OponyTesty oponTest opon letnich premium 205/55 R16 (2023). Które są najlepsze wg ADAC?

Test opon letnich premium 205/55 R16 (2023). Które są najlepsze wg ADAC?

Od drogich opon wymaga się najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Jakie opony premium wybrać? Sprawdźmy, które wypadły najlepiej w teście opon letnich ADAC (205/55 R16).

Niemiecki automobilklub ADAC może się pochwalić szczególnymi tradycjami w dziedzinie badania ogumienia samochodowego – pierwszy test opon przeprowadził bowiem w 1973 roku, a zatem równe 50 lat temu. Chcąc uczcić tą rocznicę, eksperci ADAC zrobili „niespodziankę” i wykonali obszerny test opon letnich w rozmiarze 205/55 R16. Obszerny, jeśli nie powiedzieć – gigantyczny, ponieważ wzięło w nim udział aż 50 różnych opon! Pod uwagę wzięto produkty ze wszystkich półek cenowych, a zatem ogumienie premium, klasy średniej i budżetowe.

Test opon letnich premium ADAC – co sprawdzano?

Postanowiliśmy przyjrzeć się wynikom najdroższych opon segmentu premium. Mimo wysokich cen, cieszą się sporą popularnością wśród polskich kierowców przekonanych o zasadności stwierdzenia, że na ogumieniu samochodowym nie warto oszczędzać. Potwierdzają to zresztą wyniki testów opon przeprowadzanych na łamach naszej redakcji: zazwyczaj wykazują, jeśli komuś zależy na bezpieczeństwie jazdy w trudnych warunkach, powinien kupić właśnie opony premium.

Właśnie te kwestie odegrały kluczową rolę w teście ADAC. Bezpieczeństwo jazdy stało się bowiem pierwszym kryterium wliczającym się do oceny końcowej, w dodatku z większym udziałem punktowym (70%). W ramach tej kategorii sprawdzano zachowanie opon na suchej nawierzchni (prowadzenie na granicy przyczepności, droga hamowania, komfort jazdy), jak i na mokrej (droga hamowania, prowadzenie na granicy przyczepności, aquaplaning wzdłużny i poprzeczny, a także jazda po okręgu).

Test opon letnich ADAC
W testach opon ADAC na ocenę końcową przede wszystkim wpływa gwarantowany przez oponę poziom bezpieczeństwa. W najnowszym teście kryteria urozmaicono o nowe pomiary weryfikujące „ekologiczny” charakter ogumienia.

W teście z 2023 roku wprowadzono nowe kryterium składające się na 30% oceny końcowej – tzw. równowagę środowiskową. W jej ramach oceniono opony pod kątem aspektów zrównoważonego rozwoju (np. uzyskanych certyfikatów, lokalizacji miejsc produkcji wpływających na długość tras dostaw), ale i zawarto w niej parametry ciekawe z punktu widzenia użytkownika: np. wyliczono przebieg starcia bieżnika opony do dopuszczalnej głębokości (1,6 mm), określono zużycie paliwa podczas jazdy z prędkością 100 km/h i zmierzono hałas wydzielany przez opony na zewnątrz (przy 80 km/h) i we wnętrzu auta (30-130 km/h).

Ranking opon letnich premium ADAC (205/55 R16) – wyniki pomiarów

Tak prezentują się wyniki najistotniejszych, z punktu widzenia użytkownika, pomiarów w teście opon letnich premium ADAC (205/55 R16). Poniżej przedstawiamy także klasyfikację końcową testu. Które ogumienie premium okazało się najlepsze?

Test opon letnich premium 205/55 R16 (ADAC) – wyniki wybranych pomiarów
Opona Droga hamowania (sucha nawierzchnia; 100-0 km/h) Droga hamowania (mokry asfalt; 80-0 km/h) Aquaplaning wzdłużny Aquaplaning poprzeczny Hałas Zużycie paliwa Przebieg do wymaganej głębokości bieżnika
Bridgestone Turanza T005 37,3 m 37,7 m 82,8 km/h 3,5 m/s² 72,3 dB 5,6 l/100 km 40 400 km
Continental PremiumContact 6 35,9 m 34,4 m 80,3 km/h 3,3 m/s² 71,4 dB 5,8 l/100 km 49 700 km
Continental UltraContact 37,1 m 38,3 m 76,5 km/h 2,9 m/s² 71,0 dB 5,7 l/100 km 55 900 km
Dunlop Sport BluResponse 37,8 m 41,5 m 82,5 km/h 3,8 m/s² 71,8 dB 5,7 l/100 km 36 900 km
Goodyear EfficientGrip Performance 2 37,7 m 37,4 m 80,3 km/h 3,5 m/s² 70,6 dB 5,7 l/100 km 65 700 km
Michelin e.Primacy 36,7 m 43,7 m 72,8 km/h 2,8 m/s² 69,8 dB 5,5 l/100 km 71 500 km
Michelin Primacy 4+ 36,9 m 36,7 m 83,5 km/h 3,6 m/s² 70,5 dB 5,8 l/100 km 61 300 km
Nokian Tyres Wetproof 37,8 m 35,8 m 84,6 km/h 3,5 m/s² 70,6 dB 5,8 l/100 km 35 500 km
Pirelli Cinturato P7 C2 37,0 m 40,3 m 81,8 km/h 3,7 m/s² 70,5 dB 5,7 l/100 km 39 500 km

Miejsce 1 – Goodyear EfficientGrip Performance 2

Cena: 335 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 10.03.2023 r.)

Produkt Goodyear uzyskał najlepszą notę w teście, ale i tak nie zmieścił się on w przedziale zarezerwowanym dla maksymalnej oceny. Opona EfficientGrip Performance 2 zachowuje duże rezerwy bezpieczeństwa na mokrej nawierzchni, uzyskując świetne parametry drogi hamowania i odporności na aquaplaning. Na suchym asfalcie już tak nie błyszczy, szczególnie w zakresie drogi hamowania. Opona jest jedną z cichszych w teście. Nie ma sobie równych odnośnie przebiegu do momentu starcia bieżnika do poziomu 1,6 mm.

Goodyear EfficientGrip Performance 2

Miejsce 1 – Continental PremiumContact 6

Cena: 385 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 10.03.2023 r.)

Opona Continentala zdobyła tyle samo punktów co Goodyear, plasując się obok niego na najwyższym stopniu podium. To ogumienie bezkonkurencyjne, jeśli chodzi o drogę hamowania: zwyciężyło w tej konkurencji zarówno na suchym, jak i mokrym asfalcie. Dzięki dużej precyzji prowadzenia niezależnie od warunków opona zapewniła sobie najwyższą ocenę w dziedzinie bezpieczeństwa jazdy. Trochę straciła na pomiarach hałasu i zużycia paliwa, ale wykazała się niezłą odpornością na ścieranie.

Continental PremiumContact 6

Miejsce 3 – Michelin Primacy 4+

Cena: 405 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 10.03.2023 r.)

Michelin Primacy 4+ wylądował na trzecim miejscu w teście, ale w dużej mierze dzięki walorom środowiskowym, tj. dużemu przebiegowi do dopuszczalnego starcia bieżnika i niskiej hałaśliwości. W tej kategorii uzyskał drugie miejsce, zaraz za nastawionym na zrównoważony rozwój odpowiednikiem producenta pod nazwą e.Primacy. Odnośnie zachowania na drodze, opona przyzwoicie hamuje i nie odstaje zanadto od rywali w kwestii przewidywalności prowadzenia, jednak nie jest to poziom Goodyeara czy Continentala.

Michelin Primacy 4+

Miejsce 4 – Bridgestone Turanza T005

Cena: 350 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 10.03.2023 r.)

Opona Bridgestone swój rezultat zawdzięcza doskonałymi wartościami drogi hamowania i dobrą odpornością na aquaplaning: pod względem bezpieczeństwa jazdy to klasowa czołówka. Straciła jednak punkty na hałaśliwości (najwyższa wśród opon premium) i przeciętnym przebiegu do dopuszczalnego starcia bieżnika.

Bridgestone Turanza T005

Miejsce 4 – Nokian Tyres Wetproof

Cena: 305 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 10.03.2023 r.)

Nokian bardzo dobrze spisuje się na mokrym asfalcie, gdzie zdobył sporo punktów za aquaplaning wzdłużny i drogę hamowania. Zachowuje przy tym wysokie notowania w warunkach, gdy nie ma opadów. Przeciętnie prezentuje się odporność opony na ścieranie i uzyskiwane wyniki zużycia paliwa.

Nokian Tyres Wetproof

Miejsce 4 – Continental UltraContact

Cena: 405 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 10.03.2023 r.)

Druga testowana opona Continentala ma zauważalnie gorsze wyniki od produktu PremiumContact 6, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę parametry aquaplaningu. Jej bieżnik ściera się jednak wolniej, a dzięki niższej masie pozwala wypracować przyzwoite wyniki zużycia paliwa.

Continental UltraContact

Miejsce 7 – Dunlop Sport BluResponse

Cena: 330 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 10.03.2023 r.)

Opona Dunlop zamiast dobrej uzyskuje ocenę zadowalającą, głównie z powodu dość długiej drogi hamowania na mokrym asfalcie. Nieźle poradziła sobie natomiast w pomiarach odporności na aquaplaning i zachowała rezerwy bezpieczeństwa w prowadzeniu. Jest natomiast dość głośna i wrażliwa na ścieranie bieżnika.

Dunlop Sport BluResponse

Miejsce 7 – Pirelli Cinturato P7 C2

Cena: 420 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 10.03.2023 r.)

Pirelli to zdecydowanie opona na warunki bezdeszczowe: wtedy sprawnie hamuje i przewidywalnie się prowadzi. Traci trochę do rywali w pomiarach na mokrym asfalcie, zdobywając zaledwie zadowalające noty. Na plus: niski poziom hałasu i przyzwoite zużycie paliwa.

Pirelli Cinturato P7 C2

Miejsce 9 – Michelin e.Primacy

Cena: 405 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 10.03.2023 r.)

Doskonały wynik w kryterium równowagi środowiskowej nie pomógł oponie e.Primacy chociażby zbliżyć się do rezultatów rywali. To ciche ogumienie pozwalające wypracowywać doskonale wyniki spalania, a przy tym niezwykle odporne na ścieranie: jako jedyna opona będzie podlegać wymianie dopiero po przejechaniu ponad 70 tys. km. Poza hamowaniem na suchej nawierzchni, jej parametry wyglądają jednak słabo: wymaga od użytkownika szczególnej uwagi zwłaszcza wtedy, gdy spadnie deszcz.

Michelin e.Primacy

Test opon letnich premium 205/55 R16 (ADAC) – punktacja końcowa
Miejsce Opona Bezpieczeństwo jazdy (70%) Równowaga środowiskowa (30%) Ocena końcowa (100%)
1 Goodyear EfficientGrip Performance 2 3,9 4,3  4,0 
1 Continental PremiumContact 6 4,2 3,4  4,0 
3 Michelin Primacy 4+ 3,7 4,4  3,9 
4 Bridgestone Turanza T005 3,8 3,6  3,7 
4 Nokian Tyres Wetproof 4,0 3,1  3,7 
4 Continental UltraContact 3,4 4,3  3,7 
7 Dunlop Sport BluResponse 3,4 3,2  3,3 
7 Pirelli Cinturato P7 C2 3,3 3,4  3,3 
9 Michelin e.Primacy 2,1 4,7  2,1 

Oceny:  6,0-4,5  = bardzo dobra;  4,4-3,5  = dobra;  3,4-2,5  = zadowalająca;  2,4-1,5  = wystarczająca;  1,4-0,5  = niezadowalająca.

Redakcja poleca:

Nasz test opon całorocznych 205/55 R16 (2022)

Nasz test opon letnich 205/55 R16 (2022)

Zdjęcia pochodzą ze strony www.adac.de

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji