OponyTesty oponTest opon letnich premium 205/55 R16 (2023). Które są najlepsze wg ADAC?

Test opon letnich premium 205/55 R16 (2023). Które są najlepsze wg ADAC?

Od drogich opon wymaga się najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Jakie opony premium wybrać? Sprawdźmy, które wypadły najlepiej w teście opon letnich ADAC (205/55 R16).

Niemiecki automobilklub ADAC może się pochwalić szczególnymi tradycjami w dziedzinie badania ogumienia samochodowego – pierwszy test opon przeprowadził bowiem w 1973 roku, a zatem równe 50 lat temu. Chcąc uczcić tą rocznicę, eksperci ADAC zrobili „niespodziankę” i wykonali obszerny test opon letnich w rozmiarze 205/55 R16. Obszerny, jeśli nie powiedzieć – gigantyczny, ponieważ wzięło w nim udział aż 50 różnych opon! Pod uwagę wzięto produkty ze wszystkich półek cenowych, a zatem ogumienie premium, klasy średniej i budżetowe.

Test opon letnich premium ADAC – co sprawdzano?

Postanowiliśmy przyjrzeć się wynikom najdroższych opon segmentu premium. Mimo wysokich cen, cieszą się sporą popularnością wśród polskich kierowców przekonanych o zasadności stwierdzenia, że na ogumieniu samochodowym nie warto oszczędzać. Potwierdzają to zresztą wyniki testów opon przeprowadzanych na łamach naszej redakcji: zazwyczaj wykazują, jeśli komuś zależy na bezpieczeństwie jazdy w trudnych warunkach, powinien kupić właśnie opony premium.

Właśnie te kwestie odegrały kluczową rolę w teście ADAC. Bezpieczeństwo jazdy stało się bowiem pierwszym kryterium wliczającym się do oceny końcowej, w dodatku z większym udziałem punktowym (70%). W ramach tej kategorii sprawdzano zachowanie opon na suchej nawierzchni (prowadzenie na granicy przyczepności, droga hamowania, komfort jazdy), jak i na mokrej (droga hamowania, prowadzenie na granicy przyczepności, aquaplaning wzdłużny i poprzeczny, a także jazda po okręgu).

Test opon letnich ADAC
W testach opon ADAC na ocenę końcową przede wszystkim wpływa gwarantowany przez oponę poziom bezpieczeństwa. W najnowszym teście kryteria urozmaicono o nowe pomiary weryfikujące „ekologiczny” charakter ogumienia.

W teście z 2023 roku wprowadzono nowe kryterium składające się na 30% oceny końcowej – tzw. równowagę środowiskową. W jej ramach oceniono opony pod kątem aspektów zrównoważonego rozwoju (np. uzyskanych certyfikatów, lokalizacji miejsc produkcji wpływających na długość tras dostaw), ale i zawarto w niej parametry ciekawe z punktu widzenia użytkownika: np. wyliczono przebieg starcia bieżnika opony do dopuszczalnej głębokości (1,6 mm), określono zużycie paliwa podczas jazdy z prędkością 100 km/h i zmierzono hałas wydzielany przez opony na zewnątrz (przy 80 km/h) i we wnętrzu auta (30-130 km/h).

Ranking opon letnich premium ADAC (205/55 R16) – wyniki pomiarów

Tak prezentują się wyniki najistotniejszych, z punktu widzenia użytkownika, pomiarów w teście opon letnich premium ADAC (205/55 R16). Poniżej przedstawiamy także klasyfikację końcową testu. Które ogumienie premium okazało się najlepsze?

Test opon letnich premium 205/55 R16 (ADAC) – wyniki wybranych pomiarów
Opona Droga hamowania (sucha nawierzchnia; 100-0 km/h) Droga hamowania (mokry asfalt; 80-0 km/h) Aquaplaning wzdłużny Aquaplaning poprzeczny Hałas Zużycie paliwa Przebieg do wymaganej głębokości bieżnika
Bridgestone Turanza T005 37,3 m 37,7 m 82,8 km/h 3,5 m/s² 72,3 dB 5,6 l/100 km 40 400 km
Continental PremiumContact 6 35,9 m 34,4 m 80,3 km/h 3,3 m/s² 71,4 dB 5,8 l/100 km 49 700 km
Continental UltraContact 37,1 m 38,3 m 76,5 km/h 2,9 m/s² 71,0 dB 5,7 l/100 km 55 900 km
Dunlop Sport BluResponse 37,8 m 41,5 m 82,5 km/h 3,8 m/s² 71,8 dB 5,7 l/100 km 36 900 km
Goodyear EfficientGrip Performance 2 37,7 m 37,4 m 80,3 km/h 3,5 m/s² 70,6 dB 5,7 l/100 km 65 700 km
Michelin e.Primacy 36,7 m 43,7 m 72,8 km/h 2,8 m/s² 69,8 dB 5,5 l/100 km 71 500 km
Michelin Primacy 4+ 36,9 m 36,7 m 83,5 km/h 3,6 m/s² 70,5 dB 5,8 l/100 km 61 300 km
Nokian Tyres Wetproof 37,8 m 35,8 m 84,6 km/h 3,5 m/s² 70,6 dB 5,8 l/100 km 35 500 km
Pirelli Cinturato P7 C2 37,0 m 40,3 m 81,8 km/h 3,7 m/s² 70,5 dB 5,7 l/100 km 39 500 km

Miejsce 1 – Goodyear EfficientGrip Performance 2

Cena: 335 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 10.03.2023 r.)

Produkt Goodyear uzyskał najlepszą notę w teście, ale i tak nie zmieścił się on w przedziale zarezerwowanym dla maksymalnej oceny. Opona EfficientGrip Performance 2 zachowuje duże rezerwy bezpieczeństwa na mokrej nawierzchni, uzyskując świetne parametry drogi hamowania i odporności na aquaplaning. Na suchym asfalcie już tak nie błyszczy, szczególnie w zakresie drogi hamowania. Opona jest jedną z cichszych w teście. Nie ma sobie równych odnośnie przebiegu do momentu starcia bieżnika do poziomu 1,6 mm.

Goodyear EfficientGrip Performance 2

Miejsce 1 – Continental PremiumContact 6

Cena: 385 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 10.03.2023 r.)

Opona Continentala zdobyła tyle samo punktów co Goodyear, plasując się obok niego na najwyższym stopniu podium. To ogumienie bezkonkurencyjne, jeśli chodzi o drogę hamowania: zwyciężyło w tej konkurencji zarówno na suchym, jak i mokrym asfalcie. Dzięki dużej precyzji prowadzenia niezależnie od warunków opona zapewniła sobie najwyższą ocenę w dziedzinie bezpieczeństwa jazdy. Trochę straciła na pomiarach hałasu i zużycia paliwa, ale wykazała się niezłą odpornością na ścieranie.

Continental PremiumContact 6

Miejsce 3 – Michelin Primacy 4+

Cena: 405 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 10.03.2023 r.)

Michelin Primacy 4+ wylądował na trzecim miejscu w teście, ale w dużej mierze dzięki walorom środowiskowym, tj. dużemu przebiegowi do dopuszczalnego starcia bieżnika i niskiej hałaśliwości. W tej kategorii uzyskał drugie miejsce, zaraz za nastawionym na zrównoważony rozwój odpowiednikiem producenta pod nazwą e.Primacy. Odnośnie zachowania na drodze, opona przyzwoicie hamuje i nie odstaje zanadto od rywali w kwestii przewidywalności prowadzenia, jednak nie jest to poziom Goodyeara czy Continentala.

Michelin Primacy 4+

Miejsce 4 – Bridgestone Turanza T005

Cena: 350 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 10.03.2023 r.)

Opona Bridgestone swój rezultat zawdzięcza doskonałymi wartościami drogi hamowania i dobrą odpornością na aquaplaning: pod względem bezpieczeństwa jazdy to klasowa czołówka. Straciła jednak punkty na hałaśliwości (najwyższa wśród opon premium) i przeciętnym przebiegu do dopuszczalnego starcia bieżnika.

Bridgestone Turanza T005

Miejsce 4 – Nokian Tyres Wetproof

Cena: 305 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 10.03.2023 r.)

Nokian bardzo dobrze spisuje się na mokrym asfalcie, gdzie zdobył sporo punktów za aquaplaning wzdłużny i drogę hamowania. Zachowuje przy tym wysokie notowania w warunkach, gdy nie ma opadów. Przeciętnie prezentuje się odporność opony na ścieranie i uzyskiwane wyniki zużycia paliwa.

Nokian Tyres Wetproof

Miejsce 4 – Continental UltraContact

Cena: 405 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 10.03.2023 r.)

Druga testowana opona Continentala ma zauważalnie gorsze wyniki od produktu PremiumContact 6, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę parametry aquaplaningu. Jej bieżnik ściera się jednak wolniej, a dzięki niższej masie pozwala wypracować przyzwoite wyniki zużycia paliwa.

Continental UltraContact

Miejsce 7 – Dunlop Sport BluResponse

Cena: 330 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 10.03.2023 r.)

Opona Dunlop zamiast dobrej uzyskuje ocenę zadowalającą, głównie z powodu dość długiej drogi hamowania na mokrym asfalcie. Nieźle poradziła sobie natomiast w pomiarach odporności na aquaplaning i zachowała rezerwy bezpieczeństwa w prowadzeniu. Jest natomiast dość głośna i wrażliwa na ścieranie bieżnika.

Dunlop Sport BluResponse

Miejsce 7 – Pirelli Cinturato P7 C2

Cena: 420 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 10.03.2023 r.)

Pirelli to zdecydowanie opona na warunki bezdeszczowe: wtedy sprawnie hamuje i przewidywalnie się prowadzi. Traci trochę do rywali w pomiarach na mokrym asfalcie, zdobywając zaledwie zadowalające noty. Na plus: niski poziom hałasu i przyzwoite zużycie paliwa.

Pirelli Cinturato P7 C2

Miejsce 9 – Michelin e.Primacy

Cena: 405 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 10.03.2023 r.)

Doskonały wynik w kryterium równowagi środowiskowej nie pomógł oponie e.Primacy chociażby zbliżyć się do rezultatów rywali. To ciche ogumienie pozwalające wypracowywać doskonale wyniki spalania, a przy tym niezwykle odporne na ścieranie: jako jedyna opona będzie podlegać wymianie dopiero po przejechaniu ponad 70 tys. km. Poza hamowaniem na suchej nawierzchni, jej parametry wyglądają jednak słabo: wymaga od użytkownika szczególnej uwagi zwłaszcza wtedy, gdy spadnie deszcz.

Michelin e.Primacy

Test opon letnich premium 205/55 R16 (ADAC) – punktacja końcowa
Miejsce Opona Bezpieczeństwo jazdy (70%) Równowaga środowiskowa (30%) Ocena końcowa (100%)
1 Goodyear EfficientGrip Performance 2 3,9 4,3  4,0 
1 Continental PremiumContact 6 4,2 3,4  4,0 
3 Michelin Primacy 4+ 3,7 4,4  3,9 
4 Bridgestone Turanza T005 3,8 3,6  3,7 
4 Nokian Tyres Wetproof 4,0 3,1  3,7 
4 Continental UltraContact 3,4 4,3  3,7 
7 Dunlop Sport BluResponse 3,4 3,2  3,3 
7 Pirelli Cinturato P7 C2 3,3 3,4  3,3 
9 Michelin e.Primacy 2,1 4,7  2,1 

Oceny:  6,0-4,5  = bardzo dobra;  4,4-3,5  = dobra;  3,4-2,5  = zadowalająca;  2,4-1,5  = wystarczająca;  1,4-0,5  = niezadowalająca.

Redakcja poleca:

Nasz test opon całorocznych 205/55 R16 (2022)

Nasz test opon letnich 205/55 R16 (2022)

Zdjęcia pochodzą ze strony www.adac.de

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji