OponyTesty oponTest opon letnich klasy średniej 205/55 R16 (2023). Które są najlepsze wg...

Test opon letnich klasy średniej 205/55 R16 (2023). Które są najlepsze wg ADAC?

Od opon w przystępnych cenach wymaga się dobrych parametrów. Jakie opony klasy średniej wybrać? Sprawdźmy, które wypadły najlepiej w teście opon letnich ADAC (205/55 R16).

Dokładnie 50 lat temu, bo w 1973 roku, niemiecki ADAC przeprowadził pierwszy autorski test opon. Chcąc uczcić tą rocznicę, eksperci ADAC zrobili „niespodziankę” i wykonali obszerny test ogumienia letniego w rozmiarze 205/55 R16. Obszerny, jeśli nie powiedzieć – gigantyczny, ponieważ wzięło w nim udział aż 50 różnych opon! Pod uwagę wzięto produkty ze wszystkich półek cenowych, a zatem ogumienie premium, klasy średniej i budżetowe.

Test opon letnich klasy średniej ADAC – co sprawdzano?

Po zweryfikowaniu wyników opon z najwyższych półek cenowych, tym razem przyjrzeliśmy się rezultatom ogumienia plasującego się pomiędzy produktami premium i budżetowymi – czyli oponami klasy średniej. Cechuje je przystępniejsza cena zakupu bez większych szkód na uzyskiwanych parametrach, tj. w większości przypadków nie czyniących z tańszych opon produktów niebezpiecznych. A właśnie te kwestie odegrały kluczową rolę w teście ADAC, ponieważ bezpieczeństwo jazdy stało się bowiem pierwszym kryterium wliczającym się do oceny końcowej, w dodatku z większym udziałem punktowym (70%). W ramach tej kategorii sprawdzano zachowanie opon na suchej nawierzchni (prowadzenie na granicy przyczepności, droga hamowania, komfort jazdy), jak i na mokrej (droga hamowania, prowadzenie na granicy przyczepności, aquaplaning wzdłużny i poprzeczny, a także jazda po okręgu).

Test opon letnich klasy średniej ADAC
W testach opon ADAC największy wpływ na ocenę końcową ma gwarantowany przez oponę poziom bezpieczeństwa. W najnowszym teście kryteria urozmaicono o nowe pomiary weryfikujące „ekologiczny” charakter ogumienia.

Nowość w teście z 2023 roku stanowiła tzw. równowaga środowiskowa, czyli nowe kryterium składające się na 30% oceny końcowej. W jej ramach oceniono opony pod kątem aspektów zrównoważonego rozwoju (np. uzyskanych certyfikatów, lokalizacji miejsc produkcji wpływających na długość tras dostaw), ale i zawarto parametry ciekawe z punktu widzenia użytkownika. Wyliczono m.in. przebieg starcia bieżnika opony do dopuszczalnej głębokości (1,6 mm), określono zużycie paliwa podczas jazdy z prędkością 100 km/h i zmierzono hałas wydzielany przez opony na zewnątrz (przy 80 km/h) i we wnętrzu auta (30-130 km/h).

Ranking opon letnich klasy średniej ADAC (205/55 R16) – wyniki pomiarów

Tak prezentują się wyniki najistotniejszych, z punktu widzenia użytkownika, pomiarów w teście opon letnich klasy średniej ADAC (205/55 R16). Poniżej przedstawiamy także klasyfikację końcową testu. Które ogumienie ze średniej półki cenowej uzyskało najlepsze rezultaty i jest godne rozważenia przez użytkownika samochodu?

Test opon letnich klasy średniej 205/55 R16 (ADAC) – wyniki wybranych pomiarów
Opona Droga hamowania (sucha nawierzchnia; 100-0 km/h) Droga hamowania (mokry asfalt; 80-0 km/h) Aquaplaning wzdłużny Aquaplaning poprzeczny Hałas Zużycie paliwa Przebieg do wymaganej głębokości bieżnika
BF Goodrich Advantage 37,2 m 39,8 m 81,3 km/h 3,5 m/s² 72,3 dB 5,7 l/100 km 37 300 km
Falken ZIEX ZE310 ECORUN 37,4 m 36,8 m 79,7 km/h 3,5 m/s² 71,9 dB 5,9 l/100 km 40 800 km
Firestone Roadhawk 38,1 m 41,7 m 83,6 km/h 3,8 m/s² 72,4 dB 5,9 l/100 km 38 200 km
Fulda EcoControl HP2 38,0 m 40,8 m 80,8 km/h 3,8 m/s² 71,2 dB 5,8 l/100 km 47 500 km
Hankook Ventus Prime4 36,6 m 35,8 m 77,6 km/h 3,2 m/s² 71,7 dB 5,8 l/100 km 42 200 km
Kleber Dynaxer HP4 37,3 m 40,2 m 81,3 km/h 3,7 m/s² 70,3 dB 5,7 l/100 km 48 000 km
Kumho Ecsta HS52 36,7 m 38,4 m 81,9 km/h 3,3 m/s² 71,0 dB 5,9 l/100 km 43 500 km
Nexen N´Fera Primus 38,2 m 38,2 m 84,5 km/h 3,7 m/s² 70,7 dB 5,7 l/100 km 33 300 km
Semperit SPEED-LIFE 3 39,7 m 37,2 m 81,8 km/h 3,8 m/s² 70,7 dB 5,8 l/100 km 40 000 km
Toyo Tires Proxes Comfort 37,8 m 40,6 m 78,3 km/h 3,5 m/s² 70,4 dB 5,8 l/100 km 41 700 km
Uniroyal RainSport 5 39,1 m 36,8 m 86,7 km/h 4,0 m/s² 70,9 dB 5,9 l/100 km 33 300 km
Zeetex ZT 1000 39,9 m 39,0 m 79,3 km/h 3,1 m/s² 69,8 dB 5,7 l/100 km 23 100 km

Miejsce 1 – Falken ZIEX ZE310 ECORUN

Cena: 320 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 17.03.2023 r.)

Bardzo dobre rezultaty w kategorii „Bezpieczeństwo jazdy” pozwoliły produktowi Falken uzyskać najlepszy wynik pośród ogumienia ze średniej półki cenowej. To jedna z czterech opon, która otrzymała ocenę dobrą. Potrafi skutecznie wyhamować auto, a w tej kwestii bryluje zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Jest także bezpieczna na zroszonych łukach i pewna w prowadzeniu niezależnie od tego, czy aktualnie pada czy nie. Falken to zarazem jedna z głośniejszych opon w zestawieniu, nie imponuje też wytrzymałością bieżnika.

Falken ZIEX ZE310 ECORUN

Miejsce 2 – Kumho Ecsta HS52

Cena: 270 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 17.03.2023 r.)

Kumho tylko nieznanie ustąpił Falkenowi: głównie za sprawą gorszej odporności na aquaplaning i dłuższej drogi hamowania na mokrej nawierzchni. Nie ma jednak sobie równych (poza Hankookiem) wtedy, gdy mamy do czynienia z pogodą bez opadów: wtedy hamuje niezwykle skutecznie i imponuje właściwościami jezdnymi. To opona nieco cichsza i bardziej wytrzymała na ścieranie, ale nie pozwalająca na wypracowanie bardzo niskiego zużycia paliwa.

Kumho Ecsta HS52

Miejsce 3 – Hankook Ventus Prime4

Cena: 270 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 17.03.2023 r.)

Hankook okazał się bezkonkurencyjnym ogumieniem, jeśli chodzi o skuteczność hamowania: w tych pomiarach zwyciężył zarówno na mokrym, jak i suchym asfalcie. Od zwycięskiego Falkena i równie bezpiecznego Kumho odstaje w pomiarach aquaplaningu, co ostatecznie dało mu 3. miejsce. Eksploatacji opon Hankook towarzyszy spory hałas, ale to produkt nieźle opierający się procesowi ścierania bieżnika. Przyzwoicie wypada w pomiarach zużycia paliwa.

Hankook Ventus Prime4

Miejsce 3 – Nexen N´Fera Primus

Cena: 210 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 17.03.2023 r.)

Ogumienie Nexen wyhamowuje auto z gorszą skutecznością od wyżej sklasyfikowanych rywali, ale straty nadrabia prowadzeniem w zakrętach i bezpieczeństwem jazdy na mokrej nawierzchni. To jedna z cichszych opon w tym rankingu, ale dość szybko narażona na starcie bieżnika. Umożliwia wypracowanie satysfakcjonujących rezultatów zużycia paliwa.

Nexen N´Fera Primus

Miejsce 5 – Kleber Dynaxer HP4

Cena: 200 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 17.03.2023 r.)

Kleber jest pierwszą z opon z oceną zadowalającą. Udało mu się ją zdobyć głównie dzięki względom środowiskowym: to bowiem ciche, sprzyjające „śrubowaniu” spalania ogumienie, którego bieżnik wytrzymuje wiele kilometrów (najwięcej w tym zestawieniu). W kwestiach bezpieczeństwa jazdy musi uznać wyższość konkurentów. Nieźle hamuje na suchym asfalcie, ale na mokrym już znacząco „odjeżdża”. Nie bryluje też w kwestii precyzji prowadzenia i odporności na aquaplaning.

Kleber Dynaxer HP4

Miejsce 5 – Fulda EcoControl HP2

Cena: 260 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 17.03.2023 r.)

Oponie marki Fulda także pomogły względy środowiskowe, z tym że nie bryluje pod tym kątem aż tak jak produkt Klebera. Bieżnik Fuldy również przejedzie wiele kilometrów, ale to nieco głośniejsza opona i nie aż tak „oszczędna”. Niestety, hamuje w zaledwie akceptowalnym stopniu (na suchym), z kolei na zroszonym asfalcie zatrzymuje się już najdalej ze wszystkich w zestawieniu. Przeciętnie też wypada w pomiarach aquaplaningu.

Fulda EcoControl HP2

Miejsce 5 – Toyo Tires Proxes Comfort

Cena: 290 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 17.03.2023 r.)

Produkt Toyo okazał się bardziej zbilansowany od Fuldy czy Klebera. Zachowuje więcej rezerw bezpieczeństwa podczas prowadzenia i hamowania na suchym asfalcie, natomiast słabo prezentuje się, gdy spadnie deszcz (kiepsko hamuje i ma jeden z gorszych wyników aquaplaningu wzdłużnego). Opona Toyo zdobywa cenne punkty za niski poziom hałasu i wysoką trwałość bieżnika.

Toyo Tires Proxes Comfort

Miejsce 8 – Semperit SPEED-LIFE 3

Cena: 340 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 17.03.2023 r.)

Ogumienie Semperit lepiej czuje się na mokrej nawierzchni – wtedy przyzwoicie hamuje i nie wypada z toru jazdy przy dość wysokich prędkościach. Traci jednak sporo punktów przeciętną skutecznością na suchym asfalcie (głównie odległą drogą hamowania). Nie jest też oponą szczególnie „ekologiczną”, choć z pewnością dość cichą i dobrze opierającą się procesowi ścierania.

Semperit SPEED-LIFE 3

Miejsce 9 – Firestone Roadhawk

Cena: 270 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 17.03.2023 r.)

Opona Firestone uzyskała bardzo skrajne rezultaty. Z jednej strony dobrze wyhamowuje pojazd na suchym asfalcie i długo zachowuje rezerwy bezpieczeństwa na mokrym, z drugiej kompletnie nie radzi sobie z hamowaniem podczas opadów deszczu. Poza tym sporo traci z uwagi na ponadprzeciętny hałas, wysokie zużycie paliwa i zaledwie akceptowalny przebieg do dopuszczalnego starcia bieżnika.

Firestone Roadhawk

Miejsce 10 – BF Goodrich Advantage

Cena: 365 zł (najniższa z Oponeo.pl z dnia 17.03.2023 r.)

BF Goodrich to typowy „średniak”: nie imponuje bezpieczeństwem prowadzenia niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z mokrym czy suchym asfaltem, ale też nie uzyskuje najgorszych wyników – bardziej określane jako zadowalające. Traci też na emitowanym hałasie, co z kolei nadrabia potencjałem do wypracowywania niskich wyników spalania.

BF Goodrich Advantage

Miejsce 11 – Uniroyal RainSport 5

Cena: 285 zł (najniższa z Ceneo.pl z dnia 17.03.2023 r.)

Produkt Uniroyal na suchej drodze potrafi zaskoczyć kierowcę nieprzewidywalnymi reakcjami podczas wykonywania manewrów wymijania, a także przeciętnie wtedy hamuje. Jest jednak oponą doskonale radzącą sobie na mokrej nawierzchni – wyprzedza rywali odpornością na aquaplaning oraz hamuje równie skutecznie jak zwycięski Falken. Nieźle też wypada pod kątem hałasu, natomiast traci punkty za poziom zużycia paliwa i odporność na ścieranie.

Uniroyal RainSport 5

Miejsce 12 – Zeetex ZT 1000

Cena: 295 zł (najniższa z Oponeo.pl z dnia 17.03.2023 r.)

Zeetex ląduje na końcu stawki, jako jedyny zdobywając ocenę „wystarczającą”. Złożyło się na nią przede wszystkim wyraźnie gorsze prowadzenie na mokrej nawierzchni: opona wykazuje wtedy tendencje do nadsterowności i podsterowności. Z kolei na suchym asfalcie wyjątkowo długo hamuje. Oceny nie zdołały podwyższyć dobre wyniki zużycia paliwa i rekordowo niski poziom hałasu. Przeszkodziła też wyjątkowo niska trwałość bieżnika.

Zeetex ZT 1000

Test opon letnich klasy średniej 205/55 R16 (ADAC) – punktacja końcowa
Miejsce Opona Bezpieczeństwo jazdy (70%) Równowaga środowiskowa (30%) Ocena końcowa (100%)
1 Falken ZIEX ZE310 ECORUN 3,9 3,3  3,7 
2 Kumho Ecsta HS52 3,7 3,3  3,6 
3 Hankook Ventus Prime4 3,6 3,3  3,5 
3 Nexen N´Fera Primus 3,7 2,9  3,5 
5 Kleber Dynaxer HP4 3,2 3,9  3,4 
5 Fulda EcoControl HP2 3,2 3,8  3,4 
5 Toyo Tires Proxes Comfort 3,3 3,5  3,4 
8 Semperit SPEED-LIFE 3 3,2 3,4  3,3 
9 Firestone Roadhawk 3,2 3,3  3,2 
10 BF Goodrich Advantage 3,1 3,2  3,1 
11 Uniroyal RainSport 5 2,6 2,9  2,7 
12 Zeetex ZT 1000 2,2 1,9  1,9 

Oceny:  6,0-4,5  = bardzo dobra;  4,4-3,5  = dobra;  3,4-2,5  = zadowalająca;  2,4-1,5  = wystarczająca;  1,4-0,5  = niezadowalająca.

Redakcja poleca:

Test opon letnich premium 205/55 R16 (ADAC)

Nasz test opon całorocznych 205/55 R16 (2022)

Nasz test opon letnich 205/55 R16 (2022)

Zdjęcia pochodzą ze strony www.adac.de

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji