Test opon letnich 205 55 R16 - otwierające

Tym razem do testu stanęło 12 opon letnich w cenie od 200 do 340 zł. Która z nich jest najlepszym ogumieniem letnim, a która zapewnia najkorzystniejszy stosunek jakości do ceny? Jakie są najlepsze opony letnie w sezonie 2019?

Choć współczesne opony marek premium można uznać za prawie perfekcyjne, producenci ogumienia samochodowego wciąż dążą do tego, by ich produkty zapewniały jeszcze większy poziom bezpieczeństwa.

Opony, które wzięły udział w teście:
Continental PremiumContact 6
Michelin Primacy 4
Bridgestone Turanza T005
Goodyear Efficientgrip Performance
Dębica Presto HP
Nokian Line
Fulda Eco Control HP
Hankook Kinergy Eco² K435
Maxxis Premiltra HP5
Dayton Touring 2
Laufenn S Fit EQ
Kormoran Road Performance

Często eksperymentują z najważniejszym czynnikiem w oponie, czyli z mieszanką, z której wykonana jest guma. Próby udoskonalania swojego ogumienia podejmują również firmy produkujące opony budżetowe, pochodzące z krajów Dalekiego Wschodu, i mniejsi producenci.

Przeczytaj także testy innych opon w rozmiarze 205/55 R16:

By się przekonać, czy w ich działaniach widać jakiś postęp, najlepiej zestawić tanie opony z ogumieniem segmentu średniego i premium. I tak w teście opon letnich stanęło 12 produktów takich marek jak Bridgestone, Continental, Goodyear i Michelin (klasa premium), Fulda, Hankook, Nokian (klasa średnia) oraz Dayton, Dębica, Kormoran, Laufenn i Maxxis (klasa budżetowa). Rozmiar testowanego ogumienia (205/55 R16) pasuje do wielu popularnych modeli kompaktów i klasy średniej. Każdą oponę poddano standardowym pomiarom na suchym i mokrym asfalcie. Próby przeprowadzono w największym ośrodku badawczym na świecie, zlokalizowanym w Teksasie (USA).

Miejsce 1 – Continental PremiumContact 6

Continental PremiumContact 6Model w przeszłości produkowany w większych rozmiarach – od 17 cali wzwyż. Od wiosny 2019 r. dostępny także w średnicy 16 cali. Opona o zrównoważonych parametrach. Rewelacyjnie wypada podczas prób na suchej nawierzchni. Wyróżnia się doskonałym prowadzeniem i jest przy tym bardzo komfortowa. Zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa.

 Continental PremiumContact 6
Segment rynkupremium
Cena 1 sztuki330 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h49,6 m
Jazda sportowa na czas po torze67,30 s
Aquaplaning poprzeczny3,09 m/s²
Aquaplaning wzdłużny77,5 km/h
Jazda po okręgu0,847 g
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h36,1 m
Jazda po torze na czas89,11 s
Hałas zewnętrzny jadącego samochodu (50/80 km/h)66,8/73,3 dB
Opory toczenia0,830

Miejsce 1 – Michelin Primacy 4

Michelin Primacy 4Nowość koncernu Michelin deklasuje całą stawkę na mokrej nawierzchni. Ma przy tym niskie opory toczenia. Na sucho opona jest bezpieczna i przewidywalna. Idealnie zbilansowany produkt o bardzo wysokim poziomie bezpieczeństwa. Według zapewnień producenta opona zachowuje wysokie parametry nawet przy skrajnym zużyciu bieżnika i może być eksploatowana do głębokości 1,6 mm.

 Michelin Primacy 4
Segment rynkupremium
Cena 1 sztuki343 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h47,8 m
Jazda sportowa na czas po torze69,00 s
Aquaplaning poprzeczny3,75 m/s²
Aquaplaning wzdłużny80,2 km/h
Jazda po okręgu0,809 g
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h36,0 m
Jazda po torze na czas91,67 s
Hałas zewnętrzny jadącego samochodu (50/80 km/h)64,7/71,4 dB
Opory toczenia0,754

Miejsce 3 – Bridgestone Turanza T005

Bridgestone Turanza T005Najnowszy model firmy zaskoczył wysoką lokatą w teście – dotychczas opony Bridgestone zajmowały zwykle dalsze miejsca. Turanza T005 to godna polecenia, dobrze zbilansowana opona dla wymagających kierowców. Niskie opory toczenia nie przeszkadzają jej w osiąganiu bardzo dobrych wyników na mokrej nawierzchni. Zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa i jest godna polecenia.

 Bridgestone Turanza T005
Segment rynkupremium
Cena 1 sztuki302 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h51,5 m
Jazda sportowa na czas po torze67,76 s
Aquaplaning poprzeczny3,38 m/s²
Aquaplaning wzdłużny79,0 km/h
Jazda po okręgu0,844 g
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h37,1 m
Jazda po torze na czas91,48 s
Hałas zewnętrzny jadącego samochodu (50/80 km/h)66,6/74,1 dB
Opory toczenia0,745

Miejsce 4 – Goodyear Efficientgrip Performance

Goodyear Efficientgrip PerformanceSprawdzona konstrukcja dostępna na rynku od kilku lat. Bardzo odporna na wzdłużny aquaplaning, komfortowa i oszczędna. Warto zauważyć, że opona jest sporo tańsza od pozostałych klasy premium biorących udział w teście, a jej parametry nie odbiegają o nich znacznie. Jest cicha, stabilna i przewidywalna podczas jazdy i zapewnia wysokie poczucie bezpieczeństwa.

 Goodyear Efficientgrip Performance
Segment rynkupremium
Cena 1 sztuki274 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h58,3 m
Jazda sportowa na czas po torze68,40 s
Aquaplaning poprzeczny3,51 m/s²
Aquaplaning wzdłużny80,4 km/h
Jazda po okręgu0,809 g
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h37,1 m
Jazda po torze na czas91,30 s
Hałas zewnętrzny jadącego samochodu (50/80 km/h)65,5/72,4 dB
Opory toczenia0,751

Miejsce 5 – Dębica Presto HP

Dębica Presto HPOpona o najlepszym stosunku jakości do ceny. W poszczególnych próbach wygrywa z ogumieniem klasy średniej, a jest przy tym jedną z najtańszych w teście. Dostała dobre oceny za jazdę po torze, jest stabilna i zapewnia zadowalający poziom bezpieczeństwa. Wysokie miejsce zaraz za oponami premium to ogromne zaskoczenie. Doskonała propozycja dla kierowców szukających dobrej opony w niskiej cenie.

 Dębica Presto HP
Segment rynkubudżetowy
Cena 1 sztuki199 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h53,0 m
Jazda sportowa na czas po torze69,00 s
Aquaplaning poprzeczny3,25 m/s²
Aquaplaning wzdłużny79,2 km/h
Jazda po okręgu0,795 g
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h37,4 m
Jazda po torze na czas92,18 s
Hałas zewnętrzny jadącego samochodu (50/80 km/h)65,8/72,3 dB
Opory toczenia0,818

Miejsce 6 – Nokian Line

Nokian LineZrównoważona opona, która w większości prób testowych zajmuje środkowe pozycje. Na tle konkurencji dobrze wypada w prowadzeniu na mokro. Zachowuje bardzo dobrą przyczepność na zakrętach pokrytych cienką warstwą wody. Zapewnia stabilne prowadzenie w takich warunkach. W 2019 r. model Line zostanie zastąpiony nowym produktem fińskiego producenta – Wetproof.

 Nokian Line
Segment rynkuśredni
Cena 1 sztuki266 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h55,1 m
Jazda sportowa na czas po torze68,22 s
Aquaplaning poprzeczny3,27 m/s²
Aquaplaning wzdłużny77,3 km/h
Jazda po okręgu0,817 g
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h38,4 m
Jazda po torze na czas91,47 s
Hałas zewnętrzny jadącego samochodu (50/80 km/h)65,5/72,7 dB
Opory toczenia0,819

Miejsce 7 – Fulda Eco Control HP

Fulda EcoControl HPGorsza o 2 pozycje lokata od należącej do tego samego koncernu (Goodyear) Dębicy to duże zaskoczenie, zwłaszcza że Fulda klasyfikowana jest jako opona segmentu średniego. Pomimo to okazała się nieco gorsza w hamowaniu na sucho i mokro. Podobnie jak Nokian jest typowym przykładem dobrze zbilansowanej opony, w poszczególnych próbach zajmującej miejsca w środku stawki. Przewidywalna i bezpieczna.

 Fulda Eco Control HP
Segment rynkuśredni
Cena 1 sztuki245 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h53,4 m
Jazda sportowa na czas po torze69,91 s
Aquaplaning poprzeczny3,63 m/s²
Aquaplaning wzdłużny80,3 km/h
Jazda po okręgu0,808 g
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h38,0 m
Jazda po torze na czas90,82 s
Hałas zewnętrzny jadącego samochodu (50/80 km/h)65,2/71,9 dB
Opory toczenia0,850

Miejsce 8 – Hankook Kinergy Eco² K435

Hankook Kinergy Eco2 K435Testowany model potwierdza fakt, że koreański producent opon na przestrzeni ostatnich kilku lat dokonał ogromnego postępu technologicznego. W przeszłości opony Hankook zamykały zestawienia testowe i niejednokrotnie oceniane były jako niebezpieczne. Dziś trudno im coś zarzucić. Hankook najwięcej punktów stracił w próbach na mokro, co nie znaczy, że nie radzi sobie w takich warunkach. Na suchym torze wypadł bardzo dobrze – porównywalnie z oponami segmentu premium.

 Hankook Kinergy Eco² K435
Segment rynkuśredni
Cena 1 sztuki237 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h57,5 m
Jazda sportowa na czas po torze70,35 s
Aquaplaning poprzeczny2,99 m/s²
Aquaplaning wzdłużny78,2 km/h
Jazda po okręgu0,782 g
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h38,2 m
Jazda po torze na czas90,47 s
Hałas zewnętrzny jadącego samochodu (50/80 km/h)65,4/72,1 dB
Opory toczenia0,777

Miejsce 9 – Maxxis Premiltra HP5

Maxxis Premiltra HP5Pomimo, że Maxxis w naszym teście wypadł przeciętnie, należy zauważyć, że rywalizował z bardzo silną konkurencją. To kolejny dowód na to, że dalekowschodni producenci robią duże kroki w rozwoju opon. Jeszcze kilka lat temu takie opony nie osiągały wymaganego poziomu bezpieczeństwa, dziś są po prostu trochę gorsze, ale bezpieczne. Maxxis jest odporny na aquaplaning i dość szybki na suchym torze.

 Maxxis Premiltra HP5
Segment rynkubudżetowy
Cena 1 sztuki229 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h63,0 m
Jazda sportowa na czas po torze69,76 s
Aquaplaning poprzeczny3,63 m/s²
Aquaplaning wzdłużny80,0 km/h
Jazda po okręgu0,801 g
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h38,0 m
Jazda po torze na czas91,25 s
Hałas zewnętrzny jadącego samochodu (50/80 km/h)65,2/71,7 dB
Opory toczenia0,848

Miejsce 10 – Dayton Touring 2

Dayton Touring 2Opona o przeciętnych parametrach. Jest odporna na aquaplaning i nie najgorzej hamuje na mokrej nawierzchni. W pozostałych próbach zajmuje końcowe miejsca, pomimo to nie jest niebezpieczna. W porównaniu do konkurentów z segmentu budżetowego nie jest tania, dlatego nie cieszy się dużą popularnością. Polscy kierowcy chętniej wybierają zimowe modele tego producenta.

 Dayton Touring 2
Segment rynkubudżetowy
Cena 1 sztuki233 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h57,7 m
Jazda sportowa na czas po torze74,55 s
Aquaplaning poprzeczny3,42 m/s²
Aquaplaning wzdłużny80,1 km/h
Jazda po okręgu0,739 g
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h39,5 m
Jazda po torze na czas91,82 s
Hałas zewnętrzny jadącego samochodu (50/80 km/h)67,1/73,3 dB
Opory toczenia0,845

Miejsce 11 – Laufenn S Fit EQ

Laufenn S Fit EQProdukowane przez koreański koncern Hankook w Indonezji opony nie zachwycają osiągami, jednak ich poziom bezpieczeństwa jest do zaakceptowania. Laufenn to najtańsza opona w teście, ma przy tym najniższe opory toczenia. Jest adresowana do niewymagających kierowców liczących głównie na oszczędności. Pomimo to nie jest w stanie konkurować z niewiele droższą Dębicą.

 Laufenn S Fit EQ
Segment rynkubudżetowy
Cena 1 sztuki194 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h59,9 m
Jazda sportowa na czas po torze74,10 s
Aquaplaning poprzeczny2,76 m/s²
Aquaplaning wzdłużny76,2 km/h
Jazda po okręgu0,755 g
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h39,7 m
Jazda po torze na czas91,05 s
Hałas zewnętrzny jadącego samochodu (50/80 km/h)64,3/71,8 dB
Opory toczenia0,726

Miejsce 12 – Kormoran Road Performance

Kormoran Road PerformanceTania polska marka koncernu Michelin zamyka tabelę naszego testu. Kosztuje tyle co Dębica, jednak sporo z nią przegrywa prawie we wszystkich konkurencjach testowych. Słabo wypada zarówno na suchej jak i mokrej nawierzchni. Choć nie została oceniona jako niebezpieczna przegrała nawet z produktami chińskimi. Osiągi nie zachwycają. Klientów może przyciągać atrakcyjna cena.

 Kormoran Road Performance
Segment rynkubudżetowy
Cena 1 sztuki203 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h63,1 m
Jazda sportowa na czas po torze75,75 s
Aquaplaning poprzeczny3,34 m/s²
Aquaplaning wzdłużny77,3 km/h
Jazda po okręgu0,714 g
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h40,2 m
Jazda po torze na czas92,43 s
Hałas zewnętrzny jadącego samochodu (50/80 km/h)66,0/73,0 dB
Opory toczenia0,783

Oceny czytelników
[Głosów: 2 Średnia: 3.5]

4 KOMENTARZE

  1. Od kiedy Nokian to klasa średnia opon? Z tego co mi wiadomo, firma jest zaliczana do klasy premium. Z oponami letnimi tej firmy nie miałem do czynienia, ale opony zimowe to klasa sama w sobie 🙂

  2. Od lat kupuję opony Continental lub Michelin . Poznałem na własnej skórze, co znaczy marka premium. 😀😀😀 Polecam każdemu.

  3. polecalbym zrobienie calego testu, michelin crossclimate vs budzetowa caloroczna vs premium letnia zimowka oraz budzetowa letnia zimowka, wkoncu wyjdzie co jest najlepsze, oczywiscie by wynik byl miarodajny trzeba przetestowac na mokrej drodze w temperaturze 6 oraz 15 stopni

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here