OponyOpony letnie w niskich temperaturach. Czy to dobry pomysł?

Opony letnie w niskich temperaturach. Czy to dobry pomysł?

W okresach przejściowych wiosną i jesienią, przy dużych wahaniach temperatur mogą się zmieniać parametry opon letnich. W jakich warunkach należy szczególnie uważać?

Kierowcy posiadający do swoich samochodów opony letnie i zimowe dwa razy w roku stają przed koniecznością wyboru terminu wymiany ogumienia. Jedni robią to w podobnym czasie, bez względu na warunki pogodowe, inni zaś starają się dostosować do panującej aury. Dlatego, w oczekiwaniu na ochłodzenie, wielu kierowców jeździ na oponach letnich nawet w listopadzie.

Tymczasem warto pamiętać, że nawet przy ciepłych jesiennych dniach, kiedy temperatura utrzymuje się na poziomie kilkunastu stopni, po zmroku często mamy do czynienia z gwałtownym ochłodzeniem, nawet do kliku stopni. Osoby odkładające montaż opon zimowych na później powinny sobie zdawać sprawę, że przy niskich temperaturach właściwości ogumienia letniego mogą się znacznie pogorszyć. Na suchej drodze opony uzyskują dobre parametry dopiero po rozgrzaniu, a to może wymagać przejechania kilkunastu kilometrów. Jeszcze gorzej sytuacja wygląda w przypadku mokrej nawierzchni. Wtedy własności opon ulegają znacznemu pogorszeniu, a ze względu na ciągłe chłodzenie wodą ogumienie nie rozgrzewa się.

Jakie są konsekwencje jazdy na oponach letnich w niskich temperaturach?

Z przeprowadzonych przez nas testów wynika, że już obniżenie temperatury z 15 do 10 stopni Celsjusza w przypadku wielu opon wpływa na wydłużenie drogi hamowania na mokrym asfalcie nawet o 10 procent. Odnośnie ogumienia segmentu premium oznacza to zatrzymanie kompaktowego samochodu jadącego 100 km/h nawet o 5 metrów dalej. To duża różnica biorąc pod uwagę fakt, że 5 metrów wcześniej auto porusza się jeszcze z prędkością około 30 km/h. W przypadku opon segmentu środkowego czy budżetowego różnica może być jeszcze większa. Aż strach pomyśleć, jak zmieniają się parametry opon letnich na moko gdy temperatura spadnie do kilku stopni powyżej zera. A takie sytuacje zdarzają się często jesienią po zmroku.

Producenci opon prześcigają się we wprowadzaniu nowoczesnych technologii do swoich produktów. Szczególnie w przypadku opon wielosezonowych bieżnik musi zachować wymaganą elastyczność w niskich temperaturach, a nie zużywać się nadmiernie w wysokich. Jednak inżynierowie udoskonalają mieszankę gumową tak, by działała w jak najszerszym zakresie temperatur nie tylko w oponach całorocznych. Niemiecki producent Continental wprowadził w swoich nowych oponach letnich – modelu PremiumContact 7 innowacyjną mieszankę o nazwie RedChili. Specjalnie dobrane składniki zapewniają tym oponom wysoki poziom przyczepności w niskich temperaturach zaraz po rozpoczęciu jazdy. Nowe opony Continentala dysponują krótką drogą hamowania bez konieczności rozgrzewania. Nowoczesna mieszanka RedChili opon letnich Continental znacząco wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa jazdy w chłodniejszych okresach przejściowych.

Continental
Continental PremiumContact 7 to pierwsza opona z mieszanką RedChili zapewniającą wysoki poziom przyczepności w niskich temperaturach, bez konieczności rozgrzewania bieżnika.

Polecamy również:

Kiedy zmienić opony na zimowe?

Które opony wybrać – zimowe czy caloroczne?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji