UżywaneDiesel 1.6 TDI (Volkswagen): opinie, awarie, rozrząd i spalanie

Diesel 1.6 TDI (Volkswagen): opinie, awarie, rozrząd i spalanie

Silnik 1.6 TDI jest bardzo często spotykany w używanych autach grupy Volkswagena. Warto wiedzieć, że jednostka doczekała się generacji EA189 oraz EA288. Obie są oszczędne, trwałe i dosyć tanie w naprawach.

Legendarny motor 1.9 TDI w swoim czasie był doskonałym źródłem mocy, godzącym niskie spalanie z niezłą dynamiką i wybitną trwałością. Z czasem Volkswagen zaczął potrzebować jeszcze oszczędniejszego, bardziej kulturalnego i produkującego czystsze spaliny silnika.

W oparciu o nowy silnik 2.0 TDI CR EA189 z Common Railem zbudowano jednostkę 1.6 TDI CR EA189. Ogólne założenia konstrukcyjne pozostały bez zmian. Pojemność zmniejszono, redukując średnicę i skok tłoków. 1.6 TDI, w odróżnieniu od 2.0 TDI, nie ma już wałków wyrównoważających – wibracje chłoną hydrauliczne poduszki mocujące zespół napędowy. Głowica jest zbliżona do montowanej w 2.0 TDI, ale zmniejszono w niej zawory i zmodyfikowano kanały.

Silnik 1.6 TDIDiesel 1.6 TDI zapewnia porównywalną dynamikę z 1.9 TDI, ale jest bardziej oszczędny, a dzięki zasilaniu Common Rail i hydraulicznym poduszkom mocującym pracuje ciszej i z mniejszymi wibracjami. Do tego wszystkie wersje spełniają przynajmniej normę Euro 5, a później Euro 6, dzięki czemu samochody z dieslem 1.6 TDI mają szansę, by trochę pojeździć po Strefach Czystego Transportu.

Osprzęt jest relatywnie skomplikowany (turbosprężarka o zmiennej geometrii, Common Rail z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami, EGR, filtr sadzy), ale mimo tego diesel 1.6 TDI nie rozczarowuje trwałością. Stan rzeczy może być w dużej mierze niewyżyłowanej konstrukcji – generacja 1.6 TDI EA189 oferuje najwyżej 105 KM, a w jej układzie wtryskowym panuje ciśnienie umiarkowane 1600 barów.

Diesel 1.6 TDI – rozrząd

Skoda Rapid 1.6 TDIRozrząd diesla 1.6 TDI EA189 jest napędzany paskiem zębatym. Zalecenia dotyczące częstotliwości wymiany różnią się w zależności od marki, modelu, a nawet warunków eksploatacji. Co ciekawe, nie występuje zalecenie dotyczące wymiany po określonym czasie. W naszej ocenie 10 lat lub 210 tys. km to nieprzekraczalne wartości, aczkolwiek jeżeli auto jeździ głównie w mieście, warto skrócić dystans (silnik pracuje, a kilometrów nie przybywa). Warto pamiętać, że w obu odsłonach silnika 1.6 TDI pompa olejowa o zmiennej wydajności jest napędzana paskiem pracującym w kąpieli olejowej.

Diesel 1.6 TDI – olej

Zalecenia serwisowe producenta warto skorygować także w kwestii oleju. Serwisowanie w trybie long life może przynieść nieco oszczędności, ale wymiana oleju co 15 tys. km powinna wyjść na dobre turbosprężarce, a także ograniczyć ewentualne konsekwencje rozrzedzania paliwa olejem napędowym, co ma ma miejsce podczas automatycznego wypalania DPF-u. Do diesla 1.6 TDI Volkswagen zalecał olej 5W-30, który spełnia normę VW 507.00. Ze względu na obecność filtra sadzy olej musi być niskopopiołowy.

Diesel 1.6 TDI – osiągi i spalanie

Silnik nie generuje dużej mocy, ale nadrabia wysokim i wcześnie dostępnym momentem obrotowym. Nie należy więc obawiać się, że w Passacie czy Superbie ten motor nie będzie wystarczający. Oczywiście nie zapewni wybitnych osiągów, ale w zupełności wystarcza do codziennej jazdy nawet po autostradach. Zużycie paliwa jest uzależnione od stylu i warunków jazdy. Orientacyjnie można jednak podać, że motor 1.6 TDI zadowala się średnio 4,5-5,5 l/100 km, a obserwowane zużycie paliwa jest często o 0,5 l/100 km mniejsze niż w identycznym modelu z 1.9 TDI. Jest też od niego znaczniej mniej hałaśliwy, a do tego pracuje z mniejszymi wibracjami.

1.6 TDI – chiptuning

najlepsze silniki - 1.6 tdi crZaletą 1.6, której nie miał 1.9, jest identyczna konstrukcja niezależnie od mocy (75, 90 i 105 KM). Zwłaszcza w bazowych wersjach zaszyte rezerwy sprawiają, że chiptuning przynosi znaczne przyrosty mocy i momentu. Ostrzegamy przed śrubowaniem wyników. Wiele skrzyń biegów (w tym 7-biegowe DSG DQ200) jest konstrukcyjnie przystosowanych do przenoszenia 250 Nm, a taką wartość można bez trudu przekroczyć. Warto pamiętać, że ingerencja w elektronikę może odwrócić także skutki akcji serwisowej, którą przeprowadzono po wykryciu afery dieselgate. W jej ramach ASO modyfikowały oprogramowanie, a w układzie dolotowym montowano zwężkę. W efekcie silnik zaczął spełniać deklarowaną przez producenta normę, ale pogorszyła się jego charakterystyka pracy, wzrosło zużycie paliwa, a układ oczyszczania spalin, włącznie z dość skomplikowanym w tym silniku EGR, zaczął mieć więcej pracy, co nie pozostaje bez wpływu na ich trwałość.

Diesel 1.6 TDI – awaryjność i typowe usterki

Właściciele samochodów z dieslami 1.6 TDI z rodziny EA189 sygnalizują umiarkowaną trwałość DPF oraz koła dwumasowego. W trosce o drogie w wymianie, a trudne do regeneracji piezoelektryczne wtryskiwacze warto tankować dobrej jakości paliwo i często wymieniać filtr oleju napędowego – książkowe 180 tys. km to zdecydowanie za dużo. Najlepiej robić to co drugą wymianę oleju. Przebieg rzędu 250 tys. km nie jest problemem także dla pozornie najwrażliwszego elementu silnika – filtra sadzy. Pozakupowy serwis powinien obejmować wymianę odmy oraz kontrolę stanu układu dolotowego czy zaworu EGR – odkładnie się na nich nagaru nie należy do rzadkości.

Silnik 1.6 TDI – wersje i kody

Audi 1.6 TDINiemiecki turbodiesel doczekał się wielu odmian mocy. Najstarsze są motory z typoszeregu EA189, które rozwijały 75 KM i 195 Nm (kod CAYA), 75 KM i 225 Nm (CAYE) 90 KM i 230 Nm (CAYB), 102 KM i 250 Nm (CAYD ) oraz 105 KM i 250 Nm (CAYC).

Nowsza odmiana 1.6 TDI EA288/EA288evo występowała w odmianach oferujących 90 KM i 250 Nm (CLHB, CXXA, DDYB), 105 KM i 250 Nm (CLHA), 110 KM i 250 Nm (CXXB, DBKA, CRKB), 116 KM i 250 Nm (DDYA) oraz 120 KM i 250 Nm (DCXA, DCZA).

Występowanie diesla 1.6 TDI:
Audi: A1, A3, Q2
Seat: Ibiza, Leon, Toledo, Altea, Arona, Ateca
Skoda: Fabia, Rapid, Scala, Octavia, Superb, Roomster, Karoq
Volkswagen: Polo, Golf, Golf Plus, Passat, T-Cross, T-Roc, Touran, Caddy

1.6 TDI EA288 – opinie, budowa

W 2012 r. ruszyła produkcja diesla 1.6 TDI nowej generacji. Oznaczony kodem EA288 był przewidziany dla modeli opartych o płytę MQB, ale sukcesywnie montowano go także do starszych konstrukcyjnie aut (np. w Rapidzie pojawił się w 2015 r.).

To zoptymalizowana w wielu aspektach jednostka, która ma palić mniej i produkować czystsze spaliny, w czym pomaga m.in. wymagający tankowania AdBlue układ SCR. Niestety oznacza to m.in. wyższe skomplikowanie układu chłodzenia czy oczyszczania spalin. Przy wyższych przebiegach 1.6 TDI EA288 może być droższy w obsłudze. Przestrzegamy przed dosłownym traktowaniem informacji o dożywotnim pasku rozrządu czy wytrzymującym ponad 200 tys. km. Dla własnego spokoju warto wymienić go po 150-180 tys. km lub 10 latach (aczkolwiek pojawiają się doniesienia o autach, które na fabrycznym pasku przejeździły ponad 300 tys. km).

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji