OponyKilkanaście metrów różnicy! Tak „hamują” najlepsze i najgorsze opony

Kilkanaście metrów różnicy! Tak „hamują” najlepsze i najgorsze opony

O klasie opony dobitnie świadczą parametry drogi hamowania. Oto mistrzowie i przegrani w tej dziedzinie. Które z 50 opon letnich „hamuje” najlepiej, a które najgorzej?

Kierowcy poszukujący opon do swojego samochodu powinni je rozpatrywać w wielu kategoriach, m.in. głośności, oporów toczenia i zachowania ogumienia w gorszych warunkach atmosferycznych. Kluczowy parametr pełni jednak droga hamowania, bowiem właśnie dzięki tym pomiarom dowiemy się, z jakimi oponami istnieje choć cień szansy na uniknięcie ewentualnego zderzenia.

Dlatego też Auto Bild – niemiecki magazyn motoryzacyjny przeprowadzający, tak jak nasza redakcja, własne testy opon samochodowych – prowadzi swego rodzaju „odsiew” ogumienia wyznaczającego się długimi drogami hamowania na suchej i mokrej nawierzchni. Według testujących opony przekraczające pewne odległości podczas hamowania nie wzbudzają wystarczającego zaufania, by zakwalifikować je do pełnowymiarowych testów. Co poniekąd jest prawdą: i tak nie miały by żadnych szans na odegranie znaczącej roli w profesjonalnym teście opon.

Droga hamowania na mokrej i suchej nawierzchni – test 50 opon letnich

Oto wyniki pomiarów drogi hamowania dla 50 opon samochodowych. Wykonano je zarówno na mokrej nawierzchni (z prędkości 80 km/h), jak i na suchym asfalcie (wtedy samochód hamował ze 100 km/h). O ile w lepszych warunkach różnice w metrach między najlepszym a najgorszym ogumieniem wynoszą maksymalnie kilka metrów, tak mokra nawierzchnia dobitnie obnaża słabe strony opon budżetowych: auto na nich zatrzyma się niemal 10 metrów dalej niż samochód z założonymi Bridgestone’ami.

W nomenklaturze Auto Bilda opony z „zielonymi” wynikami uznawane są za dobrze rokujące i trafiają do tzw. finału, czyli pełnowymiarowego testu opon. „Pomarańczowe” rezultaty znalazły się poza kwalifikacją, z kolei „czerwone” mieszczą się w gronie opon niepolecanych przez redakcję.

Droga hamowania na mokrej i suchej nawierzchni – test 50 opon letnich (Auto Bild)
Marka i model opony Indeks Droga hamowania na mokrym (z 80 km/h) Droga hamowania na suchym (ze 100 km/h) Suma
1 Bridgestone Turanza T005 94 W 27,5 m 35,8 m  63,3 m 
2 Hankook Ventus Prime 4 94 W 27,8 m 35,8 m  63,6 m 
3 Kumho Ecsta HS52 98 W 28,6 m 35,7 m  64,3 m 
3 Vredestein Ultrac 94 W 28,2 m 36,1 m  64,3 m 
5 Falken Ziex ZE310 Ecorun 98 W 27,9 m 36,5 m  64,4 m 
6 Nokian Waterproof 98 W 28,9 m 35,7 m  64,6 m 
7 Dunlop Sport Maxx RT2 98 W 28,8 m 36,1 m  64,9 m 
8 Michelin Primacy 4 94 W 29,3 m 36,2 m  65,5 m 
8 Toyo Proxes Comfort 98 W 29,6 m 35,9 m  65,5 m 
10 Nexen N’Fera Primus 98 W 28,6 m 37,2 m  65,8 m 
11 Fulda SportControl 2 98 Y 29,4 m 36,5 m  65,9 m 
12 Kleber Dynaxer HP4 94 W 29,9 m 36,2 m  66,1 m 
12 Sava Intensa UHP 2 98 W 29,8 m 36,3 m  66,1 m 
14 Maxxis Premitra 5 HP5 94 W 28,9 m 37,3 m  66,2 m 
15 Dębica Presto UHP 2 98 W 29,8 m 36,5 m  66,3 m 
16 Goodyear Efficient Grip Performance 2 94 W 29,7 m 36,8 m  66,5 m 
17 GT Radial FE2 SUV 94 W 29,7 m 37,0 m  66,7 m 
18 BF Goodrich Advantage 98 W 31,0 m 36,3 m  67,3 m 
19 Laufenn S Fit EQ+ 98 W 31,9 m 36,5 m  68,4 m 
20 Goodride Zuper Ace SA-57 98 W 31,3 m 37,3 m  68,6 m 
21 Continental EcoContact 6 98 W 32,7 m 36,4 m  69,1 m 
22 Mirage MR-182 98 W 31,8 m 37,7 m  69,5 m 
23 Yokohama BluEarth-GT AE51 98 W 32,2 m 37,7 m  69,9 m 
24 Tomket Sport 3 94 W 32,8 m 37,2 m  70,0 m 
25 Cooper Zeon CS8 98 W 31,3 m 39,1 m  70,4 m 
25 Infinity Ecomax 98 W 32,7 m 37,7 m  70,4 m 
25 Starmaxx Ultra Sport ST760 98 W 32,9 m 37,5 m  70,4 m 
28 Firestone Roadhawk 94 W 32,8 m 37,7 m  70,5 m 
28 Hifly HF805 98 W 32,0 m 38,5 m  70,5 m 
30 Tyfoon Successor 5 98 W 32,1 m 38,5 m  70,6 m 
31 Roadstone Eurovis Sport 04 94 W 32,6 m 38,7 m  71,3 m 
32 Mazzini Eco605 Plus 98 W 32,4 m 39,0 m  71,4 m 
33 Delinte DH2 98 W 32,6 m 39,1 m  71,7 m 
34 Uniroyal RainSport 5 98 W 33,5 m 38,4 m  71,9 m 
35 General Tire Altimax One S 98 W 32,9 m 39,3 m  72,2 m 
35 Kormoran Ultra High Performance 98 W 34,9 m 37,3 m  72,2 m 
35 Platin RP420 Summer 98 Y 33,7 m 38,5 m  72,2 m 
38 Zeetex HP2000 VFM 98 W 33,9 m 38,9 m  72,8 m 
39 Aplus A607 98 W 33,9 m 39,0 m  72,9 m 
39 Novex Super Speed A3 98 W 33,5 m 39,4 m  72,9 m 
41 Semperit Speed-Life 3 98 W 33,1 m 40,0 m  73,1 m 
42 Tracmax X-Privilo TX3 98 W 34,3 m 38,9 m  73,2 m 
42 Viking ProTech NewGen 98 W 33,4 m 39,8 m  73,2 m 
44 Barum Bravirus 5HM 94 W 33,3 m 40,0 m  73,3 m 
45 Lassa Driveways 94 W 34,9 m 39,0 m  73,9 m 
45 Tomason Sportrace 98 W 34,7 m 39,2 m  73,9 m 
47 Imperial Ecosport 2 98 W 33,8 m 40,3 m  74,1 m 
48 Rotalla Setula S-Race RU01 98 W 35,1 m 39,8 m  74,9 m 
49 Firemax FM601 98 W 36,0 m 39,8 m  75,8 m 
50 Atlas Sport Green 2 98 W 36,6 m 39,5 m  76,1 m 

Redakcja poleca także:

Nasz test opon letnich 205/55 R16 (2022)

Co to jest profil opony? Jaki wybrać?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji