Opony wielosezonowe w górach

Czy na oponach wielosezonowych da się jeździć w trudnych zimowych warunkach? Czy tego typu ogumienie spisze się w górach? Rozwiewamy wszelkie wątpliwości.

Wśród wielu kierowców panuje opinia, że opony wielosezonowe przeznaczone są dla użytkowników samochodów jeżdżących w granicach miejskich aglomeracji. Rzeczywiście – na suchym i mokrym asfalcie ogumienie całoroczne spisuje się znakomicie, zapewniając wysoki poziom bezpieczeństwa. Coraz więcej kierowców przekonuje się również, że wybór opon uniwersalnych jest też wygodnym rozwiązaniem. Odpadają sezonowe wymiany oraz problemy z magazynowaniem i dostarczaniem opon letnich i zimowych do warsztatu.

Czy opony wielosezonowe sprawdzają się w górzystym terenie?

Jednak co mają zrobić kierowcy, którzy zimą wybierają się w rejony narażone na opady śniegu, np. w góry? Szczególnie zastanawiają się osoby, które jedynie raz w roku wyjeżdżają na narty, z czego większą część drogi pokonują autostradą. Czy w takiej sytuacji konieczne jest wyposażanie samochodu w dwa komplety opon sezonowych?
Postanowiliśmy to sprawdzić w praktycznym teście. Porównaliśmy właściwości na śniegu wygrywającej wiele testów opony wielosezonowej klasy premium – Continentala AllSeasonContact z parametrami należącej do segmentu średniego zimówki cieszącej się dobrą opinią – Klebera Krisalp HP3 oraz znanej polskim kierowcom, dobrze spisującej się w warunkach zimowych budżetowej opony zimowej – Dębicy Frigo HP2.

Porównanie opony wielosezonowej z zimowymi w śnieżnych warunkach

Testy wykonaliśmy w szwajcarskich Alpach, a w trakcie badań ocenialiśmy parametry takie jak hamowanie na śniegu z 40 km/h, czas przejazdu zaśnieżonego toru o długości 1500 m oraz trakcję przy wyłączonym systemie ASR.

Hamowanie na śniegu

Hamowanie awaryjne to z punktu widzenia bezpieczeństwa kluczowy parametr. Wyniki uzyskane w tej konkurencji pokazały, że dobrej klasy opona wielosezonowa zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa na śniegu. Całoroczny Continental AllSeasonContact zatrzymał się z prędkości 40 km/h po przejechaniu 16,8 m. Zimowy Kleber uzyskał o 0,3 m lepszy rezultat, a samochód na Dębicach zatrzymał się na dystansie 17 m. Wyniki uzyskane przez wszystkich konkurentów należy uznać za bardzo dobre.

Opony wielosezonowe w górach (2)
Współczesne ogumienie wielosezonowe zapewnia wysoki, porównywalny do uzyskujących bardzo dobre wyniki opon zimowych klasy średniej, poziom bezpieczeństwa.

Jazda po zaśnieżonym torze

Jazda po torze na czas to konkurencja kompleksowo określająca parametry opon na danej nawierzchni. W przypadku próby na śniegu liczą się zarówno zdolność do rozpędzania i hamowania auta, jak i stabilność w zakrętach. Na wielosezonowych Continentalach kierowcy testowemu udało się pokonać tor o długości 1500 m w 87,1 s. Na zimowych Kleberach auto przejechało ten sam fragment w 85 s. Dębice uzyskały z kolei rezultat na poziomie 88,3 s. Jazda na czas to kolejna próba, która potwierdziła wysoki poziom bezpieczeństwa oferowany przez współczesne opony wielosezonowe. Continental AllSeasonContact uplasował się pomiędzy bardzo dobrze spisującymi się na śniegu zimówkami klasy średniej i budżetowej.

Przyczepność na śniegu

Trakcja to parametr określający możliwości wyjazdu samochodu z głębokiej zaspy czy ruszenia po śniegu pod górę. W tym przypadku opona wielosezonowa uzyskała najsłabszy rezultat na poziomie 310,8 daN. Wynik zimowego Klebera to 375,8 daN, a Dębicy Frigo HP2 – 342,2. W tym przypadku opony zimowe wypadły lepiej, jednak warto wiedzieć, że wynik ogumienia całorocznego zapewnia możliwość sprawnego ruszania i przemieszczania się po śniegu. Auto wyposażone w opony wielosezonowe może mieć jedynie problemy z podjazdem pod bardzo strome wzniesienia czy pokonaniem głębokiego śniegu, ale w tych warunkach także wiele opon zimowych może mieć podobne kłopoty. Osoby jeżdżące zimą w góry wiedzą, że w takich sytuacjach należy użyć łańcuchów.

Polecamy także:

Nasz test opon całorocznych 215/60 R16 (2021)

Na ile wystarczą opony wielosezonowe? Co ile trzeba je wymieniać?

1 KOMENTARZ

  1. Wielosezonowe opony zdają egzamin na naszych drogach o ile pamiętamy o ich zaletach i wadach. Mieszanka szybciej ściera się latem a ustępuje warstwie grafitowej w oponach typowo zimowych. Dla kierowców kierujących mniej agresywnie zdadzą egzamin:)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here