O tym, że na współczesnych oponach wielosezonowych da się jeździć bezpiecznie przez cały rok, przekonało się wielu kierowców. Ale który model wybrać do swojego auta? Sprawdzamy właściwości 7 opon całorocznych w rozmiarze 215/60 R16.
Zainteresowanie oponami wielosezonowymi stale rośnie wśród użytkowników samochodów. Nic dziwnego – przeprowadzane corocznie przez magazyny motoryzacyjne testy udowadniają, że współczesne opony całoroczne zapewniają wymagany poziom bezpieczeństwa we wszystkich warunkach. Stały rozwój tego typu ogumienia doprowadził do sytuacji, w której wielu kierowców nie zastanawia się czy, tylko które opony wielosezonowe kupić do swojego samochodu.
7 opon całorocznych (215/60 R16) w wymagającym teście
W tym roku przetestowaliśmy 7 opon całorocznych w popularnym rozmiarze (215/60 R16) pasującym do aut takich jak m.in. Audi Q2, Citroen C5, Fiat 500X, Mazda CX-3 czy Opel Astra. Ogumienie w tym rozmiarze montowane jest też do samochodów Peugeot 3008 i 5008, Seat Ateca, Skoda Karoq czy Volkswagen T-Roc. Poza małymi SUV-ami i autami osobowymi testowany rozmiar pasuje też do vanów takich jak m.in. Fiat Scudo czy Renault Trafic. Tym razem postanowiliśmy zbadać opony renomowanych producentów klasy premium, takich jak Bridgestone, Continental, Goodyear oraz Michelin. Stawkę uzupełnił holenderski Vredestein oraz najnowszy model fińskiego producenta – Nokian Seasonproof. W zestawieniu znalazł się także aspirujący do segmentu premium popularny na polskim rynku Hankook. Testowane opony w sprzedaży internetowej kosztują 404-635 zł za sztukę.
Marka/model | Segment | Cena |
---|---|---|
Bridgestone Weather Control A005 EVO | premium | 525 zł |
Continental AllSeasonContact | premium | 565 zł |
Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3 | premium | 561 zł |
Hankook Kinergy 4S² H750 | średni | 450 zł |
Michelin CrossClimate+ | premium | 635 zł |
Nokian Seasonproof | premium | 466 zł |
Vredestein Quatrac | premium | 479 zł |
Zimową część badań wykonaliśmy w znajdującym się w okolicy koła podbiegunowego ośrodku testowym, gdzie do dyspozycji mieliśmy kilkanaście specjalnie przygotowanych torów, z czego kilka z nich było zlokalizowanych na zamarzniętym jeziorze. W takich warunkach zbadaliśmy m.in. drogę hamowania, trakcję czy prowadzenie na śniegu.
Kolejny etap testów odbył się w ośrodku badawczym w Niemczech. Tam opony przeszły wymagające próby na suchym i mokrym asfalcie. Zbadaliśmy m.in. odporność na aquaplaning, drogę hamowania oraz właściwości jezdne i głośność. Opory toczenia poszczególnych opon zostały określone w laboratorium.
Więcej na temat parametrów badanych podczas testów opon
Test opon całorocznych 215/60 R16 – wyniki pomiarów drogi hamowania
Hamowanie to z punktu bezpieczeństwa kluczowy parametr. Skuteczność zatrzymywania auta została zbadana na trzech nawierzchniach – śniegu oraz mokrym i suchym asfalcie. W tabeli poniżej znajdują się wyniki drogi hamowania we wszystkich warunkach. W każdych mamy innego lidera wśród opon. Na śniegu najskuteczniej wyhamował Continental, natomiast na mokrym asfalcie najszybciej zatrzymało się auto z założonymi Goodyearami. Suchy asfalt to z kolei domena ogumienia Bridgestone.
Hamowanie na śniegu (40-0 km/h) | Hamowanie na mokrym (100-0 km/h) | Hamowanie na suchym (100-0 km/h) | |
---|---|---|---|
Bridgestone Weather Control A005 EVO | 33,4 m | 54,6 m | 40,6 m |
Continental AllSeasonContact | 30,5 m | 56,5 m | 44,4 m |
Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3 | 33,0 m | 53,9 m | 44,5 m |
Hankook Kinergy 4S² H750 | 33,3 m | 55,57 m | 42,6 m |
Michelin CrossClimate+ | 33,2 m | 54,4 m | 40,9 m |
Nokian Seasonproof |
31,5 m | 63,7 m | 43,2 m |
Vredestein Quatrac |
33,8 m | 58,2 m | 41,5 m |
Test opon całorocznych 215/60 R16 – wyniki pomiarów jazdy na czas
Jazda po torze na czas to próba pozwalająca kompleksowo określić parametry opon. Poza pomiarem czasu przejazdu doświadczony kierowca testowy subiektywnie ocenia też szereg parametrów, takich jak m.in. precyzja prowadzenia, zachowanie auta na granicy poślizgu czy reakcja na nagłe ruchy kierownicą. Ten rodzaj badania także przeprowadza się na trzech rodzajach nawierzchni.
Jazda na czas po zaśnieżonym torze (1500 m) | Jazda na czas po mokrym torze (1835 m) | Jazda na czas po suchym torze (1650 m) | |
---|---|---|---|
Bridgestone Weather Control A005 EVO |
84,8 s | 89,4 s | 55,5 s |
Continental AllSeasonContact | 81,7 s | 89,1 s | 55,8 s |
Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3 | 82,4 s | 88,2 s | 55,6 s |
Hankook Kinergy 4S² H750 | 83,5 s | 88,2 s | 56,0 s |
Michelin CrossClimate+ | 84,1 s | 89,3 s | 55,8 s |
Nokian Seasonproof |
83,4 s | 92,1 s | 56,4 s |
Vredestein Quatrac |
83,5 s | 88,9 s | 55,7 s |
Test opon całorocznych 215/60 R16 – klasyfikacja i opis opon
Najwyższą liczbę punktów i pierwsze miejsce w teście zdobywa Continental. Warto jednak zauważyć, że opona wygrywa jedynie konkurencje na śniegu. Jednak jej dużą zaletą jest dobre zbilansowanie i wyrównany poziom w pozostałych próbach. Drugie miejsce zajmuje najnowsza generacja Goodyeara, który traci jedynie punkt do Continentala. Goodyear z kolei okazuje się bezkonkurencyjny na mokrej nawierzchni.
Wyniki opon zajmujących lokaty od trzeciej do szóstej mieszczą się w jednym punkcie. To potwierdza bardzo wysoki i wyrównany poziom uczestników testu. Na ostatniej pozycji plasuje się najnowszy Nokian. Przy tak silnej konkurencji opona uzyskuje najsłabszy wynik punktowy, jednak nie znaczy to, że jest niskiej jakości. Fińska opona doskonale sprawdza się na śniegu, a w pozostałych warunkach zapewnia wymagany poziom bezpieczeństwa.
Miejsce 1 – Continental AllSeasonContact
Continental zwycięża test, wygrywając jedynie próby wykonywane na śniegu. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że w pozostałych konkurencjach (poza hamowaniem na sucho, gdzie uzyskuje przeciętny rezultat), opona niemieckiego koncernu zachowuje wyrównany poziom. To właśnie stabilne rezultaty pozwalają na zdobycie najwyższej liczby punktów.
+ dobre właściwości na suchym i mokrym asfalcie
+ bardzo dobre prowadzenie na śniegu
+ krótka droga hamowania na śniegu
– przeciętna droga hamowania na sucho
Miejsce 2 – Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3
Najnowszy całoroczny model Goodyeara zdecydowanie zwycięża wszystkie konkurencje na mokrej nawierzchni. Uzyskuje też bardzo dobry czas przejazdu na suchym torze oraz ma dobre właściwości jezdne na śniegu. Najsłabszym punktem opony jest hamowanie na suchym asfalcie – w tej konkurencji Goodyear uzyskuje jedynie przeciętny rezultat.
+ krótka droga hamowania na mokro
+ bardzo dobre prowadzenie na mokro
+ bardzo dobre prowadzenie na sucho
– przeciętny dystans hamowania na sucho
Miejsce 3 – Michelin CrossClimate+
Michelin zajmuje trzecią pozycję z bardzo dobrym wynikiem punktowym. Jednak wadą opony jest słabe zbilansowanie – w niektórych konkurencjach jest rewelacyjna, w innych zaś rozczarowuje przeciętnymi wynikami. Najlepiej spisuje się na suchej nawierzchni, a na śniegu radzi sobie przyzwoicie. Za sprawą niskiej odporności na aquaplaning na mokro uzyskuje przeciętny rezultat.
+ krótka droga hamowania na mokro
+ krótka droga hamowania na sucho
+ dobre przyspieszenie na śniegu
– niska odporność na aquaplaning
Miejsce 4 – Bridgestone Weather Control A005 EVO
Bridgestone uzyskuje wynik zbliżony do Michelina – traci do niego jedynie 0,5 punktu. Najnowsza wersja modelu Weather Control oznaczona symbolem EVO najsłabiej radzi sobie na śniegu, choć i tak wypada lepiej od poprzednika. Na mokrej nawierzchni reprezentuje średni poziom, za to wygrywa rywalizację na suchym asfalcie, gdzie ma bardzo dobre parametry.
+ krótka droga hamowania na mokro
+ krótka droga hamowania na sucho
+ bardzo dobre prowadzenie na sucho
– przeciętne właściwości na śniegu
Miejsce 5 – Hankook Kinergy 4S² H750
Koreański Hankook z bardzo dobrym wynikiem punktowym depcze po piętach oponom segmentu premium i potwierdza dynamiczny rozwój tej marki. Doskonale spisuje się na mokrej nawierzchni, a na suchym asfalcie i na śniegu wypada przyzwoicie, zapewniając wymagany poziom bezpieczeństwa. W konkurencji oporów toczenia opona uzyskuje najgorszy rezultat.
+ wysoka odporność na aquaplaning wzdłużny
+ bardzo dobre prowadzenie na mokro
– słaba trakcja na śniegu
– wysokie opory toczenia
Miejsce 6 – Vredestein Quatrac
Holenderski Vredestein uzyskuje niemal identyczny wynik co Hankook (opony dzieli jedynie 0,2 punktu). Wysoki rezultat punktowy opona zawdzięcza dobremu zbilansowaniu. Ma bardzo dobre właściwości na mokrym i suchym asfalcie, a na śniegu uzyskuje przeciętny, ale zapewniający bezpieczeństwo rezultat. Warto zwrócić uwagę na niskie opory toczenia Vredesteina.
+ wysoka odporność na aquaplaning wzdłużny
+ niskie opory toczenia
– długa droga hamowania na śniegu
– słaba trakcja na śniegu
Miejsce 7 – Nokian Seasonproof
Ostatnia lokata najnowszego całorocznego produktu fińskiego producenta rozczarowuje. Jednak opona uzyskuje końcowy wynik tylko o nieco ponad 8 punktów gorszy od zwycięzcy. To świadczy o wyrównanym poziomie w tegorocznej stawce. Nokian bardzo dobrze radzi sobie na śniegu, a w pozostałych warunkach, choć przegrywa z konkurentami, zapewnia bezpieczeństwo.
+ dobra odporność na aquaplaning poprzeczny
+ wysokie parametry na śniegu
– długa droga hamowania na mokro
– słabe prowadzenie na sucho
Test opon całorocznych 215/60 R16 – punktacja końcowa
Ocena końcowa to suma punktów uzyskanych we wszystkich konkurencjach testowych oraz tych przyznanych za współczynnik oporów toczenia. Na każdej nawierzchni opony mogły uzyskać maksymalnie 100 pkt. Wynik za konkurencję oporów toczenia został wliczony do właściwości na suchym asfalcie. Test zwycięża Continental, plasując się tuż przed Goodyearem. Kolejne miejsca zajmują opony o bardzo zbliżonych wynikach punktowych. Od stawki nieco odstaje Nokian, ale jego wynik może rekompensować atrakcyjna cena.
Msc. | Opona | Suma – śnieg (max 100) | Suma – mokry asfalt (max 100) | Suma – suchy asfalt (max 100) | Łączna suma punktów (max 300) | Cena |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Continental AllSeasonContact | 100,0 | 96,6 | 96,1 | 292,7 | 565 zł |
2 | Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3 | 96,3 | 100,0 | 95,4 | 291,7 | 561 zł |
3 | Michelin CrossClimate+ |
96,0 | 94,2 | 98,9 | 289,1 | 635 zł |
4 | Bridgestone Weather Control A005 EVO | 93,0 | 96,2 | 99,3 | 288,5 | 525 zł |
5 | Hankook Kinergy 4S² H750 | 94,7 | 98,3 | 95,2 | 288,2 | 450 zł |
6 | Vredestein Quatrac |
94,2 | 96,5 | 97,3 | 288,0 | 479 zł |
7 | Nokian Seasonproof |
97,1 | 92,8 | 94,7 | 284,6 | 466 zł |
Test opon całorocznych 215/60 R16 (2021) – podsumowanie
Tegoroczny test potwierdził, że ogumienie wielosezonowe producentów segmentu premium zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa w zmiennych warunkach. Co więcej, wyniki punktowe opon biorących udział w zestawieniu różniły się nieznacznie, co potwierdza wysoki poziom uczestników. Po raz kolejny najlepiej zbilansowaną oponą okazał się niemiecki Continental, który idealnie sprawdza się w warunkach zimowych. Z kolei najnowszy model Goodyeara okazuje się niezwykle sprawny na mokrym asfalcie. Na uwagę zasługuje niezły wynik koreańskiego Hankooka i dobre zbilansowanie holenderskiego Vredesteina.
Zachęcamy do lektury innych testów opon całorocznych:
Wynik Nokian na mokrym to jakiś dramat – prawie 64m ze 100km/h to poziom słabej chińskiej opony tylko że „chińczyk” kosztuje 50% ceny sławnego nokiana.