ADAC przetestował opony wielosezonowe w rozmiarze 175/65 R14 – typowym dla miejskich aut, a nawet kompaktów sprzed kilkunastu lat. W rankingu wielosezonówek znalazły się opony budżetowe, jak i z górnej półki.
Stale rozwijane składy mieszanek i rzeźby bieżników opon pozwoliły na zastąpienie opon letnich i zimowych ogumieniem wielosezonowych. Przekonuje się do nich coraz większa grupa kierowców. ADAC podaje, że w Niemczech opony wielosezonowe mają już 15-procentowy udział w rynku. Trudno się dziwić. Możliwość jazdy na jednych oponach przez cały rok oznacza oszczędność czasu i pieniędzy zostawianych w serwisach ogumienia. Osoby, które nie pokonują rocznie dużych odległości zaoszczędzą też na oponach – jeżdżąc po kilka czy kilkanaście tysięcy kilometrów rocznie opony często wyrzuca się ze starości, a nie osiągnięcia przez bieżnik krytycznej wysokości (1,4 mm w świetle prawa czy zdroworozsądkowych 3 mm).
Zobacz też: test opon zimowych ADAC
Opony w rozmiarze 175/65 R14 pasują do większości miejskich aut i wielu kompaktów. Ich wysoki profil podnosi komfort jazdy, a także ogranicza ryzyko uszkodzenia koła o uszkodzenia nawierzchni, które w dużej liczbie pojawiają się na drogach w okresie jesienno-zimowym. Atutem tego typu opon są też przystępne ceny.
ADAC oceniał opony za trakcję, prowadzenie i drogę hamowania na suchej, ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni. W przypadku prób odbywających się na mokrej nawierzchni dochodziły do tego testy aquaplaningu (poślizgu na tafli wody) – poprzecznego i wzdłużnego. Ogumienie mogło zdobyć też punkty za niskie opory toczenia, ograniczony poziom hałasu i odporność na zużycie.
ADAC przetestował opony wielosezonowe w rozmiarze 175/65 R14:
– Continental AllSeasonContact 86 H (215 zł)
– Firestone Multiseason (162 zł)
– Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 (205 zł)
– Hankook Kinergy 4s H740 86 T (178 zł)
– Maxxis AllSeason AP2 86 H (160 zł)
– Michelin CrossClimate 86 H (247 zł)
– Nexen N Blue 4 Season (156 zł)
– Nokian Weatherproof (174 zł)
– Vredestein Quatrac 5 (177 zł)
UWAGA: Oceny zostały ocenione w systemie niemieckim, gdzie 1 to najwyższa z możliwych ocen, natomiast 6 – najniższa.
Eksperci ADAC dosyć chłodno ocenili opony wielosezonowe. Żaden z modeli opon nie otrzymał ceny bardzo dobrej lub dobrej. Cztery wielosezonówki uznano za zadowalające, a pięciu przyznano ocenę dostateczną.
*Podajemy przykładowe, polskie ceny ofertowe danego modelu opony z indeksem prędkości H
Wyniki testu opon wielosezonowych ADAC
1. miejsce – Nexen N Blue 4 Season
Ocena: zadowalająca (2,7)
Największe zaskoczenie testu – w rankingu opon wielosezonowych najlepsza okazała się najtańsza „guma”. Atutem Nexenena N Blue 4 Season są nie tylko wyniki w poszczególnych kategoriach, ale i brak wyraźnych słabych stron, które zdarzały się konkurencji i przyczyniły się do obniżenia ich ocen. Wielosezonowy Nexen został przez ADAC dobrze oceniony za zachowanie na mokrej i oblodzonej nawierzchni, jak również opory toczenia i odporność na zużycie. Zachowanie na suchej i ośnieżonej nawierzchni zaważyło na ostatecznej ocenie – nie było najgorsze, ale do perfekcji również sporo zabrakło. Spora hałaśliwość.
2. miejsce – Continental AllSeasonContact 86 H
Ocena: zadowalająca (3,0)
Wielosezonowy Continental zaliczył wpadkę na suchej nawierzchni (przeciętne prowadzenie), która zaważyła na ostatecznej ocenie. Opona otrzymała dobre noty za zachowanie na wilgotnej, ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni, jak również opory toczenia i trwałość. Poziom hałasu – wysoki.
3. miejsce – Goodyear Vector 4Seasons Gen-2
Ocena: zadowalająca (3,3)
Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 otrzymał maksymalną notę za trwałość, a dobre oceny za opory toczenia oraz zachowanie na oblodzonej i mokrej nawierzchni. Niestety wielosezonowa opona Goodyeara nie zapewnia optymalnego prowadzenia na suchej i ośnieżonej nawierzchni, za co eksperci ADAC obniżyli końcową ocenę.
4. miejsce – Nokian Weatherproof
Ocena: zadowalająca (3,4)
Fińska opona wielosezonowa otrzymała dobre oceny za zachowanie na ośnieżonej, oblodzonej i mokrej nawierzchni. Odporność na zużycie Nokiana ADAC ocenił jako bardzo dobrą, a opory toczenia – jako dobre. Finalna nota byłaby wyższa, gdyby nie przeciętne zachowanie na suchej drodze. Spora hałaśliwość.
5. miejsce – Firestone Multiseason
Ocena: wystarczająca (3,7)
Niska cena, małe opory toczenia i odporność na zużycie to mocne strony wielosezonowej opony Firestone Multiseason. ADAC uznał także, że przyzwoicie zachowuje się ona na śniegu i na lodzie. Niestety prowadzenie na suchej i mokrej nawierzchni było na tyle mizerne, wpłynęło na ostateczną notę.
5. miejsce – Maxxis AllSeason AP2 86 H
Ocena: wystarczająca (3,7)
Kolejna tania wielosezonowa opona nie błysnęła w teście ADAC – Maxxis AllSeason AP2 marnie radzi sobie na ośnieżonej nawierzchni. Na suchej i mokrej drodze opona sprawuje się przeciętnie. Jest do tego hałaśliwa. Dobre oceny ADAC przyznał za parametry dotyczące jazdy po lodzie, opory toczenia i odporność na zużycie.
5. miejsce – Vredestein Quatrac 5
Ocena: wystarczająca (3,7)
Z wielosezonowej opony Vredestein Quatrac 5 będą zadowoleni kierowcy, którzy sporadycznie jeżdżą po ośnieżonej nawierzchni. Test ADAC wykazał, że w takich warunkach ta opona nie radzi sobie dobrze. Dobrze sprawdza się natomiast na suchej nawierzchni, a przyzwoicie – na wilgotnej. Vredestein zapunktował również rozsądnymi oporami toczenia oraz trwałością. Hałaśliwość na przeciętnym poziomie.
8. miejsce – Hankook Kinergy 4s H740 86 T
Ocena: wystarczająca (3,9)
Niedroga wielosezonowa opona firmy Hankook w teście ADAC okazała się typowym średniakiem – oceny w próbach dynamicznych na suchej i mokrej nawierzchni są tylko średnie, a za zachowanie na śniegu – niskie. Niewielkie opory toczenia i bardzo duża trwałość to nieco za mało, by myśleć o zakupie Hankooka. Za te pieniądze można znaleźć lepsze opony wielosezonowe.
8. miejsce – Michelin CrossClimate 86 H
Ocena: wystarczająca (3,9)
Wielosezonowa opona Michelin CrossClimate to największy przegrany testu ADAC w 2018 r. – to najdroższa opona, która jednak zajęła najniższe miejsce. Wszystko przez marne wyniki na ośnieżonej nawierzchni (w tym długą drogę hamowania oraz przeciętne prowadzenie). CrossClimate przeciętnie zachowuje się też na suchej i mokrej nawierzchni (choć skutecznie hamuje). Finalnej oceny w teście ADAC nie były w stanie poprawić rekordowa odporność na zużycie, niewielkie opory toczenia oraz dobre zachowanie na oblodzonej nawierzchni. Spora hałaśliwość.
Test wraz ze szczegółową punktacją jest dostępny na stronie ADAC (witryna w języku niemieckim)