Od drogich opon wymaga się najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Jakie opony premium wybrać? Sprawdźmy, które wypadły najlepiej w teście opon letnich ADAC (205/55 R16).
Niemiecki automobilklub ADAC może się pochwalić szczególnymi tradycjami w dziedzinie badania ogumienia samochodowego – pierwszy test opon przeprowadził bowiem w 1973 roku, a zatem równe 50 lat temu. Chcąc uczcić tą rocznicę, eksperci ADAC zrobili „niespodziankę” i wykonali obszerny test opon letnich w rozmiarze 205/55 R16. Obszerny, jeśli nie powiedzieć – gigantyczny, ponieważ wzięło w nim udział aż 50 różnych opon! Pod uwagę wzięto produkty ze wszystkich półek cenowych, a zatem ogumienie premium, klasy średniej i budżetowe.
Test opon letnich premium ADAC – co sprawdzano?
Postanowiliśmy przyjrzeć się wynikom najdroższych opon segmentu premium. Mimo wysokich cen, cieszą się sporą popularnością wśród polskich kierowców przekonanych o zasadności stwierdzenia, że na ogumieniu samochodowym nie warto oszczędzać. Potwierdzają to zresztą wyniki testów opon przeprowadzanych na łamach naszej redakcji: zazwyczaj wykazują, jeśli komuś zależy na bezpieczeństwie jazdy w trudnych warunkach, powinien kupić właśnie opony premium.
Właśnie te kwestie odegrały kluczową rolę w teście ADAC. Bezpieczeństwo jazdy stało się bowiem pierwszym kryterium wliczającym się do oceny końcowej, w dodatku z większym udziałem punktowym (70%). W ramach tej kategorii sprawdzano zachowanie opon na suchej nawierzchni (prowadzenie na granicy przyczepności, droga hamowania, komfort jazdy), jak i na mokrej (droga hamowania, prowadzenie na granicy przyczepności, aquaplaning wzdłużny i poprzeczny, a także jazda po okręgu).

W teście z 2023 roku wprowadzono nowe kryterium składające się na 30% oceny końcowej – tzw. równowagę środowiskową. W jej ramach oceniono opony pod kątem aspektów zrównoważonego rozwoju (np. uzyskanych certyfikatów, lokalizacji miejsc produkcji wpływających na długość tras dostaw), ale i zawarto w niej parametry ciekawe z punktu widzenia użytkownika: np. wyliczono przebieg starcia bieżnika opony do dopuszczalnej głębokości (1,6 mm), określono zużycie paliwa podczas jazdy z prędkością 100 km/h i zmierzono hałas wydzielany przez opony na zewnątrz (przy 80 km/h) i we wnętrzu auta (30-130 km/h).
Ranking opon letnich premium ADAC (205/55 R16) – wyniki pomiarów
Tak prezentują się wyniki najistotniejszych, z punktu widzenia użytkownika, pomiarów w teście opon letnich premium ADAC (205/55 R16). Poniżej przedstawiamy także klasyfikację końcową testu. Które ogumienie premium okazało się najlepsze?
Opona | Droga hamowania (sucha nawierzchnia; 100-0 km/h) | Droga hamowania (mokry asfalt; 80-0 km/h) | Aquaplaning wzdłużny | Aquaplaning poprzeczny | Hałas | Zużycie paliwa | Przebieg do wymaganej głębokości bieżnika |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bridgestone Turanza T005 | 37,3 m | 37,7 m | 82,8 km/h | 3,5 m/s² | 72,3 dB | 5,6 l/100 km | 40 400 km |
Continental PremiumContact 6 | 35,9 m | 34,4 m | 80,3 km/h | 3,3 m/s² | 71,4 dB | 5,8 l/100 km | 49 700 km |
Continental UltraContact | 37,1 m | 38,3 m | 76,5 km/h | 2,9 m/s² | 71,0 dB | 5,7 l/100 km | 55 900 km |
Dunlop Sport BluResponse | 37,8 m | 41,5 m | 82,5 km/h | 3,8 m/s² | 71,8 dB | 5,7 l/100 km | 36 900 km |
Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 37,7 m | 37,4 m | 80,3 km/h | 3,5 m/s² | 70,6 dB | 5,7 l/100 km | 65 700 km |
Michelin e.Primacy | 36,7 m | 43,7 m | 72,8 km/h | 2,8 m/s² | 69,8 dB | 5,5 l/100 km | 71 500 km |
Michelin Primacy 4+ | 36,9 m | 36,7 m | 83,5 km/h | 3,6 m/s² | 70,5 dB | 5,8 l/100 km | 61 300 km |
Nokian Tyres Wetproof | 37,8 m | 35,8 m | 84,6 km/h | 3,5 m/s² | 70,6 dB | 5,8 l/100 km | 35 500 km |
Pirelli Cinturato P7 C2 | 37,0 m | 40,3 m | 81,8 km/h | 3,7 m/s² | 70,5 dB | 5,7 l/100 km | 39 500 km |
Miejsce 1 – Goodyear EfficientGrip Performance 2
Cena: 335 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 10.03.2023 r.)
Produkt Goodyear uzyskał najlepszą notę w teście, ale i tak nie zmieścił się on w przedziale zarezerwowanym dla maksymalnej oceny. Opona EfficientGrip Performance 2 zachowuje duże rezerwy bezpieczeństwa na mokrej nawierzchni, uzyskując świetne parametry drogi hamowania i odporności na aquaplaning. Na suchym asfalcie już tak nie błyszczy, szczególnie w zakresie drogi hamowania. Opona jest jedną z cichszych w teście. Nie ma sobie równych odnośnie przebiegu do momentu starcia bieżnika do poziomu 1,6 mm.
Miejsce 1 – Continental PremiumContact 6
Cena: 385 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 10.03.2023 r.)
Opona Continentala zdobyła tyle samo punktów co Goodyear, plasując się obok niego na najwyższym stopniu podium. To ogumienie bezkonkurencyjne, jeśli chodzi o drogę hamowania: zwyciężyło w tej konkurencji zarówno na suchym, jak i mokrym asfalcie. Dzięki dużej precyzji prowadzenia niezależnie od warunków opona zapewniła sobie najwyższą ocenę w dziedzinie bezpieczeństwa jazdy. Trochę straciła na pomiarach hałasu i zużycia paliwa, ale wykazała się niezłą odpornością na ścieranie.
Miejsce 3 – Michelin Primacy 4+
Cena: 405 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 10.03.2023 r.)
Michelin Primacy 4+ wylądował na trzecim miejscu w teście, ale w dużej mierze dzięki walorom środowiskowym, tj. dużemu przebiegowi do dopuszczalnego starcia bieżnika i niskiej hałaśliwości. W tej kategorii uzyskał drugie miejsce, zaraz za nastawionym na zrównoważony rozwój odpowiednikiem producenta pod nazwą e.Primacy. Odnośnie zachowania na drodze, opona przyzwoicie hamuje i nie odstaje zanadto od rywali w kwestii przewidywalności prowadzenia, jednak nie jest to poziom Goodyeara czy Continentala.
Miejsce 4 – Bridgestone Turanza T005
Cena: 350 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 10.03.2023 r.)
Opona Bridgestone swój rezultat zawdzięcza doskonałymi wartościami drogi hamowania i dobrą odpornością na aquaplaning: pod względem bezpieczeństwa jazdy to klasowa czołówka. Straciła jednak punkty na hałaśliwości (najwyższa wśród opon premium) i przeciętnym przebiegu do dopuszczalnego starcia bieżnika.
Miejsce 4 – Nokian Tyres Wetproof
Cena: 305 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 10.03.2023 r.)
Nokian bardzo dobrze spisuje się na mokrym asfalcie, gdzie zdobył sporo punktów za aquaplaning wzdłużny i drogę hamowania. Zachowuje przy tym wysokie notowania w warunkach, gdy nie ma opadów. Przeciętnie prezentuje się odporność opony na ścieranie i uzyskiwane wyniki zużycia paliwa.
Miejsce 4 – Continental UltraContact
Cena: 405 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 10.03.2023 r.)
Druga testowana opona Continentala ma zauważalnie gorsze wyniki od produktu PremiumContact 6, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę parametry aquaplaningu. Jej bieżnik ściera się jednak wolniej, a dzięki niższej masie pozwala wypracować przyzwoite wyniki zużycia paliwa.
Miejsce 7 – Dunlop Sport BluResponse
Cena: 330 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 10.03.2023 r.)
Opona Dunlop zamiast dobrej uzyskuje ocenę zadowalającą, głównie z powodu dość długiej drogi hamowania na mokrym asfalcie. Nieźle poradziła sobie natomiast w pomiarach odporności na aquaplaning i zachowała rezerwy bezpieczeństwa w prowadzeniu. Jest natomiast dość głośna i wrażliwa na ścieranie bieżnika.
Miejsce 7 – Pirelli Cinturato P7 C2
Cena: 420 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 10.03.2023 r.)
Pirelli to zdecydowanie opona na warunki bezdeszczowe: wtedy sprawnie hamuje i przewidywalnie się prowadzi. Traci trochę do rywali w pomiarach na mokrym asfalcie, zdobywając zaledwie zadowalające noty. Na plus: niski poziom hałasu i przyzwoite zużycie paliwa.
Miejsce 9 – Michelin e.Primacy
Cena: 405 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 10.03.2023 r.)
Doskonały wynik w kryterium równowagi środowiskowej nie pomógł oponie e.Primacy chociażby zbliżyć się do rezultatów rywali. To ciche ogumienie pozwalające wypracowywać doskonale wyniki spalania, a przy tym niezwykle odporne na ścieranie: jako jedyna opona będzie podlegać wymianie dopiero po przejechaniu ponad 70 tys. km. Poza hamowaniem na suchej nawierzchni, jej parametry wyglądają jednak słabo: wymaga od użytkownika szczególnej uwagi zwłaszcza wtedy, gdy spadnie deszcz.
Miejsce | Opona | Bezpieczeństwo jazdy (70%) | Równowaga środowiskowa (30%) | Ocena końcowa (100%) |
---|---|---|---|---|
1 | Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 3,9 | 4,3 | 4,0 |
1 | Continental PremiumContact 6 | 4,2 | 3,4 | 4,0 |
3 | Michelin Primacy 4+ | 3,7 | 4,4 | 3,9 |
4 | Bridgestone Turanza T005 | 3,8 | 3,6 | 3,7 |
4 | Nokian Tyres Wetproof | 4,0 | 3,1 | 3,7 |
4 | Continental UltraContact | 3,4 | 4,3 | 3,7 |
7 | Dunlop Sport BluResponse | 3,4 | 3,2 | 3,3 |
7 | Pirelli Cinturato P7 C2 | 3,3 | 3,4 | 3,3 |
9 | Michelin e.Primacy | 2,1 | 4,7 | 2,1 |
Oceny: 6,0-4,5 = bardzo dobra; 4,4-3,5 = dobra; 3,4-2,5 = zadowalająca; 2,4-1,5 = wystarczająca; 1,4-0,5 = niezadowalająca.
Redakcja poleca:
Nasz test opon całorocznych 205/55 R16 (2022)
Nasz test opon letnich 205/55 R16 (2022)
Zdjęcia pochodzą ze strony www.adac.de