OponyTesty oponSportowe opony na lato 2023. Ranking opon letnich 235/35 R19

Sportowe opony na lato 2023. Ranking opon letnich 235/35 R19

Które opony powinni wybrać wymagający kierowcy aut sportowych? Na to pytanie odpowiedzi poszukali redaktorzy magazynu Auto Zeitung, którzy zorganizowali niezależny test. Oto ranking opon letnich 235/35 R19.

W szranki stanęło 9 opon w popularnym rozmiarze – 235/35 R19. Takie ogumienie może być stosowane w modelach takich jak Alfa Romeo Giulietta, Audi A3, S3 i RS 3 czy Ford Focus. Opony w testowanym rozmiarze pasują też do Hondy Civic, Hyundaia i30, Kii Cee’d czy Mercedesa klasy A. Wielkość 235/35 R19 można spotkać także w samochodach typu jak Mitsubishi Lancer, Opel Astra, Peugeot 308, a także w Seacie Leonie, Subaru Imprezie czy Volkswagenie Golfie.

Zmiana opon na letnie – jaki termin będzie optymalny?

9 modeli opon letnich 235/35 R19 w wyczerpującym teście

W teście wzięło udział ogumienie z różnych półek cenowych. Segment premium reprezentowały opony, takie jak Bridgestone Potenza Sport, będący nowością na rynku Continental SportContact 7 oraz Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6. Wśród reprezentantów klasy premium znalazły się też Michelin Pilot Sport 5 i Pirelli P Zero PZ4 S.C. Zestawienie dopełniły produkty niższych segmentów – Falken Azenis FK520, Giti Sport S2, Kumho Ecsta PS91 SC oraz Nexen N’Fera Sport SU2.

Test opon letnich 235/35 R19

W teście letnich opon sportowych przebadano 9 produktów w przedziale cenowym 530-799 zł za sztukę. Najtańsza z testowanych opon – Kumho – dostępna jest za 530 zł. Niewiele droższy Falken kosztuje 542 zł, a za Nexena trzeba zapłacić 559 zł. Kupno dalekowschodniego produktu – Giti – oznacza wydatek 694 zł. Najtańszym ogumieniem premium jest Pirelli: kosztuje 702 zł. Za oponę Bridgestone trzeba zapłacić 725 zł, Goodyear to wydatek 728 zł, a Continental – 738 zł. Najdroższą oponą w zestawieniu jest Michelin – oznacza wydatek 799 zł za sztukę.

Opony, które wzięły udział w teście opon letnich (235/35 R19)
Marka/model Segment Cena (za 1 szt.)
Bridgestone Potenza Sport premium 725 zł
Continental SportContact 7 premium 738 zł
Falken Azenis FK520 średni 542 zł
Giti Sport S2 średni 694 zł
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 premium 728 zł
Kumho Ecsta PS91 SC średni 530 zł
Michelin Pilot Sport 5 premium 799 zł
Nexen N’Fera Sport SU2 średni 559 zł
Pirelli P Zero PZ4 S.C. premium 702 zł

Na suchym asfalcie zbadano drogę hamowania, własności jezdne, komfort oraz hałas emitowany przez ogumienie przy prędkości 80 km/h na zewnątrz auta. Ponadto sprawdzono opony podczas jazdy po torze o długości 3300 m na czas oraz określono opory toczenia w laboratorium. Dodatkowo test obejmował pomiar maksymalnej prędkości podczas jazdy slalomem pomiędzy słupkami rozstawionymi co 18 metrów.

Jak przeprowadzane są nasze testy opon?

Na mokrej nawierzchni zbadano drogę hamowania oraz czas przejazdu toru o długości 1700 m. Ponadto określono odporność opon na aquaplaning wzdłużny i poprzeczny oraz oceniono precyzję prowadzenia. Zmierzony został też czas przejazdu okręgu o średnicy 80 metrów.

Test opon letnich 235/35 R19

Pomiary testowe zostały wykonane na certyfikowanych stanowiskach o jednakowym współczynniku przyczepności na całej powierzchni toru. Nad badaniami czuwali doświadczeni inżynierowie, a jazdy po torze na czas wykonywali doświadczeni kierowcy testowi. Badania głośności, hamowania na mokro i oporów toczenia zostały przeprowadzone zgodnie z wymogami unijnego etykietowania opon.

Praktyczne porady dotyczące opon. Odpowiadamy na 15 najczęściej zadawanych pytań

Ranking opon letnich 235/35 R19 – wyniki pomiarów drogi hamowania

W próbach hamowania na mokrym asfalcie najlepszy wynik – 38,1 metra – uzyskują Bridgestone i Continental. Bardzo dobra skuteczność hamowania to też domena opon Pirelli i Michelin (poniżej 40 metrów). W tej konkurencji dobrze radzą sobie Falken i Goodyear. Pozostali konkurenci wypadają przeciętnie, a od stawki odstają jedynie opony Giti.

Test opon letnich 235/35 R19 – droga hamowania 100-0 km/h
Hamowanie na suchym Hamowanie na mokrym
Bridgestone Potenza Sport  32,6 m   38,1 m 
Continental SportContact 7  31,6 m   38,1 m 
Falken Azenis FK520  32,5 m   40,1 m 
Giti Sport S2  36,7 m   46,6 m 
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6  35,4 m   40,6 m 
Kumho Ecsta PS91 SC  33,4 m   42,0 m 
Michelin Pilot Sport 5  32,5 m   39,9 m 
Nexen N’Fera Sport SU2  33,8 m   43,8 m 
Pirelli P Zero PZ4 S.C.  32,7 m   39,6 m 

Test opon letnich 235/35 R19 – wyniki pomiarów jazdy na czas

Jazda po torze na czas to konkurencja, która kompleksowo określa własności jezdne opon. Ocena w tej konkurencji szczególnie liczy się w przypadku opon do samochodów sportowych. Na suchym i mokrym torze doświadczony kierowca testowy jadąc na granicy przyczepności ocenia sportowy charakter ogumienia. Własności jezdne przekładają się na zarejestrowany czas przejazdu. W konkurencji sportowej jazdy po mokrym asfalcie zwycięża Bridgestone, który wygrywa z zajmującymi drugą lokatę oponami Pirelli o 0,2 sekundy. Pozostali konkurenci uzyskują niezłe rezultaty, a odstaje od nich z kiepskim wynikiem jedynie Giti. Na suchym torze najlepsze parametry ma ogumienie Bridgestone i Continental. Pozostałe opony w tych warunkach notują przyzwoite rezultaty.

Test opon letnich 235/35 R19 – jazda na czas
Jazda na czas. Suchy tor (3300 m) Jazda na czas. Mokry tor (1700 m)
Bridgestone Potenza Sport  98,4 s   66,5 s 
Continental SportContact 7  98,5 s   69,2 s 
Falken Azenis FK520  99,4 s   68,9 s 
Giti Sport S2  101,1 s   70,4 s 
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6  99,1 s   68,4 s 
Kumho Ecsta PS91 SC  100,8 s   68,8 s 
Michelin Pilot Sport 5  100,1 s   67,9 s 
Nexen N’Fera Sport SU2  101,0 s   69,2 s 
Pirelli P Zero PZ4 S.C.  100,1 s   66,7 s 

Ranking opon letnich 235/35 R19 – klasyfikacja i opis opon

Na najwyższym stopniu podium w teście opon sportowych, z identycznym wynikiem końcowym rywalizację zakończyły opony Continental i Bridgestone. Obie opony miały taką samą drogę hamowania na mokrym asfalcie, a na suchym Continental zatrzymał się o metr bliżej. Opony Bridgestone okazały się szybsze na mokrym torze, a podczas sportowej jazdy na suchej nawierzchni uzyskały porównywalny wynik. Continental jest cichszy i ma niższe opory toczenia od Bridgestone’a. Na drugim stopniu podium z dobrym wynikiem punktowym uplasowały się ex aequo produkty Goodyear i Pirelli. Propozycją dla oszczędnych może być Falken, który ma dobry stosunek jakości do ceny.

Miejsce 1. – Continental SportContact 7

Continental SportContact 7Najnowsza opona ze sportowej linii firmy Continental zdaje egzamin, zajmując miejsce na najwyższym stopniu podium. Jej atutami są krótka droga hamowania na suchym i mokrym asfalcie, wysoki poziom przyczepności oraz doskonałe czasy okrążeń podczas sportowej jazdy po suchym torze. SportContact 7 jest przy tym cicha i ma niskie opory toczenia. To sportowa opona o wysokim poziomie bezpieczeństwa.

 +  najkrótsza droga hamowania na sucho
 +  najkrótsza droga hamowania na mokro
 +  niskie opory toczenia
 +  wysoka precyzja prowadzenia na sucho i mokro

Miejsce 1. – Bridgestone Potenza Sport

BridgestoneSportowa opona firmy Bridgestone zdobywa ex aequo z Continentalem najwyższą notę punktową w zestawieniu. Z niemieckim konkurentem wygrywa rywalizację na mokrym asfalcie, z kolei na suchym musi uznać wyższość Continentala. Na uwagę zasługują doskonałe czasy okrążeń suchego i mokrego toru oraz najkrótsza droga hamowania na mokro. Bridgestone nieco punktów traci za przeciętne opory toczenia i poziom hałasu.

 +  krótka droga hamowania na sucho i mokro
 +  bardzo dobre właściwości jezdne na mokrym torze
 +  wysoka precyzja prowadzenia na sucho i mokro
 –  wysokie opory toczenia

Miejsce 3. – Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6

GoodyearGoodyear to dobrze zbilansowana opona zapewniająca wysoki poziom bezpieczeństwa i dynamiki jazdy w połączeniu z bardzo dobrym komfortem. Na uwagę zasługują bardzo dobre czasy przejazdu suchego toru oraz niski poziom hałasu emitowanego na zewnątrz. Opona zapewnia stabilne prowadzenie i jest przewidywalna nawet na granicy przyczepności.

 +  wysoka przyczepność boczna na mokrym asfalcie
 +  bardzo dobra precyzja prowadzenia na sucho
 +  wysoki poziom komfortu
 –  przeciętna odporność na aquaplaning poprzeczny

Miejsce 3. – Pirelli P Zero PZ4 S.C.

PirelliPirelli uzyskuje bardzo dobre wyniki w konkurencjach na mokrym asfalcie. Na suchym także radzi sobie znakomicie, co potwierdza wygrana w próbie jazdy slalomem. Dzięki neutralnemu prowadzeniu zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa. Przeciętnie wypada w próbie głośności, a jej najsłabszym parametrem są wysokie opory toczenia.

 +  szybkość i precyzja w slalomie
 +  wysoki poziom bezpieczeństwa na sucho i mokro
 +  bardzo dobre właściwości jezdne na sucho i mokro
 –  wysokie opory toczenia

Miejsce 5. – Michelin Pilot Sport 5

Michelin Pilot Sport 5Michelin zdobywa podobną liczbę punktów na suchej i mokrej nawierzchni, co świadczy o dobrym zbilansowaniu produktu. Pilot Sport 5 zapewnia stabilne prowadzenie i wysoką przyczepność zarówno na suchym, jak i mokrym torze. Opona ma niskie opory toczenia. Wadą Michelina jest przeciętna odporność na aquaplaning poprzeczny i wysoka cena.

 +  wysoka przyczepność na mokrym asfalcie
 +  niskie opory toczenia
 –  przeciętna odporność na aquaplaning poprzeczny
 –  wysoki poziom hałasu zewnętrznego

Miejsce 6. – Falken Azenis FK520

FalkenFalken ma najlepszy stosunek jakości do ceny. Oczywiście wypada gorzej od produktów klasy premium ale nawiązuje z nimi rywalizację, a różnice często nie są duże. Opona oferuje przyzwoity poziom przyczepności na sucho i mokro i jest stabilna w prowadzeniu. Na mokrym torze ma tendencje do podsterowności, co czyni ją bezpieczną w prowadzeniu.

 +  przyzwoity poziom przyczepności na mokrym torze
 +  dobra prędkość w slalomie
 +  atrakcyjna cena
 –  przeciętna odporność na aquaplaning poprzeczny

Miejsce 7. – Nexen N’Fera Sport SU2

Nexen N Fera Sport SU2Nexen nie wyróżnia się w żadnej z kategorii, ale i w żadnej nie wypada wyjątkowo źle. Opona oferuje przeciętne parametry w przystępnej cenie. Na suchym i mokrym torze nie błyszczy czasami przejazdu, co świadczy o niższej od wyżej sklasyfikowanych konkurentów przyczepności. Pomimo przeciętnego wyniku końcowego, parametry Nexena są akceptowalne.

 +  wysoki poziom komfortu
 +  atrakcyjna cena
   przeciętna przyczepność boczna na mokro
   kiepska prędkość w slalomie

Miejsce 8. – Kumho Ecsta PS91 SC

Kumho Kumho nie jest w stanie nawiązać walki z wyżej klasyfikowanymi produktami. Na mokrej nawierzchni ma wyraźną tendencję do podsterowności i późno reaguje na ruchy kierownicą. Na suchym torze wykazuje przeciętną precyzję prowadzenia i jest zbyt podsterowna. Opona uzyskuje kiepski wynik końcowy, ale nie jest niebezpieczna. Na plus – atrakcyjna cena.

 +  atrakcyjna cena
   zbyt duża tendencja do podsterowności
   kiepska odporność na aquaplaning poprzeczny
   przeciętny poziom hałasu zewnętrznego

Miejsce 9. – Giti Sport S2

Giti Sport S2Opona Giti uzyskuje kiepski rezultat i zajmuje ostatnią lokatę w zestawieniu testowym. Jest to produkt niestabilny, co negatywnie wpływa na jego poziom bezpieczeństwa. Na mokrej nawierzchni wygrywa rywalizację w próbach aquaplaningu, a okazuje się najgorsza podczas jazdy po mokrym okręgu. Na suchym asfalcie ma słabą przyczepność, za to wygrywa próbę oporów toczenia.

 +  doskonała odporność na aquaplaning
 +  niski współczynnik oporów toczenia
   słaba przyczepność boczna na mokro
   kiepska prędkość w slalomie

Ranking opon letnich 235/35 R19 – punktacja końcowa

Zarówno na suchym, jak i mokrym asfalcie opony mogły uzyskać po 150 punktów. W obu przypadkach najwięcej punktów można było zdobyć za hamowanie. Do sumy punktów zdobytych na suchej nawierzchni wliczają się też te uzyskane w laboratoryjnej próbie określającej współczynnik oporów toczenia.

Punktacja w kategorii „Mokry asfalt”

  • Hamowanie 100-0 km/h (max. 40 pkt.);
  • Aquaplaning wzdłużny (max. 25 pkt.);
  • Aquaplaning poprzeczny (max. 10 pkt.);
  • Jazda po okręgu (max. 10 pkt.);
  • Jazda na czas (max. 20 pkt.);
  • Bezpieczeństwo (max. 45 pkt.).

Suma max.: 150 pkt.

Punktacja w kategorii „Suchy asfalt”

  • Hamowanie 100-0 km/h (max. 40 pkt.);
  • Jazda na czas (max. 20 pkt.);
  • Komfort (max. 10 pkt.);
  • Hałas przy 80 km/h (max. 10 pkt.);
  • Opory toczenia (max. 25 pkt.);
  • Prędkość w slalomie (max. 15 pkt.);
  • Bezpieczeństwo (max. 30 pkt.).

Suma max.: 150 pkt.

Dwie opony kończące test ex aequo na najwyższym stopniu podium – Bridgestone i Continental – wyraźnie wyprzedzają konkurencję. Produkty, które uzyskały drugi wynik punktowy – Goodyear i Pirelli tracą do liderów 15 punktów. Trzeci wynik uzyskuje Michelin, który traci do drugiego rezultatu zaledwie 1 punkt.

Test opon letnich 235/35 R19 – punktacja końcowa
Msc. Opona Mokry asfalt
(max 150 pkt)
Suchy asfalt
(max 150 pkt)
Łącznie
(max 300 pkt)
Cena (1 szt.)
1 Continental SportContact 7 129 134 263 738 zł
1 Bridgestone Potenza Sport 141 122 263 725 zł
3 Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 121 127 248 728 zł
3 Pirelli P Zero PZ4 S.C. 128 120 248 702 zł
5 Michelin Pilot Sport 5 124 123 247 799 zł
6 Falken Azenis FK520 110 123 233 542 zł
7 Nexen N’Fera Sport SU2 98 108 206 559 zł
8 Kumho Ecsta PS91 SC 100 99 199 530 zł
9 Giti Sport S2 87 102 189 694 zł

Ranking opon letnich 235/35 R19 – podsumowanie

Test opon sportowych z wyraźną przewagą wygrywają Continental i Bridgestone. Zajmujące drugi stopień podium Pirelli i Goodyear tracą nieco do liderów, ale zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa. Podobnie jak Michelin, który z wynikiem zaledwie o 1 punkt słabszym zdobywa trzeci rezultat. Nieźle wypada Falken, który zapewnia przyzwoite osiągi i jest dostępny w atrakcyjnej cenie. Pozostałe produkty reprezentują przeciętny poziom, ale nie można o nich powiedzieć, że są niebezpieczne.

Test opon letnich 235/35 R19

Polecamy inne nasze testy opon letnich:

Test 6 opon letnich w popularnym rozmiarze 205/55 R16

Test 6 opon letnich premium w rozmiarze 225/55 R17

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji