Volvo EX90 - przód

Volvo EX90 to duży, 7-osobowy SUV z napędem elektrycznym, który trafi na rynek już w przyszłym roku. Dowiedz się więcej o tym modelu.

Wraz z premierą Volvo EX90 rozpoczyna się kolejny etap w historii szwedzkiej marki. Zaprezentowany w tym tygodniu SUV jest pierwszym autem z całkowicie nowej gamy samochodów elektrycznych. Według zapowiedzi, Szwedzi planują co roku wprowadzać na rynek jeden model zasilany prądem, tak aby do 2030 roku mieć w ofercie wyłącznie auta w pełni elektryczne, a do 2040 roku osiągnąć neutralność klimatyczną.

Przejawem tego ostatniego jest coraz szersze wykorzystanie ponownie przetworzonych materiałów. Producent podkreśla, że do wykończenia auta, zarówno nadwozia, jak i wnętrza, użyto w dużej mierze naturalnych i odpowiedzialnie pozyskiwanych surowców. Z przedstawionych informacji wynika, że około 15% stali i 25% aluminium potrzebnych do zbudowania Volvo EX90 pochodzi z recyklingu, podobnie jak około 15% wszystkich tworzyw sztucznych użytych w samochodzie.

Volvo EX90 - tył

Volvo EX90 (2023) – nadwozie, wymiary

Nowe Volvo EX90 mierzy 503,7 cm długości, 196,4 cm szerokości (211,3 cm z lusterkami) i 174,4 cm wysokości, a jego rozstaw osi wynosi 298,5 cm. Pomimo rewolucji, jaką zwiastuje, opisywane auto nie szokuje wyglądem. Jego design stanowi raczej ewolucję charakterystycznego dla marki stylu, wyraźnie przypominając model XC90, który docelowo ma zastąpić. Projektanci skupili się na optymalizacji bryły nadwozia pod kątem właściwości aerodynamicznych, czego efektem jest niski współczynnik oporu powietrza na poziomie Cx 0,29.

Volvo EX90 - ładowanie

Volvo EX90 (2023) – wnętrze, bagażnik

Kabina nowego SUV-a Volvo oferuje miejsca dla 7 osób, czyli tak samo jak w spalinowym XC90. Do dyspozycji pasażerów jest spory bagażnik, który bazowo zapewnia 365 litrów pojemności, a maksymalnie pomieści nawet 1915 l. Natomiast gdy autem podróżuje 5 osób, mogą one zabrać ze sobą 1010 l bagażu (po złożeniu 3. rzędu siedzeń). Dodajmy do tego jeszcze frunk, czyli przedni bagażnik o pojemności 37 litrów – w sam raz na przewody od ładowania i trójkąt ostrzegawczy.

W typowym dla modeli szwedzkiej marki, minimalistycznym stylu utrzymany jest projekt kokpitu. Nie znajdziemy tu żadnych fizycznych przycisków – wszystkimi funkcjami zarządza się z poziomu centralnego wyświetlacza o przekątnej 14,5 cala. Sam układ ekranów kojarzy się z Mustangiem Mach-E – tutaj także kierowca ma przed sobą tylko niewielki ekran przekazujący najważniejsze informacje o jeździe.

Volvo EX90 - deska rozdzielcza

System multimedialny oparty na oprogramowaniu Google dysponuje znacznie większą mocą obliczeniową niż dotychczas i oferuje wysokiej jakości grafikę. W standardzie można korzystać m.in. z asystenta głosowego Google Assistant oraz nawigacji Google Maps, a dodatkowe aplikacje są dostępne do pobrania ze sklepu Google Play.

Volvo EX90 (2023) – systemy bezpieczeństwa

Nowe Volvo EX90 stawia wysoko poprzeczkę pod względem bezpieczeństwa. W momencie debiutu ma być najbezpieczniejszym autem w dziejach szwedzkiej marki. Dbają o to zaawansowane czujniki, takie jak kamery, radary i lidary, które współpracują z wysokowydajnymi komputerami samochodu, tworząc w czasie rzeczywistym 360-stopniowy obraz świata wokół auta. Szwedzi chwalą się, że pod względem sprzętowym EX90 jest już przygotowane na jazdę w pełni autonomiczną.

Volvo EX90 - przód

We wnętrzu również umieszczono specjalne czujniki, które monitorują poziom koncentracji kierowcy. Dzięki temu Volvo EX90 może „wyczuć”, kiedy osoba za kierownicą jest rozkojarzona, senna czy nieuważna i odpowiednio zareagować. W skrajnym przypadku, np. gdy kierujący zaśnie w czasie jazdy, samochód potrafi bezpieczne się zatrzymać i wezwać pomoc.

Volvo EX90 - bok

Volvo EX90 (2023) – silniki

Klienci zainteresowani zakupem nowego Volvo EX90 otrzymają do wyboru dwie wersje silnikowe. Obydwie są wyposażone w dwa silniki elektryczne (po jednym przy każdej osi) oraz baterię o pojemności 111 kWh brutto. Dzięki przystosowaniu do ładowania prądem stałym z mocą do 250 kW uzupełnienie zapasu prądu w zakresie 10-80% zajmuje poniżej 30 minut.

  • Twin Motor (408 KM, 770 Nm) z akumulatorem o pojemności 107 kWh netto i napędem na wszystkie koła, przyspieszenie 0-100 km/h: 5,9 s, prędkość maksymalna: 180 km/h, zasięg: do 600 km
  • Twin Motor Performance (517 KM, 910 Nm) z akumulatorem o pojemności 107 kWh netto i napędem na wszystkie koła, przyspieszenie 0-100 km/h: 4,9 s, prędkość maksymalna: 180 km/h, zasięg: do 590 km

Volvo EX90 - ładowanie

Volvo EX90 (2023) – cena

Nowe Volvo EX90 trafi do produkcji w przyszłym roku i będzie wytwarzane w zakładach w USA, a później także w Chinach. W chwili obecnej nie wiadomo jeszcze, kiedy nastąpi rynkowy debiut tego modelu. Należy jednak się spodziewać, że jego ceny będą startować z okolic pół miliona zł.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj