Od opon w przystępnych cenach wymaga się dobrych parametrów. Jakie opony klasy średniej wybrać? Sprawdźmy, które wypadły najlepiej w teście opon letnich ADAC (205/55 R16).
Dokładnie 50 lat temu, bo w 1973 roku, niemiecki ADAC przeprowadził pierwszy autorski test opon. Chcąc uczcić tą rocznicę, eksperci ADAC zrobili „niespodziankę” i wykonali obszerny test ogumienia letniego w rozmiarze 205/55 R16. Obszerny, jeśli nie powiedzieć – gigantyczny, ponieważ wzięło w nim udział aż 50 różnych opon! Pod uwagę wzięto produkty ze wszystkich półek cenowych, a zatem ogumienie premium, klasy średniej i budżetowe.
Test opon letnich klasy średniej ADAC – co sprawdzano?
Po zweryfikowaniu wyników opon z najwyższych półek cenowych, tym razem przyjrzeliśmy się rezultatom ogumienia plasującego się pomiędzy produktami premium i budżetowymi – czyli oponami klasy średniej. Cechuje je przystępniejsza cena zakupu bez większych szkód na uzyskiwanych parametrach, tj. w większości przypadków nie czyniących z tańszych opon produktów niebezpiecznych. A właśnie te kwestie odegrały kluczową rolę w teście ADAC, ponieważ bezpieczeństwo jazdy stało się bowiem pierwszym kryterium wliczającym się do oceny końcowej, w dodatku z większym udziałem punktowym (70%). W ramach tej kategorii sprawdzano zachowanie opon na suchej nawierzchni (prowadzenie na granicy przyczepności, droga hamowania, komfort jazdy), jak i na mokrej (droga hamowania, prowadzenie na granicy przyczepności, aquaplaning wzdłużny i poprzeczny, a także jazda po okręgu).

Nowość w teście z 2023 roku stanowiła tzw. równowaga środowiskowa, czyli nowe kryterium składające się na 30% oceny końcowej. W jej ramach oceniono opony pod kątem aspektów zrównoważonego rozwoju (np. uzyskanych certyfikatów, lokalizacji miejsc produkcji wpływających na długość tras dostaw), ale i zawarto parametry ciekawe z punktu widzenia użytkownika. Wyliczono m.in. przebieg starcia bieżnika opony do dopuszczalnej głębokości (1,6 mm), określono zużycie paliwa podczas jazdy z prędkością 100 km/h i zmierzono hałas wydzielany przez opony na zewnątrz (przy 80 km/h) i we wnętrzu auta (30-130 km/h).
Ranking opon letnich klasy średniej ADAC (205/55 R16) – wyniki pomiarów
Tak prezentują się wyniki najistotniejszych, z punktu widzenia użytkownika, pomiarów w teście opon letnich klasy średniej ADAC (205/55 R16). Poniżej przedstawiamy także klasyfikację końcową testu. Które ogumienie ze średniej półki cenowej uzyskało najlepsze rezultaty i jest godne rozważenia przez użytkownika samochodu?
Opona | Droga hamowania (sucha nawierzchnia; 100-0 km/h) | Droga hamowania (mokry asfalt; 80-0 km/h) | Aquaplaning wzdłużny | Aquaplaning poprzeczny | Hałas | Zużycie paliwa | Przebieg do wymaganej głębokości bieżnika |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BF Goodrich Advantage | 37,2 m | 39,8 m | 81,3 km/h | 3,5 m/s² | 72,3 dB | 5,7 l/100 km | 37 300 km |
Falken ZIEX ZE310 ECORUN | 37,4 m | 36,8 m | 79,7 km/h | 3,5 m/s² | 71,9 dB | 5,9 l/100 km | 40 800 km |
Firestone Roadhawk | 38,1 m | 41,7 m | 83,6 km/h | 3,8 m/s² | 72,4 dB | 5,9 l/100 km | 38 200 km |
Fulda EcoControl HP2 | 38,0 m | 40,8 m | 80,8 km/h | 3,8 m/s² | 71,2 dB | 5,8 l/100 km | 47 500 km |
Hankook Ventus Prime4 | 36,6 m | 35,8 m | 77,6 km/h | 3,2 m/s² | 71,7 dB | 5,8 l/100 km | 42 200 km |
Kleber Dynaxer HP4 | 37,3 m | 40,2 m | 81,3 km/h | 3,7 m/s² | 70,3 dB | 5,7 l/100 km | 48 000 km |
Kumho Ecsta HS52 | 36,7 m | 38,4 m | 81,9 km/h | 3,3 m/s² | 71,0 dB | 5,9 l/100 km | 43 500 km |
Nexen N´Fera Primus | 38,2 m | 38,2 m | 84,5 km/h | 3,7 m/s² | 70,7 dB | 5,7 l/100 km | 33 300 km |
Semperit SPEED-LIFE 3 | 39,7 m | 37,2 m | 81,8 km/h | 3,8 m/s² | 70,7 dB | 5,8 l/100 km | 40 000 km |
Toyo Tires Proxes Comfort | 37,8 m | 40,6 m | 78,3 km/h | 3,5 m/s² | 70,4 dB | 5,8 l/100 km | 41 700 km |
Uniroyal RainSport 5 | 39,1 m | 36,8 m | 86,7 km/h | 4,0 m/s² | 70,9 dB | 5,9 l/100 km | 33 300 km |
Zeetex ZT 1000 | 39,9 m | 39,0 m | 79,3 km/h | 3,1 m/s² | 69,8 dB | 5,7 l/100 km | 23 100 km |
Miejsce 1 – Falken ZIEX ZE310 ECORUN
Cena: 320 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 17.03.2023 r.)
Bardzo dobre rezultaty w kategorii „Bezpieczeństwo jazdy” pozwoliły produktowi Falken uzyskać najlepszy wynik pośród ogumienia ze średniej półki cenowej. To jedna z czterech opon, która otrzymała ocenę dobrą. Potrafi skutecznie wyhamować auto, a w tej kwestii bryluje zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Jest także bezpieczna na zroszonych łukach i pewna w prowadzeniu niezależnie od tego, czy aktualnie pada czy nie. Falken to zarazem jedna z głośniejszych opon w zestawieniu, nie imponuje też wytrzymałością bieżnika.
Miejsce 2 – Kumho Ecsta HS52
Cena: 270 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 17.03.2023 r.)
Kumho tylko nieznanie ustąpił Falkenowi: głównie za sprawą gorszej odporności na aquaplaning i dłuższej drogi hamowania na mokrej nawierzchni. Nie ma jednak sobie równych (poza Hankookiem) wtedy, gdy mamy do czynienia z pogodą bez opadów: wtedy hamuje niezwykle skutecznie i imponuje właściwościami jezdnymi. To opona nieco cichsza i bardziej wytrzymała na ścieranie, ale nie pozwalająca na wypracowanie bardzo niskiego zużycia paliwa.
Miejsce 3 – Hankook Ventus Prime4
Cena: 270 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 17.03.2023 r.)
Hankook okazał się bezkonkurencyjnym ogumieniem, jeśli chodzi o skuteczność hamowania: w tych pomiarach zwyciężył zarówno na mokrym, jak i suchym asfalcie. Od zwycięskiego Falkena i równie bezpiecznego Kumho odstaje w pomiarach aquaplaningu, co ostatecznie dało mu 3. miejsce. Eksploatacji opon Hankook towarzyszy spory hałas, ale to produkt nieźle opierający się procesowi ścierania bieżnika. Przyzwoicie wypada w pomiarach zużycia paliwa.
Miejsce 3 – Nexen N´Fera Primus
Cena: 210 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 17.03.2023 r.)
Ogumienie Nexen wyhamowuje auto z gorszą skutecznością od wyżej sklasyfikowanych rywali, ale straty nadrabia prowadzeniem w zakrętach i bezpieczeństwem jazdy na mokrej nawierzchni. To jedna z cichszych opon w tym rankingu, ale dość szybko narażona na starcie bieżnika. Umożliwia wypracowanie satysfakcjonujących rezultatów zużycia paliwa.
Miejsce 5 – Kleber Dynaxer HP4
Cena: 200 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 17.03.2023 r.)
Kleber jest pierwszą z opon z oceną zadowalającą. Udało mu się ją zdobyć głównie dzięki względom środowiskowym: to bowiem ciche, sprzyjające „śrubowaniu” spalania ogumienie, którego bieżnik wytrzymuje wiele kilometrów (najwięcej w tym zestawieniu). W kwestiach bezpieczeństwa jazdy musi uznać wyższość konkurentów. Nieźle hamuje na suchym asfalcie, ale na mokrym już znacząco „odjeżdża”. Nie bryluje też w kwestii precyzji prowadzenia i odporności na aquaplaning.
Miejsce 5 – Fulda EcoControl HP2
Cena: 260 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 17.03.2023 r.)
Oponie marki Fulda także pomogły względy środowiskowe, z tym że nie bryluje pod tym kątem aż tak jak produkt Klebera. Bieżnik Fuldy również przejedzie wiele kilometrów, ale to nieco głośniejsza opona i nie aż tak „oszczędna”. Niestety, hamuje w zaledwie akceptowalnym stopniu (na suchym), z kolei na zroszonym asfalcie zatrzymuje się już najdalej ze wszystkich w zestawieniu. Przeciętnie też wypada w pomiarach aquaplaningu.
Miejsce 5 – Toyo Tires Proxes Comfort
Cena: 290 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 17.03.2023 r.)
Produkt Toyo okazał się bardziej zbilansowany od Fuldy czy Klebera. Zachowuje więcej rezerw bezpieczeństwa podczas prowadzenia i hamowania na suchym asfalcie, natomiast słabo prezentuje się, gdy spadnie deszcz (kiepsko hamuje i ma jeden z gorszych wyników aquaplaningu wzdłużnego). Opona Toyo zdobywa cenne punkty za niski poziom hałasu i wysoką trwałość bieżnika.
Miejsce 8 – Semperit SPEED-LIFE 3
Cena: 340 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 17.03.2023 r.)
Ogumienie Semperit lepiej czuje się na mokrej nawierzchni – wtedy przyzwoicie hamuje i nie wypada z toru jazdy przy dość wysokich prędkościach. Traci jednak sporo punktów przeciętną skutecznością na suchym asfalcie (głównie odległą drogą hamowania). Nie jest też oponą szczególnie „ekologiczną”, choć z pewnością dość cichą i dobrze opierającą się procesowi ścierania.
Miejsce 9 – Firestone Roadhawk
Cena: 270 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 17.03.2023 r.)
Opona Firestone uzyskała bardzo skrajne rezultaty. Z jednej strony dobrze wyhamowuje pojazd na suchym asfalcie i długo zachowuje rezerwy bezpieczeństwa na mokrym, z drugiej kompletnie nie radzi sobie z hamowaniem podczas opadów deszczu. Poza tym sporo traci z uwagi na ponadprzeciętny hałas, wysokie zużycie paliwa i zaledwie akceptowalny przebieg do dopuszczalnego starcia bieżnika.
Miejsce 10 – BF Goodrich Advantage
Cena: 365 zł (najniższa z Oponeo.pl z dnia 17.03.2023 r.)
BF Goodrich to typowy „średniak”: nie imponuje bezpieczeństwem prowadzenia niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z mokrym czy suchym asfaltem, ale też nie uzyskuje najgorszych wyników – bardziej określane jako zadowalające. Traci też na emitowanym hałasie, co z kolei nadrabia potencjałem do wypracowywania niskich wyników spalania.
Miejsce 11 – Uniroyal RainSport 5
Cena: 285 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 17.03.2023 r.)
Produkt Uniroyal na suchej drodze potrafi zaskoczyć kierowcę nieprzewidywalnymi reakcjami podczas wykonywania manewrów wymijania, a także przeciętnie wtedy hamuje. Jest jednak oponą doskonale radzącą sobie na mokrej nawierzchni – wyprzedza rywali odpornością na aquaplaning oraz hamuje równie skutecznie jak zwycięski Falken. Nieźle też wypada pod kątem hałasu, natomiast traci punkty za poziom zużycia paliwa i odporność na ścieranie.
Miejsce 12 – Zeetex ZT 1000
Cena: 295 zł (najniższa z Oponeo.pl z dnia 17.03.2023 r.)
Zeetex ląduje na końcu stawki, jako jedyny zdobywając ocenę „wystarczającą”. Złożyło się na nią przede wszystkim wyraźnie gorsze prowadzenie na mokrej nawierzchni: opona wykazuje wtedy tendencje do nadsterowności i podsterowności. Z kolei na suchym asfalcie wyjątkowo długo hamuje. Oceny nie zdołały podwyższyć dobre wyniki zużycia paliwa i rekordowo niski poziom hałasu. Przeszkodziła też wyjątkowo niska trwałość bieżnika.
Miejsce | Opona | Bezpieczeństwo jazdy (70%) | Równowaga środowiskowa (30%) | Ocena końcowa (100%) |
---|---|---|---|---|
1 | Falken ZIEX ZE310 ECORUN | 3,9 | 3,3 | 3,7 |
2 | Kumho Ecsta HS52 | 3,7 | 3,3 | 3,6 |
3 | Hankook Ventus Prime4 | 3,6 | 3,3 | 3,5 |
3 | Nexen N´Fera Primus | 3,7 | 2,9 | 3,5 |
5 | Kleber Dynaxer HP4 | 3,2 | 3,9 | 3,4 |
5 | Fulda EcoControl HP2 | 3,2 | 3,8 | 3,4 |
5 | Toyo Tires Proxes Comfort | 3,3 | 3,5 | 3,4 |
8 | Semperit SPEED-LIFE 3 | 3,2 | 3,4 | 3,3 |
9 | Firestone Roadhawk | 3,2 | 3,3 | 3,2 |
10 | BF Goodrich Advantage | 3,1 | 3,2 | 3,1 |
11 | Uniroyal RainSport 5 | 2,6 | 2,9 | 2,7 |
12 | Zeetex ZT 1000 | 2,2 | 1,9 | 1,9 |
Oceny: 6,0-4,5 = bardzo dobra; 4,4-3,5 = dobra; 3,4-2,5 = zadowalająca; 2,4-1,5 = wystarczająca; 1,4-0,5 = niezadowalająca.
Redakcja poleca:
Test opon letnich premium 205/55 R16 (ADAC)
Nasz test opon całorocznych 205/55 R16 (2022)
Nasz test opon letnich 205/55 R16 (2022)
Zdjęcia pochodzą ze strony www.adac.de