Test opon letnich 225_40 R18 03

Popularne „osiemnastki” znajdują zastosowanie w samochodach klasy średniej i kompaktowych hot hatchach. Testujemy 8 opon letnich R18 w najczęściej wybieranej konfiguracji – 225/40.

Kupując ogumienie letnie do aut o podwyższonych parametrach nie można sobie pozwalać na oszczędności: markowe opony poprawią własności jezdne samochodu i korzystnie wpłyną na bezpieczeństwo podróżowania.

Opony, które wzięły udział w teście:
Continental PremiumContact 6
Michelin Primacy 4
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3
Bridgestone Turanza T005
Fulda Sport Control 2
Kleber Dynaxer UHP
Dębica Presto UHP 2
Maxxis Premitra 5

Producenci ogumienia budżetowego w ostatnich latach zaliczyli jednak duży postęp: jest on na tyle widoczny, że tańsze opony w niektórych konkurencjach niewiele ustępują najdroższym produktom. By porównać parametry opon letnich z różnych półek cenowych, w rywalizacji stanęły cztery opony letnie premium (Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin), jedno ogumienie klasy średniej (Fulda) i trzy opony budżetowe (Kleber, Dębica, Maxxis). Trzy z nich – Michelin Primacy 4, Bridgestone Turanza T005 i Kleber Dynaxer UHP – to tegoroczne nowości na oponiarskim rynku.

Przeczytaj także inne testy opon:

Test opon letnich polegał na przeprowadzeniu 6 konkurencji na suchym asfalcie i 5 na mokrej nawierzchni. Pomiary wykonano w listopadzie 2018 r. na największym na świecie torze testowym w Texasie (USA). Niezależnie od warunków drogowych zmierzono próby drogi hamowania ze 100 km/h i jazdę na czas po torze. Na suchej nawierzchni zbadano poziom emitowanego hałasu i oceniono komfort mechaniczny i akustyczny, na mokrym asfalcie z kolei wykonano pomiary aquaplaningu.

Miejsce 1 – Continental PremiumContact6

continentalZnana z zajmowania wysokich miejsc w testach opona tym razem także zwycięża. Odporna na aquaplaning i szybka na mokrym torze. Wygrywa większość konkurencji na suchej nawierzchni. Jest dobrze zbalansowana i stabilna.

 Continental PremiumContact6
Segment rynkupremium
Cena 1 sztuki449 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h49,8 m
Jazda na czas po torze (1535 m)66,61 s
Aquaplaning poprzeczny2,98 m/s²
Aquaplaning wzdłużny78,4 km/h
Jazda po okręgu0,852 g
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h35,2 m
Jazda na czas po torze (2913 m)90,91 s
Hałas zewnętrzny przy 50/80 km/h66,0/72,6 dB
Opory toczenia0,872

Miejsce 2 – Michelin Primacy 4

michelinNowość francuskiego koncernu okazuje się bardzo udanym produktem. Wygrywa kluczową z punktu widzenia bezpieczeństwa konkurencję – hamowanie na mokro. Zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa.

 Michelin Primacy 4
Segment rynkupremium
Cena 1 sztuki472 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h46,1 m
Jazda na czas po torze (1535 m)69,86 s
Aquaplaning poprzeczny2,19 m/s²
Aquaplaning wzdłużny71,1 km/h
Jazda po okręgu0,812 g
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h35,7 m
Jazda na czas po torze (2913 m)91,24 s
Hałas zewnętrzny przy 50/80 km/h65,0/72,6 dB
Opory toczenia0,724

Miejsce 3 – Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3

goodyearSprawdzona konstrukcja Goodyeara wypada bardzo dobrze w próbach. Jest odporna na aquaplaning, cicha i komfortowa. Szybka zarówno na mokrym, jak i na suchym torze. Stabilna, przewidywalna i bezpieczna.

 Goodyear Eagle F1 Asymetric 3
Segment rynkupremium
Cena 1 sztuki455 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h49,9 m
Jazda na czas po torze (1535 m)68,57 s
Aquaplaning poprzeczny3,18 m/s²
Aquaplaning wzdłużny76,2 km/h
Jazda po okręgu0,824 g
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h36,3 m
Jazda na czas po torze (2913 m)91,93 s
Hałas zewnętrzny przy 50/80 km/h64,7/72,0 dB
Opory toczenia0,819

Miejsce 4 – Bridgestone Turanza T005

bridgestoneBridgestone jest najszybszy na mokrych zakrętach, bardzo dobrze radzi sobie na suchej nawierzchni i ma przy tym najniższe opory toczenia. Jest też najtańszy z segmentu premium. Zalicza test na wysokim poziomie.

 Bridgestone Turanza T005
Segment rynkupremium
Cena 1 sztuki377 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h50,6 m
Jazda na czas po torze (1535 m)67,30 s
Aquaplaning poprzeczny2,61 m/s²
Aquaplaning wzdłużny72,1 km/h
Jazda po okręgu0,859 g
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h36,5 m
Jazda na czas po torze (2913 m)91,62 s
Hałas zewnętrzny przy 50/80 km/h65,7/71,5 dB
Opory toczenia0,813

Miejsce 5 – Fulda Sport Control 2

fuldaFulda jest sporo tańsza od opon premium, którym ustępuje nieznacznie jedynie na mokrej nawierzchni. Próby na sucho zalicza z wynikami na poziomie najlepszych opon w zestawieniu. Dobry stosunek jakości do ceny.

 Fulda Sport Control 2
Segment rynkuśredni
Cena 1 sztuki338 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h53,9 m
Jazda na czas po torze (1535 m)69,14 s
Aquaplaning poprzeczny2,97 m/s²
Aquaplaning wzdłużny75,2 km/h
Jazda po okręgu0,802 g
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h36,7 m
Jazda na czas po torze (2913 m)91,01 s
Hałas zewnętrzny przy 50/80 km/h65,0/72,6 dB
Opory toczenia0,792

Miejsce 6 – Kleber Dynaxer UHP

kleberNajnowsza opona Klebera wygrywa z pozostałymi produktami klasy budżet, jednak różnice są tu nieznaczne. Jest stosunkowo droga – kosztuje praktycznie tyle co Fulda. Bezpieczna na mokro i sucho.

 Kleber Dynaxer UHP
Segment rynkubudżetowy
Cena 1 sztuki340 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h49,3 m
Jazda na czas po torze (1535 m)71,55 s
Aquaplaning poprzeczny2,34 m/s²
Aquaplaning wzdłużny73,2 km/h
Jazda po okręgu0,784 g
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h37,1 m
Jazda na czas po torze (2913 m)92,66 s
Hałas zewnętrzny przy 50/80 km/h66,0/71,9 dB
Opory toczenia0,789

Miejsce 7 – Dębica Presto UHP 2

dębicaZnana polskim kierowcom opona to bardzo dobra propozycja dla szukających oszczędności. Co prawda nie zapewnia sportowych osiągów na poziomie zwycięzców, jednak podczas codziennej jazdy jest bezpieczna.

 Dębica Presto UHP 2
Segment rynkubudżetowy
Cena 1 sztuki314 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h53,3 m
Jazda na czas po torze (1535 m)69,75 s
Aquaplaning poprzeczny2,96 m/s²
Aquaplaning wzdłużny72,1 km/h
Jazda po okręgu0,797 g
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h37,1 m
Jazda na czas po torze (2913 m)91,93 s
Hałas zewnętrzny przy 50/80 km/h66,5/73,8 dB
Opory toczenia0,770

Miejsce 8 – Maxxis Premitra 5

maxxisMaxxis potwierdza znaczną poprawę jakości niektórych dalekowschodnich opon. Choć zajmuje ostatnie miejsce, to przegrywa z silną konkurencją. Zapewnia wymagany poziom bezpieczeństwa.

 Maxxis Premitra 5
Segment rynkubudżetowy
Cena 1 sztuki329 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h54,7 m
Jazda na czas po torze (1535 m)69,66 s
Aquaplaning poprzeczny3,19 m/s²
Aquaplaning wzdłużny75,8 km/h
Jazda po okręgu0,810 g
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h37,0 m
Jazda na czas po torze (2913 m)91,53 s
Hałas zewnętrzny przy 50/80 km/h66,7/73,7 dB
Opory toczenia0,773
Oceny czytelników
[Głosów: 4 Średnia: 3]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here