Test opon letnich 225 55 R17 (4)

Szukamy najlepszego ogumienia klasy premium w rozmiarze 225/55 R17 na rok 2021. Oto test opon letnich takich producentów jak Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Nokian i Pirelli.

Za sprawą pandemii koronawirusa rok 2020 był szczególny. Ograniczenia w przemieszczaniu, obowiązkowe kwarantanny oraz sparaliżowanie ruchu lotniczego odbiły się także na organizacji testów opon. Praktycznie do ostatniego dnia nie wiedzieliśmy gdzie, i czy w ogóle uda nam się przeprowadzić badania. Zwykle letnie opony testujemy zimą w ośrodku badawczym znajdującym się w Teksasie w Stanach Zjednoczonych. Tym razem ze względu na ograniczenia w podróżowaniu przez ocean musieliśmy zorganizować pomiary w Europie. Na szczęście jesienią pogoda dopisała i udało się zbadać właściwości opon letnich na torze w Niemczech.

Zmiana opon na letnie – jaki termin będzie optymalny?

Wybierając rozmiar do tegorocznego testu postanowiliśmy, by był on możliwie najbardziej uniwersalny i pasował do samochodów kilku segmentów. Zdecydowaliśmy się przebadać opony letnie w rozmiarze 225/55 R17. Takie ogumienie pasuje do wielu aut klasy średniej i wyższej takich jak m.in. Audi A6, BMW serii 5, Mercedes klasy E czy Opel Insignia. Montowane jest też w mniejszych samochodach np. BMW serii 3 czy Mini Countryman. Rozmiar 225/55 R17 jest też popularny w niedużych SUV-ach. Jeżdżą na nim m.in. Honda CR-V, Nissan X-Trail, Skoda Karoq czy Seat Ateca. W taki rozmiar opon wyposażane są nawet vany takie jak Chrysler Voyager, Fiat Scudo czy Opel Vivaro.

6 modeli opon letnich (225/55 R17) w profesjonalnym teście

W tegorocznym teście opon letnich przebadaliśmy 6 produktów klasy premium w przedziale cenowym 452-642 zł za sztukę. Wybraliśmy popularne modele znanych marek cenione przez wymagających kierowców oczekujących od ogumienia najwyższych parametrów.

Opony, które wzięły udział w teście opon letnich (225/55 R17)
Marka/modelSegmentCena (za 1 szt.)
Bridgestone Turanza T005premium546 zł
Continental PremiumContact 6premium572 zł
Dunlop Sport Maxx RT2premium525 zł
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5premium508 zł
Nokian Powerproofpremium452 zł
Pirelli Cinturato P7 Bluepremium642 zł

Badania testowe przeprowadziliśmy jesienią na torze w Niemczech. Warunki były idealne – bezwietrzna pogoda, brak opadów i temperatura rzędu 20-24 stopnie Celsjusza. Wszystkie opony przeszły szereg wymagających prób na suchej i mokrej nawierzchni.

Na sucho sprawdzaliśmy drogę hamowania, własności jezdne, komfort akustyczny i mechaniczny oraz hałas emitowany przez opony na zewnątrz auta. Ponadto wykonaliśmy jazdy po torze o długości 1650 m na czas oraz na stanowisku laboratoryjnym wyznaczyliśmy opory toczenia.

Jak przeprowadzane są nasze testy opon?

Na mokrym asfalcie zmierzyliśmy drogę hamowania oraz czas przejazdu toru o długości 1823 m. Dodatkowo sprawdziliśmy odporność opon na aquaplaning wzdłużny i poprzeczny oraz określiliśmy przyczepność boczną podczas jazdy po okręgu.

Które opony letnie w rozmiarze 225/55 R17 wybrać?

Decyzja o wyborze opon przez wielu kierowców podejmowana jest na podstawie ich oczekiwań. Te z kolei często zależą od auta jakim jeździ jego użytkownik. Kierowcy samochodów o sportowym zacięciu, takich jak np. Audi czy BMW, zwykle stawiają na wysoką przyczepność, dobre właściwości jezdne i precyzję prowadzenia. Z kolei właściciele aut użytkowanych głównie w trasach, takich jak Citroen C5 czy Chrysler Voyager, szukają ogumienia komfortowego i cichego. Osoby wykorzystujące pojazdy do dynamicznej jazdy w mieście szukają opon zapewniających krótką drogę hamowania. Zatem które opony kupić do swojego auta? Wybór ułatwiają wyniki naszego testu.

Praktyczne porady dotyczące opon. Odpowiadamy na 15 najczęściej zadawanych pytań

Test opon letnich (225/55 R17) – wyniki pomiarów drogi hamowania

Test opon letnich 225 55 R17Zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni kolejność według uzyskanych rezultatów jest taka sama. Bezkonkurencyjny okazuje się Continental, a zaraz za nim plasuje się Goodyear. W obu przypadkach trzecią pozycję z dobrymi rezultatami zajmuje Nokian. Na sucho Bridgestone zatrzymuje się na tym samym dystansie co fiński konkurent, a na mokro nieco mu ustępuje. Piąty jest Dunlop, który uzyskuje przyzwoite wyniki, a zestawienia zamyka Pirelli ze słabymi notami.

Test opon letnich 225/55 R17 – droga hamowania 100-0 km/h
Hamowanie na suchymHamowanie na mokrym
Bridgestone Turanza T005 35,3 m  51,2 m 
Continental PremiumContact 6 34,5 m  48,1 m 
Dunlop Sport Maxx RT2 35,5 m  51,9 m 
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 34,9 m  49,3 m 
Nokian Powerproof 35,3 m  50,3 m 
Pirelli Cinturato P7 Blue 37,1 m  56,4 m 

Test opon letnich (225/55 R17) – wyniki pomiarów jazdy na czas

Test opon letnich 225 55 R17 (3)W próbach sportowej jazdy na czas po suchym i mokrym torze ponownie zwycięża Continental. W tym przypadku także jedynie nieco słabiej wypada Goodyear. Na kolejnych miejscach plasują się Dunlop, Nokian i Bridgestone. Ich wyniki są nieco gorsze od Continentala i Goodyeara, jednak zachowują wysoki poziom bezpieczeństwa. Za to nie można tego powiedzieć o zamykającym stawkę ogumieniu Pirelli. Jak na opony klasy premium wypadają kiepsko.

Test opon letnich 225/55 R17 – jazda na czas
Jazda na czas. Suchy tor (1650 m)Jazda na czas. Mokry tor (1823 m)
Bridgestone Turanza T005 56,8 s  90,0 s 
Continental PremiumContact 6 56,1 s  87,2 s 
Dunlop Sport Maxx RT2 57,2 s  89,7 s 
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 56,2 s  88,5 s 
Nokian Powerproof 57,0 s  90,4 s 
Pirelli Cinturato P7 Blue 57,6 s  94,8 s 

Test opon letnich 225/55 R17 – klasyfikacja i opis opon

Test wygrywa Continental, który plasuje się tuż przed Goodyear’em. Obie opony są stabilne i mają dobrą przyczepność. Po raz kolejny niemiecka opona okazuje się bezkonkurencyjna w próbach hamowania. Na uwagę zasługuje też wysoka lokata i niska cena Nokiana.

Miejsce 1. – Continental PremiumContact 6

Test opon letnich 225 55 R17 - Continental PremiumContact 6Continental zwycięża w teście z bardzo wysokim wynikiem punktowym. Zapewnia krótką drogę hamowania na sucho i mokro oraz wysoki poziom komfortu. Jest stabilny, dobrze zbilansowany i prezentuje bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa. Ma doskonałą przyczepność i stabilność podczas jazdy po zakrętach. Zapewnia przy tym przyzwoite opory toczenia.

 +  krótka droga hamowania na sucho i mokro
 +  bardzo dobre prowadzenie na sucho i mokro
 +  niskie opory toczenia
 –  niska odporność na aquaplaning

Miejsce 2. – Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5

Test opon letnich 225 55 R17 - Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5Goodyear o włos przegrywa z Continentalem. W większości konkurencji zajmuje wysoką, drugą lokatę. To bardzo dobrze zbilansowana opona zapewniająca najwyższy poziom bezpieczeństwa we wszystkich warunkach drogowych. Jej najsłabszym punktem są wysokie opory toczenia. Uzyskuje też przeciętny wynik w próbie hałasu.

 +  wysoka przyczepność boczna na mokro
 +  krótka droga hamowania na sucho i mokro
 +  wysoka odporność na aquaplaning poprzeczny
 –  wysokie opory toczenia

Miejsce 3. – Nokian Powerproof

Test opon letnich 225 55 R17 - Nokian PowerproofTrzecia lokata nowego Nokiana pokazuje wysoką jakość modelu Powerproof. Opona tylko nieznacznie ustępuje zajmującym pierwsze i drugie miejsce produktom. Zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni uzyskuje bardzo dobre wyniki. Nokian wygrywa konkurencję głośności zewnętrznej. Jest cichy i komfortowy. Na uwagę zasługuje niska cena tej opony.

 +  dobra przyczepność boczna na mokro
 +  krótka droga hamowania na sucho i mokro
 +  niski poziom hałasu zewnętrznego
 –  przeciętny współczynnik oporów toczenia

Miejsce 4. – Bridgestone Turanza T005

Test opon letnich 225 55 R17 - Bridgestone Turanza T005Bridgestone potwierdza wysoki poziom modelu Turanza T005. Ma dobre właściwości jezdne zarówno na suchym, jak i mokrym asfalcie. Nie wygrywa żadnej konkurencji testowej, ale we wszystkich uzyskuje dobre rezultaty zapewniające wysoki poziom bezpieczeństwa. Opona jest przy tym energooszczędna – w próbie oporów toczenia przegrywa tylko z Pirelli.

 +  niskie opory toczenia
 +  dobre właściwości jezdne
 +  wysoka odporność na aquaplaning wzdłużny
 –  przeciętny poziom hałasu zewnętrznego

Miejsce 5. – Dunlop Sport Maxx RT2

Test opon letnich 225 55 R17 - Dunlop Sport MAxx RT2Dunlop wygrywa tylko próbę aquaplaningu wzdłużnego. W pozostałych konkurencjach wypada stabilnie, a jego rezultaty są na porównywalnym poziomie. Dzięki temu przez kierowcę opona odbierana jest jako bezpieczna – nie zaskakuje w żadnej sytuacji. Jest nieco podsterowna w szybkich zakrętach na mokro, ale zapewnia wymaganą przyczepność. Nie należy do energooszczędnych.

 +  wysoka odporność na aquaplaning wzdłużny
 +  krótki czas przejazdu mokrego toru
 –  przeciętna przyczepność boczna na mokro
 –  wysokie opory toczenia

Miejsce 6. – Pirelli Cinturato P7 Blue

Test opon letnich 225 55 R17 - Pirelli Cinturato P7 BluePraktycznie we wszystkich próbach Pirelli zamyka tabelę wyników. Wygrywa tylko konkurencję oporów toczenia. Dobrze wypada w teście głośności. Choć Pirelli uzyskuje przeciętne rezultaty, nie można o niej powiedzieć, by była niebezpieczna. Jednak słabe wyniki w konkurencjach połączone z wysoką ceną nie skłaniają do wyboru tego produktu.

 +  niskie opory toczenia
 –  słabe wyniki w konkurencjach hamowania
 –  niska odporność na aquaplaning
 –  słaba precyzja prowadzenia na mokro

Test opon letnich 225/55 R17 – punktacja końcowa

Zarówno na suchym, jak i mokrym asfalcie opony mogły uzyskać po 100 punktów. Na obu rodzajach nawierzchni najlepiej punktowaną konkurencją było hamowanie. Do sumy punktów zdobytych na suchym asfalcie wliczone są też te uzyskane w laboratoryjnej próbie określającej opory toczenia.

Punktacja w kategorii „Mokry asfalt”

  • Hamowanie 100-0 km/h (max. 30 pkt.);
  • Aquaplaning wzdłużny (max. 20 pkt.);
  • Aquaplaning poprzeczny (max. 10 pkt.);
  • Jazda po okręgu (max. 10 pkt.);
  • Jazda na czas (max. 30 pkt.).

Suma max.: 100 pkt.

Punktacja w kategorii „Suchy asfalt”

  • Hamowanie 100-0 km/h (max. 40 pkt.);
  • Jazda na czas (max. 35 pkt.);
  • Właściwości jezdne (max. 15 pkt.);
  • Hałas przy 50 km/h (max. 5 pkt.);
  • Opory toczenia (max. 5 pkt.).

Suma max.: 100 pkt.

Tylko dwie opony – Continental i Goodyear – uzyskały wynik przekraczający 195 pkt. Wyniki Nokiana, Bridgestone’a i Dunlopa są na bardzo dobrym poziomie. Od stawki odstaje Pirelli, uzyskując słaby rezultat.

Test opon letnich 225/55 R17 – punktacja końcowa
Msc.OponaMokry asfalt
(max 100 pkt)
Suchy asfalt
(max 100 pkt)
Łącznie
(max 200 pkt)
Cena (1 szt.)
1Continental PremiumContact 696,694,9195,6572 zł
2Goodyear Eagle F1 Asymmetric 598,293,4195,3508 zł
3Nokian Powerproof96,492,9193,3452 zł
4Bridgestone Turanza T00595,692,5192,7546 zł
5Dunlop Sport MAxx RT295,792,2191,9525 zł
6Pirelli Cinturato P7 Blue89,190,7184,8642 zł

Test opon letnich 225/55 R17 – podsumowanie

Continental i Goodyear nie mają sobie równych. Obie opony uzyskują rewelacyjne wyniki i są propozycją dla najbardziej wymagających kierowców oczekujących od ogumienia najwyższych parametrów. Nokian oferuje nieco słabsze parametry, ale ma za to atrakcyjną cenę. Bridgestone i Dunlop zdają egzamin – są dobrze zbilansowane i bezpieczne. Ostatnią lokatę zajmuje Pirelli z kiepskim wynikiem i wysoką ceną.

Test opon letnich 225 55 R17 (2)

Jednocześnie odsyłamy do naszego filmu, w którym opisywane opony premium wystąpiły w jednym teście z czterema oponami segmentu budżetowego – Dębicą, Imperialem, Laufennem i Maxxisem. Czy okazały się od nich lepsze? Odpowiedzi w poniższym wideo.

Polecamy inne nasze testy opon letnich:

Test 13 opon letnich w rozmiarze 195/65 R15

Test 12 opon letnich w rozmiarze 205/55 R16

Test 8 opon letnich w rozmiarze 225/40 R18

3 KOMENTARZE

  1. Miałem Conti 2x. Za pierwszym razem się skusiłem bo testy mówiły „najlepsze”. Przesiadłem się z jakichś Dębic. Wyczówalna różnica była tylko w cenie i głośności (Conti były b. głośne). Teraz użytkuję Insignię i miałem oryginalnie Micheliny, potem znów się dałem nabrać i kupiłem Conti i szybko zmieniłem na GY. Nigdy już się nie nabiorę na Continentala. Na tych oponach, nawet na suchym włączała się TC. Jeżeli ktoś chce testować systemy bezpieczeństwa to albo na lód albo Conti. Z Michelin i z GY jestem bardzo zadowolony. W USA za takie testy redakcja by zbankrutowała. Poza tym polecam portale i testy zza oceanu – jak chcecie wiedzieć ile naprawdę pali samochód, który Was interesuje, to tylko u amerykańskiego dystrybutora. W przypadku Insigni podawano 5,3 a w USA 6,4 (z tym samym silnikiem).

  2. Jeden mały szkopuł, nokian po roku do wyrzucenie w szczególności made in rosja na polske, conti po 2 latach, Goodyear po 3 a pirelli obejdzie się bez problemu 8-10 lat i do 80-100tys. Pirelli nowa ma 8 mm wysokości bieznika a Conti premium 6 tylko 6,2. Nokian to szmelc który pęka. Dunlopy sie strasznie zabkuja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here