Elektryczne prototypy Byton M-Byte oraz K-Byte - z tabletem zamiast deski rozdzielczej

Elektryczne prototypy Byton M-Byte oraz K-Byte – z tabletem zamiast deski rozdzielczej

Podczas targów elektroniki użytkowej CES w Las Vegas chiński start-up Byton zaprezentował prototypy dwóch aut elektrycznych: M-Byte oraz K-Byte.

Byton to marka samochodów, za którą stoi młodziutka, bo ledwie 3-letnia firma Future Mobility Corporation – czyli tzw. start-up. Założyli ją w Hongkongu m.in. byli menedżerowie BMW, Tesli i Nissana. Przedsiębiorstwo wspiera korporacja Tencent, która jest światowym potentatem m.in. w dziedzinie gier wideo i mediów społecznościowych.

Byton
Byton M-Byte (SUV) oraz K-Byte – elektryczne prototypy chińskiego start-upu

W 2018 r. Byton zaprezentował dwa prototypy: SUV-a M-Byte oraz limuzynę K-Byte. Oba mają być produkowane w Chinach. Plany zakładają, że pierwszy z nich trafi na wybrane rynki pod koniec 2019 r., drugi – w 2021 r. Start-up deklaruje, że na swoje pojazdy zebrał już ponad 70 tys. zamówień. Aktualnie prowadzi zbiórkę funduszy na kontynuację swojej działalności – według Reutersa chce zebrać przynajmniej 500 mln dol.

Na tegorocznych targach elektroniki użytkowej CES w Las Vegas firma Byton zaprezentował znane już modele M-Byte oraz K-Byte – ale to dobra okazja, by przedstawić je naszym Czytelnikom. Samochody wykorzystują niespotykaną koncepcję: ich deski rozdzielcze to w zasadzie jeden wielki tablet (o przekątnej 48 cali!). Łącznie, we wnętrzu pojazdów znajduje się 5 ekranów, w tym jeden na kierownicy. Obsługę ma ułatwiać inteligentny asystent głosowy Amazon Alexa (pozwala m.in. na sterowanie urządzeniami w domu właściciela, np. oświetlenia czy klimatyzacji). Co ciekawe, pokładowa elektronika ma monitorować tętno i ciśnienie krwi podróżujących.

Znane są wybrane parametry techniczne bliższego produkcji M-Byte’a. SUV ma napęd elektryczny i oferuje zaawansowane systemy jazdy autonomicznej. Akumulator o pojemności 71 kWh ma zapewniać zasięg na poziomie 400 km. Bazowa, tylnonapędowa odmiana ma dysponować jednym motorem o mocy 272 KM i 400 Nm momentu obrotowego. Wariant czteronapędowy osiąga już 469 KM i 710 Nm, a jego 95-kilowatogodzinna bateria ma pozwalać na jednorazowe pokonanie 520 km.

Byton to tylko jeden z wielu start-upów, których celem jest produkcja samochodów elektrycznych. Przykładami takich firm są m.in. chińska marka Xiaopeng (wspierana przez serwis Alibaba, właściciela sklepu internetowego Aliexpress) czy amerykańskie projekty Faraday Future oraz Rivian (więcej informacji w Motoprzeglądzie z grudnia br.). Wszystkie mają nadzieję powtórzyć sukces Tesli – choć przyjdzie im się zmierzyć nie tylko z wyzwaniami finansowymi, ale i konkurencją ze strony kolejnych modeli doświadczonych producentów, które są już dostępne lub zaraz zadebiutują (w tym: Jaguar I-Pace, Audi e-tron, Mercedes EQC – o wszystkich szczegółowe informacje z pierwszej ręki publikowaliśmy na Wyborze Kierowców; by dowiedzieć się więcej, wystarczy kliknąć w nazwę auta).

Poniżej – 5-minutowa prezentacja Bytona M-Byte z targów CES (j. angielski):

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji