Jak co roku niemiecki automobilklub ADAC zorganizował zakrojony na szeroką skalę test opon letnich. Tym razem zbadano aż 16 modeli w rozmiarze 215/55 R17. Które opony wypadły najlepiej?
W tegorocznym rankingu opon letnich uwzględniono modele ze wszystkich segmentów rynkowych. Produkty budżetowe reprezentowały chińskie marki, takie jak Goodride, Linglong czy Sailun, ale nie zabrakło też taniej opony europejskiej. W teście uwzględniono polską Dębicę. Wśród opon segmentu środkowego znalazły się m.in. Falken, Hankook i Vredestein. Nie zabrakło też opon klasy premium. W porównaniu wzięły udział produkty firm Bridgestone, Continental, Goodyear oraz Michelin.
Test opon letnich. Jakie opony wzięły w nim udział?
Opony, które wzięły udział w teście (alfabetycznie):
– Bridgestone Turanza 6
– Continental PremiumContact 7
– Dębica Presto UHP 2
– Dunlop SportMaxx RT2
– Falken ZIEX ZE310 EcoRun
– Fulda SportControl 2
– Goodride Solmax 1
– Goodyear EfficientGrip Performance 2
– Hankook Ventus Prime 4
– Kumho Ecsta HS52
– Linglong Sport Master
– Michelin Primacy 4+
– Nexen N’Fera Primus
– Sailun Atrezzo ZSR2
– Semperit Speed-Life 3
– Vredestein Ultrac
Wśród szesnastu uczestników testu znalazły się produkty z różnych półek cenowych. Najtańszą w zestawieniu oponą jest Goodride, która kosztuje 265 zł/szt. Pozostałe produkty segmentu budżetowego są już droższe o ponad 100 zł za sztukę. Z kolei najdroższym produktem w tegorocznym teście jest Michelin – kupno jednej sztuki oznacza wydatek 669 zł. Pozostałe opony klasy premium są nieco tańsze, jednak wszystkie kosztują ponad 600 zł za sztukę.
Test opon letnich 215/55 R17 – opisy opon
Poniżej prezentujemy krótkie opisy zawierające wnioski o poszczególnych oponach. Także tabelki zawierające wyniki pomiarów dróg hamowania na poszczególnych nawierzchniach.
Bridgestone Turanza 6
Zalety opony to wysoka odporność na wzdłużny aquaplaning oraz bardzo dobry wynik w próbie zużycia paliwa. Bieżnik Bridgestone’a zużywa się powoli. Poza tym opona uzyskuje przeciętne rezultaty ale zapewnia wymagany poziom bezpieczeństwa.
Bridgestone Turanza 6 | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 639 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania z 80 km/h | 34,6 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 38,0 m |
Continental PremiumContact 7
Continental ma imponująco krótkie drogi hamowania na sucho
i mokro. Do tego wolno się zużywa umożliwiając pokonywanie długich dystansów. Pomimo przeciętnej odporności na aquaplaning PremiumContact 7 oferuje najwyższy poziom bezpieczeństwa.
Continental PremiumContact 7 | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 638 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania z 80 km/h | 28,5 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 35,4 m |
Dębica Presto UHP 2
Dębica zapewnia stabilne osiągi na niezłym poziomie we wszystkich warunkach drogowych. W wielu próbach niedroga opona wypada lepiej od produktów klasy średniej, a nawet premium. Wysokie noty uzyskuje w konkurencjach aquaplaningu, szczególnie poprzecznego.
Dębica Presto UHP 2 | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 375 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania z 80 km/h | 34,6 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 37,9 m |
Dunlop SportMaxx RT2
Zaletami Dunlopa są krótka droga hamowania na suchym asfalcie
i wysoka odporność na aquaplaning. Opona ma przeciętne tempo ścierania bieżnika. W konkurencjach zużycia paliwa i głośności przejeżdżającego samochodu plasuje się w połowie stawki.
Dunlop SportMaxx RT2 | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 605 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania z 80 km/h | 34,4 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 37,5 m |
Falken ZIEX ZE310 EcoRun
Japońska opona zapewnia krótką drogę hamowania na mokrej nawierzchni, a na suchej też radzi sobie bardzo dobrze. Do tego Falken wykazuje wysoką odporność na aquaplaning. Zużywa się w przeciętnym tempie i ma najwyższe zużycie paliwa z całej stawki.
Falken ZIEX ZE310 EcoRun | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 433 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania z 80 km/h | 32,6 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 37,7 m |
Fulda SportControl 2
Fulda bardzo dobrze radzi sobie w konkurencjach aquaplaningu. Nieźle hamuje na suchym asfalcie, za to na mokrym wypada gorzej. Przeciętnie radzi sobie też w konkurencjach głośności zewnętrznej, zużycia paliwa oraz tempa ścierania bieżnika.
Fulda SportControl 2 | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 507 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania z 80 km/h | 34,9 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 37,8 m |
Goodride Solmax 1
W konkurencjach hamowania na sucho i mokro Goodride zajmuje odległe pozycje. Nieźle radzi sobie za to w próbach aquaplaningu. Opona ma przeciętny poziom głośności zewnętrznej, a jej bieżnik zużywa się szybko. Niewątpliwą zaletą produktu jest niska cena.
Goodride Solmax 1 | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 265 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania z 80 km/h | 35,1 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 38,9 m |
Goodyear EfficientGrip Performance 2
Goodyear nie zachwyca osiągami w próbach hamowania na sucho
i mokro oraz jeżeli chodzi o odporność na aquaplaning. Ma za to wysoki poziom komfortu i niskie spalanie. Do tego bieżnik opony zużywa się powoli, umożliwiając pokonywanie dużych przebiegów.
Goodyear EfficientGrip Performance 2 | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 645 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania z 80 km/h | 33,3 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 37,9 m |
Hankook Ventus Prime 4
Hankook zapewnia dobrą skuteczność hamowania na mokrym asfalcie, a na suchym radzi sobie nieco gorzej. Opona kiepsko wypada w konkurencjach aquaplaningu. Umożliwia za to pokonywanie sporych przebiegów i zużywa mało paliwa.
Hankook Ventus Prime 4 | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 496 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania z 80 km/h | 32,8 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 38,1 m |
Kumho Ecsta HS52
Kumho dobrze hamuje na mokrej nawierzchni, a nieco gorzej na suchej. Opona uzyskuje kiepskie noty w konkurencjach aquaplaningu i jest głośna na zewnątrz samochodu. Wygrywa za to rywalizację w konkurencji odporności na zużywanie bieżnika.
Kumho Ecsta HS52 | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 408 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania z 80 km/h | 32,8 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 38,1 m |
Linglong Sport Master
Linglong dobrze hamuje na suchej i mokrej nawierzchni. Opona ma słabą odporność na zjawisko aquaplaningu. Za to emituje niski poziom hałasu na zewnątrz samochodu. Bieżnik Linglonga zużywa się dość szybko. Zużycie paliwa na przeciętnym poziomie.
Linglong Sport Master | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 390 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania z 80 km/h | 33,2 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 37,3 m |
Michelin Primacy 4+
Michelin zapewnia krótkie drogi hamowania zarówno na suchym, jak i mokrym asfalcie przy przeciętnej odporności na aquaplaning. Opona jest cicha i umożliwia pokonywanie dużych przebiegów. Primacy 4+ oferuje też zużycie paliwa na niskim poziomie.
Michelin Primacy 4+ | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 669 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania z 80 km/h | 31,1 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 37,3 m |
Nexen N’Fera Primus
Nexen uzyskuje przeciętne wyniki w próbach awaryjnego hamowania zarówno na suchym, jak i mokrym asfalcie. Podobnie wypada w konkurencjach aquaplaningu wzdłużnego i poprzecznego. W próbach głośności, zużycia paliwa i trwałości plasuje się w połowie stawki.
Nexen N’Fera Primus | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 435 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania z 80 km/h | 33,0 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 38,4 m |
Sailun Atrezzo ZSR2
Sailun zapewnia krótkie drogi hamowania na sucho i mokro. Nieco gorzej radzi sobie w konkurencjach aquaplaningu, gdzie kończy rywalizację w połowie stawki. Jest najcichszą i najoszczędniejszą oponą w zestawieniu. Jej bieżnik zużywa się dość szybko.
Sailun Atrezzo ZSR2 | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 454 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania z 80 km/h | 32,7 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 37,7 m |
Semperit Speed-Life 3
Semperit nie zachwyca osiągami – zajmuje ostatnią pozycję w próbie hamowania na sucho. Na mokro wypada przyzwoicie, podobnie jak w konkurencjach aquaplaningu. Ma wysoką odporność na ścieranie bieżnika i zapewnia niskie zużycie paliwa.
Semperit Speed-Life 3 | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 547 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania z 80 km/h | 33,6 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 40,9 m |
Vredestein Ultrac
Vredestein zapewnia przyzwoite drogi hamowania na sucho i mokro. Do tego ma wysoką odporność na aquaplaning. Emituje wysoki poziom hałasu zewnętrznego, a jego bieżnik szybko się zużywa. Oferuje oszczędność paliwową na przeciętnym poziomie.
Vredestein Ultrac | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 519 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania z 80 km/h | 34,1 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 37,8 m |
Ranking opon letnich – wyniki testu
Przeprowadzony przez niemiecki automobilklub test, poza konkurencjami hamowania awaryjnego na suchej i mokrej nawierzchni czy próbami aquaplaningu, obejmował także parametry wpływające na środowisko. Oprócz osiągów badanych na torze, dodatkowo oceniano parametry takie jak poziom hałasu emitowanego przez przejeżdżający samochód czy ilość zanieczyszczeń powstałych wskutek ścierania bieżnika opon. Ocenie punktowej podlegały też badane podczas jazdy po drogach zużycie paliwa oraz szybkość ścierania bieżnika.
Klasyfikacja testu opon letnich 2024
- Continental PremiumContact 7 (cena: 638 zł)
- Michelin Primacy 4+ (cena: 669 zł)
- Kumho Ecsta HS52 (cena: 408 zł)
- Dębica Presto UHP 2 (cena: 375 zł)
- Dunlop SportMaxx RT2 (cena: 605 zł)
- Bridgestone Turanza 6 (cena: 639 zł)
- Fulda SportContrlol 2 (cena: 507 zł)
- Hankook Ventus Prime 4 (cena: 496 zł)
- Goodyear EfficientGrip Performance 2 (cena: 645 zł)
- Falken ZIEX ZE310 EcoRun (cena: 433 zł)
- Nexen N’Fera Primus (cena: 435 zł)
- Goodride Solmax 1 (cena: 265 zł)
- Sailun Atrezzo ZSR2 (cena: 454 zł)
- Semperit Speed-Life 3 (cena: 547 zł)
- Linglong Sport Master (cena: 390 zł)
- Vredestein Ultrac (cena: 519 zł)
Tegoroczny test opon letnich w rozmiarze 215/55 R17 dzięki doskonałemu poziomowi bezpieczeństwa wygrywa Continental PremiumContact 7, a na drugim miejscu plasuje się Michelin Primacy 4+. Na najniższym stopniu podium zmagania kończy Kumho Ecsta HS52. Opona w próbach związanych z bezpieczeństwem jazdy wyprzedza nieco Michelina, ale traci w konkurencjach wpływających na środowisko. Czwarte miejsce w zestawieniu zajmuje Dębica, która zapewnia przyzwoity poziom bezpieczeństwa i jest przyjazna środowisku. Brawo dla polskiej opony.
Kolejne miejsca z dobrymi wynikami zajmują Dunlop, Bridgestone i Fulda. Za nimi plasują się Hankook i Goodyear, które nie zachwycają osiągami, ale nadrabiają w konkurencjach związanych ze środowiskiem. Falken, Nexen, Goodride i Sailun uzyskują przeciętne rezultaty. Zajmujące odległe lokaty Semperit i Linglong tracą w konkurencjach rozgrywanych na torze, a nadrabiają parametrami ekologicznymi. Sklasyfikowany na ostatniej pozycji tabeli wyników Vredestein zapewnia wprawdzie bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa, ale nie jest przyjazny środowisku.