Jednym z parametrów podawanych w przypadku każdej opony jest jej profil, który ma duże znaczenie w eksploatacji auta. Wyjaśniamy, czym jest profil opony, a także na co dokładnie wpływa.

Ogumienie naszego samochodu jest jedynym elementem, który ma kontakt z nawierzchnią drogi i dlatego ma kluczowy wpływ na prowadzenie i zachowanie auta podczas jazdy. Jego parametry, a także stan odpowiadają przede wszystkim za przyczepność przy przyspieszaniu oraz długość drogi hamowania w różnych warunkach pogodowych. Opony wpływają zatem bezpośrednio na bezpieczeństwo podróżowania. Nie bez znaczenia pozostaje też komfort jazdy – od rodzaju ogumieniu zależy poziom hałasu w kabinie czy tłumienie nierówności.

NASZ SKLEP

Właśnie dlatego decydując się na zakup nowego kompletu opon, powinniśmy kierować się wieloma czynnikami – wyboru lepiej nie podejmować pochopnie. Warto zastanowić się, jakie ogumienie sprawdzi się najlepiej w naszym samochodzie i w największym stopniu spełni nasze oczekiwania. W podjęciu decyzji mogą pomóc nasze autorskie testy opon.

Zanim jednak zaczniemy rozważać konkretne modele opon, trzeba pamiętać o kwestii tylko z pozoru oczywistej – nowe ogumienie musi pasować rozmiarem do zamontowanych w aucie felg. Do istotnych parametrów oprócz średnicy i szerokości należy także profil opony. Czym dokładnie jest ten ostatni parametr i dlaczego warto zwracać na niego uwagę? Na co wpływa zastosowany w oponie profil?

Profil opony – co to?

Profil opony bywa często mylony z jej wysokością. Tymczasem profil to wyrażony w procentach stosunek wysokości boku opony do jej szerokości. W przypadku popularnego ogumienia w rozmiarze 195/65 R16, profil jest oznaczony liczbą 65. Dopiero na tej podstawie można obliczyć właściwą wysokość opony, która wynosi: 195 mm x 0,65 = 126,75 mm. Znaczenie profilu opony jest większe niż może się to wydawać niektórym kierowcom. Parametr ten wpływa na wiele aspektów – od komfortu po trakcję czy nawet prezencję samochodu.

Opony o wysokim profilu – zalety i wady

Opony o wysokim profilu znacznie lepiej tłumią nierówności i generują niższy hałas. Są również bardziej odporne na uszkodzenia oraz chronią felgę przed zniszczeniem w wyniku wjechania w dziurę w jezdni. Co więcej, opony o wysokim profilu są zazwyczaj węższe, dzięki czemu mają mniejsze opory toczenia i zapewniają niższe zużycie paliwa. Ponadto lepiej radzą sobie ze zjawiskiem aquaplanignu oraz ułatwiają wyjechanie z błota czy kopnego śniegu. Nie pozostają jednak bez wad – samochód z ogumieniem o wysokim profilu gorzej się prowadzi oraz ma dłuższą drogę hamowania w porównaniu z oponami niskoprofilowymi, które z reguły są szersze.

Opony o niskim profilu – zalety i wady

Opony niskoprofilowe z pewnością należą do bardziej atrakcyjnych wizualnie, ponieważ pozwalają na zastosowanie felg o większej średnicy. Ich główną zaletę stanowi natomiast zachowanie podczas dynamicznej jazdy – tego typu ogumienie zwiększa precyzję prowadzenia oraz przyczepność w zakrętach i podczas ruszania, a także skraca drogę hamowania. Wraz z poprawą właściwości jezdnych wzrasta jednak poziom hałasu. Co więcej, auto jest bardziej narażone na aquaplaning, choć w tym przypadku wiele zależy od kształtu bieżnika. Nie bez znaczenia pozostaje także większe ryzyko uszkodzenia felg niż przy oponach o wysokim profilu.

Redakcja poleca:

Kalkulator doboru zamienników opon. Jaki rozmiar wybrać?

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj