OponyTesty oponTest opon letnich klasy średniej 205/55 R16 (2023). Które są najlepsze wg...

Test opon letnich klasy średniej 205/55 R16 (2023). Które są najlepsze wg ADAC?

Od opon w przystępnych cenach wymaga się dobrych parametrów. Jakie opony klasy średniej wybrać? Sprawdźmy, które wypadły najlepiej w teście opon letnich ADAC (205/55 R16).

Dokładnie 50 lat temu, bo w 1973 roku, niemiecki ADAC przeprowadził pierwszy autorski test opon. Chcąc uczcić tą rocznicę, eksperci ADAC zrobili „niespodziankę” i wykonali obszerny test ogumienia letniego w rozmiarze 205/55 R16. Obszerny, jeśli nie powiedzieć – gigantyczny, ponieważ wzięło w nim udział aż 50 różnych opon! Pod uwagę wzięto produkty ze wszystkich półek cenowych, a zatem ogumienie premium, klasy średniej i budżetowe.

Test opon letnich klasy średniej ADAC – co sprawdzano?

Po zweryfikowaniu wyników opon z najwyższych półek cenowych, tym razem przyjrzeliśmy się rezultatom ogumienia plasującego się pomiędzy produktami premium i budżetowymi – czyli oponami klasy średniej. Cechuje je przystępniejsza cena zakupu bez większych szkód na uzyskiwanych parametrach, tj. w większości przypadków nie czyniących z tańszych opon produktów niebezpiecznych. A właśnie te kwestie odegrały kluczową rolę w teście ADAC, ponieważ bezpieczeństwo jazdy stało się bowiem pierwszym kryterium wliczającym się do oceny końcowej, w dodatku z większym udziałem punktowym (70%). W ramach tej kategorii sprawdzano zachowanie opon na suchej nawierzchni (prowadzenie na granicy przyczepności, droga hamowania, komfort jazdy), jak i na mokrej (droga hamowania, prowadzenie na granicy przyczepności, aquaplaning wzdłużny i poprzeczny, a także jazda po okręgu).

Test opon letnich klasy średniej ADAC
W testach opon ADAC największy wpływ na ocenę końcową ma gwarantowany przez oponę poziom bezpieczeństwa. W najnowszym teście kryteria urozmaicono o nowe pomiary weryfikujące „ekologiczny” charakter ogumienia.

Nowość w teście z 2023 roku stanowiła tzw. równowaga środowiskowa, czyli nowe kryterium składające się na 30% oceny końcowej. W jej ramach oceniono opony pod kątem aspektów zrównoważonego rozwoju (np. uzyskanych certyfikatów, lokalizacji miejsc produkcji wpływających na długość tras dostaw), ale i zawarto parametry ciekawe z punktu widzenia użytkownika. Wyliczono m.in. przebieg starcia bieżnika opony do dopuszczalnej głębokości (1,6 mm), określono zużycie paliwa podczas jazdy z prędkością 100 km/h i zmierzono hałas wydzielany przez opony na zewnątrz (przy 80 km/h) i we wnętrzu auta (30-130 km/h).

Ranking opon letnich klasy średniej ADAC (205/55 R16) – wyniki pomiarów

Tak prezentują się wyniki najistotniejszych, z punktu widzenia użytkownika, pomiarów w teście opon letnich klasy średniej ADAC (205/55 R16). Poniżej przedstawiamy także klasyfikację końcową testu. Które ogumienie ze średniej półki cenowej uzyskało najlepsze rezultaty i jest godne rozważenia przez użytkownika samochodu?

Test opon letnich klasy średniej 205/55 R16 (ADAC) – wyniki wybranych pomiarów
Opona Droga hamowania (sucha nawierzchnia; 100-0 km/h) Droga hamowania (mokry asfalt; 80-0 km/h) Aquaplaning wzdłużny Aquaplaning poprzeczny Hałas Zużycie paliwa Przebieg do wymaganej głębokości bieżnika
BF Goodrich Advantage 37,2 m 39,8 m 81,3 km/h 3,5 m/s² 72,3 dB 5,7 l/100 km 37 300 km
Falken ZIEX ZE310 ECORUN 37,4 m 36,8 m 79,7 km/h 3,5 m/s² 71,9 dB 5,9 l/100 km 40 800 km
Firestone Roadhawk 38,1 m 41,7 m 83,6 km/h 3,8 m/s² 72,4 dB 5,9 l/100 km 38 200 km
Fulda EcoControl HP2 38,0 m 40,8 m 80,8 km/h 3,8 m/s² 71,2 dB 5,8 l/100 km 47 500 km
Hankook Ventus Prime4 36,6 m 35,8 m 77,6 km/h 3,2 m/s² 71,7 dB 5,8 l/100 km 42 200 km
Kleber Dynaxer HP4 37,3 m 40,2 m 81,3 km/h 3,7 m/s² 70,3 dB 5,7 l/100 km 48 000 km
Kumho Ecsta HS52 36,7 m 38,4 m 81,9 km/h 3,3 m/s² 71,0 dB 5,9 l/100 km 43 500 km
Nexen N´Fera Primus 38,2 m 38,2 m 84,5 km/h 3,7 m/s² 70,7 dB 5,7 l/100 km 33 300 km
Semperit SPEED-LIFE 3 39,7 m 37,2 m 81,8 km/h 3,8 m/s² 70,7 dB 5,8 l/100 km 40 000 km
Toyo Tires Proxes Comfort 37,8 m 40,6 m 78,3 km/h 3,5 m/s² 70,4 dB 5,8 l/100 km 41 700 km
Uniroyal RainSport 5 39,1 m 36,8 m 86,7 km/h 4,0 m/s² 70,9 dB 5,9 l/100 km 33 300 km
Zeetex ZT 1000 39,9 m 39,0 m 79,3 km/h 3,1 m/s² 69,8 dB 5,7 l/100 km 23 100 km

Miejsce 1 – Falken ZIEX ZE310 ECORUN

Cena: 320 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 17.03.2023 r.)

Bardzo dobre rezultaty w kategorii „Bezpieczeństwo jazdy” pozwoliły produktowi Falken uzyskać najlepszy wynik pośród ogumienia ze średniej półki cenowej. To jedna z czterech opon, która otrzymała ocenę dobrą. Potrafi skutecznie wyhamować auto, a w tej kwestii bryluje zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Jest także bezpieczna na zroszonych łukach i pewna w prowadzeniu niezależnie od tego, czy aktualnie pada czy nie. Falken to zarazem jedna z głośniejszych opon w zestawieniu, nie imponuje też wytrzymałością bieżnika.

Falken ZIEX ZE310 ECORUN

Miejsce 2 – Kumho Ecsta HS52

Cena: 270 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 17.03.2023 r.)

Kumho tylko nieznanie ustąpił Falkenowi: głównie za sprawą gorszej odporności na aquaplaning i dłuższej drogi hamowania na mokrej nawierzchni. Nie ma jednak sobie równych (poza Hankookiem) wtedy, gdy mamy do czynienia z pogodą bez opadów: wtedy hamuje niezwykle skutecznie i imponuje właściwościami jezdnymi. To opona nieco cichsza i bardziej wytrzymała na ścieranie, ale nie pozwalająca na wypracowanie bardzo niskiego zużycia paliwa.

Kumho Ecsta HS52

Miejsce 3 – Hankook Ventus Prime4

Cena: 270 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 17.03.2023 r.)

Hankook okazał się bezkonkurencyjnym ogumieniem, jeśli chodzi o skuteczność hamowania: w tych pomiarach zwyciężył zarówno na mokrym, jak i suchym asfalcie. Od zwycięskiego Falkena i równie bezpiecznego Kumho odstaje w pomiarach aquaplaningu, co ostatecznie dało mu 3. miejsce. Eksploatacji opon Hankook towarzyszy spory hałas, ale to produkt nieźle opierający się procesowi ścierania bieżnika. Przyzwoicie wypada w pomiarach zużycia paliwa.

Hankook Ventus Prime4

Miejsce 3 – Nexen N´Fera Primus

Cena: 210 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 17.03.2023 r.)

Ogumienie Nexen wyhamowuje auto z gorszą skutecznością od wyżej sklasyfikowanych rywali, ale straty nadrabia prowadzeniem w zakrętach i bezpieczeństwem jazdy na mokrej nawierzchni. To jedna z cichszych opon w tym rankingu, ale dość szybko narażona na starcie bieżnika. Umożliwia wypracowanie satysfakcjonujących rezultatów zużycia paliwa.

Nexen N´Fera Primus

Miejsce 5 – Kleber Dynaxer HP4

Cena: 200 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 17.03.2023 r.)

Kleber jest pierwszą z opon z oceną zadowalającą. Udało mu się ją zdobyć głównie dzięki względom środowiskowym: to bowiem ciche, sprzyjające „śrubowaniu” spalania ogumienie, którego bieżnik wytrzymuje wiele kilometrów (najwięcej w tym zestawieniu). W kwestiach bezpieczeństwa jazdy musi uznać wyższość konkurentów. Nieźle hamuje na suchym asfalcie, ale na mokrym już znacząco „odjeżdża”. Nie bryluje też w kwestii precyzji prowadzenia i odporności na aquaplaning.

Kleber Dynaxer HP4

Miejsce 5 – Fulda EcoControl HP2

Cena: 260 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 17.03.2023 r.)

Oponie marki Fulda także pomogły względy środowiskowe, z tym że nie bryluje pod tym kątem aż tak jak produkt Klebera. Bieżnik Fuldy również przejedzie wiele kilometrów, ale to nieco głośniejsza opona i nie aż tak „oszczędna”. Niestety, hamuje w zaledwie akceptowalnym stopniu (na suchym), z kolei na zroszonym asfalcie zatrzymuje się już najdalej ze wszystkich w zestawieniu. Przeciętnie też wypada w pomiarach aquaplaningu.

Fulda EcoControl HP2

Miejsce 5 – Toyo Tires Proxes Comfort

Cena: 290 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 17.03.2023 r.)

Produkt Toyo okazał się bardziej zbilansowany od Fuldy czy Klebera. Zachowuje więcej rezerw bezpieczeństwa podczas prowadzenia i hamowania na suchym asfalcie, natomiast słabo prezentuje się, gdy spadnie deszcz (kiepsko hamuje i ma jeden z gorszych wyników aquaplaningu wzdłużnego). Opona Toyo zdobywa cenne punkty za niski poziom hałasu i wysoką trwałość bieżnika.

Toyo Tires Proxes Comfort

Miejsce 8 – Semperit SPEED-LIFE 3

Cena: 340 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 17.03.2023 r.)

Ogumienie Semperit lepiej czuje się na mokrej nawierzchni – wtedy przyzwoicie hamuje i nie wypada z toru jazdy przy dość wysokich prędkościach. Traci jednak sporo punktów przeciętną skutecznością na suchym asfalcie (głównie odległą drogą hamowania). Nie jest też oponą szczególnie „ekologiczną”, choć z pewnością dość cichą i dobrze opierającą się procesowi ścierania.

Semperit SPEED-LIFE 3

Miejsce 9 – Firestone Roadhawk

Cena: 270 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 17.03.2023 r.)

Opona Firestone uzyskała bardzo skrajne rezultaty. Z jednej strony dobrze wyhamowuje pojazd na suchym asfalcie i długo zachowuje rezerwy bezpieczeństwa na mokrym, z drugiej kompletnie nie radzi sobie z hamowaniem podczas opadów deszczu. Poza tym sporo traci z uwagi na ponadprzeciętny hałas, wysokie zużycie paliwa i zaledwie akceptowalny przebieg do dopuszczalnego starcia bieżnika.

Firestone Roadhawk

Miejsce 10 – BF Goodrich Advantage

Cena: 365 zł (najniższa z Oponeo.pl z dnia 17.03.2023 r.)

BF Goodrich to typowy „średniak”: nie imponuje bezpieczeństwem prowadzenia niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z mokrym czy suchym asfaltem, ale też nie uzyskuje najgorszych wyników – bardziej określane jako zadowalające. Traci też na emitowanym hałasie, co z kolei nadrabia potencjałem do wypracowywania niskich wyników spalania.

BF Goodrich Advantage

Miejsce 11 – Uniroyal RainSport 5

Cena: 285 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 17.03.2023 r.)

Produkt Uniroyal na suchej drodze potrafi zaskoczyć kierowcę nieprzewidywalnymi reakcjami podczas wykonywania manewrów wymijania, a także przeciętnie wtedy hamuje. Jest jednak oponą doskonale radzącą sobie na mokrej nawierzchni – wyprzedza rywali odpornością na aquaplaning oraz hamuje równie skutecznie jak zwycięski Falken. Nieźle też wypada pod kątem hałasu, natomiast traci punkty za poziom zużycia paliwa i odporność na ścieranie.

Uniroyal RainSport 5

Miejsce 12 – Zeetex ZT 1000

Cena: 295 zł (najniższa z Oponeo.pl z dnia 17.03.2023 r.)

Zeetex ląduje na końcu stawki, jako jedyny zdobywając ocenę „wystarczającą”. Złożyło się na nią przede wszystkim wyraźnie gorsze prowadzenie na mokrej nawierzchni: opona wykazuje wtedy tendencje do nadsterowności i podsterowności. Z kolei na suchym asfalcie wyjątkowo długo hamuje. Oceny nie zdołały podwyższyć dobre wyniki zużycia paliwa i rekordowo niski poziom hałasu. Przeszkodziła też wyjątkowo niska trwałość bieżnika.

Zeetex ZT 1000

Test opon letnich klasy średniej 205/55 R16 (ADAC) – punktacja końcowa
Miejsce Opona Bezpieczeństwo jazdy (70%) Równowaga środowiskowa (30%) Ocena końcowa (100%)
1 Falken ZIEX ZE310 ECORUN 3,9 3,3  3,7 
2 Kumho Ecsta HS52 3,7 3,3  3,6 
3 Hankook Ventus Prime4 3,6 3,3  3,5 
3 Nexen N´Fera Primus 3,7 2,9  3,5 
5 Kleber Dynaxer HP4 3,2 3,9  3,4 
5 Fulda EcoControl HP2 3,2 3,8  3,4 
5 Toyo Tires Proxes Comfort 3,3 3,5  3,4 
8 Semperit SPEED-LIFE 3 3,2 3,4  3,3 
9 Firestone Roadhawk 3,2 3,3  3,2 
10 BF Goodrich Advantage 3,1 3,2  3,1 
11 Uniroyal RainSport 5 2,6 2,9  2,7 
12 Zeetex ZT 1000 2,2 1,9  1,9 

Oceny:  6,0-4,5  = bardzo dobra;  4,4-3,5  = dobra;  3,4-2,5  = zadowalająca;  2,4-1,5  = wystarczająca;  1,4-0,5  = niezadowalająca.

Redakcja poleca:

Test opon letnich premium 205/55 R16 (ADAC)

Nasz test opon całorocznych 205/55 R16 (2022)

Nasz test opon letnich 205/55 R16 (2022)

Zdjęcia pochodzą ze strony www.adac.de

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji