Test opon letnich 2020 (3)

Kto produkuje najlepsze opony letnie, które są dobre, a jakich lepiej unikać? Nasz najnowszy ranking odpowiada na te i wiele innych pytań.

W przypadku wyboru opon samochodowych najważniejszym kryterium dla większości kierowców wcale nie jest cena. Powszechnie panujące opinie o wątpliwej użyteczności tanich opon chińskich skutecznie skłaniają ich do zainteresowania się produktami segmentu premium, albo chociaż średniego. Tymczasem oponiarski rynek dynamicznie się zmienia i dzisiaj ogumienie premium… wcale nie jest najdroższe. Weźmy na przykład najnowszy produkt Nokiana: opona Wetproof kosztuje zaledwie 205 zł, podczas gdy cieszący się gorszą opinią chiński Nankang… 220 zł. Jeszcze bardziej zaskakuje fakt, że dokładając 50 zł (czyli 200 zł za komplet) można kupić ogumienie uznanego producenta co i raz wygrywającego kolejne rankingi – Continentala.

Jak rozpoznać zużyte opony? Sprawdź, czy nadają się na przyszły sezon!

Zawirowania w cenach to jedno, zachowanie na drodze – drugie. Nasz test udowodnił, że przynależność do klasy premium i wysoka cena wcale nie musi oznaczać dobrych not w rankingu. Największym rozczarowaniem okazała się najdroższa Yokohama, która wylądowała na końcu stawki, ustępując tylko Nankangowi. Odwrotną sytuację reprezentuje opona polskiej marki Dębica. Mimo niskiej ceny Dębica rywalizuje z uznanymi rywalami (np. z Dunlopem), niektórych nawet wyprzedziła – m.in. nowy model Klebera. Jeśli wciąż mamy uprzedzenia do produktów dalekowschodnich, można je definitywnie rozwiać: wybrani producenci z Korei (Hankook, Kumho) z powodzeniem tworzą opony bezpieczne, przewidywalne i w rozsądnie skalkulowanej kwocie.

13 modeli opon letnich (195/65 R15) w wyczerpującym teście

W tegorocznym teście opon letnich wzięliśmy na warsztat 13 produktów z trzech segmentów (budżetowego, średniego, premium) w przedziale cenowym 184-340 zł za sztukę. Testowaliśmy opony w rozmiarze 195/65 R15, pasującym do popularnych samochodów kompaktowych.

Opony, które wzięły udział w teście opon letnich (195/65 R15)
Marka/modelSegmentCena (za 1 szt.)
BF Goodrich G-Gripśredni265 zł
Bridgestone Turanza T005premium250 zł
Continental PremiumContact 6premium270 zł
Dębica Presto HPbudżetowy184 zł
Dunlop Street Response 2premium210 zł
Goodyear EfficientGrip Compactpremium200 zł
Hankook Kinergy Eco² K435średni210 zł
Kleber Dynaxer HP4średni217 zł
Kumho Wattrun VS31średni240 zł
Maxxis Mecotra 3budżetowy227 zł
Nankang Econex NA-01budżetowy220 zł
Nokian Wetproofpremium205 zł
Yokohama BluEarth RV-02premium340 zł

Niezbędne pomiary przeprowadziliśmy jesienią 2019 r. na torze testowym w Niemczech. Podczas tygodniowych badań panowały korzystne warunki pogodowe (bez opadów i silnych wiatrów), temperatura otoczenia kształtowała się w granicach 25-29 ºC. Pomiary wykonaliśmy wg standardowych dla wszystkich testów wytycznych. Każdą oponę sprawdziliśmy pod kątem drogi hamowania i jazdy na czas po torze. Na mokrym asfalcie dodatkowo wzięliśmy pod uwagę odporność na aquaplaning poprzeczny i wzdłużny (poślizg kół na warstwie wody zalegającej na zakręcie i prostym odcinku) oraz jazdę po mokrym okręgu. W warunkach bezopadowych oceniliśmy z kolei własności jezdne i generowany hałas oraz opory toczenia (na stanowisku laboratoryjnym).

Które wybrać?

Większość kierowców stojących przed koniecznością podjęcia decyzji zakupu opon letnich ma problem z wyborem. Nie ma się co dziwić, skoro ani klasa opony, ani cena nie są wiarygodnymi wskazówkami. Jedyną wartościową podpowiedzią są testy opon. Z takiego właśnie założenia wyszliśmy. Nasz test ma dać odpowiedzi na pytania: które opony letnie są najlepsze, które modele są godne polecenia?

Spośród wszystkich prób prezentujemy szczegółowe wyniki czterech najważniejszych testów: hamowania na suchym i mokrym oraz jazdy na czas po torze, również suchym i mokrym. Szczegóły punktacji i jej składowe zamieściliśmy na końcu artykułu.

Praktyczne porady dotyczące opon. Odpowiadamy na 15 najczęściej zadawanych pytań

Wyniki pomiarów drogi hamowania

Test opon letnich 195_65 R15 14Niezależnie od tego, czy nawierzchnia jest sucha czy mokra, najlepiej hamuje Continental. Po piętach depcze mu Bridgestone (choć trochę odstaje, gdy nie pada deszcz), z kolei podobną, dobrą skutecznością bez względu na warunki charakteryzuje się Nokian. Przyzwoity poziom reprezentują opony koreańskie i… niektóre budżetowe (Dębica na mokrym, Maxxis na suchym). Ostatnie miejsce w obydwu przypadkach dla Nankanga.

Test opon letnich 195/65 R15 – droga hamowania 100-0 km/h
Hamowanie na suchymHamowanie na mokrym
BF Goodrich G-Grip 38,9 m  57,4 m 
Bridgestone Turanza T005 37,5 m  52,7 m 
Continental PremiumContact 6 35,5 m  51,8 m 
Dębica Presto HP 39,2 m  58,1 m 
Dunlop Street Response 2 36,4 m  58,8 m 
Goodyear EfficientGrip Compact 38,4 m  59,4 m 
Hankook Kinergy Eco² K435 36,9 m  57,3 m 
Kleber Dynaxer HP4 38,6 m  59,5 m 
Kumho Wattrun VS31 37,8 m  55,1 m 
Maxxis Mecotra 3 37,9 m  58,8 m 
Nankang Econex NA-01 40,0 m  63,6 m 
Nokian Wetproof 36,9 m  53,6 m 
Yokohama BluEarth RV-02 38,3 m  56,3 m 

Wyniki pomiarów jazdy na czas

Test opon letnich 195_65 R15 17W tej próbie kierowcy mieli za zadanie jak najszybciej pokonać tor o dwóch różnych długościach. Obydwa najszybciej przejechał samochód z założonymi Continentalami. Pozostałe opony nie zapewniają aż takiej skuteczności niezależnie od warunków pogodowych: jeśli zapewniają stabilność na mokrym, sporo tracą na suchym asfalcie. Tylko wybrane produkty są mało przewidywalne w każdej sytuacji, np. Kleber i Nankang.

Test opon letnich 195/65 R15 – jazda na czas
Jazda na czas. Suchy tor (1823 m)Jazda na czas. Mokry tor (1650 m)
BF Goodrich G-Grip 91,8 s  53,7 s 
Bridgestone Turanza T005 87,8 s  53,4 s 
Continental PremiumContact 6 86,7 s  52,6 s 
Dębica Presto HP 92,0 s  53,3 s 
Dunlop Street Response 2 93,6 s  53,4 s 
Goodyear EfficientGrip Compact 93,8 s  53,1 s 
Hankook Kinergy Eco² K435 92,4 s  52,9 s 
Kleber Dynaxer HP4 93,8 s  54,1 s 
Kumho Wattrun VS31 91,7 s  54,0 s 
Maxxis Mecotra 3 93,8 s  53,3 s 
Nankang Econex NA-01 95,1 s  54,4 s 
Nokian Wetproof 90,0 s  53,2 s 
Yokohama BluEarth RV-02 91,4 s  53,7 s 

Test opon letnich 195/65 R15 – klasyfikacja i opis opon

Bezkonkurencyjny na torze i w kwestii hamowania Continental zwyciężył również w całym rankingu, i to ze sporą, prawie 5-punktową przewagą. Na kolejnych miejscach podium stanęli jego odwieczni konkurenci premium – Bridgestone i, co się nie zdarza w testach opon letnich, Nokian. Nasz test potwierdził wysoką jakość produktów koreańskich i udowodnił, że za dobrą oponę nie trzeba przepłacać: najtańsza Dębica zajęła 7. miejsce (na równi z Dunlopem) i tym samym wyprzedziła m.in. Klebera i Yohohamę.

Miejsce 1. – Continental PremiumContact 6

ContinentalContinental zasłużenie wygrywa test. Zapewnia najkrótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Charakteryzuje się doskonałą przyczepnością i bezpieczeństwem na cienkiej warstwie wody, a jedynie w próbach aquaplaningu wypada nieco gorzej. Na sucho nie ma sobie równych. Jest stabilny i przewidywalny. Zapewnia wysoki komfort i precyzję prowadzenia. Continental PremiumContact 6 we wszystkich warunkach daje kierowcy duży margines bezpieczeństwa.

 +  krótka droga hamowania na sucho i mokro
 +  doskonałe prowadzenie na sucho i mokro
 –  wysokie opory toczenia
 –  przeciętna odporność na aquaplaning poprzeczny

Miejsce 2. – Bridgestone Turanza T005

BridgestoneDrugie miejsce Bridgestone’a potwierdza wysoką jakość modelu Turanza T005. Ta obecna od zeszłego roku na rynku opona zajmuje wysokie lokaty w większości konkurencji testowych na mokrej nawierzchni. Okazuje się najbardziej odporną na aquaplaning wzdłużny oponą w zestawieniu. Zapewnia precyzyjne i stabilne prowadzenie zachowując duży margines bezpieczeństwa. Na sucho spisuje się dobrze. Ma dodatkowo niskie opory toczenia.

 +  wysoka przyczepność na mokrej nawierzchni
 +  niskie opory toczenia
 –  wysoki poziom hałasu zewnętrznego
 –  przeciętna precyzja prowadzenia na sucho

Miejsce 3. – Nokian Wetproof

NokianNowy model Nokiana zajmuje trzecią lokatę w teście, co jest dużym zaskoczeniem. Fiński producent znany jest z wytwarzania zimowych opon o bardzo dobrych parametrach, najnowszy model letni pokazuje, że skandynawska firma prężnie rozwija wszystkie produkty. Opona zapewnia wysokie parametry zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Jest stabilna, przewidywalna i bezpieczna. Dobre osiągi to nie jedyna zaleta – Nokian ma przy tym atrakcyjną cenę.

 +  wysoka precyzja prowadzenia na sucho
 +  krótka droga hamowania na sucho i mokro
 –  przeciętna odporność na aquaplaning poprzeczny
 –  opory toczenia na średnim poziomie

Miejsce 4. – Hankook Kinergy Eco² K435

HankookCzwarta lokata Hankooka potwierdza wysoką jakość produktu koreańskiego koncernu. Opona zdecydowanie lepiej wypada na suchej nawierzchni, gdzie zapewnia bardzo dobre właściwości jezdne i wysoką precyzję prowadzenia. Na mokro radzi sobie nieco gorzej, jednak i w tych warunkach zapewnia bezpieczeństwo na wymaganym poziomie. Opona jest przystępna cenowo i ma niski współczynnik oporów toczenia.

 +  wysoka precyzja prowadzenia na sucho
 +  niskie opory toczenia
 –  wysoki poziom hałasu zewnętrznego
 –  przeciętna przyczepność boczna na mokro

Miejsce 5. – Goodyear EfficientGrip Compact

GoodyearGoodyear nie zachwyca osiągami, jednak w żadnej konkurencji nie wypada wyjątkowo źle. Na uwagę zasługuje wysoka odporność na aquaplaning poprzeczny oraz bardzo dobre własności jezdne na suchej nawierzchni. EfficientGrip Performance to typowy przykład opony, której osiągi są przeciętne, jednak stabilne we wszystkich warunkach, co pozwala zająć stosunkowo dobre miejsce w teście. Zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni opona zapewnia wymagany poziom bezpieczeństwa. Jest przy tym atrakcyjna cenowo.

 +  dobra stabilność prowadzenia na sucho
 +  wysoka odporność na aquaplaning poprzeczny
 –  długa droga hamowania na mokro
 –  niska stabilność prowadzenia na mokro

Miejsce 6. – Kumho Wattrum VS31

KumhoRezultat punktowy Kumho jest praktycznie na poziomie Goodyeara, jednak koreańska opona nie jest tak dobrze zbilansowana. Niektóre konkurencje zalicza z bardzo dobrym wynikiem, w innych zaś wypada wyjątkowo słabo. Takie rozbieżności nie są dobre z punktu widzenia bezpieczeństwa – w niektórych warunkach kierowca może odbierać oponę jako bezpieczną, a po zmianie nawierzchni może się przeliczyć tracąc przyczepność. Wadą opony jest też wysoka cena.

 +  krótka droga hamowania na mokro
 +  niskie opory toczenia
 –  niska odporność na aquaplaning
 –  słaba precyzja prowadzenia na sucho

Miejsce 7. – BF Goodrich G-Grip

BF GoodrichLokata tego produktu klasy średniej nie zachwyca zwłaszcza, że firma należy do produkującego opony o najwyższych parametrach koncernu Michelin. Opona bardzo dobrze zalicza jedynie próbę aquaplaningu poprzecznego. W pozostałych konkurencjach jej parametry są na przeciętnym poziomie, co jest swego rodzaju zaletą. Kierowca może się spodziewać podobnych właściwości we wszystkich warunkach. BF Goodrich wypada najgorzej w zestawieniu pod kątem hałasu emitowanego przez przejeżdżające auto. Cena opony jest nieatrakcyjna.

 +  niezłe właściwości jezdne na sucho
 +  dobra odporność na aquaplaning poprzeczny
 –  słabe trzymanie boczne na mokro
 –  wysoki poziom hałasu zewnętrznego

Miejsce 7. – Dębica Presto HP

DębicaChciałoby się powiedzieć: cudze chwalicie, swego nie znacie. I rzeczywiście wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z wysokiego poziomu bezpieczeństwa polskiej Dębicy i kupuje droższe, a jednocześnie gorsze opony. Presto HP zaskakująco dobrze radzi sobie na mokrej nawierzchni będąc najbardziej odporną na poprzeczny aquaplaning w zestawieniu. W konkurencjach na suchej nawierzchni osiąga przeciętne rezultaty, jednak i tu zapewnia bezpieczeństwo. Jest przy tym najtańszą oponą w teście.

 +  doskonała odporność na aquaplaning poprzeczny
 +  niezła precyzja prowadzenia na sucho i mokro
 –  wysokie opory toczenia
 –  długa droga hamowania na sucho

Miejsce 7. – Dunlop Street Response 2

DunlopRezultat Dunlopa może zaskakiwać – remisuje z należącą do tego samego koncernu (Goodyear) Dębicą, jednak przegrywa z nią na mokrej nawierzchni. Bardzo dobry wynik uzyskuje jedynie w konkurencji hamowania na suchej nawierzchni, gdzie zajmuje drugie miejsce w stawce. W pozostałych próbach plasuje się w połowie zestawienia osiągając przeciętne wyniki. Pomimo to Dunlop jest jednak oponą zrównoważoną, dzięki czemu zapewnia wymagany poziom bezpieczeństwa. Jest przystępna cenowo.

 +  krótka droga hamowania na sucho
 +  niezły współczynnik oporów toczenia
 –  przeciętna odporność na aquaplaning
 –  przeciętne właściwości jezdne na sucho i mokro

Miejsce 10. – Maxxis Mecotra 3

MaxxisDalekowschodni Maxxis w teście wypada słabo. Bardzo dobrą lokatę uzyskuje jedynie w przypadku oporów toczenia – zajmuje drugie miejsce. Poza tym opona opona o przeciętnych właściwościach z lepszymi wynikami na suchej nawierzchni. Pomimo, że zachowuje margines bezpieczeństwa, nie może konkurować na polskim rynku ze względu na wysoką cenę – od lepszej Dębicy kosztuje ponad 40 zł drożej na sztuce.

 +  niskie opory toczenia
 +  dobre właściwości jezdne na sucho
 –  niska odporność na aquaplaning
 –  słabe właściwości jezdne na mokro

Miejsce 11. – Kleber Dynaxer HP4

KleberDaleka lokata nowego modelu Klebera to spore rozczarowanie zwłaszcza, że zimowa nowość tego producenta okazała się bardzo udaną konstrukcją. Dynaxer HP4 jest stabilną oponą, jednak w większości prób zajmuje miejsca pod koniec tabeli. Nie zachwyca także jego cena – jest droższy od wielu znacznie lepszych rywali. Kleber zdecydowanie wygrywa próbę hałasu zewnętrznego będąc najcichszą oponą w zestawieniu.

 +  niski poziom hałasu zewnętrznego
 +  niezła odporność na aquaplaning
 –  długa droga hamowania na mokro
 –  słabe właściwości jezdne na sucho

Miejsce 12. – Yokohama BluEarth RV-02

YokohamaPrzedostatnie miejsce najdroższej w stawce opony pokazuje, że wysoka cena nie zapewnia wysokich parametrów. Yokohama to słabo zbilansowana opona, która zapewnia bardzo dobrą przyczepność na cienkiej warstwie wody, jednocześnie przegrywając ze wszystkimi konkurentami w próbie aquaplaningu. Na suchej nawierzchni jest stabilna, jednak uzyskuje przeciętne rezultaty. Wysoką pozycję zajmuje jedynie w próbie hałasu – tu uzyskuje drugą lokatę. Ma bardzo wysoką cenę.

 +  niski poziom hałasu zewnętrznego
 +  dobre prowadzenie na mokro
 –  niska odporność na aquaplaning
 –  przeciętna droga hamowania na sucho

Miejsce 13. – Nankang Econex NA-01

NankangNankang zamyka tabelę przegrywając prawie wszystkie konkurencje testowe. Opona o słabych właściwościach zapewnia minimalny poziom bezpieczeństwa tylko podczas spokojnej jazdy. W innych warunkach może być niebezpieczna. Nie dość, że nie jest w stanie konkurować parametrami z żadną oponą z testu, to dodatkowo jej cena jest wyjątkowo nieatrakcyjna – jest droższa nawet od zajmującego trzecie miejsce w zestawieniu Nokiana.

 +  niski poziom hałasu zewnętrznego
 +  niezła odporność na aquaplaning poprzeczny
 –  długa droga hamowania na sucho i mokro
 –  słabe właściwości jezdne na sucho i mokro

Test opon letnich 195/65 R15 – punktacja końcowa

Za wyniki pomiarów na każdym rodzaju nawierzchni można było otrzymać po 100 punktów. W przypadku suchego asfaltu do tej puli zaliczyliśmy też punkty za opory toczenia (wykonywane na stanowisku laboratoryjnym). Łącznie opony mogły uzyskać zatem 200 punktów.

Punktacja w kategorii Mokry asfalt

  • Hamowanie 100-0 km/h (max. 30 pkt.)
  • Aquaplaning wzdłużny (max. 20 pkt.)
  • Aquaplaning poprzeczny (max. 10 pkt.)
  • Jazda po okręgu (max. 10 pkt.)
  • Jazda na czas (max. 30 pkt.)

Suma max.: 100 pkt.

Punktacja w kategorii Suchy asfalt

  • Hamowanie 100-0 km/h (max. 40 pkt.)
  • Jazda na czas (max. 35 pkt.)
  • Właściwości jezdne (max. 15 pkt.)
  • Hałas przy 50 km/h (max. 5 pkt.)
  • Opory toczenia (max. 5 pkt.)

Suma max.: 100 pkt.

Trzy najlepsze modele opon przekroczyły 190 pkt., reszta – poza Nankangiem – uplasowała się w przedziale 180-190 punktów.

Test opon letnich 195/65 R15 – punktacja końcowa
Msc.OponaMokry asfalt
(max 100 pkt)
Suchy asfalt
(max 100 pkt)
Łącznie
(max 200 pkt)
Cena
1Continental PremiumContact 698,398,1196,4265 zł
2Bridgestone Turanza T00598,393,2191,5250 zł
3Nokian Wetproof96,394,5190,8205 zł
4Hankook Kinergy Eco2 K43592,594,5187,0210 zł
5Goodyear EfficientGrip Compact91,393,6184,9200 zł
6Kumho Wattrun VS3191,992,8184,7240 zł
7BF Goodrich G-Grip92,691,3183,9265 zł
7Dębica Presto HP93,590,4183,9184 zł
7Dunlop Street Response 290,093,9183,9210 zł
10Maxxis Mecotra 388,992,7181,6227 zł
11Kleber Dynaxer HP490,490,7181,1217 zł
12Yokohama BluEarth RV-0288,991,6180,5340 zł
13Nankang Econex NA-0186,887,4174,2220 zł

Test opon letnich 195/65 R15 – podsumowanie

Nasz test pokazuje, że opony niższych klas (budżetowych i średnich) coraz bardziej zbliżają się do produktów premium pod względem parametrów i… ceny. Co prawda najlepsze Continental i Bridgestone wciąż są drogie, ale po pierwsze – nie najdroższe, po drugie – różnice wynoszą do kilkudziesięciu złotych na sztuce. Poza kilkoma „pewniakami” z górnej części tabeli, wybierając nowe opony wcale nie musimy kierować się marką. Akurat w tym przypadku cieszący się uznaniem producenci, tacy jak Dunlop i Yokohama, przegrali z konkurentami klasyfikowanymi w segmencie budżetowym. Przedostatnie miejsce drogiej Yokohamy jest bardzo dużym rozczarowaniem. Najlepszą oponą letnią tego sezonu został bezapelacyjnie Continental PremiumContact 6.

Test opon letnich 2020

Polecamy uwadze inne nasze testy opon letnich:

Test 8 opon letnich 225/40 R18

Test 12 opon letnich 205/55 R16

Oceny czytelników
[Głosów: 5 Średnia: 5]

5 KOMENTARZE

  1. Patrząc po tym teście i tak najbardziej opłaca się wybrać Nokiany. Na całym komplecie to średnio 200 zł oszczędności a znacząco się nie różnią od miejsca 1 i 2. Zdrowy rozsądek i prosta matematyka wygrywa. Zapomnieliście dodać że Nokiany są chyba najcichsze że wszystkich.

  2. Dobrze ze Nokian wprowadził weetprofa bo modele z serii Line były całkowicie do bani. Nie dość że pękały wzdłuż bieżnika to na dodatek nadawały się tylko do driftu 😏

  3. Korzystałem z opon Continental PremiumContact 6 i już po 1 sezonie (przejechane ok. 12 tys. km) odczułem wyraźny spadek przyczepności tych opon. Ten problem nie wystąpił natomiast w przypadku opon Hankook Kinergy Eco2 K435, które mam w 2gim aucie. Także ciekawe jakby wyglądał test tych opon po przebiegu np. 15 tys. Km. Continentale w tym roku zmieniłem na Nokian Wetproof i mam nadzieję, że podczas eksploatacji wypadną lepiej niż poprzednie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here