Test opon zimowych

Niemiecki ADAC przeprowadził test opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16. W rankingu znalazło się 16 modeli zimówek – także budżetowych oraz tych z półki premium.

Zimowe opony w rozmiarze 205/55 R16 pasują do większości kompaktów oraz aut klasy średniej. Ich spory profil podnosi komfort jazdy, a także ogranicza ryzyko uszkodzenia koła o uszkodzenia nawierzchni, które w dużej liczbie pojawiają się na drogach w okresie jesienno-zimowym. Atutem tego typu opon są też przystępne ceny.

ADAC przetestował opony zimowe:
Bridgestone Blizzak LM 001 Evo (298 zł)*
Continental WinterContact TS860 (340 zł)
Dunlop Winter Sport 5 (294 zł)
Fulda Kristall Control HP 2 (267 zł)
Giti Winter W1 (276 zł)
Goodyear UltraGrip 9 (300 zł)
Kleber Krisalp HP 3 (238 zł)
Kumho WinterCraft WP51 (283 zł)
Laufenn I FIT LW31 (221 zł)
Michelin Alpin 5 (343 zł)
Nexen Winguard Snow’G WH2 (219 zł)
Nokian WR D4 (290 zł)
Pirelli Cinturato Winter (303 zł)
Semperit Speed-Grip 3 (283 zł)
Vredestein Snowtrac 5 (273 zł)
Yokohama BluEarth *Winter V905 (283 zł)

ADAC oceniał opony za trakcję, prowadzenie i drogę hamowania na suchej, ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni. W przypadku prób odbywających się na mokrej nawierzchni dochodziły do tego testy aquaplaningu (poślizgu na tafli wody) – poprzecznego i wzdłużnego. Ogumienie mogło zdobyć też punkty za niskie opory toczenia, ograniczony poziom hałasu i odporność na zużycie.

UWAGA: Oceny zostały ocenione w systemie niemieckim, gdzie 1 to najwyższa z możliwych ocen, natomiast 6 – najniższa.

*Podajemy przykładowe, polskie ceny ofertowe danego modelu opony z indeksem prędkości H

 


1. miejsce – Continental WinterContact TS860
Ocena: dobra (2,2)
Zimowa opona Continentala nie wykazywała słabości na suchej nawierzchni. Została też wysoko oceniona za zachowanie na mokrej, ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni. Opony Continental WinterContact TS860 wypadły natomiast przeciętnie pod względem hałasu.

2. miejsce – Goodyear UltraGrip 9
Ocena: dobra (2,2)
W większości dyscyplin druga w rankingu ADAC opona Goodyear UltraGrip 9 wypadła podobnie do Continental WinterContact TS860. Została wyżej oceniona za zachowanie na suchej nawierzchni, tracąc jednak punkty w próbach na śniegu i przy pomiarach hałasu.

3. miejsce – Dunlop Winter Sport 5
Ocena: dobra (2,3)
Eksperci ADAC wystawili dobrą ocenę także oponom Dunlop Winter Sport 5. Wykazała się ona skutecznością na śniegu, przyzwoitym zachowaniem na suchej, mokrej i oblodzonej nawierzchni. Test wykazał, że zimowa opona Dunlopa jest hałaśliwa, a także ma wyższe od Goodyeara opory toczenia, co podnosi zużycie paliwa.

4. miejsce – Kleber Krisalp HP 3
Ocena: zadowalająca (2,6)
Zimowa opona Klebera jest najlepszą z ocenionych przez ADAC jako „zadowalająca”. Na wyniku zaważyło przeciętne zachowanie na mokrej nawierzchni – szczególnie podatność na aquaplaning poprzeczny i prowadzenie podczas jazdy po okręgu. Doszły do tego przeciętne noty za poziom hałasu. Kleber Krisalp HP 3 wypadła dobrze w próbach na śniegu, lodzie i suchej nawierzchni. Sporą niespodzianką jest, że opona należącej do Michelina, budżetowej marki Kleber wyprzedziła wyżej pozycjonowaną i droższą Michelin Alpin 5.

5. miejsce – Michelin Alpin 5
Ocena: zadowalająca (2,7)
Na tle konkurentów ciesząca się dobrą opinią i najdroższa w teście opona zimowa Michelin Alpin 5 wypadła przeciętnie. Co prawda bardzo pewnie zachowuje się na suchej nawierzchni, jednak odstaje od rywali zachowaniami na mokrej i oblodzonej nawierzchni. Na ogólnej ocenie zaważyły wyniki testów na ośnieżonej nawierzchni – dosyć długie drogi hamowania i tylko średnie prowadzenie. Opona Michelin Alpin 5 jest hałaśliwa, co rekompensuje jej bardzo duża odporność na zużycie.

5. miejsce – Nexen Winguard Snow’G WH2
Ocena: zadowalająca (2,7)
Koreańska opona Nexen Winguard SnowG WH2 została oceniona przez ADAC wyżej od kilku wyraźnie droższych opon. Okazała się bardzo odporna na zużycie, niezła na suchej nawierzchni i lodzie. Nexen Winguard SnowG WH2 wypadł natomiast przeciętnie na mokrej nawierzchni (duża podatność na aquaplaning poprzeczny), śniegu (przeciętne prowadzenie), a do tego jest hałaśliwa.

7. miejsce – Fulda Kristall Control HP 2
Ocena: zadowalająca (2,8)
Fulda to budżetowa marka koncernu Goodyear. Przystępna cena nie oznacza jednak marnej jakości. Wręcz przeciwnie. W rankingu opon zimowych ADAC Fulda Kristall Control HP 2 znalazła się wyżej od droższych konkurentów. Jeździ dobrze po suchej i oblodzonej nawierzchni, ma przyzwoite opory toczenia i odporność na zużycie. Fulda straciła punkty za przeciętne prowadzenie na mokrej nawierzchni. Cieszy, że nieźle hamuje i wypadła dobrze w próbie aquaplaningu poprzecznego, który może prowadzić do niebezpiecznej nadsterowności. Minus za wysoki poziom hałasu.

7. miejsce – Vredestein Snowtrac 5
Ocena: zadowalająca (2,8)
ADAC obniżyło ocenę zimowych opon Vredestein Snowtrac 5 za przeciętnie zachowanie na mokrej nawierzchni – w szczególności podatność na aquaplaning poprzeczny. Vredestein stracił też punkty za hałaśliwość. Opona okazała się natomiast świetna na śniegu, gdzie bardzo dobrze hamuje i zapewnia niemal wzorowe prowadzenie. Prowadzenie na suchej i oblodzonej nawierzchni – dobre.

9. miejsce – Bridgestone Blizzak LM 001 Evo
Ocena: zadowalająca (2,9)
W teście opon zimowych ADAC Bridgestone Blizzak LM 001 Evo okazała się bezkonkurencyjna w kategorii odporności na zużycie. Została też dobrze oceniona za zachowanie na suchej i mokrej nawierzchni. Wyniki na śniegu są już tylko przeciętne – głównie za sprawą prowadzenia. Wysoki poziom hałasu.

10. miejsce – Nokian WR D4
Ocena: zadowalająca (3,0)
Jak przystało na zimową oponę z Finlandii, Nokian WR D4 wypadł najlepiej w próbach na śniegu, gdzie wykazał się krótkimi drogami hamowania i bardzo pewnym prowadzeniem. Również pod względem oporów toczenia była to najlepsza opona w zestawieniu. Nokian WR D4 dobrze sprawdza się na suchej i oblodzonej nawierzchni. Jest jednak podatny na zużycie i tylko przeciętny na mokrej nawierzchni (odporny jednak na aquaplaning).

11. miejsce – Yokohama BluEarth *Winter V905
Ocena: zadowalająca (3,1)
Zimowa opona Yokohama BluEarth *Winter V905 okazała się typowym średniakiem, który nie błyszczy w żadnej z konkurencji, ale na żadnej nie pozwala sobie także na poważniejsze wpadki. Japońska zimówka jest dobra na mokrej i oblodzonej nawierzchni, przyzwoita na suchej i ośnieżonej drodze, a do tego umiarkowanie hałaśliwa. Kosztuje jednak na tyle dużo, że można pomyśleć o tańszej, a zarazem wyżej ocenionej oponie. Jest pole manewru.

12. miejsce – Kumho WinterCraft WP51
Ocena: zadowalająca (3,3)
Zimowa opona Kumho jest dzielna na śniegu – dobrze hamuje i pewnie się prowadzi. ADAC nie miał też większych zastrzeżeń do jej zachowania na lodzie oraz podatności na zużycie. W kategoriach prowadzenia na suchej i mokrej nawierzchni, poziomu hałasu oraz oporów toczenia Kumho WinterCraft WP51 okazała się już typowym średniakiem.

13. miejsce – Giti Winter W1
Ocena: zadowalająca (3,5)
Druga najtańsza w teście opon zimowych ADAC Giti Winter praktycznie nie ustępowała Nokianowi w zachowaniu na śniegu. Zimówka z singapurskim rodowodem okazała się też niezła na lodzie, odporna na zużycie i w rozsądnym stopniu wpływająca na zużycie paliwa. Mizernie zachowywała się jednak na suchej nawierzchni, do czego doszło przeciętne zachowania na mokrej drodze (podatność na aquaplaning). Głośność na średnim poziomie.

13. miejsce – Pirelli Cinturato Winter
Ocena: zadowalająca (3,5)
Jedno z największych, niestety negatywnych zaskoczeń, rankingu opon zimowych ADAC. Pirelli Cinturato Winter, czyli jedna z droższych opon w teście, zajęła trzecie od końca miejsce w zestawieniu. Zaważyło na tym przeciętne zachowanie na suchej nawierzchni. ADAC nie miał natomiast zastrzeżeń do zachowania opon Cinturato Winter na mokrej, ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni, jak również jej odporności na zużycie czy wpływu na spalanie. Przeciętna hałaśliwość.

15. miejsce – Semperit Speed-Grip 3
Ocena: wystarczająca (3,6)
W teście opon zimowych ADAC Semperit Speed-Grip 3 wypadł najgorzej pod względem zachowania na suchej nawierzchni (na szczęście przyzwoicie hamuje). Jest też przeciętny na ośnieżonych drogach i umiarkowanie tylko cichy. Nadrabia zachowaniem na mokrej/oblodzonej nawierzchni, trwałością i niskimi oporami toczenia.

16. miejsce – Laufenn I FIT LW31
Ocena: niedostateczna (5,5)
Za egzotycznie brzmiącą nazwą Laufenn kryje się utworzona przez Hankooka marka opon produkowanych na Węgrzech, które mają kusić dobrą relacją ceny do parametrów. W zasadzie wszystko się udało. Laufenn IFIT LW31 to najtańsza opona w teście ADAC, która dobrze wypadła na suchej, ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni, a do tego ma niewielkie opory toczenia i jest bardzo odporna na ścieranie. Na wyniku testu zaważyły jednak próby na mokrej nawierzchni (aż 30% całkowitej oceny). Laufenn bardzo słabo hamuje, a do tego jeszcze gorzej się prowadzi. Podatność na aquaplaning – przeciętna.

Ranking opon zimowych i szczegółowe wyniki testu są dostępne na stronie ADAC (w języku niemieckim) – kliknij, by je wyświetlić.