Rivian R1S

Zapraszamy na cotygodniowy przegląd wiadomości ze świata motoryzacji. Krótko i na temat – dla tych, którzy nie mają czasu na śledzenie branżowych mediów. W tym tygodniu: elektryczny SUV i pick-up marki Rivian z zasięgiem ponad 600 km, General Motors „optymalizuje” zyski – zamyka fabryki i zwalnia, Audi A6 L, hybrydowe Subaru plug-in, Dodge Challenger wciąż w formie.

Elektryczny SUV i pick-up marki Rivian w Los Angeles

Amerykańska firma Rivian zapowiada ofensywę w segmencie aut elektrycznych. W 2009 r. założył ją młodziutki, 17-letni wówczas Robert „RJ” Scaringe, absolwent słynnej uczelni technicznej – Instytutu Technicznego w Massachusetts. Od tamtej pory producent miał już wiele koncepcji i planów swojej działalności. W 2017 r. za 16 mln dol. kupił starą fabrykę Mitsubishi (z pomocą rządowych dotacji) – czyli podobnie jak niegdyś Tesla, która przejęła zamknięte zakłady NUMMI należące do GM i Toyoty.

W Los Angeles Rivian pokazał coś, co póki co wydaje się najbliższe rzeczywistości: prototypy pick-upa R1T oraz SUV-a R1S. Do ich napędu służy zestaw 4 silników elektrycznych, w sumie osiągających nawet 710 KM oraz 1120 Nm. Osiągi obu modeli są piorunujące (przyspieszenie 0-100 km/h w ciągu 4,9 s w wersji bazowej i nawet 3,0 s w topowej), a i deklarowany zasięg robi wrażenie (z akumulatorem 180 kWh – nawet ponad 640 km). Co ciekawe, niezależnie od pojemności baterii samochody ważą 2650-2670 kg.

Pierwsze dostawy samochodów Riviana zapowiedziano na koniec 2020 r.

Finaliści konkursu Car of the Year 2019

Alpine A110, Citroen C5 Aircross, Ford Focus, Jaguar I-Pace, Kia Ceed, Mercedes Klasy A oraz Peugeot 508 – oto lista finalistów europejskiego konkursu na Samochód Roku 2019. Zwycięzca zostanie ogłoszony 4 marca, w dniu rozpoczęcia wystawy motoryzacyjnej w Genewie. Przypomnijmy, że w tym roku laureatem zostało Volvo XC40.

Car of the Year 2019
Logo europejskiego konkursu na Samochód Roku 2019 (Car of the Year 2019).

Honda zapowiada HR-V Sport

W przyszłym roku w polskiej ofercie Hondy pojawi się HR-V Sport, czyli miejski crossover z silnikiem 1.5 VTEC Turbo z Civica, generującym moc 182 KM. Zależnie od rodzaju przekładni, jednostka osiąga maksymalny moment obrotowy 240 Nm w przedziale 1900-5000 obr./min (skrzynia manualna) lub 220 Nm przy 1700-5500 obr./min (CVT).

Obecnie HR-V występuje z benzynową jednostką 1.5 (130 KM) oraz ze 120-konnym turbodieslem 1.6 (czytaj więcej: Honda HR-V po liftingu).

 

Ostatni model LEGO Technic Porsche 911 GT3 RS w skali 1:8

Z okazji zakończenia produkcji LEGO Technic 911 GT3 RS jeden z egzemplarzy sfotografowano na „prawdziwej” taśmie produkcyjnej w zakładach Porsche w Zuffenhausen. Hardkorową „911” z klocków wprowadzono do sprzedaży w 2016 roku w cenie ok. 1500 zł. Zestaw składa się z 2704 elementów – w aucie jest nawet schowek na rękawiczki z numerem seryjnym oraz silnik z ruchomymi tłokami. LEGO zapowiedziało już „następcę” – w 2019 r. pojawi się kolejny model Technic odwołujący się do Porsche.

GM zamyka fabryki i zwalnia

General Motors, po ostatnim kryzysie gospodarczym uratowane przez rząd USA od bankructwa, wdraża nowy plan działalności: zamknie 3 fabryki, zwolni 14 tys. osób, zmniejszy liczbę pracowników kontraktowych i na stanowiskach kierowniczych, a do tego przestanie produkować – tak bardzo „passe” w ostatnich czasach – wybrane sedany, w tym hybrydowego Chevroleta Volta. Co ciekawe, ich sprzedaż nie we wszystkich przypadkach jest powodem do zmartwień, o czym świadczą wykresy opublikowane przez JATO Dynamics na portalu Linkedin.

Sprzedaz Chevroleta Volta w USA
Sprzeda Chevroleta Volta w USA (jeden z wykresów opublikowanych przez JATO Dynamics na portalu Linkedin).

Gwoli wyjaśnienia: w tym roku zysk General Motors wyniósł póki co 6 mld dolarów (I-III kw.). Koncern otrzymał 600 mln dol. w postaci federalnych kontraktów i ponad 500 mln dol. w ramach ulgi podatkowej. Szefostwo GM uznało, że przeprowadzi wspomniane operacje, by „zwiększyć długofalowe zysk i generację gotówki”. Innymi słowy: zarabiać łatwiej, szybciej, taniej. Na przykład wytwarzając więcej SUV-ów.

Dla Donalda Trumpa decyzja GM to problem polityczny: jedna z przeznaczonych do zamknięcia fabryk koncernu mieści się w Ohio, gdzie w wyborach prezydenckich w 2016 r. zdobył on wyjątkowo mocny wynik.

BMW rozważa budowę drugiej fabryki w USA

Dyrektor generalny BMW Harald Krüger zdradził w Los Angeles, że jego firma rozważa budowę drugiej fabryki w USA, jeśli administracja prezydenta Trumpa wprowadzi cła na europejskie samochody. Obecnie tamtejszy rząd analizuje ich ewentualne skutki (cła miałyby wynieść 20-25%). Przypomnijmy, że w Ameryce Północnej BMW dysponuje zakładami w Spartanburgu w USA, gdzie wytwarza swoje większe SUV-y (X3, X4, X5, X6 oraz X7), oraz nowo powstającą fabryką w Meksyku, gdzie ma powstawać seria 3. Według Krügera nowe zakłady mogłyby produkować silniki i skrzynie biegów.

BMW X5 (G05), fabryka BMW w Spartanburgu.
Najnowsze BMW X5 (G05) opuszcza zakłady BMW w Spartanburgu.

Elektryczna Mazda w 2020 r.

„Autocar” donosi, że w 2020 r. Mazda planuje wprowadzić na rynek swój pierwszy osobny model z napędem elektrycznym. Ikuo Maeda, szef stylistów japońskiej marki, zdradził, że nie chce, by samochód wyglądał „cyfrowo” – jego stylizacja ma pasować do reszty palety.

W ub.r. dyrektor generalny europejskiego oddziału Mazdy, Jeff Guyton, powiedział, że elektryczny pojazd nie będzie efektem współpracy z Toyotą, zainicjowanej w 2017 r., bowiem prace nad nim trwały już wcześniej.

Audi prezentuje w Chinach A6 L – z rozstawem osi dłuższym niż w A8

Chińczycy przepadają za sedanami, zwłaszcza tymi z mnóstwem miejsca z tyłu. Wiele modeli z Europy występuje tam w wersjach z przedłużonym rozstawem osi. Teraz dołącza do nich nowe Audi A6 (C8). W odmianie „L” jego rozstaw osi zwiększono o 100 mm, do 3024 mm, a długość nadwozia w konsekwencji wzrosła do 5050 mm. Tym samym odległość pomiędzy osiami przedłużonej „A-szóstki” jest większa niż w bazowej „A-ósemce” (2998 mm). Co ciekawe, ani „krótkie” A6, ani „krótkie” A8 nie są oferowane w Państwie Środka.

Audi A6 L (C8)
Audi A6 L (C8)

VW: „większość” afery dieselgate za nami

Herbert Diess, dyrektor generalny koncernu VW, stwierdził, że większość afery ze zmanipulowanym oprogramowaniem silników Diesla to już przeszłość – m.in. z uwagi na wdrożenie nowej strategii dotyczącej elektromobilności, w którą grupa planuje zainwestować aż 30 mld dolarów.

„Zasadniczo odkupiliśmy i naprawiliśmy niemal 90% samochodów (dotkniętych aferą)” – powiedział Diess. „Myślę, że przezwyciężyliśmy większość kwestii. Oczywiście nadal na całym świecie borykamy się ze skutkami prawnymi, w Niemczech – jak wiadomo, a rozwiązanie wszystkiego zajmie lata. Właśnie uzyskaliśmy ugodę w sprawie Audi (późny październik – przyp. tłum.), z niemieckimi władzami. Wciąż (do rozwiązania) pozostają kwestie prawne, ale technicznie – większość problemów za nami. (…) Naprawa w Europie była stosunkowo łatwa, polegała na aktualizacji oprogramowania w jakiś 10 mln samochodów. (Ale w USA) sytuacja była zdecydowanie najbardziej krytyczna. Ma to związek z przepisami dotyczącymi emisji spalin w Stanach Zjednoczonych, które są dużo bardziej restrykcyjne niż w innych częściach świata”.

Diess, który w przeszłości zasiadał w zarządzie BMW, dodał, że diesle maja przyszłość w portfolio marek grupy Volkswagen, „ponieważ w wielu krajach nie jest dostępna energii odnawialna. I jeśli to podsumować, diesel prawdopodobnie nadal jest najlepszą opcją dla mobilności o niskiej emisji CO2”.

VW TDI

Dodge Challenger: stary, ale jary

Ciekawostka: Dodge Challenger, jeden z trzech słynnych amerykańskich pony cars (niedrogich aut sportowych z tylnym napędem) obok Forda Mustanga i Chevroleta Camaro, w październiku br. pod względem sprzedaży wyprzedził w USA swoich rywali. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że Challenger w niemal niezmienionej postaci zjeżdża z taśmy produkcyjnej od 2008 r. Mustang i Camaro od tamtej pory doczekały się już dwóch kolejnych generacji (!). Kluczem do sukcesu Dodge’a są m.in. specjalne wersje, w tym ultramocne SRT Hellcar oraz Demon.

Dodge Challenger (2018)
Dodge Challenger (2018)

Mercedes GLE „baunsuje”

Nowy Mercedes GLE (więcej informacji i zdjęcia: kliknij) oferuje ciekawą funkcję – z topowym zawieszeniem E-Active Body Control pomaga kierowcy wyjechać z trudnej przeszkody (np. grząskiej muldy) poprzez uniesienie i opuszczenie zawieszenia osobno przy danym kole oraz zmianę ciśnienia w oponie.

E-Active Body Control stanowi połączenie układu pneumatycznego i hydropneumatycznego, oparte na instalacji 48 V. Zawieszenie osobno kontroluje ugięcie i odbicie oraz amortyzację dla każdego z kół, dzięki czemu może przeciwdziałać nie tylko przechyłom, ale także nurkowaniu i „przysiadaniu”.

Maserati z problemami

Mike Manley, nowy dyrektor generalny koncernu FCA (Fiat-Chrysler), musi uporać się z kryzysem, z którym boryka się włoska marka. Według Automotive News Europe jej zyski w III kw. br. spadły o 87%, a sprzedaż – o 19%, do 8800 szt. Marża wyniosła zaledwie 2,4% wobec 13,8% w analogicznym okresie przed rokiem. Tymczasem cele zakładały 14% w 2018 roku oraz 15% w 2022. Manley twierdzi, że Maserati przeszkadza połączenie w jednej grupie marek z Alfą Romeo oraz zbyt „masowe” podejście do sprzedaży.

Nietrudno jednak wskazać inne przyczyny: doświadczoną konkurencję w segmencie dużych SUV-ów, gdzie rywalizuje model Levante – na czele z Porsche Cayenne (w dodatku jest to jedyny „sektor” SUV-ów, w którym sprzedaż aktualnie nie rośnie), oraz regulacje na chińskim rynku, gdzie początkowo „wystrzeliła”, a później znacząco wyhamowała sprzedaż limuzyn Ghibili i Quattroporte. Same limuzyny długo odstawały zresztą od konkurencyjnych modeli dostępnością systemów z dziedziny wspomagania kierowcy i łączności.

Maserati Quattroporte
Obecna, szósta generacja Maserati Quattroporte zadebiutowała w 2012 r.

Bugatti Chiron z klocków LEGO i „prawdziwy” w muzeum Autostadt

Do 6 grudnia br. w muzeum Autostadt przy fabryce Volkswagena w Wolfsburgu można podziwiać dwa Bugatti Chriony: „prawdziwego” oraz model w skali 1:1 złożony z ponad 1 mln klocków Lego. Przypomnijmy, że Chiron z klocków waży 1500 kg, a do jego napędu służy 5,3-konny silnik pozwalający na jazdę prędkością do 20 km/h (więcej informacji). Ten „prawdziwy” ma 8-litrową jednostkę W16 z czterema turbosprężarkami. Moc: 1500 KM. Maksymalny moment obrotowy: 1600 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 2,5 s. Prędkość maksymalna: ponad 400 km/h.

Subaru Crosstrek Hybrid: hybryda plug-in z bokserem

Subaru wprowadza w USA hybrydowy wariant plug-in modelu Crosstrek (u nas: XV). Jego 2-litrowy benzynowy, wolnossący silnik typu bokser o mocy 150 KM połączono z dwiema jednostkami elektrycznymi (jedna z nich pełni funkcję generatora) oraz akumulatorem o pojemności 8,8 kWh (który niestety, jak widać na zdjęciu, „podnosi” podłogę bagażnika). Układ napędza koła obu osi za pośrednictwem bezstopniowej przekładni Lineartronic. Po naładowaniu Crosstrek Hybrid może pokonać „na prądzie” dystans nieco ponad 27 km; prędkość maksymalna w trybie elektrycznym wynosi 104 km/h. Na razie wariant ten nie będzie dostępny w Europie.

Aurus Senat wyprzedany

Rosyjska firma Aurus Motors ogłosiła sukces swojej limuzyny – wyprzedano produkcję na 2019 i 2020 roku. Szacuje się, że na początku 2019 r. firma zacznie przyjmować zamówienia od klientów prywatnych, a w przyszłym roku zbuduje około 120 egzemplarzy modelu (dla porównania, roczna produkcja Rolls-Royce’a to kilka tysięcy sztuk). Wiosną 2019 roku, podczas targów motoryzacyjnych w Genewie, Aurus ma oficjalnie zadebiutować w Europie.

Barbórka i Karowa dla Kajetanowicza

Zwycięstwem Kajetana Kajetanowicza zakończył się rozgrywany w sobotę Rajd Barbórka. Rozgrywany w Warszawie i okolicach, tradycyjnie kończy sezon sportów motorowych w Polsce. Jak zwykle można tam było spotkać wielu czołowych kierowców, nierzadko startujących w różnych kategoriach – rajdach, wyścigach czy rallycrossie. W tym roku, po raz szósty z rzędu, „Barbórkę” wygrał Kajetan Kajetanowicz, tym razem startujący za kierownicą Forda Fiesty WRC. Zwieńczeniem imprezy był odcinek specjalny Kryterium Asów, rozgrywany na ulicy Karowej (niezaliczany do ogólnej klasyfikacji). I tutaj załoga Kajetanowicz i Szczepaniak okazała się nie do pokonania.

Kajetanowicz Karowa
Kajetanowicz pokonał OS Karowa w czasie 1 minuty, 54 sekund i 41 setnych.
Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]

1 KOMENTARZ

  1. jeżeli chodzi o wygląd tego suva to bardzo dziwne auto. Takie nie podobne do niczego rexton prezentuje się o niebo lepiej, a i silnik 2.2 jest jednak porządniejszy niż jakieś elektryki

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here