedostosowanych do pory roku może być skrajnie niebezpieczna. Dlatego w przypadku opon sezonowych niezbędna jest ich wymiana przed zmianą sezonu.

W zamian za to opony sezonowe mogą zapewnić wyższy poziom osiągów i skuteczności w odpowiadających im porach roku niż modele całoroczne. W rezultacie będą bardziej odpowiednie dla kierowców, którzy użytkują swoje pojazdy intensywnie – zarówno pod względem ilości pokonywanych kilometrów, jak i dynamiki jazdy.

Opony sezonowe, w szczególności w trakcie okresu zimowego, są również odpowiednie dla kierowców poruszających się na drogach wiejskich, które nie są odśnieżane, jak ulice miast. W takim wypadku nawet pokonując stosunkowo niewielki przebieg w ciągu rok, lepiej postawić na opony zimowe oraz letnie.

opony-caloroczne-czy-zimowe

Ogumienie przeznaczone do użytku w konkretnym sezonie lepiej sprawdzi się w samochodach o dużej mocy. Jeżeli cała powierzchnia bieżnika jest dostosowana do konkretnych warunków – letnich lub zimowych – to moc może być skuteczniej przenoszona na nawierzchnię drogi.

Sezonowe opony zimowe oraz letnie powinny być stosowane przez kierowców, którzy:

  • Pokonują w ciągu roku wiele kilometrów
  • Poruszają się na dalekich dystansach na drogach ekspresowych i autostradach
  • Jeżdżą po drogach gorszej jakości, które w sezonie zimowym nie są na bieżąco odśnieżane
  • Użytkują samochody o dużej mocy
  • Preferują sportowy styl prowadzenia i dynamiczną jazdę
  • Nie chcą rezygnować z samochodu nawet w skrajnie wymagających warunkach pogodowych

1 KOMENTARZ

  1. Wspaniały przykład artykułu „jak zrobić coś z niczego”.
    Mam Jeepa Cherokee, tego starego, kanciastego muła a na nim wielosezonowe Coopery, bardzo dobrze sobie radzą na zaśnieżonych wiejskich drogach jak i w lesie po długich ulewach ale też nie odstępują innym oponom na autostradzie suchej jak i mokrej. Jak mi to wytłumaczysz redaktorze? Jeep ma wielką moc i robię nim około 30tys, jeżdżę pewnie i dynamicznie, a wielosezonowe opony i to z klasy średniej dają radę lepiej niż większość premium jakie miałem

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj