OponyTesty oponSztuka kompromisu - test opon całorocznych 205/55 R16 (2020)

Sztuka kompromisu – test opon całorocznych 205/55 R16 (2020)

Opony wielosezonowe z roku na rok wybiera coraz więcej kierowców. Czy tego rodzaju ogumienie jest bezpieczne we wszystkich warunkach? Sprawdzamy, jak spisuje się 7 opon całorocznych w rozmiarze 205/55 R16.

Ogumienie wielosezonowe jeszcze do niedawna nie cieszyło się popularnością wśród kierowców. Tego typu opony produkowane były jedynie przez nieliczne firmy, a ich parametry pozostawiały wiele do życzenia. Zimy z obfitymi opadami śniegu też nie zachęcały do wybierania opon uniwersalnych, które w takich warunkach nie zapewniały bezpieczeństwa. Dziś jednak sytuacja wygląda całkowicie inaczej – zimy są coraz łagodniejsze, a ryzyko jazdy po zaśnieżonym asfalcie na głównych drogach jest minimalne. Ale to nie wszystko. Zmiany klimatyczne i rozwój technologii spowodowały, że od kliku lat praktycznie wszystkie liczące się firmy wprowadzają do swojej oferty ogumienie wielosezonowe. Nastawieni sceptycznie to tego rodzaju opon kierowcy powinni wiedzieć, że są to produkty wytwarzane przy użyciu najnowocześniejszych mieszanek gumowych, a ich parametry są nieporównywalnie lepsze od tych znanych w przeszłości.

7 opon całorocznych (205/55 R16) w profesjonalnym teście

Tym razem postanowiliśmy przetestować 7 opon całorocznych w najpopularniejszym  rozmiarze (205/55 R16) pasujących do wielu aut kompaktowych oraz klasy średniej, takich jak m.in. Audi A3 i A4, BMW serii 3, Renault Megane, Skoda Octavia czy Volkswagen Golf oraz Passat. Na warsztat wzięliśmy najpopularniejsze obecnie produkty klasy premium marek takich jak Bridgestone, Continental, Goodyear oraz Michelin. Dodatkowo ten segment uzupełniła japońska Yokohama. Klasę średnią reprezentuje popularny Hankook, a budżetową nowość koncernu Michelin – polski Kormoran. Prezentowane przez nas opony pochodzą z przedziału cenowego 256-369 zł za sztukę.

Opony, które wzięły udział w teście opon całorocznych (205/55 R16) – kolejność alfabetyczna
Marka/model Segment Cena
Bridgestone Weather Control A005 premium 345 zł
Continental AllSeasonContact premium 325 zł
Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2 premium 318 zł
Hankook Kinergy 4S² H750 średni 271 zł
Kormoran All Season budżet 256 zł
Michelin CrossClimate+ premium 369 zł
Yokohama BluEarth-4S AW21 premium 346 zł

Test opon wielosezonowych 205 55 R16 (4)

Wszystkie opony przeszły wymagające próby na śniegu, suchym i mokrym asfalcie oraz w laboratorium. Część zimową testu przeprowadziliśmy w szwajcarskich Alpach na specjalnie przygotowanym torze. Sprawdzaliśmy tam m.in. drogę hamowania, siłę uciągu czy prowadzenie auta na zaśnieżonej nawierzchni. Po zakończeniu testów zimowych opony przetransportowano do ośrodka badawczego w Niemczech, gdzie zostały poddane wymagającym próbom na suchym i mokrym asfalcie. W trakcie jazd testowych oceniano wiele parametrów takich jak m.in. droga hamowania, odporność na aquaplaning czy prowadzenie samochodu. Dodatkowo w specjalistycznym laboratorium określono współczynnik oporów toczenia.

Więcej na temat parametrów badanych podczas testów opon

Test opon całorocznych 205/55 R16 – wyniki pomiarów drogi hamowania

Test opon wielosezonowych 205 55 R16Zdolność do skutecznego wyhamowania jadącego pojazdu to – z punktu widzenia bezpieczeństwa – najistotniejszy parametr opon. W tabeli poniżej przedstawiamy wyniki prób hamowania na różnych nawierzchniach. W trakcie pomiarów na śniegu auto hamowało z prędkości 40 km/h, a w pozostałych przypadkach ze 100 km/h.

Test opon całorocznych 205/55 R16 – wyniki pomiarów drogi hamowania
Hamowanie na śniegu (40-0 km/h) Hamowanie na mokrym (100-0 km/h) Hamowanie na suchym (100-0 km/h)
Bridgestone Weather Control A005  28,1 m   53,2 m   39,9 m 
Continental AllSeasonContact  26,4 m   54,0 m   44,7 m 
Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2  25,4 m   55,5 m   45,7 m 
Hankook Kinergy 4S² H750  26,4 m   60,5 m   44,4 m 
Kormoran
All Season
 26,8 m   63,9 m   43,2 m 
Michelin CrossClimate+  26,8 m   52,4 m   40,5 m 
Yokohama BluEarth-4S AW21  26,4 m   58,4 m   44,4 m 

Test opon całorocznych 205/55 R16 – wyniki pomiarów jazdy na czas

Test opon wielosezonowych 205 55 R16 (3)Jazda po torze na czas to próba kompleksowo określająca parametry ogumienia. Badanie jest przeprowadzane przez kierowcę testowego o doświadczeniu sportowym na specjalnych torach o identycznej nawierzchni na całej powierzchni. Kierowca poza pomiarem czasu ocenia wiele parametrów opon takich jak m.in. stabilność na zakrętach, reakcja na odjęcie gazu czy zachowanie samochodu na granicy poślizgu.

Test opon całorocznych 205/55 R16 – wyniki pomiarów jazdy na czas
Jazda na czas po zaśnieżonym torze (1500 m) Jazda na czas po mokrym torze (1835 m) Jazda na czas po suchym torze (1650 m)
Bridgestone Weather Control A005  79,8 s   91,5 s   54,4 s 
Continental AllSeasonContact  76,2 s   92,0 s   54,5 s 
Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2  76,0 s   91,6 s   55,1 s 
Hankook Kinergy 4S² H750  78,7 s   99,0 s   54,9 s 
Kormoran
All Season
 78,7 s   98,3 s   55,4 s 
Michelin CrossClimate+  76,4 s   91,4 s   54,3 s 
Yokohama BluEarth-4S AW21  78,2 s   93,6 s   55,2 s 

Test opon całorocznych 205/55 R16 – klasyfikacja i opis opon

Poniżej przedstawiamy wyniki testu i charakterystykę poszczególnych opon. Test wygrywa Continental, chociaż w większości prób nie zajmuje pierwszego miejsca. Jednak swoją końcową lokatę zawdzięcza najlepszemu zbilansowaniu pomiędzy poszczególnymi nawierzchniami. Producentowi udało się uzyskać najbardziej optymalny kompromis pomiędzy właściwościami na śniegu oraz suchym i mokrym asfalcie. Drugie miejsce zajmuje Michelin, tracąc nieco do zwycięzcy na śniegu i mokrym asfalcie. Ostatnie miejsce na podium przypadło Bridgestonowi. Opona uzyskała bardzo dobre wyniki na asfalcie, ale za to straciła wiele punktów na śniegu. Czwartą lokatę zajmuje Goodyear z bardzo dobrymi rezultatami na śniegu i przyzwoitymi na asfalcie. Na kolejnej pozycji plasuje się Yokohama z przeciętnymi, jak na oponę klasy premium osiągami. Kolejny w stawce Hankook odbiega co prawda parametrami od lepszych konkurentów, jednak jest od nich sporo tańszy, a zachowuje wymagany margines bezpieczeństwa. Ostatnie miejsce zajmuje Kormoran. Opona nie zachwyca osiągami na śniegu i mokrym asfalcie. Jej główną zaletą jest niska cena.

Miejsce 1 – Continental AllSeasonContact

Continental AllSeasonContactContinental pokazuje, jaka jest najskuteczniejsza recepta na oponę całoroczną. Choć wygrywa jedynie kilka konkurencji, zwycięża tegoroczny test. Wszystko dzięki dobremu zbilansowaniu – właściwości opony są porównywalne w każdych warunkach. Continental najlepiej spisuje się na mokrej nawierzchni, a jego wyniki na suchej i na śniegu są również na wysokim poziomie.

 +  wysoka odporność na aquaplaning wzdłużny i poprzeczny
 +  bardzo dobre prowadzenie na śniegu
 +  wysoka trakcja na śniegu
 –  przeciętna droga hamowania na sucho

Miejsce 2 – Michelin CrossClimate+

Michelin CrossClimate+Opona charakteryzuje się bardzo dobrymi parametrami na suchej nawierzchni. Warto zauważyć, że poza niską odpornością na poprzeczny aquaplaning, wyniki uzyskane przez Michelina na mokrym asfalcie oraz na śniegu są na wysokim poziomie. Zaskakuje niska nota za współczynnik oporów toczenia. Opona zapewnia bezpieczeństwo przez cały rok.

 +  krótka droga hamowania na mokro
 +  bardzo dobre prowadzenie na mokro
 +  krótka droga hamowania na sucho
 –  niska odporność na aquaplaning poprzeczny

Miejsce 3 – Bridgestone Weather Control A005

Bridgestone Weather Control A005Bridgestone to opona adresowana do kierowców jeżdżących po dużych aglomeracjach. Bardzo dobrze spisuje się w próbach na mokrym i suchym asfalcie. Zdecydowanie gorzej wypada na śniegu – tu we wszystkich konkurencjach uzyskuje wyniki poniżej przeciętnych. Pomimo słabego zbilansowania, dzięki bardzo dobrym parametrom na asfalcie, zajmuje trzecie miejsce w teście.

 +  wysoka przyczepność boczna na mokro
 +  krótka droga hamowania na mokro
 +  krótka droga hamowania na sucho
 –  słabe wyniki w próbach na śniegu

Miejsce 4 – Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2

Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2Goodyear to sprawdzona opona wielosezonowa zapewniająca bardzo dobre właściwości na śniegu – jej wyniki są porównywalne z parametrami opon zimowych. Na mokrej nawierzchni zapewnia dobrą przyczepność, zwłaszcza w zakrętach o cienkiej warstwie wody. Najsłabsze wyniki uzyskuje na suchym asfalcie, ale także w tych warunkach zapewnia wymagany poziom bezpieczeństwa.

 +  dobra przyczepność boczna na mokro
 +  krótka droga hamowania na śniegu
 +  dobre prowadzenie na śniegu
 –  przeciętna droga hamowania na sucho

Miejsce 5 – Yokohama BluEarth-4S AW21

YokohamaJapońska opona najlepiej spisuje się na śniegu, a na mokrej i suchej nawierzchni jej rezultaty są znacznie gorsze. Ponadto uzyskuje najsłabszą notę za opory toczenia. Jednak jej parametry, pomimo że na przeciętnym poziomie, są stabilne, co jest sporą zaletą. Dzięki temu opona jest odbierana w subiektywnej ocenie kierowców jako bezpieczna bez względu na warunki.

 +  bardzo dobra trakcja na śniegu
   przeciętne wyniki na mokrej nawierzchni
 –  słabe prowadzenie na sucho
 –  wysokie opory toczenia

Miejsce 6 – Hankook Kinergy 4S² H750

Hankook Kinergy 45 H750Koreańska opona nie zachwyca osiągami, jednak w żadnej konkurencji nie jest wyraźnie gorsza od swojego ogólnego poziomu, w żadnej też nie wyróżnia się lepszymi osiągami. Choć jej parametry są na przeciętnym poziomie zapewnia bezpieczeństwo dzięki zrównoważonym właściwościom. Wielosezonowy Hankook uzyskał najlepszą ocenę za opory toczenia.

 +  niskie opory toczenia
   przeciętne wyniki na śniegu
 –  słabe prowadzenie na mokro
 –  długa droga hamowania na mokro

Miejsce 7 – Kormoran All Season

KormoranNowość polskiego producenta imponuje jedynie atrakcyjną ceną oraz niskimi oporami toczenia. Poza tym wypada słabo we wszystkich konkurencjach. Najgorsze rezultaty uzyskuje na mokrym asfalcie, a na sucho i na śniegu radzi sobie nieco lepiej. Zapewnia minimalny wymagany poziom bezpieczeństwa, dlatego powinna być używana przez spokojnych kierowców w ruchu lokalnym.

 +  niskie opory toczenia
   słabe wyniki na mokro
 –  niska precyzja prowadzenia na sucho
 –  słaba trakcja na śniegu

Test opon całorocznych 205/55 R16 – punktacja końcowa

Ocena końcowa to suma punktów uzyskanych we wszystkich konkurencjach testowych oraz tych przyznanych za współczynnik oporów toczenia. Na śniegu maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia to 60, na mokrym asfalcie – 100, a na suchym – 80. Za laboratoryjną próbę oporów toczenia każda opona mogła uzyskać dodatkowe 10 pkt. Pierwsze miejsce w tegorocznym teście zajmuje Continental, jednak Michelin, Bridgestone oraz Goodyear tylko nieznacznie mu ustępują.

Test opon całorocznych 205/55 R16 – punktacja końcowa
Msc. Opona Suma – śnieg (max 60) Suma – mokry asfalt (max 100) Suma – suchy asfalt (max 80) Łączna suma punktów (max 250) Cena
1 Continental AllSeasonContact 59,0 99,0 75,2 243,1 325 zł
2 Michelin CrossClimate+ 58,3 94,5 79,5 241,7 369 zł
3 Bridgestone Weather Control A005 54,4 98,0 78,6 240,8 345 zł
4 Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2 59,9 95,1 74,3 239,3 318 zł
5 Yokohama BluEarth-4S AW21 58,5 90,8 74,3 232,6 346 zł
6 Hankook Kinergy 4S² H750 57,6 89,5 73,8 230,9 271 zł
7 Kormoran
All Season
55,7 83,2 73,4 222,2 256 zł

Test opon całorocznych 205/55 R16 (2020) – podsumowanie

Nasz test udowodnił, że współczesne opony wielosezonowe zapewniają bezpieczeństwo we wszystkich warunkach pogodowych. Jednak kierowcy przed podjęciem decyzji o zakupie konkretnego modelu powinni zastanowić się, w jakich warunkach będą eksploatowali ogumienie. Najbardziej wszechstronny okazał się Continental. Opona jest doskonale zrównoważona i sprawdzi się w każdej sytuacji. Kierowcy często podróżujący po zaśnieżonych drogach mogą wybrać Goodyeara, natomiast ci użytkujący auto tylko w mieście docenią właściwości Bridgestona na suchym i mokrym asfalcie.

Test opon wielosezonowych 205 55 R16 (2)
Współczesne opony wielosezonowe zapewniają bezpieczeństwo we wszystkich warunkach drogowych.

Zachęcamy do lektury innych testów opon całorocznych:

Nasz test 8 opon całorocznych w rozmiarze 205/55 R16

Nasz test opon wielosezonowych w rozmiarze 185/65 R15

Test opon całorocznych 175/65 R14 (ADAC)

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

11 KOMENTARZE

  1. Jakim cudem wygrał Continental, skoro Michelin ma sumarycznie lepsze wyniki hamowania oraz czasów przejazdu? Na mokrymi suchym był zauważalnie lepszy tracąc bardzo niewiele na śniegu, a jednak uznano, że Continental jest lepiej zbalansowany? Artykuł jest sponsorowany, ktoś nie umie wyciągać wniosków z analizy wyników czy w treści artykułu jest jakiś błąd?

    • Jeździłem na oponach michelin crossclimate do stycznia 2021 ( kupiłem crossclimate ponieważ, wiedziałem już, że będę sprzedawał samochód i byłem tez ciekawy czy zastąpią zimówkę i letnią ) wcześniej używałem michelin energy+ oraz michelin alpin 4. Zawsze od prawie 15 lat wybierałem michelin. Ja osobiście więcej nie kupię michelin crossclimate, może kiedyś kupię całoroczne continental , albo goodyear , obecnie jeżdżę drugim samochodem na michelin alpin 5 A w nowym samochodzie będę używał latem letnie a zimą zimowe i tym razem postawię na CONTINENTAIL

  2. Te opony są świetne jako nowe . Z każdym sezonem ich parametry się pogarszają. Pierwsza zima super, druga słabsza, trzecia dramat. W tym samym czasie opony sezonowe mają swoje właściwości prawie do limitu zużycia bieżnika. Powinniście zrobić test z oponami po np dwuletnim okresie użytkowania.

    • Do Miłego
      Uważasz, że zimowa opona z bieżnikiem 4mm będzie na śniegu czy w błocie pośniegowym tak samo dobra jak nowa, mająca 8-9mm? No nie sądzę…

  3. Continental powinny być na 3 miejscu. Wogule nie radzą sobie na suchym i mokrym torze. Moim zdaniem według tabel 1 miejsce dla goodyear, 2 brigston a 3 continental.

  4. W czerwcu zaczął się trzeci rok jak używam Michelin Crossclimate plus, przejechałem w tym czasie 50tys. km i jestem mega zadowolony z tych opon. Robią robotę.

  5. Nie, nie i nie. Porównanie powinno obejmować jeszcze opony sezonowe. Sam miałem kilka sezonów wielosezony, ale wróciłem do cyklu lato / zima. Po prostu są bezpieczniejsze.

  6. zróbcie pierwszy test w lecie w którym będą te opony, oraz opony letnie tych samych producentów, potem w zimie zróbcie drugi test w którym będą te opony, oraz opony zimowe tych samych producentów. Wszystko na ten temat. Raz kupiłem michelin crossclimate, więcej nie kupię, tylko w lecie opona letnia, a w zimie opona zimowa.

  7. NIe ma to jak sponsorowane artykuly oraz komentarze 😀
    KOnstruktywne wypowiedzi poparte testami i przykladami, ze latem letnia a zima zimowa :d
    A dlaczego nie wolno stosowac opon wielozesonowych? Bo nie. A dlaczego sezonowe? Bo tak.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji