OponyTesty oponTest opon letnich 2024. Ranking 16 opon w rozmiarze 215/55 R17

Test opon letnich 2024. Ranking 16 opon w rozmiarze 215/55 R17

Jak co roku niemiecki automobilklub ADAC zorganizował zakrojony na szeroką skalę test opon letnich. Tym razem zbadano aż 16 modeli w rozmiarze 215/55 R17. Które opony wypadły najlepiej?

W tegorocznym rankingu opon letnich uwzględniono modele ze wszystkich segmentów rynkowych. Produkty budżetowe reprezentowały chińskie marki, takie jak Goodride, Linglong czy Sailun, ale nie zabrakło też taniej opony europejskiej. W teście uwzględniono polską Dębicę. Wśród opon segmentu środkowego znalazły się m.in. Falken, Hankook i Vredestein. Nie zabrakło też opon klasy premium. W porównaniu wzięły udział produkty firm Bridgestone, Continental, Goodyear oraz Michelin.

Test opon letnich. Jakie opony wzięły w nim udział?

Opony, które wzięły udział w teście (alfabetycznie):
Bridgestone Turanza 6
Continental PremiumContact 7
Dębica Presto UHP 2
Dunlop SportMaxx RT2
Falken ZIEX ZE310 EcoRun
Fulda SportControl 2
Goodride Solmax 1
Goodyear EfficientGrip Performance 2
Hankook Ventus Prime 4
Kumho Ecsta HS52
Linglong Sport Master
Michelin Primacy 4+
Nexen N’Fera Primus
Sailun Atrezzo ZSR2
Semperit Speed-Life 3
Vredestein Ultrac

Wśród szesnastu uczestników testu znalazły się produkty z różnych półek cenowych. Najtańszą w zestawieniu oponą jest Goodride, która kosztuje 265 zł/szt. Pozostałe produkty segmentu budżetowego są już droższe o ponad 100 zł za sztukę. Z kolei najdroższym produktem w tegorocznym teście jest Michelin – kupno jednej sztuki oznacza wydatek 669 zł. Pozostałe opony klasy premium są nieco tańsze, jednak wszystkie kosztują ponad 600 zł za sztukę.

Test opon letnich 215/55 R17 – opisy opon

Poniżej prezentujemy krótkie opisy zawierające wnioski o poszczególnych oponach. Także tabelki zawierające wyniki pomiarów dróg hamowania na poszczególnych nawierzchniach.

Bridgestone Turanza 6Test opon ADAC

Zalety opony to wysoka odporność na wzdłużny aquaplaning oraz bardzo dobry wynik w próbie zużycia paliwa. Bieżnik Bridgestone’a zużywa się powoli. Poza tym opona uzyskuje przeciętne rezultaty ale zapewnia wymagany poziom bezpieczeństwa.

Bridgestone Turanza 6 – wybrane wyniki
Bridgestone Turanza 6
Cena 1 sztuki 639 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania z 80 km/h 34,6 m
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 38,0 m

Continental PremiumContact 7Test opon ADAC

Continental ma imponująco krótkie drogi hamowania na sucho
i mokro. Do tego wolno się zużywa umożliwiając pokonywanie długich dystansów. Pomimo przeciętnej odporności na aquaplaning PremiumContact 7 oferuje najwyższy poziom bezpieczeństwa.

Continental PremiumContact 7 – wybrane wyniki
Continental PremiumContact 7
Cena 1 sztuki 638 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania z 80 km/h 28,5 m
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 35,4 m

Dębica Presto UHP 2Test opon ADAC

Dębica zapewnia stabilne osiągi na niezłym poziomie we wszystkich warunkach drogowych. W wielu próbach niedroga opona wypada lepiej od produktów klasy średniej, a nawet premium. Wysokie noty uzyskuje w konkurencjach aquaplaningu, szczególnie poprzecznego.

Dębica Presto UHP 2 – wybrane wyniki
Dębica Presto UHP 2
Cena 1 sztuki 375 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania z 80 km/h 34,6 m
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 37,9 m

Dunlop SportMaxx RT2Test opon ADAC

Zaletami Dunlopa są krótka droga hamowania na suchym asfalcie
i wysoka odporność na aquaplaning. Opona ma przeciętne tempo ścierania bieżnika. W konkurencjach zużycia paliwa i głośności przejeżdżającego samochodu plasuje się w połowie stawki.

Dunlop SportMaxx RT2 – wybrane wyniki
Dunlop SportMaxx RT2
Cena 1 sztuki 605 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania z 80 km/h 34,4 m
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 37,5 m

Falken ZIEX ZE310 EcoRunTest opon ADAC

Japońska opona zapewnia krótką drogę hamowania na mokrej nawierzchni, a na suchej też radzi sobie bardzo dobrze. Do tego Falken wykazuje wysoką odporność na aquaplaning. Zużywa się w przeciętnym tempie i ma najwyższe zużycie paliwa z całej stawki.

Falken ZIEX ZE310 EcoRun – wybrane wyniki
Falken ZIEX ZE310 EcoRun
Cena 1 sztuki 433 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania z 80 km/h 32,6 m
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 37,7 m

Fulda SportControl 2Test opon ADAC

Fulda bardzo dobrze radzi sobie w konkurencjach aquaplaningu. Nieźle hamuje na suchym asfalcie, za to na mokrym wypada gorzej. Przeciętnie radzi sobie też w konkurencjach głośności zewnętrznej, zużycia paliwa oraz tempa ścierania bieżnika.

Fulda SportControl 2 – wybrane wyniki
Fulda SportControl 2
Cena 1 sztuki 507 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania z 80 km/h 34,9 m
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 37,8 m

Goodride Solmax 1Test opon ADAC

W konkurencjach hamowania na sucho i mokro Goodride zajmuje odległe pozycje. Nieźle radzi sobie za to w próbach aquaplaningu. Opona ma przeciętny poziom głośności zewnętrznej, a jej bieżnik zużywa się szybko. Niewątpliwą zaletą produktu jest niska cena.

Goodride Solmax 1 – wybrane wyniki
Goodride Solmax 1
Cena 1 sztuki 265 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania z 80 km/h 35,1 m
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 38,9 m

Goodyear EfficientGrip Performance 2Test opon ADAC

Goodyear nie zachwyca osiągami w próbach hamowania na sucho
i mokro oraz jeżeli chodzi o odporność na aquaplaning. Ma za to wysoki poziom komfortu i niskie spalanie. Do tego bieżnik opony zużywa się powoli, umożliwiając pokonywanie dużych przebiegów.

Goodyear EfficientGrip Performance 2 – wybrane wyniki
Goodyear EfficientGrip Performance 2
Cena 1 sztuki 645 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania z 80 km/h 33,3 m
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 37,9 m

Hankook Ventus Prime 4Test opon ADAC

Hankook zapewnia dobrą skuteczność hamowania na mokrym asfalcie, a na suchym radzi sobie nieco gorzej. Opona kiepsko wypada w konkurencjach aquaplaningu. Umożliwia za to pokonywanie sporych przebiegów i zużywa mało paliwa.

Hankook Ventus Prime 4 – wybrane wyniki
Hankook Ventus Prime 4
Cena 1 sztuki 496 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania z 80 km/h 32,8 m
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 38,1 m

Kumho Ecsta HS52Test opon ADAC

Kumho dobrze hamuje na mokrej nawierzchni, a nieco gorzej na suchej. Opona uzyskuje kiepskie noty w konkurencjach aquaplaningu i jest głośna na zewnątrz samochodu. Wygrywa za to rywalizację w konkurencji odporności na zużywanie bieżnika.

Kumho Ecsta HS52 – wybrane wyniki
Kumho Ecsta HS52
Cena 1 sztuki 408 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania z 80 km/h 32,8 m
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 38,1 m

Linglong Sport MasterTest opon ADAC

Linglong dobrze hamuje na suchej i mokrej nawierzchni. Opona ma słabą odporność na zjawisko aquaplaningu. Za to emituje niski poziom hałasu na zewnątrz samochodu. Bieżnik Linglonga zużywa się dość szybko. Zużycie paliwa na przeciętnym poziomie.

Linglong Sport Master – wybrane wyniki
Linglong Sport Master
Cena 1 sztuki 390 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania z 80 km/h 33,2 m
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 37,3 m

Michelin Primacy 4+Test opon ADAC

Michelin zapewnia krótkie drogi hamowania zarówno na suchym, jak i mokrym asfalcie przy przeciętnej odporności na aquaplaning. Opona jest cicha i umożliwia pokonywanie dużych przebiegów. Primacy 4+ oferuje też zużycie paliwa na niskim poziomie.

Michelin Primacy 4+ – wybrane wyniki
Michelin Primacy 4+
Cena 1 sztuki 669 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania z 80 km/h 31,1 m
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 37,3 m

Nexen N’Fera PrimusTest opon ADAC

Nexen uzyskuje przeciętne wyniki w próbach awaryjnego hamowania zarówno na suchym, jak i mokrym asfalcie. Podobnie wypada w konkurencjach aquaplaningu wzdłużnego i poprzecznego. W próbach głośności, zużycia paliwa i trwałości plasuje się w połowie stawki.

Nexen N’Fera Primus – wybrane wyniki
Nexen N’Fera Primus
Cena 1 sztuki 435 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania z 80 km/h 33,0 m
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 38,4 m

Sailun Atrezzo ZSR2Test opon ADAC

Sailun zapewnia krótkie drogi hamowania na sucho i mokro. Nieco gorzej radzi sobie w konkurencjach aquaplaningu, gdzie kończy rywalizację w połowie stawki. Jest najcichszą i najoszczędniejszą oponą w zestawieniu. Jej bieżnik zużywa się dość szybko.

Sailun Atrezzo ZSR2 – wybrane wyniki
Sailun Atrezzo ZSR2
Cena 1 sztuki 454 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania z 80 km/h 32,7 m
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 37,7 m

Semperit Speed-Life 3Test opon ADAC

Semperit nie zachwyca osiągami – zajmuje ostatnią pozycję w próbie hamowania na sucho. Na mokro wypada przyzwoicie, podobnie jak w konkurencjach aquaplaningu. Ma wysoką odporność na ścieranie bieżnika i zapewnia niskie zużycie paliwa.

Semperit Speed-Life 3 – wybrane wyniki
Semperit Speed-Life 3
Cena 1 sztuki 547 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania z 80 km/h 33,6 m
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 40,9 m

Vredestein UltracTest opon ADAC

Vredestein zapewnia przyzwoite drogi hamowania na sucho i mokro. Do tego ma wysoką odporność na aquaplaning. Emituje wysoki poziom hałasu zewnętrznego,  a jego bieżnik szybko się zużywa. Oferuje oszczędność paliwową na przeciętnym poziomie.

Vredestein Ultrac – wybrane wyniki
Vredestein Ultrac
Cena 1 sztuki 519 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania z 80 km/h 34,1 m
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 37,8 m

Ranking opon letnich – wyniki testu

Przeprowadzony przez niemiecki automobilklub test, poza konkurencjami hamowania awaryjnego na suchej i mokrej nawierzchni czy próbami aquaplaningu, obejmował także parametry wpływające na środowisko. Oprócz osiągów badanych na torze, dodatkowo oceniano parametry takie jak poziom hałasu emitowanego przez przejeżdżający samochód czy ilość zanieczyszczeń powstałych wskutek ścierania bieżnika opon. Ocenie punktowej podlegały też badane podczas jazdy po drogach zużycie paliwa oraz szybkość ścierania bieżnika.

Klasyfikacja testu opon letnich 2024

  1. Continental PremiumContact 7 (cena: 638 zł)
  2. Michelin Primacy 4+ (cena: 669 zł)
  3. Kumho Ecsta HS52 (cena: 408 zł)
  4. Dębica Presto UHP 2 (cena: 375 zł)
  5. Dunlop SportMaxx RT2 (cena: 605 zł)
  6. Bridgestone Turanza 6 (cena: 639 zł)
  7. Fulda SportContrlol 2 (cena: 507 zł)
  8. Hankook Ventus Prime 4 (cena: 496 zł)
  9. Goodyear EfficientGrip Performance 2 (cena: 645 zł)
  10. Falken ZIEX ZE310 EcoRun (cena: 433 zł)
  11. Nexen N’Fera Primus (cena: 435 zł)
  12. Goodride Solmax 1 (cena: 265 zł)
  13. Sailun Atrezzo ZSR2 (cena: 454 zł)
  14. Semperit Speed-Life 3 (cena: 547 zł)
  15. Linglong Sport Master (cena: 390 zł)
  16. Vredestein Ultrac (cena: 519 zł)

Tegoroczny test opon letnich w rozmiarze 215/55 R17 dzięki doskonałemu poziomowi bezpieczeństwa wygrywa Continental PremiumContact 7, a na drugim miejscu plasuje się Michelin Primacy 4+. Na najniższym stopniu podium zmagania kończy Kumho Ecsta HS52. Opona w próbach związanych z bezpieczeństwem jazdy wyprzedza nieco Michelina, ale traci w konkurencjach wpływających na środowisko. Czwarte miejsce w zestawieniu zajmuje Dębica, która zapewnia przyzwoity poziom bezpieczeństwa i jest przyjazna środowisku. Brawo dla polskiej opony.

Kolejne miejsca z dobrymi wynikami zajmują Dunlop, Bridgestone i Fulda. Za nimi plasują się Hankook i Goodyear, które nie zachwycają osiągami, ale nadrabiają w konkurencjach związanych ze środowiskiem. Falken, Nexen, Goodride i Sailun uzyskują przeciętne rezultaty. Zajmujące odległe lokaty Semperit i Linglong tracą w konkurencjach rozgrywanych na torze, a nadrabiają parametrami ekologicznymi. Sklasyfikowany na ostatniej pozycji tabeli wyników Vredestein zapewnia wprawdzie bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa, ale nie jest przyjazny środowisku.

Redakcja poleca inne artykuły dotyczące opon:

Test opon letnich klasy premium (205/55 R16)

Jak opony letnie sprawują się zimą?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji