PoradyPoradyHEV, PHEV, MHEV, BEV, FCEV – co oznaczają skróty w hybrydach i...

HEV, PHEV, MHEV, BEV, FCEV – co oznaczają skróty w hybrydach i „elektrykach”?

HEV, PHEV, MHEV, BEV, FCEV, hybrydy, hybrydy plug-in, mikrohybrydy… Czy też gubisz się w tych nazwach? Wyjaśniamy, co oznaczają te skróty w samochodach hybrydowych i elektrycznych.

Elektromobilność to termin bardzo pojemy, który – w dużym uproszczeniu – określa pojazdy wprawiane w ruch z wykorzystaniem silników elektrycznych. Napędy elektryczne podzielić można na trzy grupy:

  • EV/BEV (ang. Electric Vehicle/Battery Electric Vehicle), czyli zasilane energią z akumulatorów;
  • HEV (ang. Hybrid Electric Vehicle), PHEV (ang. Plug-in Hybrid Electric Vehicle) oraz MHEV (ang. Mild Hybrid Electric Vehicle), czyli hybrydowe;
  • FCEV (ang. Fuel Cell Electric Vehicle), czyli na ogniwa paliwowe.

Samochody elektryczne (EV/BEV) – czym się wyróżniają?

Pojazdy zasilane energią z akumulatorów (EV/BEV) napędzane są silnikami elektrycznymi, a energia potrzebna do ich zasilania (jak i elektroniki pokładowej) magazynowana jest w odpowiednich akumulatorach. Nie wykorzystują wobec tego żadnego spalinowego „wspomagacza” i nie emitują żadnych szkodliwych substancji, stąd nazywane są pojazdami zeroemisyjnymi. Dla ich wyróżnienia w Polsce przysługują im tzw. zielone tablice rejestracyjne dla aut elektrycznych.

Skoda Vision
W przypadku samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) umieszczenie akumulatorów w podłodze pozwala na obniżenie środka ciężkości i tym samym poprawia właściwości trakcyjne auta.

Przykładem samochodu wykorzystującego elektryczny rodzaj napędu jest chociażby obecna na rynku od 2020 r. Skoda Enyaq iV. W ostatnich latach producenci przedstawili bardzo wiele modeli z elektrycznym źródłem napędu i obecnie nie można narzekać na monotonię. Spośród popularnych „elektryków” da się wyróżnić Nissana Leafa, BMW i3, Renault Zoe, Teslę Model S/3/X, a także Volkswagena ID.3/ID.4/ID.5, Forda Mustanga Mach-E, Hondę e, Kię e-Soul i wiele innych.

Jak podróżować samochodem elektrycznym? Garść przydatnych porad

Samochody hybrydowe – czy jest hybryda szeregowa i równoległa?

Samochody hybrydowe (HEV, PHEV i MHEV) to z kolei pojazdy, w których silnik spalinowy jest wspomagany silnikiem elektrycznym (niekoniecznie jednym). Hybrydy można podzielić na kilka podgatunków. W zasadzie stosuje się dwa rodzaje podziału – pierwsza określa rodzaj przeniesienia napędu. I tak wyróżniamy następujące typy aut hybrydowych:

Hybryda szeregowa

Do jej napędu służy silnik elektryczny. Silnik spalinowy działa tu wyłącznie jako agregat prądotwórczy i służy do doładowywania akumulatora (przykład: Nissan Qashqai e-POWER). Taki napęd sprawdza się zwłaszcza w mieście – w warunkach nieustannego zatrzymywania się i ruszania charakteryzuje się lepszą sprawnością niż silnik spalinowy.

Nissan Qashqai e-POWER
Dzięki układowi hybrydy szeregowej Nissan Qashqai e-POWER jeździ jak auto elektryczne, ale nie wymaga ładowania kablami – wystarczy go tankować jak tradycyjny samochód spalinowy.

Hybryda równoległa

Do napędu służy głównie silnik spalinowy, a elektryczny go wspomaga. Przy wyższych prędkościach legitymuje się wyższą efektywnością niż hybryda szeregowa, ponieważ jest w stanie wykorzystać połączoną moc oby silników (przykład: Honda Insight I generacji).

Hybryda mieszana (szeregowo-równoległa)

Może przełączać się między trybami pracy szeregowej lub równoległej i tym samym wykorzystywać zalety obu poprzednich rodzajów napędu hybrydowego: szeregowego i równoległego. To oznacza, że pojazd może być napędzany za pomocą albo silnika elektrycznego, albo spalinowego, albo za pomocą obu (przykład: Toyota Prius).

Samochody hybrydowe (HEV, PHEV, MHEV) – czym się różnią?

Drugą klasyfikacją napędów hybrydowych jest ta, która uwzględnia stopień zelektryfikowania spalinowej jednostki napędowej. Podział samochodów hybrydowych jest wtedy następujący:

Mikrohybryda

To standardowy silnik spalinowy wzbogacony o system start-stop i układ odzyskiwania energii z hamowania. System wykorzystuje tę energię do podładowania akumulatora 12V, a tym samym pozwala na pewne ograniczenie zużycia paliwa i obniżenie emisji CO2. To rozwiązanie stosuje w kilku modelach m.in. Audi.

Downsizing i miękka hybryda – czy to sposób na oszczędzanie?

MHEV (mild-hybrid, czasem zwana miękką/łagodną hybrydą)

Wyposażona jest w silnik spalinowy i to on jest głównym źródłem mocy przekazywanej na koła. Silnik elektryczny pełni jedynie rolę wspomagającą, na przykład podczas przyspieszania. Takie samochody wyposażane są w dodatkowy akumulator o powiększonej pojemności, by efektywniej wykorzystać energię z hamowania. To dodatkowo obniża zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla.

Przykłady: Skoda Octavia e-Tec, Volvo V90 B5, Subaru Forester e-Boxer, Suzuki Swift Hybrid

Volvo V90 B5
Układy mild-hybrid na szeroką skalę stosuje m.in. Volvo.

HEV (hybryda)

Standardowa hybryda również składa się z silnika spalinowego i elektrycznego, z tym że potrafi ona pokonywać pewne odcinki (zazwyczaj kilkukilometrowe) korzystając jedynie z napędu elektrycznego. Jej zasięg na silniku elektrycznym ogranicza jedynie pojemność akumulatorów. Ładowane one są podczas jazdy w trybie spalinowym i drogą hamowania rekuperacyjnego.

Przykłady: Toyota Yaris Hybrid, Toyota Corolla Hybrid, Toyota Prius, Lexus NX 300h, Honda Civic Hybrid

PHEV (hybryda plug-in)

Z technicznego punktu widzenia, hybryda plug-in to po prostu rozbudowany napęd hybrydowy. Różnica jest taka, że o ile w zwykłej hybrydzie ładowanie baterii odbywa się jedynie podczas odzyskiwania energii z hamowania (bądź z pracującego silnika spalinowego), akumulator w plug-inach można podładować z zewnętrznego źródła prądu, np. z domowego gniazdka. Obecnie, z uwagi na dość pojemne akumulatory, większość hybryd plug-in jest w stanie pokonać ok. 50 km wyłącznie siłami jednostki elektrycznej.

Przykłady: Audi A3 e-tron, BMW 330e, Mercedes GLE 550e, Porsche Panamera S E-hybrid, Toyota Prius PHEV, Volvo XC90 T8

Ile „na prądzie” przejadą hybrydy plug-in? Zobacz ranking

Ford Explorer
W ostatnim czasie układy PHEV trafiły do wielu samochodów luksusowych, m.in. do Forda Explorera.

FCEV – czym jest samochód na ogniwa paliwowe?

Samochód na ogniwa paliwowe (FCEV), podobnie jak samochód elektryczny, napędzany jest silnikiem elektrycznym. Różnicą jest jednak sposób magazynowania i pozyskiwania energii. W FCEV akumulatory zostają zastąpione zbiornikami na wodór. Ten, w wyniku reakcji chemicznej w ogniwach paliwowych, zamienia się w prąd i parę wodną. W teorii brzmi to jak idealne rozwiązanie do napędu auta, jednak w praktyce stopień skomplikowania konstrukcji, wysokie koszty produkcji i skromna infrastruktura powodują, że zasilanie wodorem to raczej odległa przyszłość.

Przykład: Toyota Mirai, Hyundai Nexo.

Toyota Mirai
Toyota Mirai zadebiutowała w 2014 roku. W 2020 r. pojawiła się druga generacja, która znalazła zastosowanie m.in. we flocie Grupy Polsat.
Polecamy inne nasze artykuły o używanym Oplu Meriva B:

Hybrydy plug-in – jakie są ich zalety? Czy mają wady?

Ile przejeżdżają na jednym ładowaniu samochody elektryczne?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji