W tym roku przetestowaliśmy 6 opon letnich w rozmiarze 205/55 R16. Segment premium reprezentują Bridgestone, Continental, Goodyear oraz Michelin. Uwzględniliśmy też dwie opony segmentu środkowego – Hankooka i Nokiana.
Tym razem postanowiliśmy zbadać właściwości opon w najpopularniejszym rozmiarze – 205/55 R16. Takie ogumienie pasuje do wielu popularnych modeli, takich jak m.in. Audi A3 i A4, BMW serii 3, Citroena Berlingo czy Forda Focusa. Opony w testowanym rozmiarze montowane są też do Opli Astra i Zafira, Renault Megane, Skody Octavii czy Toyoty Corolli. Ogumienie 205/55 R16 znajduje zastosowanie w Volvo S40/V50 i S60, a także w Volkswagenach Golfie, Passacie i Touranie oraz w wielu innych samochodach.
Zmiana opon na letnie – jaki termin będzie optymalny?
Badania do testu przeprowadziliśmy jesienią 2021 r. w ośrodku badawczym zlokalizowanym w Niemczech. Pomiary zostały przeprowadzone na Volkswagenie Golfie ósmej generacji przez wykwalifikowanych inżynierów i doświadczonych kierowców testowych. Podczas realizacji testu mieliśmy stabilną pogodę z temperaturą w okolicach 20 stopni Celsjusza. Przez cały tydzień nie padał deszcz, a pogoda była bezwietrzna. W tak dobrych warunkach udało się przeprowadzić wszystkie serie badań bez żadnych zakłóceń.
6 modeli opon letnich 205/55 R16 w profesjonalnym teście
Wybierając opony do tegorocznego testu chcieliśmy sprawdzić, jak spiszą się czołowe bieżniki segmentu premium. W szranki stanęły dobrze wypadający w zeszłym roku Bridgestone Turanza T005 oraz znany z zajmowania czołowych lokat w wielu testach Continental PremiumContact 6. Goodyear’a reprezentował model EfficientGrip Performance 2, a Michelina – Primacy 4. Ten ostatni model obecnie został zastąpiony oponą o nazwie Primacy 4+. Dodatkowo w teście wzięły udział dwie opony segmentu środkowego, które w zeszłorocznych testach uzyskały dobre rezultaty. Mowa o Hankooku Ventus Prime 3 K125 oraz Nokianie Wetproof.
W tegorocznym teście opon letnich przebadaliśmy 6 produktów w przedziale cenowym 266-363 zł za sztukę. Hankook i Nokian były dostępne w bardzo zbliżonej cenie – kosztowały odpowiednio 266 zł i 269 zł. Najtańszą z testowanych opon klasy premium był Goodyear w cenie 320 zł. Za Bridgestone’a trzeba zapłacić 327 zł, a Continental kosztuje 359 zł. Najdroższą oponą w tegorocznym zestawieniu jest Michelin – jego kupno oznacza wydatek 363 zł za sztukę.
Marka/model | Segment | Cena (za 1 szt.) |
---|---|---|
Bridgestone Turanza T005 | premium | 327 zł |
Continental PremiumContact 6 | premium | 359 zł |
Goodyear EfficientGrip Performance 2 | premium | 320 zł |
Hankook Ventus Prime 3 K125 | średni | 266 zł |
Michelin Primacy 4 | premium | 363 zł |
Nokian Wetproof | średni | 269 zł |
W trakcie wykonywania badań używaliśmy bardzo dokładnego sprzętu pomiarowego, bazującego na technologii GPS i pracującego z częstotliwością 100 Hz. Takie urządzenia używane są m.in. przez wojsko i umożliwiają wykonywanie pomiarów z dokładnością do 1 cm. Na suchej nawierzchni zbadaliśmy drogę hamowania, własności jezdne, komfort akustyczny i mechaniczny oraz hałas emitowany przez opony na zewnątrz auta. Dodatkowo wykonaliśmy jazdy po torze o długości 1650 m na czas oraz na laboratoryjnym stanowisku bębnowym wyznaczyliśmy opory toczenia.
Jak przeprowadzane są nasze testy opon?
Na mokrym asfalcie zbadaliśmy drogę hamowania oraz czas przejazdu toru o długości 1823 m. Dodatkowo sprawdziliśmy odporność opon na aquaplaning wzdłużny i poprzeczny oraz zmierzyliśmy przyczepność boczną podczas jazdy po okręgu.
W przypadku badań takich jak m.in. droga hamowania czy przejazdy na czas wykonywaliśmy co najmniej 7 pomiarów i po odrzuceniu skrajnych wyników z reszty wyciągaliśmy średnią. Pomiary testowe przeprowadzaliśmy na certyfikowanych stanowiskach o jednakowym współczynniku przyczepności na całej powierzchni. Badania głośności, hamowania na mokro i oporów toczenia zostały przeprowadzone zgodnie z wymogami unijnego etykietowania opon.
Praktyczne porady dotyczące opon. Odpowiadamy na 15 najczęściej zadawanych pytań
Test opon letnich 205/55 R16 – wyniki pomiarów drogi hamowania
Hamowanie na suchym | Hamowanie na mokrym | |
---|---|---|
Bridgestone Turanza T005 | 36,0 m | 51,4 m |
Continental PremiumContact 6 | 36,6 m | 48,7 m |
Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 38,0 m | 55,4 m |
Hankook Ventus Prime 3 K125 | 36,7 m | 57,2 m |
Michelin Primacy 4 | 37,0 m | 52,5 m |
Nokian Wetproof | 37,1 m | 54,2 m |
Test opon letnich 205/55 R16 – wyniki pomiarów jazdy na czas
Jazda na czas. Suchy tor (1650 m) | Jazda na czas. Mokry tor (1823 m) | |
---|---|---|
Bridgestone Turanza T005 | 53,2 s | 86,2 s |
Continental PremiumContact 6 | 52,6 s | 85,9 s |
Goodyear EfficientGrip Performace 2 | 52,5 s | 88,6 s |
Hankook Ventus Prime 3 K125 | 53,1 s | 90,8 s |
Michelin Primacy 4 | 53,5 s | 88,3 s |
Nokian Wetproof | 53,0 s | 88,5 s |
Test opon letnich 205/55 R16 – klasyfikacja i opis opon
Na najwyższym miejscu podium w tegorocznym teście, z identycznym wynikiem końcowym stają Bridgestone i Continental. Bridgestone zdobywa nieco mniej punktów w konkurencjach rozgrywanych na asfalcie, ale nadrabia niskimi oporami toczenia. Z kolei Continental lepiej wypada podczas jazdy, a nieco traci na energooszczędności. Dla kierowców szukających oszczędności dobrą propozycją może się okazać Nokian.
Miejsce 1. – Bridgestone Turanza T005
+ niskie opory toczenia
+ najkrótsza droga hamowania na sucho
+ wysoki poziom komfortu mechanicznego
– najwyższy poziom hałasu zewnętrznego
Miejsce 1. – Continental PremiumContact 6
+ krótka droga hamowania na sucho i mokro
+ wysoka precyzja prowadzenia na sucho i mokro
+ wysoki poziom komfortu akustycznego i mechanicznego
– niska odporność na aquaplaning
Miejsce 3. – Goodyear EfficientGrip Performance 2
+ wysoka przyczepność boczna na mokrym asfalcie
+ wysoka precyzja prowadzenia na sucho
+ niski poziom hałasu zewnętrznego
– najdłuższa droga hamowania na sucho
Miejsce 4. – Nokian Wetproof
+ wysoka odporność na aquaplaning
+ dobre przyczepność boczna na mokro
+ niska cena zakupu
– przeciętny poziom hałasu zewnętrznego
Miejsce 5. – Michelin Primacy 4
+ wysoki poziom komfortu mechanicznego
+ niski współczynnik oporów toczenia
– wysoka cena zakupu
– najniższa przyczepność boczna na mokro
Miejsce 6. – Hankook Ventus Prime 3 K125
+ najniższy poziom hałasu zewnętrznego
– najdłuższa droga hamowania na mokro
– niska odporność na aquaplaning
– niska precyzja prowadzenia na mokrym asfalcie
Test opon letnich 205/55 R16 – punktacja końcowa
Zarówno na suchym, jak i mokrym asfalcie opony mogły uzyskać po 100 punktów. Na obu rodzajach nawierzchni najlepiej punktowaną konkurencją było hamowanie. Do sumy punktów zdobytych na suchym asfalcie wliczone są też te uzyskane w laboratoryjnej próbie określającej opory toczenia.
Punktacja w kategorii „Mokry asfalt”
- Hamowanie 100-0 km/h (max. 30 pkt.);
- Aquaplaning wzdłużny (max. 20 pkt.);
- Aquaplaning poprzeczny (max. 10 pkt.);
- Jazda po okręgu (max. 10 pkt.);
- Jazda na czas (max. 30 pkt.).
Suma max.: 100 pkt.
Punktacja w kategorii „Suchy asfalt”
- Hamowanie 100-0 km/h (max. 40 pkt.);
- Jazda na czas (max. 35 pkt.);
- Właściwości jezdne (max. 15 pkt.);
- Hałas przy 80 km/h (max. 5 pkt.);
- Opory toczenia (max. 5 pkt.).
Suma max.: 100 pkt.
Tylko dwie zwycięskie opony – Bridgestone i Continental – uzyskały wynik przekraczający 195 pkt. Wyniki Goodyear’a, Nokiana i Michelina są na wysokim poziomie i różnią się nieznacznie. Michelin przegrywa z Nokianem zaledwie o 0,1 punktu. Od stawki z przeciętnym rezultatem wyraźnie odstaje Hankook.
Msc. | Opona | Mokry asfalt (max 100 pkt) | Suchy asfalt (max 100 pkt) | Łącznie (max 200 pkt) | Cena (1 szt.) |
---|---|---|---|---|---|
1 | Bridgestone Turanza T005 | 96,5 | 93,6 | 195,1 | 327 zł |
1 | Continental PremiumContact 6 | 97,2 | 93,7 | 195,1 | 359 zł |
3 | Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 94,0 | 92,8 | 191,7 | 320 zł |
4 | Nokian Wetproof | 95,6 | 91,3 | 191,1 | 269 zł |
5 | Michelin Primacy 4 | 95,3 | 91,0 | 191,0 | 363 zł |
6 | Hankook Ventus Prime 3 K125 | 91,4 | 91,7 | 187,2 | 266 zł |
Test opon letnich 205/55 R16 – podsumowanie
Test z wyraźną przewagą zwyciężają ex aequo Bridgestone i Continental. Continental zapewnia nieco wyższy poziom bezpieczeństwa, z kolei Bridgestone nadrabia niskimi oporami toczenia. Goodyear, Nokian i Michelin uzyskują bardzo dobre rezultaty na zbliżonym poziomie. Od stawki odstaje nieco najtańszy w zestawieniu Hankook zapewniający przeciętne parametry.