Kierowcy coraz częściej odchodzą od okresowych wymian opon na rzecz użytkowania ogumienia całorocznego. Jak takie opony spisują się na suchej i mokrej nawierzchni? Odpowiedź w teście 5 opon wielosezonowych w rozmiarze 185/65 R15.
Kiedyś traktowane jako deska ratunkowa kierowców chcących za wszelką cenę oszczędzać na oponach, dzisiaj realna alternatywa dla tradycyjnego ogumienia letniego i zimowego. Opony wielosezonowe, bo o nich mowa, przeszły długą drogę, by z niszowego produktu stały się czymś traktowanym niemal na równi z pozostałymi typami samochodowego ogumienia. Dzisiaj swoją oponę całoroczną oferuje właściwie każdy szanujący się producent i stale ją rozwija, by osiągnąć „złoty środek”, czyli bezpieczne parametry niezależnie od pory roku. Nie jest to łatwa sztuka – wszak każde odchylenie w stronę zwiększenia przyczepności na śniegu spowoduje pogorszenie właściwości podczas jazdy np. na mokrej nawierzchni. Mało tego, kierowcy od nowoczesnej opony całorocznej oczekują także komfortu i jak najniższych oporów toczenia, a to dodatkowo komplikuje sytuację.
15 porad dotyczących opon – odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania. Zobacz!
5 opon całorocznych (185/65 R15) w wymagającym teście
Efekty działań poczynionych przez firmy oponiarskie oceniliśmy w kolejnym rzetelnym teście ogumienia samochodowego. Tym razem na warsztat wzięliśmy 5 opon całorocznych pasujących rozmiarem (185/65 R15) do typowych aut miejskich typu Citroen C3, Opel Corsa czy Renault Clio. Wybraliśmy 4 produkty premium i jeden segmentu średniego (Hankook) w przedziale cenowym 265-286 zł za sztukę.
Marka/model | Segment | Cena |
---|---|---|
Bridgestone Weather Control A005 | premium | 265 zł |
Continental AllSeasonContact | premium | 278 zł |
Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2 | premium | 274 zł |
Hankook Kinergy 45² H750 | średni | 265 zł |
Michelin CrossClimate+ | premium | 286 zł |
Opony całoroczne sprawdzaliśmy według standardowych kryteriów mierzących ich zachowanie na trzech rodzajach nawierzchni: suchej, mokrej i zaśnieżonej. Niezależnie od pory roku, każdy model ogumienia przeszedł próbę hamowania i jazdy na czas po torze o długości 1500-1835 m. Dla warunków zimowych zmierzono także trakcję z wyłączonym systemem ASR i przyspieszenie do 20 km/h z ASR. Na mokrej nawierzchni przeprowadzono pomiary aquaplaningu zewnętrznego i wewnętrznego, ale na suchej liczył się poziom emitowanego hałasu oraz opory toczenia.
Test opon całorocznych 185/65 R15 – wyniki pomiarów drogi hamowania
Ten niemal najistotniejszy parametr zmierzono w każdych warunkach drogowych, z tym że na zaśnieżonej nawierzchni samochód hamował z 40 km/h, a w pozostałych próbach – ze 100 km/h. Można zauważyć wyraźny podział na opony preferujące śnieg (Continental, Goodyear) lub mokry/suchy asfalt (Bridgestone, Michelin). Przeciętnie, niezależnie od warunków, wypadł jedynie Hankook.
Hamowanie na śniegu (40-0 km/h) | Hamowanie na mokrym (100-0 km/h) | Hamowanie na suchym (100-0 km/h) | |
---|---|---|---|
Bridgestone Weather Control A005 | 22,4 m | 49,3 m | 40,9 m |
Continental AllSeasonContact | 17,8 m | 52,4 m | 44,6 m |
Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2 | 18,0 m | 52,4 m | 44,9 m |
Hankook Kinergy 45² H750 | 18,3 m | 55,0 m | 42,2 m |
Michelin CrossClimate+ | 18,1 m | 51,4 m | 40,8 m |
Test opon całorocznych 185/65 R15 – wyniki pomiarów jazdy na czas
Podczas pokonywania toru testowego kierowca ocenia przede wszystkim przyczepność i stabilność opon w zakrętach w dobrych oraz pogorszonych warunkach atmosferycznych. Na śniegu i w czasie deszczu zwraca się też uwagę na zachowanie podczas poślizgu. Ponownie da się wytypować opony „lubiące” suchą nawierzchnię (Hankook, Bridgestone) i preferujące śnieg lub deszcz (Goodyear, Michelin, Continental).
Jazda na czas po zaśnieżonym torze (1500 m) | Jazda na czas po mokrym torze (1835 m) | Jazda na czas po suchym torze (1650 m) | |
---|---|---|---|
Bridgestone Weather Control A005 | 102,5 s | 94,1 s | 54,8 s |
Continental AllSeasonContact | 87,5 s | 93,8 s | 54,9 s |
Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2 | 89,7 s | 94,1 s | 55,1 s |
Hankook Kinergy 45² H750 | 93,4 s | 96,2 s | 54,2 s |
Michelin CrossClimate+ | 90,6 s | 93,0 s | 55,1 s |
Test opon całorocznych 185/65 R15 – klasyfikacja i opis opon
Poniżej przedstawiamy wyniki naszego testu opon. Najwszechstronniejszą oponą okazał się Continental, i to pomimo faktu, że nie „błyszczy” w wielu konkurencjach. Za nim ulokowały się produkty Michelina i Goodyeara. Czwarte miejsce zajął najtańszy Hankook, który wyprzedził nastawionego na miejską eksploatację Bridgestone’a. Przeznaczenie tej opony widać zresztą w rezultatach – deklasuje rywali na mokrym i suchym asfalcie, a wiele traci na śniegu.
Miejsce 1 – Continental AllSeasonContact
Continental okazuje się najbardziej zrównoważoną oponą, a to się liczy w przypadku ogumienia wielosezonowego. Ma bardzo dobre właściwości na śniegu i na mokrej nawierzchni, a jedynie na sucho wypada trochę gorzej, choć i tu jest stabilny i bezpieczny. Opona jest przewidywalna w prowadzeniu i posiada duży zapas bezpieczeństwa na granicy przyczepności. Z powodzeniem może być stosowany zimą nawet poza dużymi miastami.
+ wysoka odporność na aquaplaning
+ krótka droga hamowania na śniegu
– przeciętny poziom komfortu akustycznego
– przeciętna droga hamowania na sucho
Miejsce 2 – Michelin CrossClimate+
Michelin to typowa opona do użytku w okolicy dużych aglomeracji, gdzie istnieje ryzyko jazdy po śniegu. Doskonale sprawdzi się w mieście, a w razie konieczności da się na niej bezpiecznie jechać po zaśnieżonym asfalcie. Bardzo dobrze radzi sobie na suchej nawierzchni – jest stabilna i przewidywalna. Na mokro zachowuje duży margines bezpieczeństwa, w poślizg wchodzi płynnie, a kierowca ma czas na reakcję. Na ośnieżonej nawierzchni wypada nieco gorzej, ale jest bezpieczna.
+ wysoka przyczepność boczna na mokro
+ krótka droga hamowania na sucho
– niska odporność na aquaplaning
– wysoki współczynnik oporów toczenia
Miejsce 3 – Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2
Goodyear przegrywa jedynie na suchej nawierzchni, choć nie znaczy to, że w takich warunkach jest niebezpieczny. Na mokro i na śniegu zalicza próby z wysokimi notami. Na mokrej drodze jest stabilny w prowadzeniu i bezpiecznie zachowuje się na granicy poślizgu. Na śniegu zapewnia trakcję na wysokim poziomie, dobrą skuteczność hamowania oraz pewność prowadzenia na zakrętach. Opona sprawdzi się w zimowych warunkach nawet poza miastami.
+ dobra trakcja na śniegu
+ wysoka przyczepność boczna na mokro
– przeciętna droga hamowania na sucho
– niski komfort akustyczny we wnętrzu auta
Miejsce 4 – Hankook Kinergy 45² H750
Hankook to jedyna opona segmentu średniego w teście, a mimo to nie zajęła ostatniego miejsca. Warto zauważyć, że ten najtańszy w zestawieniu produkt niewiele ustępuje konkurentom klasy premium. Parametry opony są nieco gorsze od najlepszych, jednak, co ważne, stabilne we wszystkich warunkach. Przez to opona jest bezpieczna, zapewnia przyzwoite parametry na różnych nawierzchniach i nie zaskakuje podczas jazdy. Sprawdzi się w obrębie aglomeracji miejskich.
+ dobra stabilność w zakrętach na sucho
+ krótka droga hamowania na sucho
– słaba trakcja na śniegu
– przeciętny poziom hałasu
Miejsce 5 – Bridgestone Weather Control A005
Bridgestone zajmuje ostatnią lokatę w teście będąc przy tym najlepszą oponą na suchej i mokrej nawierzchni. W tych warunkach deklasuje konkurentów uzyskując znacznie lepsze wyniki, nawet od zwycięzcy testu. Przyczyną porażki są bardzo słabe właściwości na śniegu. W tych warunkach parametry opony są na granicy wymaganego minimum bezpieczeństwa. To idealna opona do użytku jedynie w dużych aglomeracjach, gdzie ryzyko jazdy po zaśnieżonej nawierzchni jest minimalne.
+ bardzo duża odporność na aquaplaning
+ krótka droga hamowania na sucho
– długa droga hamowania na śniegu
– bardzo słaba trakcja na zaśnieżonej nawierzchni
Test opon całorocznych 185/65 R15 – punktacja końcowa
Na ocenę końcową złożyły się sumy punktowe z pomiarów na wszystkich rodzajach nawierzchni (łącznie 240 pkt). Po dodaniu do nich wartości liczonych osobno oporów toczenia (10 pkt) otrzymaliśmy ostateczny wynik. Wygrał Continental, ale reszta konkurentów „depcze mu po piętach”, a przynajmniej Michelin i Goodyear.
Msc. | Opona | Suma – śnieg (max 60) | Suma – mokry asfalt (max 100) | Suma – suchy asfalt (max 80) | Łączna suma punktów (max 250) | Cena |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Continental AllSeasonContact | 59,8 | 96,1 | 75,3 | 241,1 | 278 zł |
2 | Michelin CrossClimate+ | 58,2 | 93,5 | 79,4 | 239,3 | 286 zł |
3 | Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2 | 59,3 | 95,4 | 74,6 | 238,0 | 274 zł |
4 | Hankook Kinergy 45² H750 | 56,3 | 92,9 | 78,4 | 236,2 | 265 zł |
5 | Bridgestone Weather Control A005 | 46,6 | 99,5 | 78,9 | 234,1 | 265 zł |
Test opon całorocznych 185/65 R15 – podsumowanie
Zanim zdecydujemy się na zakup opon całorocznych, określmy w jakich warunkach przebiega nasza codzienna eksploatacja. Jeśli w zasadzie nie opuszczamy miasta, wystarczy nam ogumienie Bridgestone’a. Gdy sporadycznie zdarza nam się wyjechać w trasę, lepiej rozważyć Michelina lub Hankooka. Optymalny poziom bezpieczeństwa na zaśnieżonych drogach poza aglomeracjami jest w stanie zapewnić jedynie Continental i Goodyear.