Przez coraz łagodniejsze zimy i niewielkie opady śniegu kierowcy coraz częściej sięgają po markowe opony całoroczne. Czołowi producenci dopracowali je do tego stopnia, że parametrami niewiele ustępują prawdziwym zimówkom. Oto test 8 opon całorocznych w rozmiarze 205/55 R16.
Przez dłuższy czas ogumienie wielosezonowe uznawane było za produkt dla skąpych kierowców, którzy więcej wagi przykładali do ceny opony niż do własnego bezpieczeństwa. Pierwszego tego typu opony miały bowiem zdecydowanie więcej w sobie z ogumienia letniego niż zimowego, stąd ich jazda w najzimniejszą porę roku wiązała się z pewnym ryzykiem. Te czasy na szczęście odeszły już w niepamięć, bowiem na rynku pojawił się Michelin CrossClimate – opona letnia z dodanymi parametrami do jazdy po śniegu. Jej sukces pobudził do działania innych czołowych producentów ogumienia samochodowego i dzisiaj kierowcy mogą wybierać między oponami całorocznymi takich marek jak Continental, Goodyear, Michelin, Dębica, a nawet budżetowych.
Przeczytaj także: ranking opon wielosezonowych 175/65 R14 wg ADAC
Przetestowano następujące opony wielosezonowe w rozmiarze 205/55 R16:
– BF Goodrich g-Grip All Season 2
– Continental AllSeasonContact
– Goodyear Vector 4Seasons Gen-2
– Dębica Navigator 2
– Fulda MultiControl
– Michelin CrossClimate+
– Nankang Winter Activa N607+
– Nexen N blue 4 Season WH17
Test 8 opon całorocznych do samochodu kompaktowego
Osiem takich opon stanęło do testu. Pośród nich trzy stanowiły produkty segmentu premium, dwie – średniego i trzy – budżetowego. Opony tradycyjnie poddano próbom na trzech rodzajach nawierzchni: suchej, mokrej i zaśnieżonej. Najmniej punktów przyznawano za zachowanie ogumienia na śniegu: ma to związek z coraz łagodniejszymi zimami w naszym kraju, a co za tym idzie – zmniejszającym się udziale jazdy po całkowicie zaśnieżonych drogach w skali całego roku. Pośrednią liczbę punktów zarezerwowano dla pomiarów na suchej nawierzchni, a najwięcej – dla zachowania opony na mokrym asfalcie. Oprócz tego ogumienie mogło zdobyć dodatkowe punkty za opory toczenia mierzone w stanowisku laboratoryjnym.
Producent, model | Segment | Kraj produkcji |
---|---|---|
BF Goodrich g-Grip All Season 2 | średni | Polska |
Continental AllSeasonContact | premium | Czechy |
Dębica Navigator 2 | budżetowy | Polska |
Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2 | premium | Słowenia |
Fulda MultiControl | średni | Słowenia |
Michelin CrossClimate+ | premium | Niemcy |
Nankang Winter Activa N-607 A/S Plus | budżetowy | Chiny |
Nexen N blue 4 Season WH17 | budżetowy | Chiny |
Przedstawiamy wyniki testu opon całorocznych 205/55 R16 na poszczególnych rodzajach nawierzchni.
Pomiary na śniegu
Ogumienie sprawdzano w kategoriach hamowania z 40 km/h, rozpędzania z poślizgiem 10-60% bez systemu kontroli trakcji, przyspieszania z ASR oraz jazdy na czas po torze o długości 1650 m. W warunkach zimowych swoje zalety ujawniło ogumienie Fulda MultiControl: doskonale hamuje i zapewnia bardzo dobrą przyczepność w zaśnieżonych zakrętach. Ex aequo za nim znalazły się opony Goodyear (najkrótsza droga hamowania) i BF Goodrich (najlepszy czas na torze). Continental dotrzymuje im kroku, reszta musi uznać ich wyższość.
Hamowanie z 40 km/h | Trakcja bez ASR | Przyspieszanie do 20 km/h z ASR | Jazda na czas | |
---|---|---|---|---|
BF Goodrich | 16,6 m | 317,9 daN | 0,211 g | 95,0 s |
Continental | 16,8 m | 310,8 daN | 0,210 g | 97,0 s |
Dębica | 18,1 m | 290,0 daN | 0,198 g | 99,6 s |
Goodyear | 16,3 m | 313,9 daN | 0,214 g | 97,0 s |
Fulda | 16,5 m | 333,7 daN | 0,222 g | 95,7 s |
Michelin | 17,5 m | 299,6 daN | 0,209 g | 97,0 s |
Nankang | 19,3 m | 231,8 daN | 0,176 g | 100,8 s |
Nexen | 17,5 m | 302,9 daN | 0,203 g | 99,0 s |
Pomiary na mokrym
Oprócz parametrów mierzonych na śniegu (droga hamowania, jazda po torze) przyznano punkty za aquaplaning wzdłużny (prędkość przejazdu przez wodę o grubości 9 mm), aquaplaning poprzeczny (przyczepność w kałuży na zakręcie) i jazdę po mokrym okręgu (pomiar przyczepności na zwilżonym zakręcie). Tym razem najlepiej wypadł Goodyear, ale musiał uznać wyższość drugiego Continentala w aquaplaningu wzdłużnym i jeździe po okręgu. Trzeci Michelin uzyskał tylko minimalnie gorszy czas od Goodyeara, ale jest równie przyczepny w zakrętach. Czwarte miejsce dla Fuldy, potem kolejno Nexen, BF Goodrich, Dębica i daleko z tyłu Nankang.
Hamowanie ze 100 km/h | Aquaplaning wzdłużny | Aquaplaning poprzeczny | Jazda po okręgu | Jazda na czas |
|
---|---|---|---|---|---|
BF Goodrich | 55,0 m | 69,4 km/h | 2,17 m/s | 0,751 g | 93,5 s |
Continental | 52,8 m | 75,3 km/h | 2,60 m/s | 0,803 g | 90,9 s |
Dębica | 59,3 m | 70,5 km/h | 2,63 m/s | 0,740 g | 95,5 s |
Goodyear | 49,6 m | 72,4 km/h | 2,64 m/s | 0,769 g | 89,6 s |
Fulda | 54,7 m | 69,3 km/h | 2,41 m/s | 0,767 g | 93,0 s |
Michelin | 50,8 m | 71,5 km/h | 1,98 m/s | 0,768 g | 89,9 s |
Nankang | 64,6 m | 69,6 km/h | 2,01 m/s | 0,743 g | 98,8 s |
Nexen | 54,4 m | 69,6 km/h | 2,27 m/s | 0,707 g | 92,8 s |
Pomiary na suchym
Tym razem, oprócz podstawowych własności jezdnych, opony zdobywały punkty również za komfort akustyczny, emitowany hałas i opory toczenia. Na suchym asfalcie perfekcyjnie spisał się Michelin, który w każdej kategorii zdobył maksimum punktów. Drugi Continental jest równie dobry w próbach na zakrętach, ale hamuje już zauważalnie gorzej. Trzeci Goodyear niewiele im ustępuje, podobnie jak pozostałe opony. Oprócz Fuldy, która jest największym rozczarowaniem tej próby.
Hamowanie ze 100 km/h | Jazda na czas | Własności jezdne | Hałas przy 50 km/h |
|
---|---|---|---|---|
BF Goodrich | 44,0 m | 52,5 s | 88.30% | 65,3 dB |
Continental | 44,0 m | 52,0 s | 97.90% | 67,3 dB |
Dębica | 45,0 m | 52,6 s | 82.90% | 66,7 dB |
Goodyear | 44,7 m | 52,7 s | 95.00% | 66,0 dB |
Fulda | 47,3 m | 53,1 s | 82.90% | 65,4 dB |
Michelin | 40,7 m | 52,1 s | 100.00% | 65,4 dB |
Nankang | 45,0 m | 52,1 s | 89.60% | 65,6 dB |
Nexen | 43,9 m | 53,0 s | 86.20% | 64,9 dB |
Miejsce 1 – Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2
Cena za sztukę: 328 zł* (SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ)
Opona świetnie łączy bezpieczne prowadzenie prowadzenie na wszystkich rodzajach nawierzchni, jedynie gdy jest sucho hamuje zauważalnie gorzej, ale nadal w akceptowalnej granicy. Bardzo wysoka przyczepność na mokrym asfalcie, wzorowe hamowanie także na śniegu. Polecamy ją na nasze warunki.
Miejsce 2 – Continental AllSeasonContact
Cena za sztukę: 315 zł* (SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ)
Continental od lidera lepiej spisuje się na suchej nawierzchni (głównie czasy okrążeń toru) i jest tylko niewiele gorszy od niego w prowadzeniu na śniegu. Opona z przewidywalną charakterystyką, nigdy nie zaskakuje kierowcy. Zasłużone drugie miejsce.
Miejsce 3 – Michelin CrossClimate+
Cena za sztukę: 344 zł* (SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ)
Michelin jako opona letnia przystosowana do jazdy po śniegu perfekcyjnie zachowuje się na suchym asfalcie. Bardzo dobrze radzi sobie też, gdy spadnie deszcz (świetnie hamuje) lub śnieg (zapewnia wtedy doskonałą przyczepność podczas pokonywania zakrętów). Tylko pół punktu straty do Continentala.
Miejsce 4 – BF Goodrich g-Grip All Season 2
Cena za sztukę: 282 zł* (SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ)
Pod względem parametrów na śniegu BF Goodrich zdobył identyczną liczbę punktów co zwycięski Goodyear, co nie oznacza jednak, że podczas opadów śniegu zapewnia perfekcyjne prowadzenie. Na mokrym musiał ustąpić jeszcze dalszym rywalom, ale odrobił straty na suchym. Opona zauważalnie gorsza od trójki na podium, ale bezpieczna zimą.
Miejsce 5 – Fulda MultiControl
Cena za sztukę: 269 zł* (SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ)
Krótko: najlepsza na śniegu, najgorsza na suchym, średnio precyzyjna na mokrym. Zważywszy na cenę nie należy jej odradzać: test nie ujawnił jej nadzwyczajnych wad.
Miejsce 6 – Nexen N blue 4 Season WH17
Cena za sztukę: 226 zł*
Koreańska opona produkowana w Chinach rozsądnie prezentuje się na suchym i jest całkiem przyczepna na mokrym asfalcie. Gdy pada śnieg wymaga już większego skupienia od kierowcy. Inna wada: wysokie opory toczenia. Na plus niski poziom hałasu i najniższa cena.
Miejsce 7 – Dębica Navigator 2
Cena za sztukę: 279 zł* (SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ)
Niestety, wytwarzana w Polsce Dębica nie nadąża za rywalami nawet w pomiarach na śniegu: we wszystkich trzech kategoriach zajęła przedostatnie miejsce. Długa droga hamowania na mokrym, a na suchym ujawnia swoją nerwową charakterystykę. Warta zakupu tylko w rozmiarach, w których jest tania.
Miejsce 8 – Nankang Winter Activa N-607 A/S Plus
Cena za sztukę: 246 zł*
Chiński produkt można warunkowo polecić tylko na suchy asfalt: w przypadku wystąpienia jakichkolwiek opadów opona traci przyczepność i siłę napędową oraz słabo hamuje. Spora przepaść od przedostatniej Dębicy.
Podsumowanie
Trzy pierwsze miejsca można w sumie określić jako remis – tak dobre są opony Goodyeara, Continentala i Michelina. Różnice w punktach są naprawdę minimalne. Wystarczający poziom bezpieczeństwa zapewniają także opony segmentu średniego i warunkowo Dębica. Nie warto inwestować w Nankanga: parametrami zdecydowanie bliżej jej do ogumienia letniego.
* – ceny pochodzą z okresu gdy test był przeprowadzany
Producent, model | Suma punktów | |
---|---|---|
1 | Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2 | 242,5 |
2 | Continental AllSeasonContact | 241,6 |
3 | Michelin CrossClimate+ | 241,1 |
4 | BF Goodrich g-Grip All Season 2 | 234,2 |
5 | Fulda MultiControl | 232,7 |
6 | Nexen N blue 4 Season WH17 | 230,1 |
7 | Dębica Navigator 2 | 226,4 |
8 | Nankang Winter Activa N-607 A/S Plus | 214,8 |