Test opon letnich 2022 10

W tym roku przetestowaliśmy 6 opon letnich w rozmiarze 205/55 R16. Segment premium reprezentują Bridgestone, Continental, Goodyear oraz Michelin. Uwzględniliśmy też dwie opony segmentu środkowego – Hankooka i Nokiana.

Tym razem postanowiliśmy zbadać właściwości opon w najpopularniejszym rozmiarze – 205/55 R16. Takie ogumienie pasuje do wielu popularnych modeli, takich jak m.in. Audi A3 i A4, BMW serii 3, Citroena Berlingo czy Forda Focusa. Opony w testowanym rozmiarze montowane są też do Opli Astra i Zafira, Renault Megane, Skody Octavii czy Toyoty Corolli. Ogumienie 205/55 R16 znajduje zastosowanie w Volvo S40/V50 i S60, a także w Volkswagenach Golfie, Passacie i Touranie oraz w wielu innych samochodach.

NASZ SKLEP

Zmiana opon na letnie – jaki termin będzie optymalny?

Badania do testu przeprowadziliśmy jesienią 2021 r. w ośrodku badawczym zlokalizowanym w Niemczech. Pomiary zostały przeprowadzone na Volkswagenie Golfie ósmej generacji przez wykwalifikowanych inżynierów i doświadczonych kierowców testowych. Podczas realizacji testu mieliśmy stabilną pogodę z temperaturą w okolicach 20 stopni Celsjusza. Przez cały tydzień nie padał deszcz, a pogoda była bezwietrzna. W tak dobrych warunkach  udało się przeprowadzić wszystkie serie badań bez żadnych zakłóceń.

6 modeli opon letnich 205/55 R16 w profesjonalnym teście

Wybierając opony do tegorocznego testu chcieliśmy sprawdzić, jak spiszą się czołowe bieżniki segmentu premium. W szranki stanęły dobrze wypadający w zeszłym roku Bridgestone Turanza T005 oraz znany z zajmowania czołowych lokat w wielu testach Continental PremiumContact 6. Goodyear’a reprezentował model EfficientGrip Performance 2, a Michelina – Primacy 4. Ten ostatni model obecnie został zastąpiony oponą o nazwie Primacy 4+. Dodatkowo w teście wzięły udział dwie opony segmentu środkowego, które w zeszłorocznych testach uzyskały  dobre rezultaty. Mowa o Hankooku Ventus Prime 3 K125 oraz Nokianie Wetproof.

W tegorocznym teście opon letnich przebadaliśmy 6 produktów  w przedziale cenowym 266-363 zł za sztukę. Hankook i Nokian były dostępne w bardzo zbliżonej cenie – kosztowały odpowiednio 266 zł i 269 zł. Najtańszą z testowanych opon klasy premium był Goodyear w cenie 320 zł. Za Bridgestone’a trzeba zapłacić 327 zł, a Continental kosztuje 359 zł. Najdroższą oponą w tegorocznym zestawieniu jest Michelin – jego kupno oznacza wydatek 363 zł za sztukę.

Opony, które wzięły udział w teście opon letnich (205/55 R16)
Marka/modelSegmentCena (za 1 szt.)
Bridgestone Turanza T005premium327 zł
Continental PremiumContact 6premium359 zł
Goodyear EfficientGrip Performance 2premium320 zł
Hankook Ventus Prime 3 K125średni266 zł
Michelin Primacy 4premium363 zł
Nokian Wetproofśredni269 zł

W trakcie wykonywania badań  używaliśmy bardzo dokładnego sprzętu pomiarowego, bazującego na technologii GPS i pracującego z częstotliwością 100 Hz. Takie urządzenia używane są m.in. przez wojsko i umożliwiają wykonywanie pomiarów z dokładnością do 1 cm. Na suchej nawierzchni zbadaliśmy drogę hamowania, własności jezdne, komfort akustyczny i mechaniczny oraz hałas emitowany przez opony na zewnątrz auta. Dodatkowo wykonaliśmy jazdy po torze o długości 1650 m na czas oraz na laboratoryjnym stanowisku bębnowym wyznaczyliśmy opory toczenia.

Jak przeprowadzane są nasze testy opon?

Na mokrym asfalcie zbadaliśmy drogę hamowania oraz czas przejazdu toru o długości 1823 m. Dodatkowo sprawdziliśmy odporność opon na aquaplaning wzdłużny i poprzeczny oraz zmierzyliśmy przyczepność boczną podczas jazdy po okręgu.

W przypadku badań takich jak m.in. droga hamowania czy przejazdy na czas wykonywaliśmy co najmniej 7 pomiarów i po odrzuceniu skrajnych wyników z reszty wyciągaliśmy średnią. Pomiary testowe przeprowadzaliśmy na certyfikowanych stanowiskach o jednakowym współczynniku przyczepności na całej powierzchni. Badania głośności, hamowania na mokro i oporów toczenia zostały przeprowadzone zgodnie z wymogami unijnego etykietowania opon.

Praktyczne porady dotyczące opon. Odpowiadamy na 15 najczęściej zadawanych pytań

Test opon letnich 205/55 R16 – wyniki pomiarów drogi hamowania

Test opon letnich 2022 14W próbach hamowania na mokrej nawierzchni bezkonkurencyjny okazuje się Continental. Bridgestone, Goodyear, Hankook i Michelin uzyskują przyzwoite rezultaty. Wynik Hankooka jest słaby, pomimo to opona zachowuje wymagany margines bezpieczeństwa. Z kolei na suchym asfalcie najlepiej spisują się Bridgestone, Continental oraz Hankook. Pozostałe opony wypadają nieco słabiej, ale wszystkie osiągają przyzwoite rezultaty.

Test opon letnich 205/55 R16 – droga hamowania 100-0 km/h
Hamowanie na suchymHamowanie na mokrym
Bridgestone Turanza T005 36,0 m  51,4 m 
Continental PremiumContact 6 36,6 m  48,7 m 
Goodyear EfficientGrip Performance 2 38,0 m  55,4 m 
Hankook Ventus Prime 3 K125 36,7 m  57,2 m 
Michelin Primacy 4 37,0 m  52,5 m 
Nokian Wetproof 37,1 m  54,2 m 

Test opon letnich 205/55 R16 – wyniki pomiarów jazdy na czas

Test opon letnich 2022 12Jazda po torze na czas to konkurencja, która odwzorowuje sportowy charakter opony. Zarówno na suchym, jak i mokrym torze kierowca może kompleksowo ocenić właściwości jezdne ogumienia. Przejazdy na mokrym asfalcie wygrywa Continental. Pozostałe opony uzyskują przyzwoite rezultaty. Za wyjątkiem Hankooka – jego czas jest na granicy akceptacji. W konkurencji jazdy sportowej na czas najlepiej wypadają Goodyear i Continental. Pozostali uczestnicy testu zbierają jedynie niewiele gorsze oceny.

Test opon letnich 205/55 R16 – jazda na czas
Jazda na czas. Suchy tor (1650 m)Jazda na czas. Mokry tor (1823 m)
Bridgestone Turanza T005 53,2 s  86,2 s 
Continental PremiumContact 6 52,6 s  85,9 s 
Goodyear EfficientGrip Performace 2 52,5 s  88,6 s 
Hankook Ventus Prime 3 K125 53,1 s  90,8 s 
Michelin Primacy 4 53,5 s  88,3 s 
Nokian Wetproof 53,0 s  88,5 s 

Test opon letnich 205/55 R16 – klasyfikacja i opis opon

Na najwyższym miejscu podium w tegorocznym teście, z identycznym wynikiem końcowym stają Bridgestone i Continental. Bridgestone zdobywa nieco mniej punktów w konkurencjach rozgrywanych na asfalcie, ale nadrabia niskimi oporami toczenia. Z kolei Continental lepiej wypada podczas jazdy, a nieco traci na energooszczędności. Dla kierowców szukających oszczędności dobrą propozycją może się okazać Nokian.

Miejsce 1. – Bridgestone Turanza T005

BridgestoneBridgestone to dobrze zbilansowana opona zapewniająca wysoki poziom bezpieczeństwa zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Jest stabilna podczas pokonywania zakrętów i szybka w trakcie jazdy po torze. Pierwszą lokatę ex aequo z Continentalem zawdzięcza niskim oporom toczenia. Jej wadą jest najwyższy w zestawieniu poziom hałasu na zewnątrz auta.

 +  niskie opory toczenia
 +  najkrótsza droga hamowania na sucho
 +  wysoki poziom komfortu mechanicznego
 –  najwyższy poziom hałasu zewnętrznego

Miejsce 1. – Continental PremiumContact 6

ContinentalContinental oferuje najwyższy poziom bezpieczeństwa spośród opon biorących udział w tegorocznym teście. Opona zapewnia krótkie drogi hamowania na sucho i mokro oraz wysoką precyzję prowadzenia we wszystkich warunkach. Podczas jazdy po torze opona jest stabilna i przewidywalna. Rywalom ustępuje nieco jedynie w konkurencji aquaplaningu.

 +  krótka droga hamowania na sucho i mokro
 +  wysoka precyzja prowadzenia na sucho i mokro
 +  wysoki poziom komfortu akustycznego i mechanicznego
 –  niska odporność na aquaplaning

Miejsce 3. – Goodyear EfficientGrip Performance 2

Goodyear Za duetem zwycięzców z dobrym wynikiem punktowym plasuje się Goodyear. Zwłaszcza na mokrej nawierzchni EffcientGrip Performance 2 sporo traci do najlepszego w tych warunkach Continentala. Pomimo to Goodyear zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa i nie zaskakuje w żadnej sytuacji. Sprawnie porusza się po torze. Ma niskie opory toczenia.

 +  wysoka przyczepność boczna na mokrym asfalcie
 +  wysoka precyzja prowadzenia na sucho
 +  niski poziom hałasu zewnętrznego
 –  najdłuższa droga hamowania na sucho

Miejsce 4. – Nokian Wetproof

NokianSwoją lokatą Nokian po raz kolejny udowadnia wysoki poziom modelu Wetproof. Opona bardzo dobrze spisuje się w próbach na mokrej nawierzchni oraz jest szybka, precyzyjna i cicha na suchym torze. Dzięki swoim parametrom nawiązuje rywalizację z produktami segmentu premium. Niewątpliwą zaletą Nokiana jest stosunek oferowanej jakości do ceny zakupu.

 +  wysoka odporność na aquaplaning
 +  dobre przyczepność boczna na mokro
 +  niska cena zakupu
 –  przeciętny poziom hałasu zewnętrznego

Miejsce 5. – Michelin Primacy 4

MichelinMichelin nie wygrywa żadnej konkurencji testowej zajmując podobną lokatę we wszystkich próbach. Jednak zrównoważone parametry na różnych rodzajach nawierzchni są też jego niewątpliwą zaletą. Opona nie zaskakuje w żadnej sytuacji, przez co jest odbierana przez kierowcę jako bezpieczna. W rywalizacji z Nokianem przegrywa przez niższe parametry na sucho i mokro.

 +  wysoki poziom komfortu mechanicznego
 +  niski współczynnik oporów toczenia
 –  wysoka cena zakupu
 –  najniższa przyczepność boczna na mokro

Miejsce 6. – Hankook Ventus Prime 3 K125

Hankook Hankook nie zachwyca parametrami. Co prawda zapewnia wymagany poziom bezpieczeństwa, jednak zwłaszcza na mokro jego wyniki są na granicy akceptacji. Koreańska opona ma też najwyższy współczynnik oporów toczenia. Do zalet należy zaliczyć niski poziom hałasu emitowanego na zewnątrz oraz atrakcyjną cenę. Przegrywa rywalizację z głównym konkurentem – Nokianem.

 +  najniższy poziom hałasu zewnętrznego
 –  najdłuższa droga hamowania na mokro
 –  niska odporność na aquaplaning
 –  niska precyzja prowadzenia na mokrym asfalcie

Test opon letnich 205/55 R16 – punktacja końcowa

Zarówno na suchym, jak i mokrym asfalcie opony mogły uzyskać po 100 punktów. Na obu rodzajach nawierzchni najlepiej punktowaną konkurencją było hamowanie. Do sumy punktów zdobytych na suchym asfalcie wliczone są też te uzyskane w laboratoryjnej próbie określającej opory toczenia.

Punktacja w kategorii „Mokry asfalt”

  • Hamowanie 100-0 km/h (max. 30 pkt.);
  • Aquaplaning wzdłużny (max. 20 pkt.);
  • Aquaplaning poprzeczny (max. 10 pkt.);
  • Jazda po okręgu (max. 10 pkt.);
  • Jazda na czas (max. 30 pkt.).

Suma max.: 100 pkt.

Punktacja w kategorii „Suchy asfalt”

  • Hamowanie 100-0 km/h (max. 40 pkt.);
  • Jazda na czas (max. 35 pkt.);
  • Właściwości jezdne (max. 15 pkt.);
  • Hałas przy 80 km/h (max. 5 pkt.);
  • Opory toczenia (max. 5 pkt.).

Suma max.: 100 pkt.

Tylko dwie zwycięskie opony – Bridgestone i Continental – uzyskały wynik przekraczający 195 pkt. Wyniki Goodyear’a, Nokiana i Michelina są na wysokim poziomie i różnią się nieznacznie. Michelin przegrywa z Nokianem zaledwie o 0,1 punktu. Od stawki z przeciętnym rezultatem wyraźnie odstaje Hankook.

Test opon letnich 205/55 R16 – punktacja końcowa
Msc.OponaMokry asfalt
(max 100 pkt)
Suchy asfalt
(max 100 pkt)
Łącznie
(max 200 pkt)
Cena (1 szt.)
1Bridgestone Turanza T00596,593,6195,1327 zł
1Continental PremiumContact 697,293,7195,1359 zł
3Goodyear EfficientGrip Performance 294,092,8191,7320 zł
4Nokian Wetproof95,691,3191,1269 zł
5Michelin Primacy 495,391,0191,0363 zł
6Hankook Ventus Prime 3 K12591,491,7187,2266 zł

Test opon letnich 205/55 R16 – podsumowanie

Test z wyraźną przewagą zwyciężają ex aequo Bridgestone i Continental. Continental zapewnia nieco wyższy poziom bezpieczeństwa, z kolei Bridgestone nadrabia niskimi oporami toczenia. Goodyear, Nokian i Michelin uzyskują bardzo dobre rezultaty na zbliżonym poziomie. Od stawki odstaje nieco najtańszy w zestawieniu Hankook zapewniający przeciętne parametry.

Test opon letnich 2022 08

Polecamy inne nasze testy opon letnich:

Test 13 opon letnich w rozmiarze 195/65 R15

Test 6 opon letnich premium w rozmiarze 225/55 R17

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj